Iași: Despre identitatea franciscană din perspectivă heraldică, la Cel de-al XXIII-lea Colocviu Internațional de Heraldică
În perioada 27-30 august 2025 a avut loc la Iași Cel de-al XXIII-lea Colocviu al Academiei Internaționale de Heraldică, manifestare științifică organizată de Institutul Român de Genealogie și Heraldică "Sever Zotta" (recunoscut drept cel mai activ promotor al cercetărilor de genealogie și heraldică în România), cu susținerea Comisiei Naționale de Heraldică, Genealogie și Sigilografie a Academiei Române - Filiala Iași, în colaborare cu principalele instituții cu profil cultural-academic din Iași: Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Complexul Muzeal Național "Moldova", Muzeul Municipal "Regina Maria", Muzeul Național al Literaturii Române, alături de alte organizații de prestigiu din lumea academică.
Manifestarea, patronată de Academia Internațională de Heraldică și plasată de către M.S. Margareta, Custodele Coroanei Române, sub auspiciile Familiei Regale a României, a reunit numeroși specialiști (din România, Republica Moldova, Franța, Danemarca, Polonia, Lituania, Regatul Unit, Georgia, Suedia, Norvegia, Bulgaria, Singapore, Spania, Germania, Ucraina, Ungaria, Macedonia de Nord, Belgia, Georgia, Canada, Statul Cetății Vaticanului): profesori, cercetători, muzeografi, arhiviști, precum și alte persoane preocupate de știința și arta heraldică.
La colocviu au fost prezenți mulți membri ai Academiei Internaționale de Heraldică (inclusiv președintele acesteia), cu acest prilej având loc și tradiționala lor reuniune anuală.
De asemenea, a fost prezent dr. Fabio Cassani Pironti, renumit genealogist și heraldist, expert în ordine cavalerești, oficial al Secretariatului de Stat al Sfântului Scaun.
Tema generală a Celui de-al XXIII-lea Colocviu al Academiei Internaționale de Heraldică (primul desfășurat în România) a fost "Heraldry and particularism: national, cultural, and religious identities reflected by coats of arms" ("Heraldică și particularism: identități naționale, culturale și religioase reflectate în steme").
În programul acestei manifestări științifice internaționale, la secțiunea de "heraldică eclesiastică", în ziua de vineri, 29 august 2025, dr. Anton Coșa (membru al Institutului Român de Genealogie și Heraldică "Sever Zotta", membru al Comisiei de Heraldică, Genealogie și Sigilografie a Academiei Române - filiala Iași și membru în Departamentul de Cercetare Istorică din cadrul Episcopiei Romano-Catolice de Iași) a prezentat comunicarea: "From symbol to coat of arms: a continuous evolution in asserting the Franciscan identity" ("De la simbol la stemă: o evoluție continuă în afirmarea identității franciscane").
Prin intermediul acestei comunicări, dr. Anton Coșa a analizat afirmarea identității franciscane din perspectiva științei și artei heraldice, urmărind în linii mari evoluția de la simbol la stemă. Referindu-se la identitatea franciscană, acesta a avut în vedere, firește, identitatea Ordinului Franciscan, întemeiat de Sfântul Francisc de Assisi la începutul secolului al XIII-lea.
Cercetând evoluția stemei franciscane, a cărei origine datează din Evul Mediu, dr. Anton Coșa a arătat faptul că, de-a lungul timpului, au fost două opinii principale cu privire la originea simbolului heraldic franciscan. Astfel, o opinie a atribuit originea simbolului heraldic Sfântului Francisc de Assisi, iar cealaltă opinie a atribuit originea simbolului heraldic Sfântului Bonaventura de Bagnoregio.
Este cert că, inițial, stema Ordinului Franciscan cuprindea doar o mână a lui Cristos și o mână a Sfântului Francisc, fixate împreună printr-un singur cui (simbolizând pactul indisolubil încheiat de Doctorul Serafic cu Mântuitorul), după cum o arată iconografia heraldică a Sfântului Bonaventura di Bagnoregio și unele gravuri și picturi de la sfârșitul veacului al XV-lea.
Din ultimul sfert al secolului al XV-lea, această stemă a Ordinului Franciscan a început să fie modificată, în locul celor două mâini bătute într-un cui au apărut două brațe, unul acoperit de mâneca hainei Sfântului Francisc, celălalt complet gol (al lui Isus Cristos), ambele având palmele mâinilor stigmatizate (cu semnul cuiului).
Începând cu secolul al XVI-lea, stema a început să se dezvolte progresiv în forma care avea să devină clasică, iar din 1628, prin "Constitutiones Urbanae" (aprobate de Papa Urban al VIII-lea), însemnele aveau să fie descrise oficial drept "Stemmata Religionis".
De-a lungul secolelor, stema franciscană a cunoscut o serie de variante grafice condiționate de gustul timpului, de preferințele desenatorului, de adăugarea unor elemente noi care să simbolizeze diferitele suflete ale franciscanismului.
Astfel, variantele stemei franciscane clasice privesc aranjarea crucii (între sau în fața brațelor în loc de în spatele lor), inversarea brațelor încrucișate (mâna dreaptă a lui Francisc și mâna stângă a lui Cristos), poziția mâinilor care pot arăta spatele în loc de palmă, forma crucii, prezența în interiorul scutului a altor figuri, precum munți, nori din care ies brațele, porumbei, inimi, frânghii, rănile lui Cristos etc.
De asemenea, în secolele XVIII-XX, prin înmulțirea numărului de congregații franciscane, fiecare a adăugat stemei inițiale unele modificări pentru a garanta propria recunoaștere: de exemplu, în unele steme găsim adăugată crucea, cingulul franciscan, coroana de spini sau alte simboluri ale patimilor lui Cristos.
Totuși, dincolo de aceste transformări determinate de evoluția ordinului franciscan, putem distinge două tipuri principale în reprezentarea grafică a stemei franciscane: tipul simplu (cu folosirea elementele clasice, de bază, ale stemei, variantă comună tuturor familiilor franciscane) și tipul complex (rezultat al partiționării câmpului scutului - despicat, tăiat, împărțit orizontal în trei, scartelat - și folosirea, pe lângă elementele clasice, și a altor elemente).
Însă, cea mai comună formă până astăzi a rămas cea cu cele două brațe încrucișate (unul gol - al lui Cristos, celălalt înveșmântat - al Sfântului Francisc) și stigmatizate, așezate în fața unei cruci latine, pe un câmp albastru. De obicei, sunt reprezentate mâna dreaptă a lui Cristos și mâna stângă a Sfântului Francisc.
Dr. Anton Coșa