Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
28 august: comemorarea liturgică a Sfântului Augustin, episcop de Hipona și învățător al Bisericii

Teolog al unității. Angajarea pentru a întări comuniunea eclezială

Augustin a fost numit "teologul unității": o definiție extrem de potrivită, întrucât această temă străbate, în mod transversal, diferitele domenii ale reflecției sale vaste și multiforme. O primă formă de unitate este aceea pe care fiecare persoană umană trebuie să o aibă cu sine însăși. Augustin consideră că fiecare bărbat și fiecare femeie este o ființă infinit doritoare: dorința de fericire este, fie că suntem conștienți de ea sau nu, motorul secret al fiecărei alegeri și al fiecărei decizii. Augustin afirmă acest lucru în termeni extrem de expliciți într-un discurs rostit în cinstea martirilor de la "Massa candida" din Utica: "Fiecare om, oricine ar fi el, vrea să fie fericit. Nu există nimeni care să nu-și dorească acest lucru și care să nu-l dorească mai presus de toate lucrurile; ba chiar, oricine dorește alte lucruri, le vrea numai în acest scop" (Discurs 306, 2.3).

Însă nu este întotdeauna ușor a găsi calea pentru îndeplinirea acestei dorințe: este foarte ușor a ne rătăci în căutarea zadarnică a multor bunuri trecătoare și efemere care, printr-o eroare de evaluare, sunt considerate capabile să potolească profunda foame de fericire care sălășluiește întotdeauna în inima fiecăruia.

Iluzie de care, mai devreme sau mai târziu, suntem din păcate dezamăgiți, așa cum relatează Augustin care, ajuns în apogeul carierei sale de retor, pe punctul de a ține un discurs în fața împăratului copil Valentinian al II-lea, se definea miser pentru că era devotat căutării onorurilor și câștigurilor, toate lucruri care nu pot oferi efectiv fericirea, ci numai un simulacru, de altfel efemer, al acesteia.

În sfârșit, călăuzit de predica lui Ambroziu și de sfaturile preotului milanez Simplician, Augustin devine pe deplin conștient de vanitatea multora dintre dorințele sale și își unifică inima către singura realitate care poate răspunde cu adevărat dorinței sale de fericire infinită, Dumnezeu însuși, căruia i se roagă cu aceste cuvinte solemne: "Căutându-te pe Tine, Dumnezeul meu, eu caut fericirea vieții mele. Te voi căuta, așadar, ca să trăiască sufletul meu" (Confesiuni X, 20.29). Dumnezeu umple întregul orizont al dorinței umane, unificând inima care nu mai are nevoie să se disperseze în urmărirea multelor lucruri care o atrag, dar care nu o pot satisface cu adevărat: "Departe, Doamne, de inima slujitorului tău, care se mărturisește ție, gândul că orice bucurie mă poate face fericit [...]. Aceasta este singura fericire, să mă bucur pentru tine, de tine, din cauza ta, și în afara acesteia nu există alta" (Confesiuni X, 22.33).

Însuși Dumnezeu a venit în întâmpinarea omenirii; în Cristos s-a făcut prezent pe căile lumii pentru ca fiecare persoană umană, obosită și pierdută, să poată avea acces la cel care îi poate da cu adevărat fericire: "Cauți calea? Ascultă-l pe Domnul; este primul lucru pe care el ți-l spune. El îți spune: Eu sunt calea [...] Atâta timp cât, locuind în trup, suntem exilați de Domnul, ne revine să umblăm în credință; dar când vom fi parcurs calea și vom fi ajuns în patrie, vom gusta cea mai mare bucurie, ne vom bucura de cea mai completă fericire. Va fi pacea desăvârșită" (Discurs 34, 9-10).

Însă această călătorie spre fericire, care este Dumnezeu însuși, nu poate fi întreprinsă singur, fără referință la o comunitate care primește și însoțește. Cristos îi instruiește pe discipolii săi vorbindu-le interiorității lor și îi conduce să accepte mesajul bun al evangheliei; acesta, însă, este transmis și mărturisit de o comunitate, Biserica, ce prelungește acțiunea lui Cristos însuși în istorie. Într-o scriere menită să contracareze pe manihei, Augustin afirmă: "Eu însumi nu aș crede în evanghelie dacă autoritatea Bisericii Catolice nu m-ar determina să cred" (Împotriva scrisorii lui Mani numită a Fundamentului 5.6). Comunitatea care își trage fundamentul din evanghelie și care se pune pe sine însăși, fără rezerve sau restricții, în slujba evangheliei este autoritară în a propune doctrina Învățătorului său.

De la Biserică, ea care unită cu Cristos, capul său, constituie Christus-totus, Augustin a primit vestirea credinței; de aceasta a fost primit și regenerat prin apele botezului: unirea cu Cristos coincide, așadar, cu includerea în comuniunea trupului eclezial: "Vă dați dai seama de harul pe care Dumnezeu l-a revărsat asupra noastră? Uimiți-vă, bucurați-vă: am devenit Cristos! Dacă Cristos este capul și noi suntem mădularele, omul întreg este el și noi. Asta spune apostolul (Ef 4,14). Plinătatea lui Cristos sunt, așadar, capul și mădularele. Ce înseamnă capul și mădularele? Cristos și Biserica" (Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan 21,8).

Biserica este trupul lui Cristos, așa cum este Euharistia; aceasta creează o legătură strânsă între aceste două moduri ale prezenței Domnului în lume. De fiecare dată când un creștin se apropie pentru a primi pâinea euharistică, primește trupul Domnului, adică al capului care i-a unit cu sine pe toți cei botezați, mădularele sale: tocmai din acest motiv Euharistia este semn și instrument de comuniune cu Cristos-Dumnezeu, desigur, dar și cu frații noștri, prin medierea lui Cristos. Reflecția augustiniană lărgește perspectiva participării la ospățul euharistic, eliberând-o de orice tentație individualistă: "Dacă vrei să înțelegi [misterul] trupului lui Cristos, ascultă-l pe apostolul care le spune credincioșilor: «Voi sunteți trupul lui Cristos și mădularele sale» (1Cor 12,27). Dacă voi sunteți, așadar, trupul și mădularele lui Cristos, misterul vostru este pus pe masa Domnului: primiți misterul vostru" (Discurs 272).

Augustin a insistat foarte mult asupra necesității de a depune toate eforturile pentru a întări comuniunea eclezială, întărit de convingerea că Cristos aduce unitatea: o aduce în interioritatea fiecărei persoane, adică în acel sanctuar unde, lăsând deoparte numeroasele lucruri care ne distrag în mod obișnuit, îl putem întâlni pe Dumnezeu însuși, stingând astfel incendiul multelor dorințe înșelătoare și care ne distrag; o aduce, în același timp, între diferitele persoane care, strâns unite cu El, se unesc și între ele prin legătura unei comuniuni cimentate de caritate.

Faptele Apostolilor, descriind comunitatea din Ierusalim, afirmă că credincioșii erau "o singură inimă și un singur suflet" (Fap 4,32). Într-una dintre primele sale scrieri exegetice, Augustin a interpretat acest pasaj ca însemnând unificarea pe care fiecare credincios trebuie să o realizeze în sine: fiecare trebuie să se distanțeze de pasiunile confuze pentru lucrurile efemere: "Dacă dorim să fim strâns uniți cu unicul Dumnezeu și Domnul nostru, trebuie deci să fim separați și simpli, adică izolați de mulțimea aglomerată a lucrurilor care se nasc și mor, îndrăgostiți de veșnicie și de unitate" (Expunere despre Psalmul 4, 10).

Mai târziu, el își îmbogățește exegeza și, la începutul Regulii sale monastice, oferă o interpretare comunitară: "Motivul esențial pentru care v-ați adunat este ca să trăiți în armonie în casă și să aveți unitate de minte și de inimă îndreptate spre Dumnezeu" (Regula 1.2). Aici, "o inimă și un suflet" sunt acelea ale multora care, unificați interior de faptul că sunt complet îndreptați către Dumnezeu, găsesc o armonie în măsură să depășească orice diviziune și egoism și pentru a deveni efectiv in illo uno, unum, una în unicul Cristos (Expunere despre Psalmul 127, 3).

Giuseppe Caruso,
augustinian, profesor la Institutul Patristic Pontifical Augustinianum

(După L'Osservatore Romano, 28 august 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat