|
© Vatican Media |
Augustin, neliniștea care locuiește în noi: o inimă în drum spre Dumnezeu
Augustin (Tagaste 354 / Hipona 430) se prezintă pe sine și pe fiecare om ca viator, pelerin al speranței, care se îndreaptă spre Dumnezeu nu printr-o mișcare fizică a picioarelor, ci prin afectele inimii și o conduită dreaptă a vieții. Și în acest drum al inimii, Cristos devine cale; Cristos cel umil, care se coboară până la moartea pe cruce pentru a ne ridica la înălțimile lui Dumnezeu. Iar cel care ne ridică la el este Duhul Sfânt, care revarsă în inimile noastre iubirea supraabundentă cu care ne putem iubi unii pe alții și putem trăi în unanimitate și armonie în Biserică.
Augustin a dedicat fiecare efort uman și intelectual în căutarea adevărului, care este căutare a fericirii și a frumuseții, binele prețios care trebuie dorit și posedat permanent. Chiar și atunci când a străbătut cărările erorii și ale păcatului, el nu a încetat niciodată să perceapă în interior dorința și pasiunea pentru adevăr. Și a găsit pacea numai atunci când a înțeles că Dumnezeu este Adevărul suprem pentru om: "Tu ești mare, Doamne, și foarte vrednic de laudă... Ne-ai făcut pentru tine și inima noastră este neliniștită până când se va odihni în Tine" (Confesiuni I, 1.1).
Nimic nu poate potoli setea omului decât Dumnezeu: "Toate bogățiile care nu sunt Dumnezeul meu sunt sărăcie" (XIII, 8.9). Omul, când descoperă prezența lui Dumnezeu în sine, găsește și busola pentru a-și orienta viața: "Dumnezeul meu, eu n-aș fi dacă n-aș fi în tine" (I, 2.2). În sfârșit, el a găsit sațietatea, mulțumirea, pacea atunci când iubirea sa l-a descoperit pe Dumnezeu și a putut să-l îmbrățișeze, să-l simtă, să-l guste până la punctul de a simți regret pentru fiecare minut petrecut fără Dumnezeu: "Târziu te-am iubit, Frumusețe atât de veche și atât de nouă, târziu te-am iubit" (X, 27.38).
Nu se poate ajunge la Dumnezeu fără a cunoaște umilința lui Isus Cristos. Episcopul de Hipona dezvăluie că a supt numele lui Isus Mântuitorul direct de la sânul mamei sale, Monica, și că l-a păstrat ca o amintire de care să se agațe chiar și atunci când a abandonat credința catolică și Biserica.
După ce a trăit cele mai variate experiențe - iluziile orgoliului și vanității, plăcerile trupești, discuțiile religioase și filozofice ale timpului său, conflictele interioare ale unei inimi mereu în căutare - Augustin va recunoaște numai în Cristos "o stabilitate mai mare" (VIII, 1.1). Și în grădina din Milano, în anul 386, parcursul său lung de convertire se va desăvârși, când îl va primi fără rezerve pe Cristos umil ca model de viață și va dori să se identifice pe deplin cu el.
Din umilința lui Cristos, Augustin va deriva titlul de "slujitor al lui Dumnezeu", cu care va vrea să fie amintit toată viața. Slujirea adusă Bisericii va deveni preocuparea sa constantă ca episcop și se va exprima în apărarea unității "Bisericii Catolice" împotriva oricărei schisme și facțiuni separatiste; în ilustrarea adevărurilor de credință printr-o intensă lucrare de predicare și lucrare literară; în apărarea păcii și a binelui social; în administrarea sacramentelor și educarea credincioșilor săi la credință; în formarea conștiinței creștinilor pe baza Scripturii; în răspândirea experienței monastice, întemeiate pe prietenie și pe dorința de a-l căuta pe Dumnezeu în unitate de minte și de inimă, îndreptați către Dumnezeu.
Pasquale Cormio, rector al bazilicii "Sant'Agostino in Campo Marzio" și prior al comunității augustiniene din Roma
(După Agenția SIR, 28 august 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu