Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
27 august: comemorarea liturgică a Sfintei Monica

Mamă, învățătoare de credință și femeie de pace

Mamă, învățătoare de credință și femeie de pace. Acestea sunt trăsăturile esențiale ale chipului Sfintei Monica, pe care le înfățișează, în operele sale, fiul Augustin, a cărui reflecție teologică și spirituală este puternic influențată de experiențele trăite și, îndeosebi, de educația creștină pe care i-a transmis-o mama sa încă din copilărie.

În scrierile lui Augustin, prima referință la Monica se găsește în dialogul despre fericire de la Cassiciacum, De beata vita: Monica este imaginea adevăratei înțelepciuni, iar Augustin îi atribuie meritul pentru "tot ceea ce trăiește" (I, 6). De fapt, în mediul rural din Brianza de astăzi, el a maturat convertirea care avea să-l conducă la botez, la vocația sa la viața ascetică și la decizia de a se întoarce în Africa pentru a trăi idealurile evanghelice și a se dedica pentru căutarea lui Dumnezeu. Aici, va deveni mai târziu preot și episcop.

În De ordine el explică rolul mamei sale în convertirea sa: "Cred fără incertitudini și afirm că prin rugăciunile tale, [mamă], Dumnezeu mi-a dăruit intenția de a nu prefera, de a nu dori, de a nu gândi, de a nu iubi nimic altceva decât dobândirea adevărului" (II, 20, 52). Augustin avea să scrie din nou despre asta în Confesiuni și în alte locuri, până la sfârșitul vieții sale. În De dono perseverantiae, el specifică: "În acele cărți [Confesiuni] am povestit convertirea mea... cu relatarea mea am arătat că mi-a fost dat să nu pier datorită lacrimilor zilnice și pline de credință ale mamei mele" (20, 53).

Monica este model de credință simplă și profundă, animată de iubire, de ascultarea Sfintelor Scripturi (De ordine I, 11, 32; II, 17, 46) și de rugăciunea comunității: "Nu lăsa niciodată să treacă o zi fără să aducă ofranda la altar"; "de două ori pe zi, dimineața și seara, vizita biserica... ca să audă cuvântul lui Dumnezeu și să-l facă pe Dumnezeu să audă cuvântul său" (Confesiuni V, 9, 17). Augustin preamărește virtutea speranței și îi laudă credința (I, 11, 17). Mama sa este cea care sădește în inima fiului său iubirea față de numele lui Cristos: "Acel nume... din chiar laptele mamei, încă fragedă inima mea l-a supt cu evlavie și l-a păstrat în adâncul său. Astfel, orice lucrare care îi lipsea, oricât de învățată, rafinată și adevărată ar fi fost, nu mă putea cuceri pe deplin" (III, 4, 8).

Viața Monicăi, marcată de inițiativa lui Dumnezeu, este refăcută în etape în Cartea a IX-a din Confesiuni, de la copilărie până la moarte. "Ai creat-o fără ca măcar tatăl și mama ei să știe ce fel de fiică vor avea" (IX, 8, 17); "Mama mea a fost crescută în modestie și în sobrietate, supusă de tine părinților ei mai degrabă decât de părinții ei ție" (IX, 9, 19). În relația ei cu soțul ei Patriciu, un om mânios și adulter, Dumnezeu este prezent și lucrează: "Ea a lucrat pentru a-l câștiga pentru tine [o, Dumnezeule], vorbindu-i despre tine prin virtuțile cu care ai făcut-o frumoasă și cu care i-ai câștigat afectul său respectuos și admirat" (IX, 9, 19).

Augustin este, de asemenea, recunoscător lui Dumnezeu pentru capacitatea Monicăi de a aduce pace în mijlocul discordiilor: "Mama mea a făcut exact asta, învățată de tine, Învățătorul interior, în școala inimii" (IX, 9, 19). Ceea ce spune despre mama sa ar putea fi pe bună dreptate spus despre el însuși, care, în timpul lungilor ani de slujire, și-a dedicat cele mai bune energii pentru a soluționa schismele și a vindeca mușcăturile ereziilor care sfâșiau trupul eclezial, atribuind meritul exclusiv lui Dumnezeu, care își luminează discipolii "în școala inimii" și revarsă, prin Duhul Sfânt, caritatea suavă care generează unitate.

Povestind ultimele zile de viață ale Monicăi, Augustin descrie ultima conversație cu mama sa. Ca orice părinte, și Monica avusese aspirațiile sale: o carieră strălucită pentru fiul și să-l vadă căsătorit, o mulțime de nepoți, dar mai presus de toate, să știe că era creștin catolic înainte ca ea să moară. Când Augustin îmbrățișează pe deplin credința, Monica, de acum matură în drumul său spiritual, mărturisește: "Dumnezeul meu mi-a dăruit mai mult decât aș fi putut spera vreodată: să te văd chiar disprețuind fericirea pământească pentru a te pune în slujba sa» (IX, 10, 26).

Nu mai exista cu adevărat niciun motiv să zăbovească în această viață; fusese ascultată dincolo de orice aspirație. De altfel, ea, care fusese mereu preocupată de înmormântare, pregătită cu grijă alături de cea a soțului ei, recomandă acum copiilor să îngroape "acest trup oriunde s-ar afla, fără să-și facă griji", rugându-i doar un singur lucru: "Aduceți-vă aminte de mine, oriunde ați fi, înaintea altarului Domnului" (IX, 11, 27). Este ultima învățătură a unei femei simple care experimentase puterea harului și forța comuniunii sfinților.

Monica, ale cărei merite sunt o splendidă încoronare a darurilor lui Dumnezeu, a fost pentru fiul său prima imagine a Bisericii, care are nevoie de purificare, încrezătoare în rugăciune, mereu pe cale. Modelul scriptural al ambelor, al mamei Monica și al mamei Biserica, este văduva din Nain și lacrimile sale, așa cum ne ajută Augustin să înțelegem când relatează: "[Mama mea] m-a considerat ca un mort, dar un mort care va fi înviat prin lacrimile sale vărsate înaintea ta și pe care ți le-a prezentat pe sicriul gândurilor sale, pentru ca să-i spui acestui fiu al văduvei: «Tinere, îți spun, scoală-te!», și el să revină la viață și să înceapă să vorbească, iar tu să-l dai înapoi mamei sale" (Confesiuni VI, 1, 1). Și referindu-se la credința mamei Biserici, care cu rugăciunile și lacrimile sale este un instrument de mântuire pentru omenire, el reflectă: "Ce-i putea folosi fiului văduvei propria credință care, fiind mort, cu siguranță nici măcar nu o avea? Dar pentru a învia i-a folosit credința mamei" (De libero arbitrio III, 23, 67).

Comemorând-o pe sfânta mamă a lui Augustin, putem împrumuta aceste cuvinte ale ei: "Eu, gândindu-mă la darurile pe care le verși, o, Dumnezeule nevăzut, în inimile credincioșilor tăi și care fac să crească acolo recolte minunate, mă bucuram și îți mulțumeam" (Confesiuni IX, 11, 28). Și noi, recunoscători lui Dumnezeu, ne bucurăm împreună cu el.

Rocco Ronzani,
augustinian, prefect al Arhivei Apostolice Vaticane

(După L'Osservatore Romano, 27 august 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat