|
© Vatican Media |
Actualitatea Conciliului din Niceea în lumina unui text de Romano Guardini
A țese din nou relații într-o lume fărâmițată
Trăim într-un timp marcat de fracturi profunde: războaie, crize de mediu, inegalități crescânde. Dar ceea ce ne interoghează mai mult este modul în care aceste sfâșieri globale se reflectă în viața de zi cu zi: relații care slăbesc, dialoguri care se frâng, comunități care se prăbușesc în tăcere și în neînțelegere. Violența pare să pătrundă în fiecare sferă, de la confruntarea politică la relațiile interpersonale, până la conflictele armate. În acest climat de dezintegrare, întrebarea este inevitabilă: se mai pot reface legăturile?
Poate că răspunsul nu se află în discursuri mărețe, ci în fragmentele de relații care persistă. A le recunoaște înseamnă a percepe acele fire subțiri, dar tenace, care încă pot țese structura vieții împreună. Pentru a face acest lucru, trebuie să redescoperim esențialul unei tradiții adesea uitate: aceea care a fondat însăși sensul comunității umane.
Din această perspectivă, surprinde prin actualitatea sa recenta reflecție a Comisiei Teologice Internaționale despre Conciliul Ecumenic din Niceea, a cărui a 1700-a aniversare o comemorăm acum. Documentul nu se limitează la o recitire istorică a evenimentului, ci subliniază însemnătatea sa antropologică și interculturală, evidențiind modul în care mesajul cristologic și trinitar încă poate vorbi omenirii de astăzi.
În mod deosebit, raportul dinamic dintre persoanele Treimii - Tatăl, Fiul și Duhul - nu este o abstracție teologică, ci o paradigmă de relaționalitate profundă. Într-o epocă marcată de dezintegrare și conflict, Treimea sugerează o unitate care nu șterge diferențele, ci le armonizează. Este un model de comuniune în care fiecare persoană este pe deplin ea însăși tocmai în relația cu celălalt.
În acest sens, ceea ce afirmă documentul este frapant: "Credința cristologică și trinitară, Simbolul de la Niceea, se înscrie într-o mișcare de fecundare a gândirii umane, o «dilatare a rațiunii» realizată de Revelație". Recunoașterea faptului că Dumnezeu, infinit, devine finit fără a înceta să fie Dumnezeu, deschide rațiunii umane noi posibilități de înțelegere și de relaționare.
În vremuri marcate de conflicte globale, poate apare nepotrivit să vorbim despre dogme. Totuși, însăși proclamarea lui Cristos cel blând și smerit - "Fericiți cei blânzi, căci ei vor moșteni pământul" (Mt 5,5) - reprezintă o cale alternativă la orice logică de opoziție. Victoria Celui Răstignit-Înviat nu este asupra unui dușman uman, ci asupra păcatului și asupra morții. În Misterul Pascal, nu există învinși, în afară de dezbinătorul prin excelență: Satana.
Așadar, ce relație există între această veste și "lumea noastră în bucăți"?
Răspunsul constă în singurătatea disperată care îi cuprinde atât pe numeroșii despoți ai regimurilor totalitare, cât și pe tinerii și mai puțin tinerii dezamăgiți din societățile noastre consumiste. În ambele cazuri, ceea ce lipsește este capacitatea de a crea relații, de a recunoaște un orizont comun de speranță, în care fiecare persoană își investește și își sporește prețioasa identitate în relații reciproce și rodnice, reînnoind relațiile intra-trinitare, chiar dacă în mod imperfect. Aceasta este poate cea mai amară notă a timpului nostru: absența unei viziuni armonioase asupra viitorului.
În acest scenariu, o lectură sapiențială a unui eseu scurt, dar puternic, scris de Romano Guardini în 1916, Semnificația dogmei Dumnezeului trinitar pentru viața etică a comunității, se dovedește prețioasă. Intenția este clară încă de la primele rânduri: "Următoarele reflecții își propun să arate cât de vie este relația dintre cel mai inaccesibil dintre toate misterele și viața noastră de zi cu zi: dogma Treimii ca Magna Charta a datoriei și demnității fiecărei comunități umane".
Guardini ne invită să regândim raportul dintre divin și uman, dintre finit și infinit, dincolo de constrângerile individualismului și materialismului. El descrie cu finețe cele două mișcări fundamentale care, având originea în raportul dintre cele trei persoane ale Sfintei Treimi, străbat fiecare comunitate: dăruirea față de ceilalți și salvgardarea propriei identități.
În acest echilibru între cele două mișcări, comuniune (dedicare) și distincție (secret), se reflectă viața internă a Treimii.
Astfel, fiecare comunitate umană autentică se prezintă ca un vestigium Trinitatis, o reflectare a iubirii care unește trei persoane distincte Tată, Fiu și Duh Sfânt. Este o invitație de a regândi conviețuirea nu ca un compromis între interese, ci ca posibilitatea de a trăi o plinătate care vine din reciprocitate și din comuniune.
Guardini nu ascunde caracterul inaccesibil al misterului trinitar, cum cele trei Persoane pot fi personalități distincte și unite și cum acest dinamism misterios afectează și dă sens relațiilor noastre. Dacă nu ar fi așa, experiența comunitară ar fi numai rodul unui interes moralist și precar de toleranță reciprocă. Însă inaccesibilitatea misterului trinitar/comunitar devine de înțeles atunci când este comparată cu percepția orbitoare a soarelui: "Gândirea noastră eșuează... suntem asaltați de senzația de a gândi cuvinte și nu lucruri". Dar, adaugă el, exact ca soarele - pe care nu-l putem privi direct - ne luminează viața din nucleul său, tot așa misterul lui Dumnezeu-Treime, deși rămâne de neatins, aruncă lumină asupra existenței noastre concrete.
În definitiv, redescoperirea sensului Conciliului din Niceea astăzi și abordarea misterului Treimii, așa cum ne invită Romano Guardini, nu este un exercițiu pentru specialiști sau o amintire de comemorat. Mai degrabă, este un gest urgent și concret pentru timpul nostru. Într-o epocă marcată de rupturi, polarizări și singurătate, Treimea ne oferă un limbaj alternativ: cel al relației, al reciprocității, al comuniunii care nu șterge, ci valorizează diferențele.
Acest eseu își propune să sugereze, cu simplitate dar cu convingere, că este posibil astăzi să țesem din nou relații într-o lume destrămată tocmai prin a ne baza pe acel "mister al misterelor" care, deși rămâne inaccesibil logicii puterii sau a controlului, continuă să genereze lumină, sens și speranță. Dacă fața lui Dumnezeu este comuniune și distincți a trei Persoane, ea se poate reverbera în relațiile dintre oameni și dintre popoare, dintre istorii și identități în dialogul și în plinătatea unei întâlniri.
Într-o perioadă de dezintegrare, dogma trinitară poate părea distantă. Dar tocmai ca alteritate radicală față de logicile dominației și a performanței, ea oferă o cheie alternativă pentru a înțelege vocația umanului. Redescoperirea semnificației sale antropologice nu este doar un act teologic, ci și unul politic și cultural. Un act necesar dacă dorim să țesem din nou, cu umilință și îndrăzneală, țesătura vieții comune. Documentul Comisiei Teologice Internaționale despre Conciliul Ecumenic din Niceea și eseul lui Romano Guardini, Semnificația dogmei Dumnezeului trinitar pentru viața etică a comunității, deschid breșe de lumină și de speranță în acest orizont.
Franco Lorusso
(După L'Osservatore Romano, 26 august 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu