Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Într-o carte legătura dintre Robert Francis Prevost și episcopul de Hipona

În spiritul Sfântului Augustin

Un portret al lui Leon al XIV-lea care începe înainte de toate cu moștenirea de gândire și de doctrină a părintelui său spiritual, Sfântul Augustin: aceasta este cartea "Papa Leone XIV - Figlio di Sant'Agostino" ["Papa Leon al XIV-lea - Fiul Sfântului Augustin"] (Il pozzo di Giacobbe, 2025, 124 de pagini), scrisă de Giuliano Vigini, eseist și profesor la Universitatea Catolică din Milano. Subîmpărțit în patru părți, volumul reflectă asupra legăturii dintre primul pontif augustinian din istorie și episcopul de Hipona, precum și asupra drumului parcurs de Robert Francis Prevost pe urmele predecesorilor săi mai recenți, Benedict al XVI-lea și Francisc. Fragmentul pe care îl oferim aici este preluat din prima parte a cărții, intitulată "În spiritul Sfântului Augustin".

[...] În furtunile din timpul nostru, primele gânduri și primele acțiuni ale lui Leon al XIV-lea vor fi pentru pace. Ucraina, Gaza și numeroase alte războaie de astăzi sunt un spin prea dureros pentru omenire și pentru Biserică, pentru a ignora este necesar imediat să se facă orice efort posibil pentru a contribui la rezolvarea conflictelor: papa și în acest sens prețuiește nu numai mesajul de pace al lui Cristos, ci și învățătura lui Augustin, apărător și promotor neobosit al păcii. De fapt, Augustin a scris despre pace în numeroase lucrări, îndeosebi în cartea a XIX-a din Cetatea lui Dumnezeu, amintind că pacea este "binele suprem" la care aspiră cu ardoare indivizii, comunitățile și statul, pentru că nimic nu este mai frumos și mai binevenit decât pacea.

Dar această pace la care face aluzie Augustin nu apare spontan pe pământul oamenilor: trebuie să o dorim, pentru că ea este rodul unei "concordii ordonate". Pacea - asemenea multor alte concepte care au o relație foarte strânsă cu altele care îi sunt premise sau îi determină consecințele -, este un concept incrustat, care asimilează și interacționează cu conceptele de "concordie" și "ordine", dar și cu cele de "unitate", "dreptate" și "caritate".

[...] Aceasta este prima condiție prealabilă a păcii sociale și a păcii universale: o lume plăsmuită din fraternitate, caritate și dreptate, reconciliere și unitate, în care ne proiectăm dincolo de orizontul vieții temporale, adică acolo unde "cea mai mare concordie în a ne bucura de Dumnezeu și în a ne bucura reciproc în Dumnezeu" devine premisa pentru ceea ce se numește "liniștea ordinii" tuturor lucrurilor de pe acest pământ, care este întotdeauna "ordinea iubirii" (ordo amoris), cu toate implicațiile și efectele pe care acest concept central și dinamic al gândirii lui Augustin le comportă pe plan religios și uman, social și politic.

Dacă în cetatea pământească lipsesc ordinea și iubirea, conflictele, violența și războiul preiau controlul, iar acest lucru ne îndepărtează de pace, care este în schimb scopul spre care trebuie să tindem, chiar și atunci când suntem constrânși să ne apărăm din absolută necesitate (de exemplu, pe atunci, de invaziile barbare). Rezultă că, deși o pace perfectă nu poate exista niciodată pe acest pământ, lupta care trebuie dusă este întotdeauna aceea de a elimina orice formă care subminează unitatea, alt cuvânt fundamental al doctrinei teologice și al mărturiei pastorale a lui Augustin: unitatea în multiplicitate (in pluribus unitas), unitatea între indivizi, între popoare și în Biserică, unde, însă, nu este înainte de toate angajare individuală care o întemeiază și o stabilizează, ci mai degrabă darul artizanului său, Cristos, centrul în jurul căruia se adună cei mulți care devin una sub semnul carității. Dacă lipsește acest pilon fundamental - așa cum subliniază în repetate rânduri Augustin -, și pacea este compromisă.

[...] Firește, pentru Leon al XIV-lea această temă a păcii, în scenariul politic internațional actual, este atât de complexă, având în vedere toți factorii care se împletesc și se influențează reciproc, încât nu va fi ușor să pună cap la cap toate piesele puzzle-ului. Ceea ce este singur este că - așa cum atestă primele sale intervenții și întâlniri - angajarea sa și a Bisericii întregi pentru ca nu războiul, ci pacea să "izbucnească" în lume.

(După L'Osservatore Romano, 26 august 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat