|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Sfânta Liturghie în solemnitatea Adormirii Maicii Domnului
(Parohia pontificală "Sfântul Toma de Villanova" - Castel Gandolfo)
Surorilor și fraților preaiubiți,
Astăzi nu este duminică, dar într-un mod diferit celebrăm Paștele lui Isus care schimbă istoria. În Maria din Nazaret este istoria noastră, istoria Bisericii cufundată în umanitatea comună. Întrupându-se în ea, Dumnezeul vieții, Dumnezeul libertății, a învins moartea. Da, astăzi contemplăm cum Dumnezeu învinge moartea, niciodată fără noi. A lui este împărăția, dar al nostru este "da"-ul spus iubirii sale care poate schimba totul. Pe cruce, Isus a rostit liber "da-ul" care urma să golească de putere moartea, acea moarte care încă se răspândește atunci când mâinile noastre răstignesc și inimile noastre sunt prizoniere ale fricii, ale neîncrederii. Pe cruce, încrederea a învins, a învins iubirea care vede ceea ce încă nu există, a învins iertarea.
Și Maria era acolo: era acolo, unită cu Fiul. Astăzi putem intui că Maria suntem noi atunci când nu fugim, suntem noi atunci când răspundem cu "da"-ul nostru la "da"-ul său. În martirii timpului nostru, în martorii credinței și dreptății, ai blândeții și păcii, acel "da" trăiește încă și încă rezistă morții. Astfel această zi de bucurie este o zi care ne angajează să alegem cum și pentru cine trăim.
Liturgia acestei sărbători a Adormirii Maicii Domnului ne-a propus pasajul evanghelic al Vizitării. În această pagină, Sfântul Luca transmite amintirea unui moment crucial în vocația Mariei. Este frumos să ne întoarcem la acel moment în ziua în care celebrăm punctul culminant al existenței sale. Fiecare istorie de pe pământ, chiar și cea a Maicii Domnului, este scurtă și se termină. Nimic, însă, nu este irosit. Astfel, atunci când o viață se termină, unicitatea sa strălucește mai clar. Magnificat-ul, pe care Evanghelia îl pune pe buzele tinerei Maria, eliberează acum lumina tuturor zilelor sale. O singură zi, cea a întâlnirii cu verișoara sa Elisabeta, conține secretul fiecărei zile, al fiecărei perioade. Și cuvintele nu sunt suficiente: este nevoie de un cântec, care continuă să fie cântat în Biserică, "din generație în generație" (Lc 1,50), la sfârșitul fiecărei zile. Rodnicia uimitoare a Elisabetei sterile a întărit-o pe Maria în încrederea sa: i-a prefigurat rodnicia "da"-ului său, care se prelungește în rodnicia Bisericii și a întregii omeniri atunci când este primit Cuvântul reînnoitor al lui Dumnezeu. În acea zi, două femei s-au întâlnit în credință, apoi au petrecut împreună trei luni, susținându-se reciproc, nu doar în lucrurile practice, ci și într-un nou mod de a citi istoria.
Așadar, surorilor și fraților, Învierea intră în lumea noastră și astăzi. Cuvintele și alegerile morții par să prevaleze, dar viața lui Dumnezeu întrerupe disperarea prin experiențe concrete de fraternitate, prin noi gesturi de solidaritate. Într-adevăr, înainte de a fi destinul nostru final, Învierea schimbă - suflet și trup - modul nostru de a locui pe pământ. Cântarea Mariei, Magnificat-ul său, îi întărește în speranță pe cei umili, pe cei flămânzi, pe slujitorii harnici ai lui Dumnezeu. Sunt femeile și bărbații din Fericiri, care, chiar și în necaz, văd deja invizibilul: puternicii dați jos de pe tronuri, bogații lăsați cu mâinile goale, promisiunile lui Dumnezeu realizate. Este vorba de experiențe pe care, în fiecare comunitate creștină, ar trebui să putem spune cu toții că le-am trăit. Par imposibile, dar Cuvântul lui Dumnezeu iese totuși la lumină. Când se nasc legăturile cu care opunem răului cu binele, morții cu viața, atunci vedem că nimic nu este imposibil pentru Dumnezeu (cf. Lc 1,37).
Uneori, din păcate, acolo unde prevalează siguranțele umane, o anumită bunăstare materială și acea relaxare care adoarme conștiințele, această credință poate îmbătrâni. Atunci moartea preia controlul, sub forma resemnării și a lamentării, a nostalgiei și a nesiguranței. În loc să vedem sfârșitul lumii vechi, noi căutăm totuși ajutor: ajutorul celor bogați, al celor puternici, care este în general însoțit de disprețul față de cei săraci și cei umili. Biserica, însă, trăiește în membrele sale fragile, reîntinerește grație Magnificat-ului lor. Și astăzi, comunitățile creștine sărace și persecutate, martori ai duioșiei și ai iertării în locurile de conflict, făcători de pace și constructori de punți într-o lume fărâmată, sunt bucuria Bisericii, sunt rodnicia sa permanentă, primele roade ale Împărăției care vine. Mulți dintre ei sunt femei, precum bătrâna Elisabeta și tânăra Maria: femei pascale, apostole ale Învierii. Să ne lăsăm convertiți de mărturia lor!
Fraților și surorilor, când în această viață "alegem viața" (cf. Dt 30,19), atunci în Maria, ridicată la cer, avem motive să vedem destinul nostru. Ea ne este dăruită ca semn că Învierea lui Isus nu a fost un caz izolat, o excepție. Toți, în Cristos, putem înghiți moartea (cf. 1Cor 15,54). Desigur, este o lucrare a lui Dumnezeu, nu a noastră. Totuși, Maria este acea împletire de har și libertate care ne îndeamnă pe fiecare dintre noi la încredere, la curaj și la implicare în viața unui popor. "Mari lucruri a făcut pentru mine Cel Atotputernic" (Lc 1,49): fie ca fiecare dintre noi să experimenteze această bucurie și să o mărturisească printr-un un cântec nou. Să nu ne fie teamă să alegem viața! În general, poate părea periculos, imprudent. Câte voci sunt mereu acolo care ne șoptesc: "Cine te pune să faci asta? Las-o baltă! Gândește-te la propriile tale interese". Acestea sunt voci ale morții. Noi, în schimb, suntem discipoli ai lui Cristos. Iubirea sa ne împinge, suflet și trup, în timpul nostru. Ca indivizi și ca Biserică noi nu mai trăim pentru noi înșine. Tocmai aceasta - numai aceasta - răspândește viața și face să prevaleze viața. Victoria noastră asupra morții începe încă de acum.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu