|
© Vatican Media |
Umani într-o epocă de mașini "gânditoare"
Provocarea IA de la Francisc la Leon
În transmiterea ștafetei de la Papa Francisc la Papa Leon, o temă apare cu adevărat crucială, poate mai mult decât este perceptibil pentru cei care se ocupă exclusiv de probleme ecleziastice. În mijlocul unei ere care pare să alunece spre o realitate din ce în ce mai automatizată, Francisc a lăsat ca temă deschisă succesorului său cea mai radicală transformare a imaginarului nostru contemporan: inteligența artificială. În această tranziție de pontificat se deschide un discurs care privește nu numai tehnologia, ci însăși definiția a ceea ce înseamnă să a fi umani într-o epocă a mașinilor gânditoare.
În cuvintele lor - și le putem considera deja extrem de indicative pe cele din primele o sută de zile ale pontificatului lui Leon - nu există nostalgie pentru o lume pierdută nici demonizare a progresului. Mai degrabă, există încercarea de a reflecta critic asupra scenariului care se deschide în fața noastră. De a privi în interiorul mașinii și de a ne întreba cine se află cu adevărat în centrul mișcării sale.
Papa Francisc a adus în inima dezbaterii publice globale o reflecție asupra IA care să nu fie nici doar tehnică, nici pur moralistă. Încă de la început, a recunoscut potențialul pozitiv al inteligenței artificiale: pentru el, nu era vorba de o simplă amenințare, ci și de o oportunitate. Posibilitatea, de exemplu, de a reduce efortul muncii umane, de a democratiza accesul la cunoaștere, de a favoriza întâlnirile dintre popoare și culturi prin traduceri automate, analize a datelor, rețele neuronale capabile să proceseze miliarde de informații pe secundă. La sfârșitul pontificatului său, a fost publicat documentul Antiqua et Nova, o notă importantă despre raportul dintre inteligența artificială și inteligența umană, semnată de Dicasterul pentru Doctrina Credinței și de Dicasterul pentru Cultură și Educație.
Francisc a clarificat insistent un punct esențial: IA nu este neutră. Este un instrument puternic și, ca orice putere, poartă cu sine riscul manipulării, al inegalității, al violenței. Francisc a vorbit despre "poluarea cognitivă", expresie care descrie cu cruzime efectul unei comunicări digitale guvernate tot mai mult de optimizare și calcul: fake news, deepfakes, manipularea opiniei publice nu sunt accidente, ci simptome ale unei crize a adevărului. Inteligența artificială poate fi arma perfectă pentru cei care intenționează să supună realitatea unei narațiuni instrumentale. Iar în ultima sa enciclică, Dilexit nos, a afirmat: "În era inteligenței artificiale, nu putem uita că poezia și iubirea sunt necesare pentru a salva umanul".
Papa Leon al XIV-lea a preluat această moștenire și a relansat-o încă de la alegerea numelui său. Pontiful nou ales, întâlnindu-se cu cardinalii care l-au ales, a explicat motivele alegerii numelui: "Papa Leon al XIII-lea, cu enciclica istorică Rerum novarum, a tratat problema socială în contextul primei mari revoluții industriale; și astăzi Biserica oferă tuturor patrimoniul său de doctrină socială pentru a răspunde la o altă revoluție industrială și la dezvoltările inteligenței artificiale, care comportă noi provocări pentru apărarea demnității umane, a dreptății și a muncii". În intervențiile sale ulterioare, reiese clar ideea că IA nu poate înlocui niciodată ceea ce este specific uman: conștiința morală, discernământul, relația autentică cu celălalt. Mașina poate imita, dar nu poate înțelege; poate procesa, dar nu poate judeca; poate învăța, dar nu poate iubi. Aici se joacă granița, tot mai subtilă, dintre simulare și realitate.
Inteligența artificială a ajuns la un punct în care poate genera texte coerente, picturi realiste, compoziții muzicale complexe. Poate simula un dialog, poate corecta erori gramaticale, chiar poate produce comentarii literare. Paradoxul este că, cu cât mașina imită mai mult umanul, cu atât umanul riscă să se rătăcească.
Ce înseamnă, așadar, a fi persoane într-o lume în care mașina poate scrie un eseu despre iubire sau poate compune o poezie despre absență?
Papa Francisc a insistat asupra necesității unei "înțelepciuni a inimii" care nu poate fi codificată. A vorbit despre urgența de a dezvolta o etică a inteligenței artificiale care să pună în centru demnitatea persoanei umane. Nu o retorică abstractă, ci o linie de rezistență: persoana ca valoare care nu poate fi calculată, care nu poate fi înlocuită. Și asta înseamnă, printre altele, că IA trebuie să rămână în slujba omului, nu să-l înlocuiască. "Nu tot ceea ce este posibil din punct de vedere tehnic este acceptabil din punct de vedere moral", a scris el.
Papa Leon al XIV-lea, la rândul său, a respins orice seducție trans-umanistă, orice tentație de a considera tehnologia ca o extensie a umanului fără limite. Mașina, a spus el, poate ajuta, dar nu poate răscumpăra. Numai umanul se poate deschide la întrebările ultime ale existenței, numai umanul se poate orienta spre Adevăr și Bine. Adevărata inteligență nu este aceea care analizează date, ci aceea care alege responsabil, cu conștiință. Într-un cuvânt: aceea care discerne.
Într-o epocă în care algoritmii decid cine va vedea ce, cine va primi un împrumut, cine va fi selectat pentru un interviu de angajare, etica nu mai poate fi un lux. Papa Francisc a cerut în mod explicit un tratat internațional obligatoriu care să reglementeze utilizarea inteligenței artificiale. Nu numai pentru a evita abuzuri, ci și pentru a stimula responsabilitatea. El a cerut ca să fie auzite în dezbaterile publice și vocile celor excluși: săracii, migranții, copiii, cei care nu au acces la tehnologie, dar îi îndură efectele.
Papa Leon al XIV-lea a reiterat acest apel, solicitând o governance pe mai multe niveluri a IA, care să fie inspirată din principiile doctrinei sociale a Bisericii, dar traductibilă în termeni laici, comuni. În acest sens, papa face referință la conceptul de tranquillitas ordinis, liniștea ordinii propusă de Sfântul Augustin în De Civitate Dei. Într-adevăr, nu este suficient a reglementa IA: trebuie reglementate și scopurile sale. Mașina nu poate fi lăsată singură să dicteze agenda.
Ambii pontifi văd pericolul nu numai în tehnologie, ci în viziunea asupra lumii pe care o întruchipează: o viziune care riscă să reducă complexitatea umanului la o problemă de eficiență. Pentru Papa Leon al XIV-lea, mașina nu trebuie numai să funcționeze, ci trebuie să contribuie la o ordine mai umană a relațiilor sociale. Obiectivul IA nu trebuie să fie numai performance, ci dreptatea. Nu numai eficiența, ci comuniunea. Într-un timp care visează să "mărească" umanul prin tehnologie, riscul este să ajungem la o umanitate diminuată, sărăcită de capacitatea sa de judecată, relaționare, uimire. De aici și urgența, împărtășită de ambii pontifi, unei educații la gândirea critică, la responsabilitate, la îngrijire. În fond, adevărata problemă nu este ce poate face inteligența artificială, ci ce vrem să facem noi cu ea. Și mai ales: cine vrem să fim.
În celebra relatare din 1967, Hako Otoko adică Omul-cutie, scriitorul japonez Kobo Abe își imaginează un viitor în care oamenii, pentru a evita durerea, se lasă înlocuiți de simulacre artificiale. Sau, mai degrabă, aleg să se închidă voluntar într-o cutie, devenind ei înșiși ființe-simulacru. Omul-cutie este, într-un anumit sens, un proto-avatar: un corp care nu comunică direct, ci filtrează realitatea. Ori de câte ori viața doare prea tare, avatarul îi ia locul. Dar la sfârșit, nimeni nu-și mai amintea cine era originalul. Fantomele intraseră în mașină.
Poate că astăzi ne aflăm la acea răscruce. Și poate acesta este motivul pentru care vocile a doi pontifi, doi maeștri de umanitate, rezonează atât de puternic într-o epocă ce se amăgește crezând că se poate salva prin cod. IA este aici pentru a rămâne. Dar noi, oamenii, suntem aici pentru a interacționa cu întrebările noastre, cu greșelile noastre, cu libertatea noastră. Într-o perioadă în care o armată din Orientul Mijlociu bombardează populația, apelând la o inteligență artificială numită Gospel ("Evanghelie") care își alege obiectivele, ne dăm seama că avem tot mai mult nevoie de ceea ce nicio mașină nu va putea vreodată să învețe, chiar dacă este bine antrenată de coduri: compasiunea.
Antonio Spadaro
(După L'Osservatore Romano, 13 august 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu