|
© Vatican Media |
Teme augustiniene în Leon al XIV-lea
Prietenia
"În toate lucrurile umane, nimic nu este drag omului fără un prieten", scria Sfântul Augustin într-o Scrisoare (130, 2, 4) către Proba, o nobilă romană din ilustra familie Aniciană, care îl întrebase cum să se roage și ce să ceară de la Dumnezeu. În scrisoare, episcopul de Hipona enumeră prietenia printre adevăratele bunuri pe care oamenii trebuie să le caute. El ne îndeamnă să nu o limităm "în limite înguste", deoarece "ea îi cuprinde pe toți cei cărora li se cuvin afect și iubire, deși este îndreptată mai ușor către unii și mai ezitant către alții" și "se extinde chiar până la dușmani, pentru care suntem ținuți și să ne rugăm. Astfel - continuă el - nu există nimeni în neamul omenesc căruia să nu i se cuvină iubire, bazată, dacă nu pe afecțiune reciprocă, cel puțin pe participarea la natura umană comună".
În aceste cuvinte este cuprins ceea ce marele Părinte al Bisericii consideră a fi esența prieteniei. Toată viața sa Augustin a experimentat nevoia acesteia, împreună cu dorința de înțelepciune; prietenia și căutarea Adevărului sunt inseparabile în persoana sa. Este mare valoarea pe care o atribuie relațiilor umane, prietenii sunt o prezență constantă în toată existența sa.
Sentimentul de prietenie a fost atât de puternic la sfântul nord-african încât a devenit un aspect fundamental al spiritualității augustiniene, căci cu prietenii Augustin împărtășește căutarea lui Dumnezeu, dorința sa era să trăiască alături de persoanele "dragi" lui, "pentru a ne putea cerceta împreună sufletul nostru și pe Dumnezeu. Astfel, oricine rezolvă primul problema îi va conduce cu ușurință și pe ceilalți la același rezultat" (Soliloqui I, 12, 20).
Iar această căutare comună este inima Regulii sale, așa cum citim, de fapt, în capitolul 1,1: "Motivul esențial pentru care v-ați reunit împreună este acela ca să trăiți în armonie în casă și să aveți unitate de minte și de inimă îndreptați spre Dumnezeu". Dumnezeu este binele comun care ne îndeamnă să trăim în comunitate, este iubire care trebuie descoperită și trăită, care devine caritate în relația cu ceilalți și duce la armonie.
Tocmai prietenia apare printre lucrurile cele mai dragi lui Leon al XIV-lea, care în unele ocazii a demonstrat natura convivială ce distinge familia călugărească la care aparține, Ordinul Sfântului Augustin. Pentru Papa, ca și pentru prelatul numidian, prieteniile facilitează drumul spre adevăr. "Unindu-ne în prietenie, construind comunitate - le spune pontiful noilor generații - putem găsi adevăratul sens al vieții noastre"; întâlnindu-ne "ca prieteni, ca frați și surori, într-o comunitate, într-o parohie, într-o experiență de viață trăită împreună în credință", putem descoperi că "harul Domnului, iubirea lui Dumnezeu, ne poate vindeca într-adevăr, ne poate da forța de care avem nevoie, poate fi izvorul acelei speranțe" de care avem cu toții nevoie. A ne uni, pentru a "promova un mesaj de speranță", aceasta este încurajarea lui Leon al XIV-lea, care consideră, de asemenea, prietenia un instrument pentru a crește în propriul drum de credință (Mesaj video adresat tinerilor din Chicago și din lume, 14 iunie).
Prieteniile Sfântului Augustin au fost variate și nenumărate, cultivate cu iubire, hrănite prin împărtășire, îngrijite, căutate, aprofundate, prezente în amabilități, în bucurii, în grijile zilnice, în momentele mai întunecate, în izbucnirea crizelor interioare, în cuceririle rațiunii, de-a lungul cărărilor credinței, în înălțările către Dumnezeu. Cum să-l uităm pe Alipiu, "fratele inimii mele", așa cum îl numea Augustin (Confesiuni IX, 4, 7), prietenul care a cunoscut neliniștile sale, cu care a împărtășit reflecții, întrebări, incertitudini, angoase și dorințe, și el un căutător pasionat al adevărului.
Două convertiri paralele, cele ale celor doi prieteni, ambii originari din Tagaste, astăzi Souk Aharas, în Algeria. Aceeași frământare interioară care le tulbura sufletele se va rezolva în același moment. Alypius este, de fapt, martor al acelui "Tolle lege" (Confesiuni VIII, 12, 28-29), momentul în care prietenul său retor își încheie convertirea. La nouăsprezece ani, începuse să devină fervent "în căutarea înțelepciunii, plănuind să abandoneze, de îndată ce" o va "descoperi, toate speranțele deșarte și furiile înșelătoare ale patimilor deșarte" pentru a se dedica total acesteia (VI, 11, 18). Acum, la treizeci de ani, aproape de acel adevăr mult dorit, Augustin nu se poate abandona lui, dar într-o zi, cu sufletul în frământare și zguduit de "o ploaie mare de lacrimi", în timp ce prietenul său Alipiu este lângă el, aude o voce "ca a unui băiat sau a unei fete, nu știu, care spunea, cântând și repetând de mai multe ori: «Ia și citește!»". Are la îndemână "cartea apostolului", scrisorile Sfântului Paul, și citește "în tăcere primul verset asupra căruia" "i-au căzut ochii", cu invitația de a abandona "bețiile" și plăcerile trupești și de a se îmbrăca "în Domnul Isus Cristos" (Rom 13,13-14). "O lumină, aproape, de certitudine" îi pătrunde "inima și tot întunericul îndoielii se risipește". Augustin i-a dezvăluit cele întâmplate lui Alipiu, care "a cerut să vadă textul" și "a privit dincolo de punctul" în care se oprise prietenul său. "Următorul pasaj spunea: «Și primiți cu brațele deschise pe cei slabi în credință». L-a referit la sine însuși și mi-a spus asta", relatează episcopul de Hipona, adăugând că "fără tulburare sau ezitare", Alipiu "s-a alăturat" lui în propunerea de a se consacra total lui Dumnezeu.
Printre numeroșii prieteni ai episcopului de Hipona, trebuie menționat și Nebridius, "un pasionat cercetător al fericirii umane, un examinator extrem de acut al celor mai dificile probleme" (Confesiuni VI, 10, 17), care dorea să înainteze în "cea mai arzătoare căutare a adevărului și înțelepciunii" în viața comună. Motive familiale l-au împiedicat să se alăture comunității fondate în Tagaste de Augustin la întoarcerea sa din Italia.
Cei doi vor rămâne mereu distanți, dar legați de afect reciproc și vor compensa imposibilitatea de a discuta lucruri împreună prin menținerea unei corespondențe regulate.
Și câte prietenii a legat tânărul Robert Prevost în Peru. În timpul celor doisprezece ani de misiune în Chulucanas și Trujillo - unde toată lumea îl numește încă "părintele Roberto" - și apoi în timpul celor aproximativ nouă ani petrecuți printre locuitorii din Chiclayo - dieceza al cărei episcop a fost - și Callao - încredințat administrației sale apostolice în 2020 - acele nenumărate relații umane create, cultivate și îngrijite l-au determinat să-și facă și mai mult spațiu în inima sa, deschizând-o tuturor. Dovadă în acest sens este, de exemplu, discursul papei din 19 mai adresat reprezentanților diferitelor Biserici, comunități ecleziale și altor religii, care îndeamnă la fraternitate: "Drumul nostru comun poate și trebuie să fie înțeleasă și într-un sens larg, care îi implică pe toți, în spiritul fraternității umane". Și apoi discursul său din 10 iunie adresat reprezentanților pontificali, îndemnându-i să "construiască relații acolo unde este mai dificil", dar păstrând "umilința".
În ultimii ani, sinteza lui Augustin a experiențelor sale legate de prietenie este cristalizată în Cetatea lui Dumnezeu - dedicată, printre altele, unui prieten, Marcellinus, un funcționar imperial trimis la Cartagina în 411 pentru a pune capăt conflictului dintre donatiști și catolici -, în care afirmă: "În această conviețuire umană, atât de plină de erori și de suferințe, numai credința sinceră și solidaritatea prietenilor adevărați și buni ne mângâie" (19, 8).
El recunoscuse deja în Confesiuni că "prietenia dintre oameni" este "încântătoare pentru legătura iubitoare cu care unește multe suflete" (X, 5, 10) și îi descria nuanțele, evocând angoasa și durerea pierderii unui prieten foarte drag. "Cea mai mare mângâiere și alinare îmi veneau din încurajările altor prieteni, cu care aveam în comun iubirea a ceea ce iubeam", mărturisește el, specificând că ceea ce îi captiva sufletul erau și "conversațiile, râsul în companie, schimbul de curtoazii afectuoase, lecturile comune ale unor cărți plăcute, petrecerile comune, uneori frivole, alteori decente, dezacordurile ocazionale, fără ranchiună, ca a oricărui om cu sine însuși, și consensurile cele mai frecvente, condimentate de aceleași, foarte rare dezacorduri; fiecare fiind când învățător, când discipol al celuilalt, nostalgia nerăbdătoare a celor care sunt departe, primirile festive ale celor care se întorc. Acestea și alte semne similare ale inimilor îndrăgostite unele de altele, exprimate de gură, de limbă, de ochi și de mii de gesturi dintre cele mai încântătoare, sunt, aș spune, iasca flăcării care topește împreună sufletele și face unul singur din multe. Toate acestea sunt iubite în prieteni" (IV, 8, 13-9, 14).
Însă, pentru Augustin totul converge în Dumnezeu și, din acest motiv, tot în Confesiuni, el specifică: "Nu există prietenie adevărată decât atunci când tu o legi între persoane care îți sunt apropiate cu legătura iubirii revărsate în inimile noastre prin lucrarea Duhului Sfânt care ne-a fost dat" (IV, 4, 7).
Papa încurajează această prietenie, întemeiată în Dumnezeu, propunând preoților "un elan în fraternitatea sacerdotală", care trebuie să fie întemeiată "într-o viață spirituală solidă, în întâlnirea cu Domnul și în ascultarea Cuvântului său", pentru că numai cu "această hrană" se pot trăi "relații de prietenie" (Discurs adresat clerului din Dieceza de Roma, 12 iunie). Pentru cei care se pregătesc pentru preoție, invitația lui Leon este de a "cultiva întotdeauna comuniunea" în seminar; pentru formatori, să "fie buni tovarăși de drum pentru seminariștii" încredințați lor (Discurs adresat seminariștilor din diecezele din Triveneto, 25 iunie); pentru episcopi să dea "un exemplu de iubire fraternă față de" coadiutorii sau auxiliarii lor, față de episcopii emeriți "și față de episcopii diecezelor învecinate" și "față de cei mai apropiați colaboratori, precum și față de preoții aflați în dificultate sau bolnavi" (Discurs adresat episcopilor cu ocazia Jubileului lor, 25 iunie). Dar papa le cere și să cultive și să promoveze prietenia cu Cristos. "Trebuie să experimentăm personal intimitatea cu Învățătorul, faptul de a fi fost priviți, iubiți și aleși de el fără merit și prin har pur", deoarece, de exemplu, este "experiența personală a prieteniei cu Cristos" pe care o transmite fiecare preot. "A deveni prieteni ai lui Cristos înseamnă a fi formați în relații, nu numai în competențe", subliniază Leon al XIV-lea (Discurs adresat participanților la Întâlnirea Internațională "Preoți fericiți", 26 iunie), deoarece "numai cei care trăiesc în prietenie cu Cristos și sunt impregnați de Duhul său pot vesti cu autenticitate, pot mângâia cu compasiune și pot conduce cu înțelepciune" și înseamnă, de asemenea, "a trăi ca frați între preoți și între episcopi, nu ca niște concurenți sau individualiști", de aceea "preoți care sunt prieteni ai lui Cristos" sunt cei care sunt "capabili să iubească, să asculte, să se roage și să slujească împreună". Pentru pontif, prietenia trebuie să existe și în comunitățile ecleziale, unde trebuie să strălucească "stilul fraternității" (Mesaj adresat preoților cu ocazia zilei sfințirii sacerdotale, 27 iunie).
Augustin împărtășea conceptul de prietenie al lui Cicero. Ilustrul orator și filozof roman a definit-o ca o legătură socială în comunitatea universală, o valoare indispensabilă și o armonie a sentimentelor religioase, civile și politice. "El afirmă, și afirmă pe bună dreptate", scrie despre Cicero episcopul de Hipona prietenului său Martianus (Scrisoarea 258), "că prietenia este un acord perfect asupra tuturor lucrurilor divine și umane, însoțit de afect binevoitor". Dar marele Părinte al Bisericii îmbogățește această definiție în lumina credinței creștine, subliniind că adevărata prietenie este "în Cristos Isus, Domnul nostru, pacea noastră autentică și genuină". Și din nou în lucrarea sa Împotriva celor două scrisori ale pelagienilor (I, 1, 1) clarifică: "Ce altceva este prietenia, care își ia numele doar din iubire și este fidelă doar în Cristos, numai în care poate fi și veșnică și fericită?". Acest ultim citat a fost ales de Leon al XIV-lea la veghea de rugăciune pentru Jubileul Tinerilor din 2 august, ca răspuns la o întrebare pusă de o tânără mexicană de douăzeci și trei de ani despre cum să găsească prietenii sincere. Cuvintele papei de pe esplanada Tor Vergata amintesc de Augustin: "Relațiile umane, relațiile noastre cu ceilalți oameni, sunt indispensabile pentru fiecare dintre noi, începând cu faptul că toți bărbații și femeile din lume se nasc copii ai cuiva. Viața noastră începe grație unei legături și prin legături creștem". Adresându-se tinerilor din întreaga lume, pontiful a menționat "tinerețea turbulentă" a episcopului de Hipona, care "a căutat adevărul, adevărul care nu înșeală, frumusețea care nu trece" și "a găsit o prietenie sinceră, o iubire capabilă să dea speranță", "întâlnindu-l pe Isus Cristos" și "și-a construit viitorul" urmându-l.
"Adevărata prietenie este întotdeauna în Isus Cristos, cu încredere, iubire și respect", a explicat Papa, întorcându-se din nou la Sfântul Augustin pentru a sublinia că "cine îl iubește pe Dumnezeu în prietenul său își iubește cu adevărat prietenul" (Predica 336). Dar Leon a oferit și alte învățături; în primul rând, că prietenia este "temelia credinței" și "nu este numai un ajutor printre multe altele în construirea viitorului: este steaua noastră polară", pentru aceasta "atunci când prieteniile noastre reflectă această legătură intensă cu Isus, ele devin cu siguranță sincere, generoase și adevărate". Și astfel, dacă ne iubim unii pe alții în Cristos, dacă suntem capabili să "îl vedem pe Isus în ceilalți", "prietenia poate schimba cu adevărat lumea", pentru că "este o cale spre pace".
Tiziana Campisi
(După L'Osservatore Romano, 12 august 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu