|
© Vatican Media |
Sfânta Clara, modernitatea unei alegeri: mesajul panoului din secolul al XIII-lea
Pe 11 august, Biserica o comemorează pe Sfânta Clara de Assisi, care, la o vârstă foarte fragedă, a fost captivată de exemplul lui Francisc și l-a urmat, fugind din casa tatălui său. Fondatoare a clariselor, este sfânta patroană a televiziunii. La treizeci de ani după moartea sa, viața sa a fost narată în 1283 într-o panou pictat pentru bazilica dedicată ei în orașul din Umbria. Sora Maria Chiara Riva: "Viața Clarei este în întregime orientată spre speranță, tema Jubileului. Setea ei de împlinire atrage încă mulți tineri."
|
Bazilica "Sfânta Clara" din Assisi |
O cheie de lectură pentru a înțelege viața Clarei de Assisi, sesizând forța explozivă și modernitatea alegerii sale de viață. "Panoul Sfintei Clara", păstrat alături de rămășițele pământești ale "Micii Plante a Domnului" în bazilica omonimă din orașul din Umbria, oferă în imagini puține, dar semnificative, trăsăturile principale ale istoriei umane și spirituale a unei femei speciale. La doar optsprezece ani, Clara nu a ezitat să fugă din casa părintească pentru a-l urma pe Francisc și pe însoțitorii săi, dând astfel naștere unei forme de viață creștină care și astăzi fascinează, atrage, interoghează.
O hagiografie istorisită
|
Mormântul Sfintei Clara la Assisi |
Opera de artă, un panou dreptunghiular (276 x 163 cm), a fost executată în tempera în 1283, în timpul pontificatului Papei Martin al IV-lea, așa cum se menționează într-o inscripție de la picioarele sfintei, înfățișată în picioare în centrul compoziției. De fiecare parte sunt prezente opt scene hagiografice, câte patru pe fiecare parte. Prin urmare, aceasta este prima lucrare istorisită dedicată vieții sfintei de la Assisi, pictată la doar câțiva ani după sfârșitul existenței sale pământești. Scopul ei era să spună istoria acestei femei extraordinare, relatată de biografi precum Toma din Celano, oamenilor timpului ei: nu numai celor educați, ci și analfabeților și neștiutorilor de carte.
"Pelerinii care au venit la mormântul Sfintei Clara la doar treizeci de ani după moartea ei s-au aflat în fața acestor imagini", explică sora Maria Chiara Riva, o clarisă săracă din Mănăstirea "Sfânta Clarea" din Milano, autoarea cărții "Sfânta Clara, o viață pictată" (Edizioni Biblioteca Francescana).
Privirea speranței
|
Panoul Sfintei Clara, detaliu |
Intensitatea expresivă a icoanei centrale a sfintei este incredibilă, reprezentată frontal într-un stil care îmbina stilurile bizantin și gotic care se răspândeau în Umbria la acea vreme. "Iconografia ne apare puțin distantă, dar dacă ne concentrăm asupra acelei priviri, este ușor să discernem un mesaj de speranță. În scrierile sale, Clara nu vorbește explicit despre speranță, dar viața ei este în întregime orientată spre speranță: își exprimă faptul că este fiica unui Tată Bun. Până la sfârșit, când pe patul de moarte spune: «Binecuvântat fie Domnul, care m-a creat și m-a privit așa cum o mamă își privește copilul iubit»", continuă călugărița.
|
Panoul Sfintei Clara |
Ca un tabernacol cu uși
Împreună cu sora Maria Chiara Riva, contemplăm această lucrare, atribuită unui artist cunoscut sub numele de Maestrul Sfintei Clara și împărțită în trei secțiuni de două coloane pictate cu arcade ascuțite. Schema compozițională evocă ideea unui tabernacol cu uși: în centru, figura Clarei apare ca și cum ar fi o sculptură din lemn policrom, cu episoadele cheie din viața ei reprezentate pe laterale.
Cum se citește lucrarea
Pentru a urmări narațiunea trebuie citită lucrarea în sens invers acelor de ceasornic, începând din stânga jos. "Primele cinci reprezentări se referă la primele momente din viața Clarei, la primele săptămâni de la începutul noua formă de viață", afirmă sora clarisă.
|
Panoul Sfintei Clara, detaliu |
Duminica Floriilor și noua viață a Clarei
|
© Vatican Media |
Prima imagine înfățișează scena din Duminica Floriilor: în timp ce toate tinerele se grăbesc spre altar pentru a lua ramura de palmier, Clara, din umilință, rămâne la locul ei. Episcopul de Assisi, Guido, este cel care se îndreaptă spre ea, punându-i ramura de palmier în mâini. "Este ultima dimineață în care Clara este încă acasă, pentru că în noaptea următoare Duminicii Floriilor, data aleasă de Francisc, își va părăsi casa și se va alătura Sărăcuțului și fraților la Porțiuncula". Această scenă, continuă sora Maria Chiara, este prezentă în al doilea tablou în care "Clara, însoțită de un grup de femei din nobilimea căreia îi aparținea, li se alătură lui Francisc și însoțitorilor săi. Un călugăr de lângă Francisc ține o torță în mâini".
Trecerea la viața franciscană
|
Panoul Sfintei Clara, detaliu |
În a treia reprezentare, sfânta îngenunchează în actul de a-și dezbrăca veșmintele bogate și de a îmbrăca veșmântul călugăresc, în timp ce Sărăcuțul îi tunde părul: "Este intrarea ei în categoria penitenților. O trecere a vieții transmisă prin culoarea hainelor ei. Hainele pe care le poartă Clara sunt roșii. Se poate întrezări sub mantia penitenților, făcută din pânză aspră. Purpuriul era o vopsea foarte scumpă, pe care numai cei mai bogați și-o puteau permite. În plus, sfânta are deja o aureolă aurie pe cap: sfințenia este deja prezentă, chiar dacă Clara încă trebuie să parcurgă calea noii sale vieți". Pânza de altar este, de asemenea, roșie: "Ceea ce o motivează pe Clara este marea iubire a Pătimirii lui Isus". Mai mult, toți frații sunt prezenți în scenă: "Clara intră în fraternitatea franciscană".
|
Panoul Sfintei Clara, detaliu |
Opoziția familiei și forța în Euharistie
Alegerea femeii se confruntă cu opoziția familiei sale. Unchiul ei, Monaldo, încearcă să o smulgă din Mănăstirea benedictină "San Paolo delle Abbadesse", unde Francisc o dusese temporar. Acest lucru este ilustrat în a patra secțiune, unde Clara se opune, agățându-se de pânza de altar: "Acesta este acum punctul său de referință. Acolo găsește forța". Apoi își îndepărtează vălul și își dezvăluie capul ras: a făcut acum o alegere definitivă și ireversibilă.
|
Panoul Sfintei Clara, detaliu |
Sosirea Agnezei
Refugiată în Mănăstirea "Sant'Angelo" din Panzo, i se alătură sora Agneza. Francisc îi taie și ei părul. A cincea scenă reprezintă episodul sus, dar și o nouă încercare a rudelor de a le scoate pe cele două din viața călugărească. Strategia eșuează deoarece, conform legendei, grație rugăciunii Clarei, corpul Agnezei devine greu, iar brațul lui Monaldo devine paralizat în timp ce acesta încearcă să o lovească violent.
|
Panoul Sfintei Clara, detaliu |
O femeie modernă
Sora Maria Chiara Riva reflectă asupra acestor scene, subliniind modernitatea Clarei și a primelor sale însoțitoare, făcând o alegere foarte puternică pentru vremurile în care trăiau: "Din a fi bogate, din a fi nobile, au ales să devină sărace, sfidând într-un fel practicile, legile sociale, culturale și chiar în fond religioase ale vremii. Nu era absolut deloc ușor pentru o femeie în acel context social, cultural și politic să ia decizii autonome cu privire la propria viață".
|
Panoul Sfintei Clara, detaliu |
Dinamică precum o bandă desenată
Al șasea panou, dinamic ca o bandă desenată, este singurul care are acțiunea situată în Mănăstirea "Sfântul Damian", unde Clara a trăit timp de aproximativ patruzeci de ani. Acesta ilustrează diferitele momente ale episodului în care Clara, având o singură pâine la prânz, o roagă pe călugărița responsabilă, Cecilia, să dea jumătate călugărilor și să distribuie cealaltă jumătate în cincizeci de felii călugărițelor din refectoriu. Toate sunt săturate.
|
Panoul Sfintei Clara, detaliu |
Chipul Clarei în cel al Fecioarei Maria
Penultima scenă o prezintă pe Clara pe patul de moarte, în timp ce Regina Cerului i se apare unei călugărițe, intrând în cameră cu un grup de fecioare și îmbrăcând trupul sfintei într-o prețioasă pânză de aur. "Există un sentiment de îmbrățișare între Maria și Clara", afirmă sora Maria Chiara: "Francisc a prezentat-o pe Maria ca exemplu pentru Clara, ca punct de referință pentru viața sa. În această scenă, chipul Clarei este cu adevărat oglindit în cel al Fecioarei".
Setea de viață a tinerilor și modelul Clarei
Relatarea se încheie cu o reprezentare a înmormântării, la care a participat o mulțime numeroasă și a fost celebrată de Papa Inocențiu al IV-lea și de cardinalii din Curie. Încă de la început, parfumul sfințeniei Clarei se răspândește și atrage mulțimi de credincioși. Fascinația sa continuă să atragă mulți tineri și astăzi. Cu câteva zile înainte de Jubileul dedicat lor, care a culminat pe esplanada Tor Vergata cu veghea și Liturghia împreună cu Papa Leon al XIV-lea, sora Maria Chiara Riva ne salută cu un gând adresat generațiilor tinere care își caută vocația: "Sfânta Clara a căutat viața, a căutat o viață în plinătate. Nu s-a mulțumit cu o viață pe care i-o propuseseră alții. A voit să fie protagonista propriei sale vieți până la capăt. Fiecare tânăr de astăzi, în pofida complexității unei lumi complicate, are aceeași sete de viață, de plinătate, de o viață autentică. Cred că Clara poate fi un exemplu și un model și astăzi. Este o femeie care a trăit până la capăt cu curaj, determinare și mare seninătate".
Paolo Ondarza
(După Vatican News, 11 august 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu