Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Zonă liberă Ecumenism, sinodalitate și misionaritate în viitorul Bisericii

Unitatea ca un drum

Nu se poate privi spre viitorul Bisericii fără a purta lentilele ecumenismului și misionarității. Ultima adunare sinodală din octombrie 2024 pare să fi asumat această perspectivă în mod hotărât și fără ezitări. Chiar și primii pași ai slujirii petrine a Papei Leon al XIV-lea, încă de la primele cuvinte din seara alegerii, par orientați decisiv spre sublinierea acestor dimensiuni constitutive ale vieții Bisericii. De altfel, în zorii mișcării ecumenice, la începutul secolului trecut, odată cu Conferința de la Edinburgh (1910), a existat tocmai o preocupare misionară: cum putem vesti evanghelia în mod credibil dacă noi continuăm să ne prezentăm divizați ca creștini?

O considerare mai convinsă a dimensiunii sinodale în cadrul Bisericii Catolice poate reprezenta cu siguranță un factor de facilitare a progresului relațiilor fraterne și al discuțiilor teologice pe diverse fronturi ecumenice. Fără a nega faptul că procesul sinodal aflat în desfășurare în Biserica Catolică a stârnit interes, atenție și admirație din partea unor sectoare largi ale celorlalte confesiuni creștine. De fapt, perspectiva sinodalității poate reprezenta un orizont hermeneutic în care să fie cuprinse cele mai dezbătute probleme privind exercitarea autorității în Biserică și, nu în ultimul rând, prin urmare, chiar slujirea episcopului de Roma. De aici, se pot iniția parcursuri concrete de implementare a acelui impuls de a elabora noi modalități de exercitare concretă a slujirii episcopului de Roma, venit de la Ioan Paul al II-lea în Ut unum sint (cf. nr. 95), reluat și relansat de Papa Francisc în Evangelii gaudium. În această direcție, ultimul Sinod pare să fi continuat pe calea deschisă cu hotărâre reînnoită.

Însă, mergând mai departe în timp, perspectiva sinodală poate arunca o nouă lumină asupra considerațiilor actuale despre motivațiile care ne determină să "mergem împreună" ca și creștini. Într-adevăr, dacă dorim să ne lărgim și mai mult perspectiva, însuși drumul ecumenic, considerat în sine, ar putea fi recitit ca drum sinodal al Bisericilor și comunităților. Așa cum a afirmat Papa Francisc lapidar, "drumul sinodalității, pe care îl parcurge Biserica catolică, este și trebuie să fie ecumenic, așa cum drumul ecumenic este sinodal". Aceasta se aplică nu numai practicilor concrete de gestionare a vieții interne a fiecărei Biserici și raporturilor dintre ele, ci și mai mult modului cel mai "radical" de a înțelege Biserica drept popor de frați și surori aflați pe cale, până la punctul de a considera însăși "nota" unității Bisericii din unghiuri parțial inedite. Și tocmai unitatea Bisericii apare ca motiv dominant al magisteriului și al angajării Papei Leon, inspirându-se și din carisma sa augustiniană. Nu este o coincidență faptul că în omilia sa de la începutul slujirii petrine a voit să ofere această imagine sintetică a vieții Bisericii: "O Biserică unită, semn de unitate și de comuniune, care să devină ferment pentru o lume reconciliată".

De altfel, chiar cea de-a 1700-a aniversare a Conciliului din Niceea reprezintă o ocazie prețioasă pentru a redescoperi valoarea unității tuturor creștinilor, pornind de la unicul botez "în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19). Și tocmai referința la Dumnezeul trinitar, în al cărui mister fiecare creștin este "cufundat" încă din ziua botezului, reprezintă un izvor inepuizabil pentru a regândi unitatea în raport cu pluralitatea. De fapt, vestirea Dumnezeului lui Isus Cristos ne determină să vedem pluralitatea nu ca pe ceva ce neagă unitatea, ci ca prin ceea ce ea se exprimă, se realizează. Într-adevăr, ne referim la "acea unitate care nu anulează diferențele, ci - subliniază Leon al XIV-lea - valorizează istoria personală a fiecăruia și cultura socială și religioasă a fiecărui popor".

Putem afirma, de asemenea, că unitatea, din perspectiva sinodală, nu este prezentată ca depășirea deplină a tuturor diviziunilor prin încorporarea într-un întreg abstract, ci este înțeleasă și prezentată într-un sens dinamic și experiențial.

Datorită acestei schimbări de paradigmă, unitatea, așa cum a reamintit în repetate rânduri Papa Francisc, nu constă numai în atingerea unui "obiectiv", cum ar fi depășirea tuturor diviziunilor doctrinale, liturgice și instituționale, ci este "experimentată" chiar pe drum: "Unitatea, înainte de a fi scop, este drum". Da, unitatea se realizează mergând. Riscul, de fapt, este de a proiecta unitatea numai spre obținerea unui acord unanim și incluziv asupra tuturor problemelor "divizatoare".

Așadar, ecumenismul viitorului nu poate decât să continue să valorizeze practica împărtășirii și a schimbului de bune practici, împreună cu consolidarea unei spiritualități ecumenice. Pentru ca această dimensiune dinamică și experiențială să devină din ce în ce mai distinctivă, implicarea comunităților înseși este decisivă. De fapt, inițiativa ecumenică nu poate fi delegată "liderilor" Bisericilor individuale sau delegaților, care sunt considerați aproape "ecumeniști profesioniști". Viitorul ecumenismului va fi cu atât mai solid cu cât va fi mai capabil să implice sectoare largi ale comunităților creștine, "de jos", de la bază, astfel încât să ne regăsim cu adevărat ca frați și surori în unitate printre diferențele noastre, o unitate în diversitate, pentru a împrumuta expresia fericită propusă de Oscar Cullmann în anii 1980. Efortul pentru unitate poate astfel să influențeze tot mai mult în sensibilitatea comună și împărtășită. Pe scurt, un ecumenism "al poporului".

Totuși, pentru ca această viziune să nu cedeze în fața unui irenism facil, trebuie să recunoaștem necesitatea unui proces de reconciliere răbdătoare și lentă, care să înceapă cu membrii diferitelor confesiuni creștine care recunosc că și-au provocat "răni" unii altora. Din acest motiv, diversitatea trebuie înțeleasă ca "reconciliată". Pentru aceasta Biserica, ferment de unitate, este chemată să lucreze pentru "reconciliere" în lume, așa cum a mai afirmat Papa Prevost.

Viitorul Bisericii nu poate veni decât dintr-un nou elan misionar, înțeles ca o exigență interioară de a mărturisi și de a comunica experiența iubirii gratuite și mântuitoare în întâlnirea cu Cristos. Iar vestirea evangheliei nu poate găsi o forță mai mare decât dacă se adoptă o abordare ecumenică, așa cum s-a subliniat la ultimul Sinod. De fapt, privind spre viitor, dialogul ecumenic "ne împinge să imaginăm practici sinodale ecumenice, până la forme de consultare și discernământ asupra unor probleme de interes comun și urgent, cum ar putea fi celebrarea unui Sinod Ecumenic despre Evanghelizare". Pe scurt, sinodalitate, spirit misionar și ecumenism: o împletire rodnică în măsură să genereze parcursuri de speranță pentru viitorul Bisericii, "o Biserică întemeiată pe iubirea lui Dumnezeu și semn de unitate, o Biserică misionară, care își deschide brațele către lume".

Armando Nugnes

(După L'Osservatore Romano, 8 august 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat