|
© Vatican Media |
Responsabilitatea socială a creștinului în gândirea Sfântului Augustin
Datoria de a căuta întotdeauna pacea
Cu un an înainte de moartea sa, în timpul invaziei vandale în Africa din 429, Augustin a fost solicitat să se ocupe în mod expres de angajarea socială a creștinului față de pace. Pentru a evalua pe deplin această mărturie, trebuie luați în considerare doi factori: intervenția sa a avut loc înainte de invazia vandalică în Africa, reprezentând astfel tradiția creștină cu privirea gândirea despre război și nu numai o exprimare nobilă a sufletului său; față de Origene, el reprezintă creștinismul reconciliat cu Imperiul, când creștinii, la fel ca alți cetățeni, participau acum și la viața militară a instituțiilor Imperiului roman.
Episcopul de Hipona - cu ocazia unui dezacord apărut între asesorul din Africa, comes-ul Bonifaciu, și curtea imperială din Ravenna - a examinat atitudinea pe care creștinul ar trebui să o adopte: cu privire la responsabilitățile liderilor militari și ale soldaților în participarea sau neparticiparea la război; cu privire la eforturile de pace care trebuie duse înainte în ajunul unui război; cu privire la modul de înțelegere a păcii în timp de pace [Corespondența legată de acest dezacord (Scrisorile 220, 229, 230, 231) trebuie datată înainte de invazia vandalilor în Africa din 429; cf. în «Augustinianum» 14, 1974, paginile 363-367].
Sfântul Augustin, pentru creștin, distinge posibilitatea ca el să urmeze normele lumii și legea Domnului, ale căror exigențe sunt să nu ucizi oamenii, să nu se participe la războaie și să se caute pacea chiar și în războaie. Adresându-se unui creștin care îi punea întrebări în iminența războiului, el a răspuns: "Dacă îmi ceri un sfat [...] conform legii lui Dumnezeu, știu perfect ce trebuie să-ți spun. Soldații lui Cristos luptă nu pentru a ucide oamenii, ci pentru a învinge principii, puterile și duhurile răului (Epistola 220, 9) [...]; îndatoririle conjugale, însă, nu te împiedică [...] să cauți pacea chiar și în războaie, dacă ar fi necesar să iei parte la ele" (Epistola 220, 12).
Contelui Darius, trimisul curții de la Ravenna în Africa, i-a explicat: "Cel mai mare titlu de glorie (pentru un conducător militar) este să ucidă războiul cu vorbe (negocierea, tratativele, în latină bella nu bello sed verbo conterere) mai degrabă decât să ucidă oameni cu sabia și să încerce să mențină pacea cu pacea și nu cu războiul. Cu siguranță, chiar și cei care luptă, dacă sunt buni, caută fără îndoială pacea, dar cu prețul sângelui. Tu, dimpotrivă, ai fost trimis tocmai pentru a împiedica pe cineva să încerce să verse sângele cuiva. În timp ce alții, așadar, cedează unei eventualități inevitabile, tu ai o misiune de invidiat" (Epistola 229, 2). Răspunsul contelui Darius către Augustin ne oferă alte elemente pentru promovarea păcii din partea unui creștin: "Tu - spune el, adresându-se episcopului de Hipona - după Dumnezeu Mântuitorul, ești mântuitorul meu. Dumnezeu să-mi dea să răspund la părerea pe care o ai despre mine. Tu afirmi că eu ucid războiul cu forța cuvântului (= tratativa). În acest moment, mintea mea a ieșit, ca să spunem așa, din întunericul gândurilor sale. De fapt, dacă nu am reușit să stingem războiul, cel puțin l-am amânat și, cu ajutorul lui Dumnezeu, suveranul a toate, nenorocirile au fost atenuate" (Epistola 230, 2-3).
Poziția lui Augustin, la un an după moartea sa, capătă o semnificație și mai mare având în vedere că el aparținea fazei istorice a "timpurilor creștine", când credința nu numai că se străduia să anime structurile umane, ci încerca și să le califice ca atare, și anume creștine. Întrebarea, pusă de Tertulian la începutul secolului al III-lea ("Dacă serviciul militar este întru toate compatibil cu a fi creștin", De corona, 11), nu se mai punea în timpul lui Augustin. Dimpotrivă, interdicțiile din traditio apostolica de a nu permite soldatului creștin să ucidă, judecătorului să condamne la moarte și unui catecumen să se înroleze în armată, fuseseră reelaborate în Constitutiones apostolicae, cerând soldatului numai să fie mulțumit cu solda sa și să nu acționeze în mod nedrept. S-a ajuns și la sancțiuni canonice împotriva obiectorilor de conștiință. Conciliul din Arles din 314, canonul 3, de exemplu, sancționa excomunicarea pentru dezertori: "Cei care nu se înrolează în timp de pace să se abțină de la împărtășanie" (în Mansi II, 471).
Totuși, începând cu Origene, mulți creștini, "mentalizați" pe ideea drumului unitar a omenirii către o credință comună, au creat noi perspective istoriografice asupra necesității războiului, care au influențat însăși evaluarea invaziilor barbare. Acestea trebuiau judecate nu numai la nivelul unei pagube suferite, ci și ca posibilitate de a face cunoscută credința creștină (idee prezentă, de exemplu, în filigran în Istorii ale spaniolului Orosius, scrise la sugestia lui Augustin). Eforturi practice de mediere pentru întâlnirea dintre popoare vechi și noi au caracterizat figura sfântului pelerin (însoțea popoarele invadatoare, mediind umanitate între ele și cei invadați; iar Sfântul Severin din Noric, lângă Salzburgul de astăzi, este înmormântat în Frattamaggiore, lângă Napoli).
Pentru creștin, conform lui Augustin, pacea este un bun al inimii (Predica 357, 2) al cărui autor și fondator este Cristos (Predica 358, 6). A o iubi înseamnă a o poseda deja. Ea, asemenea miracolului înmulțirii pâinilor, crește proporțional cu cei care o posedă (Predica 357, 1-3). Cine o iubește cu adevărat îi iubește și pe dușmanii păcii (ibidem, 1), răspunzând pașnic celor care vor să se certe (ibidem, 4), și este adevărată și veșnică atunci când devenim copii ai lui Dumnezeu (Predica 347, 1). Cine îl numește pe Dumnezeu cu un singur glas cu numele de "Tată", dă angajarea sa pentru o singură pace (Predica 357, 4) și, pentru pacea lui Cristos, angajează și propria onoare (Predica 354, 4). Pacea nu suferă dezbinare și - poruncește Augustin - trebuie să vorbim întotdeauna despre ea ca despre caritate (Predica 358, 1).
Vittorino Grossi,
fost președinte al Institutului Patristic Pontifical "Augustinianum" și director al revistei academice a institutului
(După L'Osservatore Romano, 14 iulie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu