|
© Vatican Media |
Mesajul Sfântului Părinte Leon al XIV-lea pentru Ziua Mondială de Rugăciune pentru Îngrijirea Creației 2025
(1 septembrie 2025)
Semințe de pace și de speranță
Iubiți frați și surori,
Tema acestei Zile Mondiale de Rugăciune pentru Îngrijirea Creației, aleasă de iubitul nostru Papă Francisc, este "Semințe de pace și de speranță". La a 10-a aniversare a instituirii Zilei, care a coincis cu publicarea enciclicei Laudato si', ne aflăm în mijlocul Jubileului "Pelerini ai speranței". Și tocmai în acest context tema capătă întreaga sa semnificație.
De multe ori în predica sa, Isus folosește imaginea seminței pentru a vorbi despre Împărăția lui Dumnezeu, iar în ajunul Pătimirii o aplică sieși, comparându-se cu bobul de grâu, care trebuie să moară pentru a aduce rod (cf. In 12,24). Sămânța se dăruiește în întregime pământului și acolo, cu forța explozivă a darului său, viața încolțește, chiar și în cele mai neașteptate locuri, într-o capacitate surprinzătoare de a genera viitor. Să ne gândim, de exemplu, la florile care cresc pe marginile drumurilor: nimeni nu le-a plantat, totuși cresc grație unor semințe care au ajuns acolo aproape întâmplător și reușesc să decoreze cenușiul asfaltului și chiar să-i deterioreze suprafața dură.
Așadar, în Cristos suntem semințe. Nu doar atât, ci "semințe de pace și de speranță". După cum spune profetul Isaia, Duhul lui Dumnezeu este în măsură să transforme deșertul, arid și uscat, într-o grădină, un loc de odihnă și seninătate: "Acestea până când va fi revărsat asupra noastră Duhul din înalt, pustiul va deveni grădină, iar grădina va fi considerată ca o pădure. Judecata va locui în pustiu și dreptatea se va așeza în grădină. Lucrarea judecății va fi pacea și rodul dreptății, pentru totdeauna, vor fi liniștea și siguranța. Poporul meu va sta în locuința păcii, în sălașuri sigure și în locuri de odihnă fără griji" (Is 32,15-18).
Aceste cuvinte profetice, care de la 1 septembrie până la 4 octombrie vor însoți inițiativa ecumenică a "Timpului creației", afirmă cu forță că, împreună cu rugăciunea, sunt necesare voința și acțiunile concrete care să facă această "mângâiere a lui Dumnezeu" perceptibilă asupra lumii (cf. Laudato si', 84). De fapt, dreptatea și legea par să remedieze inospitalitatea deșertului. Este vorba de o veste de actualitate extraordinară. În diferite părți ale lumii este de acum evident că pământul nostru se prăbușește. Peste tot nedreptatea, încălcarea dreptului internațional și a drepturilor popoarelor, inegalitățile și lăcomia din care decurg produc defrișări, poluare, pierdere a biodiversității. Fenomenele naturale extreme cauzate de schimbările climatice induse de activitățile antropice cresc în intensitate și frecvență (cf. Exortația apostolică Laudate Deum, 5), fără a lua în considerare efectele pe termen mediu și lung ale devastărilor umane și ecologice provocate de conflictele armate.
Se pare că încă există o lipsă de conștientizare a faptului că distrugerea naturii nu afectează pe toți în același mod: călcarea în picioare a dreptății și a păcii înseamnă lovirea mai puternică a celor mai săraci, marginalizați, excluși. Suferința comunităților indigene este emblematică în acest context.
Și asta nu e tot: natura însăși devine uneori instrument de schimb, un bun care poate fi comercializat pentru a obține avantaje economice sau politice. În aceste condiții, creația este transformată într-un câmp de luptă pentru controlul resurselor vitale, așa cum demonstrează zonele agricole și pădurile devenite periculoase din cauza minelor, politica "pământului pârjolit" (Cf. Consiliul Pontifical al Dreptății și Păcii, Terra e cibo [Pământ și hrană], LEV 2015, 51-53), conflictele care izbucnesc în jurul surselor de apă, distribuția inegală a materiilor prime, penalizând populațiile mai slabe și subminând însăși stabilitatea socială.
Aceste răni diferite se datorează păcatului. Cu siguranță nu la asta se gândea Dumnezeu când i-a încredințat pământul omului, creat după chipul său (Gen 1,24-29). Biblia nu promovează "dominația despotică a ființelor umane asupra creației" (Laudato si', 200). Într-adevăr, este "important să citim textele biblice în contextul lor, cu o hermeneutică corectă, și să ne amintim că ele ne invită să «cultivăm și să păzim» grădina lumii (cf. Gen 2,15). În timp ce «a cultiva» înseamnă a ara sau a lucra un teren, «a păzi» înseamnă a proteja, a îngriji, a păstra, a conserva, a veghea. Aceasta implică un raport de reciprocitate responsabilă între ființa umană și natură" (ivi, 67).
Dreptatea ambientală - implicit vestită de profeți - nu mai poate fi considerată un concept abstract sau un scop îndepărtat. Ea reprezintă o necesitate urgentă, care depășește simpla protecție a mediului. Este vorba, în realitate, de o chestiune de dreptate socială, economică și antropologică. Pentru credincioși, în plus, este o exigență teologică, ce are pentru creștini chipul lui Isus Cristos, în care totul a fost creat și răscumpărat. Într-o lume în care cei mai fragili sunt primii care îndură efectele devastatoare ale schimbărilor climatice, ale defrișărilor și ale poluării, grija față de creație devine o chestiune de credință și de umanitate.
Acum este cu adevărat timpul de a face să urmeze după cuvinte faptele. "A trăi vocația de a fi păzitori ai operei lui Dumnezeu este parte esențială a unei existențe virtuoase; nu constituie ceva opțional și nici un aspect secundar al experienței creștine" (ivi, 217). Lucrând cu dăruire și cu duioșie, multe semințe de dreptate pot germina, contribuind astfel la pace și la speranță. Uneori este nevoie de ani înainte ca un pom să dea primele sale roade, ani care implică un întreg ecosistem în continuitate, în fidelitate, în colaborare și în iubire, mai ales dacă această iubire devine o oglindă a Iubirii dăruitoare a lui Dumnezeu.
Printre inițiativele Bisericii care sunt ca niște semințe aruncate în acest ogor, doresc să amintesc proiectul "Borgo Laudato Si'", pe care Papa Francisc ni l-a lăsat ca moștenire la Castel Gandolfo, ca sămânță care poate aduce roade de dreptate și pace. Este un proiect de educație la ecologia integrală care vrea să fie un exemplu despre cum se poate trăi, munci și construi în comunitate aplicând principiile din enciclica Laudato si'.
Îl rog pe Cel Atotputernic să ne trimită din belșug pe "duhul său de sus" (Is 32,15), pentru ca aceste semințe și altele asemenea lor să aducă roade îmbelșugate de pace și de speranță.
Enciclica Laudato si' a însoțit Biserica Catolică și multe persoane de bunăvoință timp de zece ani: ea să continue să ne inspire și ecologia integrală să fie din ce în ce mai aleasă și împărtășită ca drum de urmat. În acest fel, se vor înmulți semințele speranței, pentru a fi "păzite și cultivate" cu harul marii și neclintitei noastre speranțe, Cristos înviat. În numele său, vă trimit vouă tuturor binecuvântarea mea.
Din Vatican, 30 iunie 2025, Comemorarea Sfinților Protomartiri ai Bisericii Romane
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu