![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Francisc și Leon al XIV-lea, cele două neliniști În timpul fragilității globale Ștafeta care trece de la un pontificat la altul este făcută nu numai din cuvinte și gesturi, ci mai ales din viziuni care se concretizează una asupra alteia, proiectate de aceeași credință. Care a fost punctul de contact al ștafetei în trecerea de la Francisc la Leon? Ce viziuni s-au concretizat una în alta? Acest lucru se va înțelege pe măsură ce se desfășoară drumul Bisericii în lume. Ar fi suficient să ne gândim cât de decisiv a fost cuvântul "atracție" ("creștinismul crește prin atracție", spunea Ratzinger) pentru Francisc. Între Benedict și Francisc ștafeta a fost clară: "Provocările schimbărilor rapide și provocările problemelor de mare relevanță pentru viața de credință", așa cum a spus Benedict însuși când și-a luat rămas bun. Bergoglio a tradus aceste provocări într-o "neliniște sănătoasă", singura "care dă pace", imprimând o mișcare lentă, dar constantă și franciscană, ca un val și o tresăltare asupra vieții Bisericii. Și "neliniștea" este cea pe care Francisc a recomandat-o la 28 august 2013 într-o formidabilă omilie adresată pe atunci părintelui Prevost, general al Ordinului Sfântului Augustin, și capitulului său reunit în biserica lor din Campo Marzio. Dacă există un cuvânt care poate cuprinde sintetic predarea ștafetei între Francisc și Leon, acesta este tocmai "neliniște", pe care Leon al XIV-lea l-a reluat în primele sale cuvinte ca pontif, aproape ca și cum ar fi vrut să pecetluiască o continuitate profundă, spirituală. Cel al lui Bergoglio a fost un pontificat al roadelor, dar mai ales al semințelor, cu o proprie excepționalitate franciscană a sa. Valoarea și efectele moștenirii sale se vor verifica în timp, se vor măsura prin testul istoriei și nu al blogurilor. Mai presus de toate a lăsat o metodă: discernământul spiritual. Conducerea Bisericii nu a fost niciodată călăuzită de idei preconfecționate, ci mai degrabă de un fler și o lectură profundă a realității, prin privirea unui păstor cufundat în popor. Francisc a considerat întotdeauna Biserica o instituție, dar a afirmat întotdeauna că Duhul Sfânt este cel care o face astfel, cel care "provoacă dezordine cu carismele, dar în acea dezordine creează armonie". Așadar, Bergoglio considera instituția eclezială ca o armonie - nu un echilibru simplu și foarte uman - care se formează constant din dezordinea diversității și a contrastelor. A menținut activă neliniștea dintre carisme și instituții, conștient că Biserica este un "popor pelerin și evanghelizator", realitate care depășește întotdeauna orice formă. El îl numea desborde, revărsarea, lui Dumnezeu. Celor care s-au temut că "dezordinea" era periculoasă, cardinalul Prevost de atunci, în 2024, într-o parohie augustiniană din Illinois, le spusese: "Lui Francisc nu-i este frică să zgâlțâne puțin barca, să zguduie lucrurile. Și când face asta, există persoane care se simt inconfortabile. Cu toții avem personalități diferite și cu toții avem moduri diferite de a voi să menținem barca stabilă și să spunem: vă rog, nu zgâlțâiți barca, vă rog, nu o faceți. Și Francisc spune: «Totul va fi bine». Îi place Evanghelia cu Isus care pare să doarmă în barcă, iar discipolii sunt cuprinși de panică și spun: «De ce dormi, suntem pe cale să murim». Și Isus știe foarte bine ce se întâmplă, dar îi lasă să se zguduie". Prevost înțelesese perfect neliniștea evanghelică a lui Bergoglio. Francisc a avut o pasiune radicală pentru adevăr, până la punctul de a se teme de predicarea "lucrurilor adevărate" spuse fără "spiritul adevărului". Finețea sa în această privință era mistică, tipică a inimii neliniștite care discerne mergând dincolo de aparențe. Pentru aceasta, Francisc a refuzat orice ispită ideologică, chiar și în cele mai radicale reforme. Conducerea sa a fost un exercițiu spiritual continuu. Francisc a luptat împotriva introversiunii ecleziale, iar Leon - citându-l - a reiterat asta: "Biserica este în mod constitutiv extrovertită", iar "autoreferențialitatea stinge focul spiritului misionar". Ba chiar, cu o expresie fulgerătoare, Prevost a adăugat: "Poporul lui Dumnezeu este mai numeros decât cel pe care-l vedem. Să nu-i definim granițele"! Viziunea ombilicală este învinsă și datorită neliniștii diferențelor. Apelul său la unitatea Bisericii nu se naște dintr-o logică a controlului sau a uniformității sau a temerii, ci mai degrabă dintr-o nevoie evanghelică: aceea de a "parcurge drumul împreună". Sinodalitatea, pentru Leon, este o formă de caritate: tentativa continuă de a ne asculta, chiar și în diferențe. Cuvintele lui Francisc la Sinodul din 2015 rămân memorabile: "Dincolo de problemele dogmatice bine definite de magisteriul Bisericii, am văzut și că ceea ce pare normal pentru un episcop dintr-un continent, poate fi straniu, aproape ca un scandal - aproape! - pentru episcopul dintr-un alt continent; ceea ce este considerat încălcare a unui drept într-o societate, poate fi un precept evident și intangibil în alta; ceea ce pentru unii este libertate de conștiință, pentru alții poate fi numai dezorientare". De aceea, adevăratul discernământ nu se face între idei, ci în cadrul istoriei. Și iată că mâinile pontifilor se împletesc fără să știe asta când Leon, în aceeași parohie din Illinois, a spus: "Ceea ce ar putea să fie important în Biserica din Statele Unite s-ar putea să nu fie deloc important în Coreea de Sud. Și trebuie să ne amintim și de acest lucru, ceea ce am spus mai devreme despre a face parte din Biserica universală, în timp ce căutăm moduri pentru a fi Biserică împreună." Ca Papă, a vorbit despre "conviețuirea diversităților". Unitatea este rodul copt al drumului. Și pentru aceasta trebuie apărată nu cu rigoarea ideologiei, ci cu răbdarea carității. Și Prevost știe, de asemenea, că trebuie mers și cu "aceia care parcurg alte drumuri religioase, cu aceia care cultivă neliniștea căutării lui Dumnezeu, cu toate femeile și bărbații de bunăvoință". Neliniștea revine întotdeauna în diferitele sale forme, așadar. Tensiunile neliniștite care străbat Biserica globală - între sensibilități, culturi, teologii - nu trebuie aplatizate, ci primite ca semn de catolicitate. Important este ca acestea să fie exprimate, așa cum spunea Francisc la începutul Sinodului din 2014: trebuie "să spunem tot ceea ce în Domnul simțim că trebuie să spunem: fără respect uman, fără frică. Și, în același timp, trebuie să ascultăm cu umilință și să primim cu inimă deschisă ceea ce spun frații. Cu aceste două atitudini se exercită sinodalitatea". Pentru aceasta - a continuat el - "vă cer, cu rugăminte, aceste atitudini de frați în Domnul: să vorbim cu parresia și să ascultăm cu umilință. Și faceți asta cu multă liniște și pace, pentru că Sinodul se desfășoară întotdeauna cum Petro et sub Petro, iar prezența Papei este garanție pentru toți și păzire a credinței". Pontiful devine garant al păzirii și, în același timp, al însăși posibilității "parresiei". Bergoglio l-a voit pe Prevost mai întâi ca episcop și apoi ca prefect al Dicasterului pentru Episcopi. L-a ales și pentru că este un om-lume: cu rădăcini europene, este nord-american prin naștere, peruvian prin alegere și misiune, a trăit printre campesinos din Anzi, ascultând strigătul săracilor și învățând mistica proximității. Episcopatul său la Chiclayo a fost un laborator de prezență evanghelică concretă, care astăzi revine în gesturile sale și în cuvintele sale. Spiritualitatea sa augustiniană se manifestă în capacitatea de a ține împreună interioritatea și misiunea, neliniștea și caritatea. Știe acest lucru mai ales din experiența de a fi fost superior general al Ordinului său călugăresc, augustinienii, care se confruntă și ei cu tensiuni și diferențe chiar între comunitățile sale din Peru și, evident, din lume. Primele cuvinte ale Papei Prevost sunt de la Augustin. A citat celebrul pasaj: "Pentru voi sunt episcop, cu voi sunt creștin", reafirmând că adevărata autoritate eclezială se naște din împărtășire, nu din separare. Ideea sa despre autoritate este dezarmată, departe de orice formă de superioritate. A afirmat: "Nu trebuie să ne ascundem în spatele unei idei de autoritate care nu mai are sens astăzi". Acestei teme a dedicat teza sa de doctorat în 1987 și, prin urmare, este o temă care îi este dragă. În acest sens, el a reluat abordarea ecleziologică a lui Francisc, care denunțase opozițiile obosite dintre conservatori și progresiști ca o capcană paralizantă. În primul său discurs, Leon a repetat expresia: "dezarmată și dezarmantă", care se poate aplica și Bisericii, care nu flutură puterea ca pe o armă, ci care se lasă rănită de istorie, pentru că "a fi ai lui Dumnezeu ne leagă de pământ". O Biserică ce asumă asupra sa pericolele timpului, care nu caută liniștea, ci fidelitatea. Și care este angajată pe frontul păcii fără protagonisme, punându-se la dispoziție, evitând "o comunicare zgomotoasă, musculoasă" și căutând "mai degrabă o comunicare capabilă de ascultare". Leon, ca și Francisc, vrea o Biserică "samariteană" - așa cum a spus într-o audiență generală -, spital de campanie într-o "lume rănită". Leon știe bine că acceptarea slujirii petrine era o expunere la impactul timpului și al istoriei. Pentru aceasta se opune viziunii credinței ca bastion identitar sau politic. A reacționat cu hotărâre la instrumentalizarea lui ordo amoris al lui Augustin din partea unor retorici populiste, reafirmând că adevărata tradiție este aceea care rămâne fidelă carității. Și pentru aceasta, în deplină continuitate cu Francisc, diplomația sa este o diplomație a punților. Telefonul dat lui Putin este legat de țeserea răbdătoare a raporturilor realizată de Francisc încă de la întâlnirea sa cu ambasadorul rus la începutul conflictului și contactele care au rămas întotdeauna deschise cu patriarhia. Într-un timp în care încrederea în instituții este în criză, Leon al XIV-lea se prezintă ca un om al ascultării și al dialogului. Francisc, în exortația sa apostolică Laudate Deum, a scris că lumea "se uzează" și se apropie "de un punct de ruptură". Un diagnostic care nu este apocaliptic, ci profetic. Biserica trebuie să fie locul unde ceea ce este sfărâmat este ținut laolaltă, trebuie să fie laboratorul reconcilierii, trebuie să ofere o prezență care nu se ascunde în nostalgia trecutului. Leon preia acest scenariu și îl asumă ca vocație. Inima neliniștită a lui Augustin - care nu are liniște până nu se odihnește în Dumnezeu - devine pentru el paradigma credinciosului contemporan: nu cel care "posedă" adevărul, ci acela care îl caută neîncetat, în istorie și cu istoria. Și în această perspectivă, trebuie recitită și Doctrina Socială a Bisericii: "Nu vrea să ridice steagul posesiunii adevărului", a spus Leon, ci să învețe "cum să ne apropiem", să locuim în întrebări. Prin urmare, Prevost nu este un papă care propune rețete, ci un păstor care invită să se arunce năvoadele credinței acolo unde întrebările se înmulțesc. A spus-o clar: fiecare generație are problemele sale, visele sale, provocările sale. Și numai "privind departe" se poate intercepta ceea ce sugerează Duhul. Leon al XIV-lea nu se prezintă ca un "lider singuratic", așa cum a afirmat încă de la început. Mai degrabă, el întrupează figura pe care el însuși a definit-o a "fermentului pentru o lume reconciliată". În el este clară respingerea oricărei viziuni elitiste despre Biserică, aceea a "micilor noastre grupuri", care se simt superioare lumii. În timpul fragilității globale și al dezamăgirii generalizate, Biserica pe care Leon al XIV-lea începe să o conducă este chemată la o mărturie umilă, dar fermă. Leon este un om care știe să adune neliniștea timpului și să o facă să devină formă a propriei slujiri. Cursa a început deja. Și neliniștea - cea sănătoasă, evanghelică, rodnică - continuă să împingă înainte pașii Bisericii. Pentru că "întărirea în credință" nu are nimic de-a face cu "asigurarea" simplă, umană și temătoare, ci mai degrabă are de-a face cu deschiderea lui inquietum cor nostrum la Dumnezeu care acționează în lume și a comunității ecleziale. Între Francisc și Leon există un fir care nu se rupe. Este cel al continuității în slujirea petrină și este, de asemenea, firul unei credințe care nu se mulțumește. Care caută. Care se lasă atins. Care nu se închide. Este firul invizibil care - așa cum scria Chesterton - face să se simtă twitch upon the thread [zvâcnirea firului], acel freamăt de-a lungul firului care zguduie Biserica și o împinge să-și continue alergarea sa. Antonio Spadaro (După L'Osservatore Romano, 7 iunie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |