Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Niceea și Biserica din al treilea mileniu, drumul de unitate între catolici și ortodocși

Pentru a comemora cea de-a 1700-a aniversare a primului Conciliu Ecumenic, "Angelicum" găzduiește o conferință internațională pentru a reflecta asupra modului în care sinodalitatea și dialogul privind primatul pot promova comuniunea eclezială. Cardinalul Koch: "Trebuie să ne străduim împreună să găsim o dată comună pentru a sărbători Paștele, fără a genera noi tensiuni sau diviziuni în cadrul comunității ecumenice".

A 1700-a aniversare a Conciliului din Niceea, piatră de hotar în istoria Bisericii - așa cum l-a definit însuși Papa Leon al XIV-lea - ar putea deveni un moment ecumenic semnificativ dacă se va reuși să se urmărească cu determinare obiectivele reînnoirii și aprofundării crezului său, a revitalizării unui stil de viață sinodal în cadrul diferitelor Biserici și a recuperării unei date comune pentru celebrarea Paștelui. Așa a declarat cardinalul Kurt Koch, prefect al Dicasterului pentru Promovarea Unității Creștinilor, în intervenția sa de miercuri, 4 iunie 2025, după-amiază, la deschiderea conferinței ecumenice internaționale "Nicaea and the Church of the Third Millennium: Towards Catholic-Orthodox Unity" ["Niceea și Biserica celui de-al treilea mileniu: Către unitatea catolico-ortodoxă"], găzduită de Universitatea Pontificală "Sfântul Toma de Aquino" până sâmbătă, 7 iunie, pentru a comemora aniversarea.

Conferința este organizată de Institutul de Studii Ecumenice "?cumenicum" din Angelicum și de Asociația Teologică Ortodoxă Internațională (IOTA), în colaborare cu Dicasterul pentru Promovarea Unității Creștinilor și cu contribuția a 25 de instituții academice. Peste 250 de participanți (ecleziastici, membri ai comisiilor de dialog, oficiali ai organismelor ecumenice, cercetători) din cele mai mari tradiții creștine (catolică, ortodoxă, ortodoxă orientală, anglicană, luterană, reformată, baptistă). În centrul reflecției despre modul în care Conciliul din Niceea poate reprezenta un teren comun pentru unitatea creștinilor, despre modul în care sinodalitatea și primatul pot promova comuniunea eclezială și despre modul în care celebrarea comună a Paștelui poate sprijini reconcilierea între creștini.

După rugăciunea ecumenică și salutul introductiv al rectorului universității, Thomas Joseph White OP, au intervenit: președintele IOTA, Paul L. Gavrilyuk, profesor de teologie și filozofie la Universitatea "St. Thomas" din Minnesota (SUA); dominicanul Hyacinthe Destivelle, directorul Institutului de Studii Ecumenice din ateneul pontifical; cardinalul Kurt Koch, mitropolitul Job de Pisidia (Ihor Getcha), din Patriarhia Ecumenică de Constantinopol și arhiepiscopul anglican Rowan Williams.

Crezul cristologic să fie reînnoit în unitatea ecumenică

Comuniunea cu Bisericile ortodoxe a fost una dintre dorințele prioritare ale Papei Francisc, amintește cardinalul. Pentru Bergoglio, ecumenismul este o chestiune de credință, iar unitatea Bisericii trebuie recucerită prin angajare ecumenică, ce nu poate fi niciodată altceva decât unitatea în credința apostolică. La Conciliul din Niceea, Părinții Conciliului (se crede că au fost 318 din cei aproximativ 1.800 de episcopi ai Bisericii antice invitați) au mărturisit credința în Isus Cristos ca Fiu de aceeași substanță Tatălui și, prin urmare, au respins conceptul unui monoteism filozofic rigid promovat de Arius. Crezul de la Niceea reprezintă, așadar, o etapă importantă, chiar dacă încă nu este completă, pe drumul spre Marele Crez de la Constantinopol. Acceptat în unanimitate de creștinismul ortodox, catolic și protestant, Crezul de la Niceea și Constantinopol reprezintă, așadar, cea mai puternică legătură ecumenică a credinței creștine. "Prin urmare, este de dorit - afirmă cardinalul Koch - ca a 1700-a aniversare a Conciliului din Niceea să fie celebrată de întreaga creștinătate într-un spirit de ecumenism și Crezul său cristologic să fie reînnoit în unitatea ecumenică".

Creștinii care cu greu recunosc în Isus pe Fiul lui Dumnezeu

Astăzi ne aflăm din nou într-o situație similară cu aceea din secolul al IV-lea, în măsura în care există o puternică renaștere a tendințelor ariane, recunoaște din nou cardinalul când observă că mulți creștini sunt atrași de figura istorică a lui Isus din Nazaret, dar întâmpină dificultăți în a mărturisi credința că Isus este Fiul unicul născut al Tatălui ceresc. Problema este că "nu se poate obține o mai mare acceptare a credinței creștine în dialogul interreligios excluzând sau chiar respingând inima sa, adică credința în Treime". De fapt, dacă Isus ar fi fost numai un om care a trăit acum două mii de ani, atunci ar fi dispărut în mod iremediabil. În schimb, continuă Koch, cel care intră în contact cu omul Isus intră în contact cu însuși Dumnezeul cel viu; de altfel, pentru a ne referi la Întrupare, se spune că Isus Cristos este "perfect în Divinitate și perfect în umanitate" și că în el există cele două naturi "nu amestecate, nu modificate, nu divizate și nu separate".

Ecumenismul este ecumenism al lui Cristos

"A revitaliza mărturisirea lui Isus Cristos, a învăța din nou să-l vedem în toată măreția și frumusețea sa - subliniază prefectul din Vatican -, este o misiune urgentă a timpului nostru, care trebuie să fie întreprinsă în comuniune ecumenică". Și aici reia mottoul ales de Papa Leon al XVI-lea "In illo uno unum", care exprimă sensul profund al ecumenismului creștin, care trebuie înțeles și realizat ca ecumenism al lui Cristos. Aceasta este, în esență, ceea ce au mărturisit Părinții Conciliului din Niceea.

Sinodalitate și ecumenism

Crezul Conciliului din Niceea nu este doar rezultatul unei reflecții teologice, mai precizează cardinalul Koch, ci expresia unui efort din partea episcopilor către o formulare ortodoxă și doxologic adecvată a credinței creștine. În această perspectivă, a fost un eveniment pe deplin sinodal și așa trebuie considerată și aniversarea care se celebrează anul acesta. Sinodalitatea este, de fapt, ancorată în dialogurile ecumenice, este rodul lor și, dacă vrea să constituie o dimensiune importantă în cadrul Bisericii Catolice, trebuie să se hrănească tocmai din experiențele și reflecțiile teologice ale altor Biserici. Aceasta este o prioritate și pentru Leon al XIV-lea și a declarat asta încă de la primul său discurs după alegere. În ceea ce privește dialogul catolico-ortodox, afirmă Koch, documentul de bază rămâne "Consecințele ecleziologice și canonice ale naturii sacramentale a Bisericii: comuniune eclezială, conciliaritate și autoritate", adoptat la adunarea plenară de la Ravenna din 2007, în care există convingerea teologică că sinodalitatea și primatul sunt reciproc dependente și că această interdependență trebuie să fie realizată la toate nivelurile Bisericii - local, regional și universal.

Problema crucială a datei Paștelui

Cea mai semnificativă problemă pastorală tratată în cele douăzeci de canoane ale Conciliului din Niceea a fost cea referitoare la data Paștelui. Adunarea a stabilit înainte de toate că va fi celebrat în duminica următoare primei luni pline după sfârșitul anului și că data exactă a Paștelui nu mai trebuia să fie determinată de calendarul ebraic. Odată cu introducerea calendarului gregorian în secolul al XVI-lea, Paștele este celebrat în duminica următoare primei luni pline de primăvară, obicei păstrat în Bisericile occidentale, în timp ce acelea din Orient continuă în mare parte să celebreze conform calendarului iulian. Prefectul Dicasterului pentru Promovarea Unității Creștinilor subliniază necesitatea de a reînnoi eforturile pentru a stabili o dată comună pentru Paște, într-un spirit de comuniune ecumenică: "Principiul călăuzitor trebuie să fie acela de a nu provoca noi tensiuni sau diviziuni în cadrul comunității ecumenice". În acest mod, ar apărea o mărturie "mai credibilă" în considerarea Paștelui, nu doar cea mai veche sărbătoare, ci și cea centrală a creștinismului.

Antonella Palermo

(După Vatican News, 4 iunie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat