![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Începând cu 7 mai, cardinalii electori se vor întâlni într-un loc spiritual și artistic special, cufundați în frumusețea capelei pictate de Michelangelo și responsabilizați de semnificația teologică a acesteia. Și Ioan Paul al II-lea s-a oprit asupra viziunii admirabile a "artistului divin" în meditația sa poetică "Triptic roman": "Este necesar, cu ocazia conclavului, ca Michelangelo să învețe poporul". În Capela Sixtină, sediu al conclavului, unde totul vorbește despre prezența lui Dumnezeu Atrage atenția, potolește sufletele. Gestul imperios și potolit al lui Cristos judecător pictat de Michelangelo este centru și motor al mișcării, amplă și rotatorie, a celor circa patru sute de figuri între suflete, sfinți, îngeri, condamnați care compun marele perete - circa 14 pe 12 metri - în spatele altarului din Capela Sixtină. În acest loc, apogeu al artei și spiritualității, în următoarele zile va fi ales succesorul lui Petru. Sub privirea lui Isus și a Mariei În centrul judecății universale Fiul lui Dumnezeu se află seminud pe nori, cu brațul stâng descoperă coasta străpunsă, cu cel drept ridicat prevestește proclamarea verdictului. Alături de el, inserată împreună cu el într-un ornament de lumină, este Fecioara Maria: din totdeauna mijlocește pentru mântuirea oamenilor, însă acum cu capul învăluit, aproape resemnat. Nu mai poate să intervină, ci numai să aștepte cuvintele Fiului. Privirea maternă a Sfintei Fecioare Maria este îndreptată spre dreapta spre cei aleși în urcare spre cer în tabloul cu învierea trupului; privirea severă a lui Cristos este îndreptată spre sufletele condamnate, disperate și neliniștite, împinse de diavoli în gura iadului. Unele încearcă să se salveze de condamnarea veșnică urcând în zadar pe nori.
În partea inferioară a compoziției Charon, timonierul infernal, cu vâsla îi lovește și îi obligă să coboare din barcă pe cei condamnați pentru a-i conduce în fața lui Minos. Judecătorul infernal cu urechi lungi de măgar are corpul înfășurat în încolăcirile unui șarpe care îi mușcă organele genitale pentru a simboliza sfârșitul rasei umane. Referința la Dante, reprezentat printre sufletele fericite, este evidentă.
Plasticismul sculptural al lui Michelangelo inspirat din capodoperele lui Laocoon sau Torso, păstrate în Curtea Statuilor din Vatican de Iuliu al II-lea, schițează și figurile sfinților Petru cu cheile, Laurențiu cu grătarul, Ecaterina de Alexandria cu roata dințată, Sebastian îngenuncheat cu săgețile în mână, Bartolomeu cu pielea, pe care călăii i-au smuls-o, în mâini: în ea artistul reprezintă figura sa deformată și neliniștită. Între aceste portrete ale eroilor credinței, studii recente ar fi găsit și fața Mariei Magdalena, apostolă a speranței, a cărei sărbătoare liturgică prin voința Papei Francisc se celebrează din 2016 la fiecare 22 iulie: femeia, model de căință, iertare și răscumpărare din păcat, a fost identificată cu figura cu păr blond care sărută marea cruce din partea stângă a lui Cristos judecător.
Sub figura maiestuoasă a lui Cristos intră năvalnică puterea sunetului: cel al trâmbițelor lungi ale îngerilor din Apocalips cu obrajii umflați pentru a umple cu aer trâmbițele ca să trezească morții. Se mântuiește cel care și-a dăruit propria viață lui Cristos. Acest mesaj pare să provină din cele două lunete de sus, la dreapta și la stânga, unde sunt reprezentați de grupuri de îngeri care poartă simboluri ale Pătimirii: crucea, zarurile, coroana de spini, coloana biciuirii, scara și bățul cu buretele îmbibat cu oțet. Lumina învinge întunericul Aceasta este conform lui Michelangelo Parusia, venirea lui Isus la sfârșitul timpurilor care inaugurează Împărăția lui Dumnezeu. Întreaga viziune chinuită, neliniștitoare în deformarea tragică a trupurilor este pătrunsă însă de strălucirea Crezului. Asupra întunericului învinge lumina, strălucirea cerului, culoare albastră lapis-lazzuli. Biagio din Cesena, ceremonier al fostului Papă Paul al III-lea, s-a scandalizat definind lucru foarte necinstit a reprezenta atâția "dezbrăcați care arată rușinile lor", considerând compoziția "mai potrivită pentru o crâșmă decât pentru o capelă papală"; ulterior, după Conciliul din Trento, s-a cerut pictorului Daniele da Volterra să acopere goliciunile unor figuri considerate obscene, alte cenzuri au fost aduse în secolele următoare. Sanctuar al teologiei trupului uman În urmă cu treizeci de ani "restaurarea secolului" a restituit strălucirea culorilor originale ale frescelor, intuită deja în primele decenii din secolul al XX-lea de fondatorul Laboratorului de Restaurare de la Muzeele Vaticane, marchegianul Biagio Biagetti. Pentru a menține în sănătate bună suprafața pictată, restituită în puritatea sa de intervenția de conservare care în 1994 a lăsat cu gura căscată întreaga lume, în fiecare an Capela Sixtină este obiect în fiecare an, între jumătatea lui ianuarie și cea a lui februarie, al unei întrețineri obișnuite îngrijită de "Oficiul Conservatorului" cu scopul de a face o monitorizare ambientală-climatologică a sanctuarului supus la interferențele continue ale presiunii antropice. Conștiință a prezenței lui Dumnezeu Restaurării din anii '90 i se datorează și alegerea de a elimina "branșamentele", păstrându-se doar câteva dintre ele ca mărturie istorică a Contrareformei și a intervenției lui Daniele da Volterra, supranumit pentru asta "branșamentarul". În omilia de la celebrarea euharistică pentru inaugurarea restaurărilor, Ioan Paul al II-lea nu a ezitat să definească Judecata Universală și mai în general Capela Sixtină ca "sanctuarul teologiei trupului uman". În constituția apostolică Universi Dominici Gregis din 1996 același papă a dispus ca adunarea conclavului să continue să se desfășoare în această aulă "unde totul contribuie la alimentarea conștiinței prezenței lui Dumnezeu, în fața căruia fiecare va trebui să se prezinte într-o zi pentru a fi judecat". Frescele lui Michelangelo, îndeosebi Judecata Universală realizată în 450 de zile între 1536 și 1541, conform Papei Wojtyła ar fi contribuit pentru a pregăti sufletul cardinalilor electori să primească inspirațiile interioare ale Duhului Sfânt. "Tripticul Roman" al lui Ioan Paul al II-lea "Și chiar aici, la picioarele acestei policromii sixtine minunate, / se reunesc cardinalii - / o comunitate responsabilă pentru moștenirea cheilor Împărăției. / Ajunge chiar aici. / Și Michelangelo îi învăluie, și astăzi, cu viziunea sa", scria Ioan Paul al II-lea într-o mărturie unică a emoțiilor provocate în el de frescele lui Michelangelo în timpurile conclavurilor din 1978, Tripticul roman. Meditații (editat de Libreria Editrice Vaticana în 2003 și, în 2011, de Bompiani, îngrijit de Giovanni Reale). La marginea Sixtinei În opera sa poetică, papa polonez contemplă capela: "Mă aflu la marginea Sixtinei - / probabil toate acestea erau mai ușor de interpretate în limbajul din «Geneză» - dar Cartea aștepta imaginea. - Este corect. Aștepta un Michelangelo al său. / Pentru că Acela care crea, / «vedea» - a văzut că «acest lucru era bun». / «Vedea» și atunci Cartea aștept rodul «viziunii». / O, omule care vezi și tu, vino - / Vă invoc «vizionari» din toate timpurile. / Te invoc, Michelangelo! / În Vatican este pusă o capelă, care așteaptă rodul viziunii tale! / Viziunea așteaptă imaginea. / De când Cuvântul s-a făcut trup, viziunea, de atunci, așteaptă".
În același Triptic roman, așa cum a explicat la 6 martie 2003, fostul cardinal Ratzinger cu ocazia prezentării operei, "contemplarea Judecății Universale, în epilogul celui de-al doilea tablou, este probabil partea (...) care-l emoționează mai mult pe cititor. Din ochii interiori ai papei reiese din nou amintirea conclavurilor din august și din octombrie 1978. Pentru că și eu eram prezent, știu bine cum eram expuși la acele imagini în orele marii decizii, cum ele ne interpelau; cum insinuau în sufletul nostru măreția responsabilității". "Lor le să le vorbească viziunea lui Michelangelor" Acestea sunt cuvintele lui Ioan Paul al II-lea în Tripticul roman: "Așa era în august și apoi în octombrie, din anul memorabil al celor două conclavuri / și așa va fi din nou, când se va prezenta exigența după moartea mea. / În acest scop, trebuie ca lor să le vorbească viziunea lui Michelangelo. / «Conclav»: o preocupare comună pentru moștenirea cheilor, a Cheilor Împărăției. / Iată, se văd între Început și Sfârșit, / între Ziua Creației și Ziua Judecății. / Omului îi este dat să moară o singură dată și apoi Judecata! / O transparență și o lumină finale. / Transparența evenimentelor - / Transparența conștiințelor - / Michelangelo trebuie să-i învețe pe oameni în timpul conclavului - / Nu uitați: Omnia nuda et aperta sunt ante oculos Eius. / Tu care pătrunzi totul - arată! / El va arăta...". Paolo Ondarza și Eugenio Muralli (După Vatican News, 2 mai 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |