![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Acum când este ora bilanțurilor, a narațiunilor mediatice ale pontificatului și a analizelor despre temele portante care l-au caracterizat pe papa speranței și fraternității, a rebutaților și a milostivirii, nicio relatare despre ceea ce a fost edificiul magisteriului construit de Francisc nu poate face abstracție de șantierul în care acel edificiu a văzut puse, ca să spunem așa, primele pietre. Trecând în revista cei șapte ani de omilii ținute în capela din Casa "Sfânta Marta" - din martie 2013 până în mai 2020 - nu este greu de găsit o primă expresie, o primă formă și o primă forță imprimate de Papa Bergoglio acelor teme care îi stăteau mai mult la inimă, dezvoltate apoi în formă completă în discursuri și documente. Papa apropiat În liniștea "parohială" din acea capelă în care la 23 aprilie i-au dat ultimul salut, Francisc, "paroh" al lumii, începe să se facă cunoscut profund în stilul său de păstor. Un papă fără distanțe, după cum demonstrează celebrarea Liturghiei, de mai multe ori pe săptămână, în fața oamenilor obișnuiți, încheiată de salut și o strângere de mână oferite tuturor celor prezenți, fiecăruia individual la ieșirea din capelă. Și cum demonstrează acel limbaj al său impregnat de spontaneitate, pe atât de aproape de oameni pe cât de departe de gogomănii conceptuale, și adesea presărat cu vreun termen împrumutat din limba maternă. Ultimii, primii ai lui Francisc Așadar, este complet coerent cu păstorul care vrea să aibă același miros al oilor sale - și care va învăța să se privească centrul din periferii și cu gustul inițiativei care dezorientează protocoalele - faptul că perioada liturgiilor de dimineață se deschide în surdină, cu invitația la o categorie pe atât de prețioasă pe cât de dificil acreditată de onoarea primelor locuri. La ora 7.00 din ziua de 22 martie 2013, când peste Roma este întuneric, grădinarii și salariații de la salubritate care lucrează în Vatican umplu capela și apoi ascultă prima omilie a lui Francisc în capela din Casa "Sfânta Marta". Ziua următoare sunt alți salariați ai Sfântului Scaun, angajați de la seră, surori... Și așa mai departe, săptămână după săptămână, până la găzduirea unei mulțimi de credincioși din parohii romane, ceea ce păruse o Liturghie extemporală, un episod marginal din agenda pontificală, devine foarte repede, de-a lungul anilor, o întâlnire pentru mii de persoane "normale", oameni care niciodată nu s-ar fi gândit să stea o zi față în față cu papa. Cuvinte nemaiauzite vreodată Dumnezeu "care nu are o baghetă magică" ci mântuiește cu perseverența, "Isus care nu exclude pe nimeni", "Biserica nu este o baby sitter" și nici "un ONG", ci "o istorie de iubire", Duhul "care nu se domesticește" și "credința nu este o înșelăciune" (chiar dacă există "ideologi care falsifică evanghelia"), păstorii "carieriști" care uneori "devin lupi", creștinii persoane ale bucuriei și nu fețe melancolice "ca ardei iuți în oțet", comunitățile închise "care nu știu de mângâieri ci de datorie", dar și invitația de a evita bârfele și de a "face maquillage vieții", "harul lacrimilor", pacea "care nu are preț", confesionalele "care nu sunt o vopsitorie", ci trebuie să ne apropiem de ele cu "rușine binecuvântată" - și anume conceptele și cuvintele care vor deveni în timp codul învățăturii papei - înfloresc fără excepție acele prime săptămâni după alegere. Ia viață o evanghelie "după Francisc", accesibilă, trăibilă, nemijlocită. Care provoacă gândirea și atinge inima. Care cucerește urechi indiferente. Ecoul acelor Liturghii surprinde, emoționează, este ca o daltă care lovitură după lovitură schițează profilul spiritual al papei venit de la capătul lumii. De la Radioul papei la lume Din acel moment Radio Vatican este investit cu o mare responsabilitate: prin însăși voința papei, corespondenții săi selecționează de fiecare dată trei reportaje audio luate din omilie, dintre care unul prin înregistrare video, care după aceea vor fi difuzate în rândul mass-media din lume, cu asentimentul prealabil al Secretariatului de Stat. Și astfel, în coerență deplină cu un papă căruia îi place să demareze procese, capela de la "Sfânta Marta" iese în evidență ca fundamentul așteptat și indispensabil pentru a înțelege pontificatul. Și mai înainte, va demonstra asta segregarea impusă de Covid, va fi "casa" încurajării pentru milioane de persoane conectate din toată lumea, cărora pandemia le-a smuls orice siguranță. Eficacitatea instantaneității Așadar, ceea ce reiese în omiliile rostite în capela din Casa "Sfânta Marta" este o "teologie a cotidianității". Francisc altoiește evanghelia în viața zilnică, explică în ce mod să se întrupeze Cuvântul în realitatea lucrurilor mici, utilizând când și când fapte sau anecdote. Omiliile lui Francisc sunt scurte, așa cum le-a recomandat mereu, nu lungi, plictisitoare, retorice. Pentru el cuvântul trebuie să ajungă direct la oameni, să fie o busolă pe străzile existenței. Pentru aceasta cuvintele sale răsună vii, bogate în metafore luate din vicisitudini concrete. Sunt sfaturile unui păstor care cunoaște bine îngrijirea turmei, pentru că a trăit mereu în asta în anii de la Buenos Aires, împărtășind totul, chiar și o călătorie cu metroul. Umilință și clericalism Este stilul pe care îl folosește mereu, și pentru temele mai "înalte", ca atunci când la 18 aprilie 2013 explică faptul că credința creștină înseamnă a crede realmente în trei Persoane, "pentru că acesta este Dumnezeul nostru, unul și întreit; nu un Dumnezeu nedefinit și răspândit, ca un spray dat cam peste tot". În iunie din același an, vorbind despre necesitatea umilinței, afirmă că fără nu se poate "pretinde să-l vestim pe Cristos sau să fim martori ai săi" și asta, adaugă cu obișnuitul stil franc, "valabil și pentru preoți": darul harului lui Dumnezeu, afirmă el, "este o comoară de păstrat în vase de lut" și nimeni nu și-o poate apropria "pentru propriul său curriculum personal". În multe omilii, Papa Bergoglio trasează portretul robot al creștinului. Credinciosul, susține el, se mișca de-a lungul unui drum "deschis la ceilalți", și, prin urmare, anunțare la faptul de "a ne simți importanți", pentru că suntem creștini. Modelul este Isus, care deranja pentru că "explica lucrurile pentru că oamenii înțelegeau bine" și "trăia ceea ce predica", cu nota împotriva "atitudinii clericaliste" a preotului-principe "care spune un lucru și face altceva". "Bârfele delictuoase" Tema milostivirii, care în timp va deveni arhitrava unui Jubileu, răsună foarte adesea în bolțile capelei. "Dumnezeu iartă tot, altminteri lumea n-ar exista", afirmă Francisc în decembrie 2015, iar în 2017, pentru a-i evidenția măsura fără măsură, asigură că "Isus irosește milostivire pentru toți". Vorbind despre rugăciune, într-o omilie de început de an 2016, Papa Bergoglio o definește adevăratul motor al vieții Bisericii și în 2018 insistă asupra necesității de a ne ruga fără a înceta vreodată cu această invitație: "În rugăciune suntem invadenți". Altă temă, care va reveni în mii de discursuri dar care are în "Sfânta Marta" un prim difuzor de rezonanță, este cel al bârfelor. Seamănă invidie, gelozie, dorință de putere, avertizează pontiful. Lucruri pentru care se poate ajunge să se ucidă o persoană: "Bârfele sunt delictuoase pentru că îl ucid pe Dumnezeu și pe aproapele." Pacea și "pâinea murdară" a corupției Granițele capelei coincid cu cele ale planetei. Papa apelurilor infinite la pace, în special în ultimii ani de pontificat, se oprește în multe circumstanțe asupra urgenței păcii, definită "o muncă de toate zilele". Într-o omilie din 2017, amintindu-l pe Noe, reafirmă că ramura de măslin este "semnul a ceea ce voia Dumnezeu", o valoare puternică pe care noi, afirmă el, o acceptăm însă "cu slăbiciune". Există, adaugă el, o tentație a războiului care se cuibărește în "spiritul lui Cain", în timp ce aceea a lui Adam și Eva, afirmă într-o altă ocazie, arată că diavolul "este un înșelător". Papa Bergoglio vorbește adesea și despre "Marele Mincinos", diavolul care "îți promite tot și te lasă gol", cu care este interzis să "dialoghezi". Pasul spre celălalt mare dușman al corupției este scurt. Papa deja în 2013 îl numește "pâinea murdară", "viclenie" care alimentează mondenitatea, care adesea începe "cu un lucru mic" și "puțin câte puțin, se cade în păcat". Covidul, furtuna "neașteptată și furioasă" Și după aceea este acel moment al pontificatului lui Francisc în care paternitatea sa, făcută din grijă, proximitate, atenție s-a exprimat cu putere. Are o dată precisă de început: 9 martie 2020, zi în care, prin voința sa, mass-media vaticane transmit Liturghia de la ora 7.00 celebrată de la Casa "Sfânta Marta". Acea lumină roșie aprinsă asupra Papei este în realitate o lumină aprinsă asupra Evangheliei, care mângâie o lume rătăcită, închisă, înfricoșată, de epidemia de COVID-19 care mai ales în Italia nimicește: de fapt mor aproape o mie de persoane pe zi. Francisc cunoaște acele sentimente, acea barcă lovită de furtuna "neașteptată și furioasă" care pune îl alarmă pe discipoli, așa cum va aminti la 27 martie în momentul extraordinar de rugăciune în Piața "Sfântul Petru". O barcă în care suntem "toți fragili și dezorientați, dar în același timp importanți și necesari, toți chemați să vâslim împreună, toți având nevoie să ne încurajăm reciproc". Aproape de omenire în lockdown Cutuma care a ritmat încă acolo celebrarea Liturghiei de dimineață se schimbă. Dacă până atunci a fost relatată în sinteza reportajelor din mass-media vaticane, dar rezervată în prezența unor grupuri circumscrise, devine din acea zi un moment pentru toți. Papa, în transmisiune televizată directă, celebrează Euharistia arătând imediat sensul acelei alegeri. "În aceste zile - explică el - voi oferi Liturghia pentru bolnavii din această epidemie de coronavirus, pentru medici, pentru asistenții medicali, pentru voluntarii care ajută mult, pentru cei din familii, pentru bătrânii care se află în casele de odihnă, pentru deținuții care sunt închiși. Să ne rugăm împreună în această săptămână, această rugăciune puternică la Domnul: «Salvează-mă, o, Doamne, și dă-mi milostivire. Piciorul meu este pe cărarea dreaptă. În adunare îl voi binecuvânta pe Domnul»". Ecou mondial În puține cuvinte Francisc cuprinde plăgile acestei omeniri zguduite și paralizate. Cel care ascultă se simte "privit", considerat în durerea sa adesea trăită în singurătate, în imposibilitatea de a împărtăși, de a strânge la piept o proprie rudă, de a saluta un bunic, o mătușă, o vecină, un prieten care de la o zi la alta nu se mai vede. În această dramă colectivă, întâlnirea de dimineață devine un moment de rugăciune, de adorația a Preasfântului Sacrament și printr-un ecran. Părintele ia în mână astfel turma sa rătăcită și această alegere are un ecou incredibil, și chiar în China se urmăresc zilnic celebrările din capela de la "Sfânta Marta". În fiecare zi, în inima lui Francisc, se alternează fețele, istoriile, viețile oamenilor obișnuiți răscolite de pandemie. O rugăciune pentru fiecare categorie socială La 10 martie, gândul său se îndreaptă spre "preoți, ca să aibă curajul de a ieși și de a merge la bolnavi, ducând forța Cuvântului lui Dumnezeu și Euharistia". După două zile, îndeamnă la rugăciune pentru autoritățile chemate să decidă "măsuri care nu sunt pe placul poporului". La 14 martie gândul său se îndreaptă spre familiile cu copii acasă, chemate să gestioneze o situație dificilă cu pace precum și cu bucurie", dar mai ales spre acelea care trăiesc cu persoane cu dizabilități, pentru ca "să nu piardă pacea în acest moment și să reușească să ducă înainte toată familia cu tărie și bucurie". În gândurile sale și victimele violenței domestice, cu încurajarea repetată de mai multe ori dată familiilor pentru ca să profite de ocazie pentru a crește în bine. În acele săptămâni inima papei este un caleidoscop care nu vrea să lase în urmă nicio categorie socială. Amintește "muncitorii din farmacii, din supermagazine, din transporturi, polițiștii" (15 martie), "lucrătorii sanitari care au murit" (18 martie), "persoanele care se ocupă să-i înmormânteze pe răposați, care își riscă viața și riscă și să fie contagiați" (16 mai), "multele persoane care fac curățenie în spitale, pe străzi, care golesc containerele de gunoaie" (17 mai) - aceasta ultimă celebrare care încheie perioada Liturghiilor de dimineață cu capela din "Sfânta Marta" deschisă în exterior. Un loc deosebit în multele intenții de rugăciune din acele zile este rezervată bătrânilor singuri care suferă "de o singurătate interioară foarte mare" (17 martie) și deținuților. Papa denunță supraaglomerarea din institutele de detenție, înțelege suferința deținuților gândindu-se la familiile din afară (19 martie), se roagă "pentru toate persoanele care îndură o sentință nedreaptă din îndârjire" (7 aprilie). Cu trecerea lunilor apare preocuparea față de cei care au pierdut locul de muncă și încep să simtă foamea, pentru cei care sunt victime ale "pandemiei sociale", oameni care pentru a mânca se încredințează cămătarilor (23 aprilie), sau pentru cei fără adăpost abandonați pe stradă "pentru ca societatea de bărbați și femei să-și dea seama de această realitate și să ajute și Biserica să-i primească" (31 martie). În afară de asta, există un gând îndreptat spre bătrânul continent pentru ca să fie unit și "să reușească să aibă această unitate fraternă pe care - își dorește Francisc - au visat-o părinții fondatori ai Uniunii Europene" (22 aprilie). Papa amintește și pe cei care lucrează în mass-media (1 aprilie), femeile însărcinate care sunt neliniștite gândindu-se la viitorul copilului lor (17 aprilie), profesorii chemați să educe de la distanță (24 aprilie), și pentru victimele aspectului cel mai crunt al covid, cei care sunt înmormântați în gropi comune și sunt fără nume (30 aprilie). O rugăciune și pentru artiști, care "prin intermediul căii frumuseții ne indică drumul de urmat" (27 aprilie). Apoi, la 18 mai, după peste două luni, Francisc încheie Liturghia transmisă în direct la televiziune, în același timp cu filmarea celebrărilor la care era prezent. Patrimoniul care rămâne Omiliile de la "Sfânta Marta" vor rămâne acum în istoria pontificatului și a Bisericii. Există cei care le-au prețuit, cei care vor voi să le citească, cei care încă nu le cunosc. Aceeași capelă care timp de mulți ani a văzut explicându-se evanghelia i-a dat ultimul salut, dar în acel spațiu a rămas patrimoniul de cuvinte, gesturi, tăceri de adorație, și sicriul lui Francisc, pus la picioarele altarului puțin după moarte, a trimis la cuvintele sale: "idealul Bisericii este mereu cu poporul și cu Sacramentele. Mereu". Alessandro De Carolis, Tiziana Campisi, Benedetta Capelli (După Vatican News, 27 aprilie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |