Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Colocviu cu Monseniorul Piero Coda despre moștenirea teologică a Papei Francisc

O Biserică în ieșire pe urma Conciliului Vatican II

Testamentul spiritual și teologic pe care Papa Francisc îl lasă Bisericii și lumii este cel al unui vis. "Și nu este un termen poetic, ci substanțial, pentru că lui îi plăcea adesea să vorbească despre necesitatea de a visa", relatează Monseniorul Piero Coda, secretar general al Comisiei Teologice Internaționale, într-o conversație cu "L'Osservatore Romano".

Și acel vis nu dezvăluie altceva decât un adevăr: Biserica este evanghelia, nu în sensul că ea este proprietate exclusivă a Bisericii, ci "în sensul că Isus, răstignit în afara zonei locuite ca un blestemat și pe care Dumnezeu l-a înviat din morți, continuă prin Biserică să ducă vestea cea bună că Domnul a venit deja și vine în mijlocul nostru pentru toți, mai ales pentru cei din urmă".

Una dintre primele acțiuni teologice ale pontificatului care a făcut să se intuiască o etapă nouă în drumul Bisericii inserate într-un drum lung de reînnoire pentru care Conciliul Vatican II a fost un eveniment providențial a avut loc în seara alegerii sale când s-a arătat pentru prima dată de la Loja Binecuvântărilor la "Sfântul Petru": "În acel moment - amintește Coda - el s-a înclinat și a cerut poporului lui Dumnezeu să invoce asupra lui binecuvântarea, ca să poată desfășura după voința divină slujirea sa. Aceasta este un cod teologic decisiv al acțiunii sale ca episcop de Roma care scoate limfa din magisteriul Conciliului Vatican II, îndeosebi din capitolul al II-lea al constituției dogmatice Lumen gentium: Biserica drept popor al lui Dumnezeu cu universalitatea sa care adună și cheamă pe toți bărbații și femeile de bunăvoință dincolo de confesiunea religioasă și de apartenența la Biserica Catolică."

Și apoi este o altă legătură fundamentală între acest gest aparent simplu și comoara conciliului: "Se găsește tot în Lumen gentium, de data aceasta în primul capitol: Biserica drept mister și drept subiect istoric care mărturisește prezența și acțiunea lui Dumnezeu în istorie." În fond, când Papa Francisc vorbește despre o Biserică săracă și a săracilor, pune în practică Magna Carta a Conciliului Vatican II: "Nu este desigur pauperism. Sărăcia despre care se vorbește este sărăcia care exprimă iubirea lui Cristos, Cuvântul care s-a făcut sărac, bogat cum era, pentru a merge spre cei din urmă."

În tot magisteriul său, Papa Francisc simte nevoia să nu-și abată niciodată privirea de la Conciliul Vatican II, pentru că, așa cum spunea deja Ioan Paul al II-lea, el a fost premisa indispensabilă pentru drumul Bisericii în al treilea mileniu: "Și apoi Francisc a fost primul papă care nu a participat la lucrările conciliare și, prin urmare, a lăsat în urma sa toate problemele legate de interpretarea sa și a asumat esența sa în modul cel mai profund, înțelegând că trebuia să meargă pe urma indicată în el de Duhul Sfânt."

Convocarea marelui proces sinodal care încă este în desfășurare nu face altceva, adaugă Coda, decât "să facă concret ceea ce Conciliul Vatican II a pus ca premisă. Paul al VI-lea a introdus Sinodul Episcopilor ca exprimare a noutății ecleziologice conciliare, afirmând colegialitatea episcopală, și Papa Francisc duce înainte această reformă chemând la adunare întregul popor al lui Dumnezeu, încercând, așadar, să depășească o figură de Biserică clericală, în mod unilateral ierarhică și masculină".

Prima enciclică a pontificatului a fost cea intitulată Lumen fidei dedicată temei credinței și inițiată de predecesorul său, Benedict al XVI-lea. Fără îndoială, o continuitate profundă cu pontificatul precedent care conform lui Coda a reprezentat un gest puternic: "Pe de o parte, din partea lui Benedict al XVI-lea de a lăsa ca moștenire acest document neterminat și, pe de altă parte, a Papei Francisc de a aduna moștenirea, de a și-o însuși și de a o relansa. Cheia acestei enciclice este că credința nu este numai a crede în Isus ca Fiul lui Dumnezeu făcut trup, ci este a fi părtaș de aceeași privire cu care Isus privea la Tatăl și de la Tatăl privea la istorie."

Lumen fidei are o corespundere directă cu ultima enciclică a Papei Francisc, Dilexit nos despre iubirea umană și divină a inimii lui Isus Cristos, care reprezintă o altă moștenire spirituală fundamentală: "Credința în Cristos aici este citită și propusă prin conformarea cu inima sa din care provine caritatea sa care ne este dăruită în Duhul Sfânt și la care participăm pentru a da viață unei civilizații noi, cea a iubirii."

Și angajarea concretă a Papei Francisc pentru pacea în lume și cea pentru apărarea migranților și a ambientului Coda le numără printre actele pe deplin teologice: "Desigur. Și apoi o spune însuși Francisc chiar în Dilexit nos: pentru a înțelege toate acestea și tot magisteriul său trebuie pornit de la inima lui Cristos. Mesajul evangheliei este un mesaj de transformare a inimii omului după măsura inimii lui Cristos, grație Duhului Sfânt. Și tocmai pentru aceasta este un mesaj de transformare socială, politică, economică, culturală. Biserica nu vestește numai un mesaj de tip spiritual."

Monseniorul Coda este convins tot mai mult că Papa Francisc a fost profet într-un timp polarizat în care pericolul amenințător este cel al unei tehnocrații economice care se folosește și de instrumente militare pentru a impune propriile poziții: "La toate acestea, Francisc a contrapus adevărata revoluție: a vesti primatul slujirii celor din urmă și rolul esențial al construirii dreptății, solidarității și fraternității."

Federico Piana

(După L'Osservatore Romano, 23 aprilie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat