![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
PIME (Pontificio Istituto Missioni Estere) a celebrat duminică, 13 aprilie 2025, în propria "casă mamă" din Milano cei 175 de ani de la întemeierea sa cu o întâlnire despre tema "Misiunea ad gentes de mâine". Publicăm în continuare textul intervenției ținute de cardinalul Luis Antonio Tagle, pro-prefect al Dicasterului pentru Evanghelizare, care a ținut conferința introductivă a acestei întâlniri. După aceea au urmat reflecțiile lui Maria Soave Buscerni, misionară laică în Brazilia și biblistă, și a lui Raffaella Perin, istorică a Bisericii. Unul dintre aspectele importante ale acestei celebrări a noastre este că privim la schimbările în înțelegerea și în practica misiunii ecleziale care s-au verificat în ultimul secol. Suntem chemați și să discernem invitațiile urgente la reînnoire. Biserica nu este imună la schimbările dramatice și rapide ale lumii. Termenul preferat folosit în Biserica Catolică atunci când vorbim despre schimbare este "reînnoire" (renovatio). Nu este o schimbare numai pentru cercetarea de a produce ceva ce nu exista înainte. Nici nu este o schimbare la nivel superficial sau cu caracter cosmetic. Reînnoirea derivă dintr-o inițiativă a lui Dumnezeu. Pentru a împlini planul lui Dumnezeu și grație puterii Duhului Sfânt, Isus generează o nouă umanitate, un cer nou și un pământ nou. Darul vieții reînnoite în Dumnezeu este deja prezentă și în acțiune în lume, dar așteaptă plinătatea sa într-o speranță activă. Biserica este semnul și instrumentul sau sacramentul noii umanități în Isus Cristos care este capul nostru. Deși Biserica este sfântă, pentru că Isus este Capul său și Duhul Sfânt o însuflețește, membrii săi sunt păcătoși care au nevoia constantă de a se purifica, de a se converti și de a se schimba. Există multe moduri de a vedea reînnoirea care ar trebui să aibă loc în Biserică. Unul afirmă că reînnoirea are loc dacă Biserica reafirmă tradiția și autoritatea sa imutabilă. Un al doilea crede că reînnoirea va avea loc printr-o organizare eficientă. Un al treilea mod vrea Biserica implicată în diferitele culturi ale lumii care trebuie considerate ca izvoare de reînnoire. Un al patrulea mod de a vedea vrea ca Biserica să se întoarcă la forma sa primară, cea din Noul Testament. Un al cincilea mod cere dezvoltarea potențialului uman al membrilor Bisericii. Un al șaselea mod pune reînnoirea în angajarea misionară cu respectivele schimbări în domeniul uman. Toate aceste moduri de a vedea conțin elemente de adevăr, de forță și de slăbiciune. Vin din Asia și experiența noastră arată că al șaselea mod pare cel mai potrivit: Biserica este reînnoită în identitatea sa atunci când este misionară, adică mărturisește Împărăția lui Dumnezeu în dialogul cu culturile, cu religiile și cu săracii din lume. Când este o turmă mică între marile religii și tradiții religioase și între un popor tânăr și sărac, Biserica atunci caută reînnoirea pe care Isus o oferă. Conform experților - William Burrows, Stephen Bevans, Jonathan Tan, Michael Amaladoss, Richard Schroeder, Antonio Pernia, Massimo Faggioli, Robert Aaron Wessman, Andrew Recepcion, pentru a cita câțiva - Missio ad gentes (la popoare) este încă vitală, dar trebuie să fie reînnoită ca Missio inter-gentes (cu popoarele, între popoare și în jurul popoarelor). "Popoarele" nu mai sunt în locuri îndepărtate. Pot să fie cei din familiile noastre, colegii de muncă, adepții digitali. Geografia nu mai este prima frontieră umană, ci și cultura, credințele, indiferența, nedreptatea. Acestea sunt frontierele misiunii. Teologia misiunii postcoloniale este criticată și reînnoită de abordări contextuale, holistice și indigene, precum și de rolul prieteniei și al comunității în misiune. Aș vrea să adaug că aceste perspective stimulante și entuziasmante nu se referă numai la reînnoirea misiunii. Dacă este adevărat că Biserica este misionară în identitatea sa și în chemarea sa, atunci misiunea reînnoiește Biserica și Biserica reînnoiește misiunea. Numai o Biserică reînnoită poate reînnoi misiunea. Misiunea nu poate fi reînnoită de o Biserică ce refuză să se reînnoiască și viceversa. Este semnificativ pentru mine că așa-numitul "fundament" sau "originea" Bisericii în misterul Treimii în Lumen gentium 2-4 corespunde "fundamentului" sau originii misiunii în Ad gentes 2-4. Biserica face misiunea, misiunea face Biserica. Ca asiatic, voi folosi mai degrabă câteva imagini decât concepte pentru a ilustra o Biserică ce face față reînnoirii voite de Isus tocmai în și de la misiune. Ușa unei case. Ușa unește spațiul din afară cu spațiul dinăuntru. Dar în același mod este punctul de distincție între afară și înăuntru. O Biserică reînnoită ia în serios ușa sa. Prin ușă harul credinței creștine, al cultului și al slujirii se răspândește în lume. Dar prin ușă, misterul prezenței Duhului în lume este purtat în Biserică, în special de credincioși. Noi relatăm istoria lui Isus lumii cu narațiunile noastre în timp ce ascultăm istoriile lumii cu ușa compătimitoare a Inimii lui Isus. Biserica este în același timp o Biserică ce iese și o Biserică ce primește. Biserica în ieșire este Biserica în primire în ușă. O doamnă care lucrează pentru Caritas în Liban, angajată cu migranți deținuți în mod ilegal, mi-a relatat o experiență pe care a avut-o când a mers în Siria pentru o conferință. A luat un taxi. Înainte de a ajunge la destinație, l-a întrebat pe taximetrist cât va trebui să plătească. Șoferul i-a răspuns: "Eu nu iau bani de la Caritas." Uimită, doamna l-a întrebat cum de a înțeles asta. Taximetristul a răspuns: "În urmă cu trei ani am fost închis în Liban ca imigrat ilegal. Într-o noapte eram bolnav, dar gardienii refuzau să-mi dea medicamente. În acel moment ai trecut tu. Ți-am cerut un medicament și tu mi l-ai dat. În noaptea aceea am dormit bine. Mereu te-am gândit așa." Timp de trei ani fața acelei femei de la Caritas a rămas imprimată în amintirea acelui om. Biserica este schimbată sau reînnoită atunci când evanghelia și strigătele lumii se întâlnesc la ușa sa. A sta la masă. Asiaticilor le place să mănânce. Nu este numai o problemă de mâncare, ci este reunirea într-o comunitate, într-o familie. Masa este completă atunci când este mâncare și istorii umane care hrănesc prietenia și solidaritatea. O Biserică reînnoită poate să fie comparată cu o mare masă care are loc pentru toți. Este o masă unde bunurile și resursele pământului trebuie să fie împărtășite în special cu săracii. Este o masă unde oamenii care nu au nimic de mâncat și nu au pe nimeni cu care să mănânce se pot așeza cu demnitate. În jurul mesei Biserica este schimbată și reînnoită de spiritul de reciprocă acceptare, participare, interdependență și coresponsabilitate. Fiecare are ceva de dat și ceva de primit. Biserica reunită în jurul mesei împărtășirii și a solidarității sfidează indiferența, aviditatea și discriminarea care distrug familia umană și casa noastră comună, creația. Într-o zi, cu un prieten, în mașina sa, am mers să vizităm un loc din zona Metro-Manila. De-a lungul străzii semaforul a devenit roșu și imediat au apărut, intrând printre mașini, vânzătorii ambulanți de flori, biscuiți, bomboane... Șoferul nostru a spus că nu aveam nimic de cumpărat. Astfel au trecut la mașinile din spatele nostru. Dintr-odată unul dintre ei, care vindea biscuiți, s-a întors alergând spre mașina noastră în timp ce mă chema: "Cardinale! Cardinale!". Șoferul și prietenul meu, respectuos, au spus că nu aveam nimic de cumpărat. Însă vânzătorul continua să mă cheme arătându-mi biscuiții săi. Am coborât fereastra și l-am salutat pe om. Șoferul nostru cu gentilețe a repetat că noi nu aveam nimic de cumpărat. Și el a spus: "Nu-i vând. Vreau să-i ofer cardinalului ca dar." Acest sărac care avea nevoie de fiecare bănuț pentru a trăi era dispus să renunțe la profitul său pentru a putea oferi episcopului său darul său simplu. O nouă Biserică a explodat în fața ochilor mei, arătându-mi puterea celor răniți, a celor din urmă în oferirea veștii bune de comuniune și incluziune. Cântece de plâns și de bucurie. În sângele unor persoane curge muzica, și eu spun cu umilință, al multor filipinezi. Asiaticii se reunesc în baruri cu karaoke. Conferințele noastre în Asia includ cântece și dansuri. Muzica este unul dintre modurile cele mai eficace pentru a transmite un mesaj, pentru a atinge inimile, pentru a ridica spiritul, pentru a crea comuniune. Persoanele își amintesc cântecele mai mult decât conferințele și omiliile... Muzica, dansul și artele sunt locuite de persoane. Dar există situații care ne fac să tăcem. Conform lui Fabrice Hadjadj, suntem fără cuvinte în fața suferinței dezumanizante, precum și în fața bunătății pure. După tăcere, inima cântă. Văzând marea suferință a persoanelor, cântăm cântece de plâns lui Dumnezeu, cu lacrimi și rugăciuni. Văzând gentilețea și iubirea pe care persoanele le arată celorlalți, cântăm cântece de bucurie și de laudă. O Biserică misionară cântă și dansează lui Dumnezeu în ritmul plânsului și al speranței poporului. O altă istorie: într-un campus de vară pentru tineri am ținut o conferință de 30 de minute despre modul de a găsi propriul scop în viață și apoi i-am invitat să pună întrebări. Prima a venit de la o fată tânără: "Episcope, ați cânta pentru noi?". Am răspuns: "Pune întrebări serioase și apoi voi cânta pentru tine." Au urmat multe întrebări până când un băiat tânăr a întrebat: "Acum vrei să cânți pentru noi?". I-am invitat să cânte un cântec popular cu mine. După aceea au venit să ceară o binecuvântare, să mă atingă, să ceară o fotografie, un autograf pe cărțile și tricourile lor. Acel eveniment a fost un mister pentru mine: m-am comportat bine ca episcop? După un an a venit răspunsul. Într-un asemenea campus de vară, un tânăr s-a apropiat de mine, spunând: "Anul trecut tu ai semnat tricoul meu. De atunci nu l-am mai spălat. În fiecare noapte îl împăturesc și îl pun sub pernă. Nu-l văd pe tatăl meu de acum de mulți ani. Cu acel tricou sub perna mea știu că am în Biserică o familie și în tine un tată." Evanghelia veșnică este vestită în forma unui cântec și a unui tricou semnat de un episcop pentru un tânăr doritor de o familie și de un tată. O față surprinzătoare dar genuină a unei Biserici reînnoite. Inteligență culturală și umană. Astăzi Biserica este chemată să fie sinodală, o Biserică de misiune, de comuniune și de participare, o Biserică în care membrii merg împreună între ei și cu restul omenirii. Aventura de a face să meargă împreună persoane cu o libertate umană unică este o experiență care cere umilință. Dar persoanele sunt unice și diferite una de alta, nu numai prin modul de a înțelege și de a acționa cu libertate, ci și prin cultura care îi caracterizează, care este o a doua natură. Vorbim, ne comportăm, ne relaționăm, mâncăm, celebrăm și ne îndurerăm conform culturilor noastre. O Biserică reînnoită în spiritul sinodal cere "inteligență culturală". Începe cu cunoașterea modului în care cultura mea a plăsmuit și continuă să influențeze modul meu de a gândi, a simți, a vorbi, a reacționa și a mă relaționa. O persoană înzestrată cu inteligență culturală încearcă să înțeleagă și modul în care celelalte persoane exprimă propria umanitate în sânul propriei culturi. Inteligența culturală este exemplu al unui mers umil cu ceilalți, pentru că fiecare urmă de superioritate culturală și de prejudecată trebuie să fie recunoscut și purificată. Este și un drum umil, pentru că trebuie să admit că sunt înclinat să judec persoanele din culturi diferite de a mea și atunci când nu am cunoștință despre ele. Fiecare cultură întrupează propriile viziuni despre lume și valorile oamenilor săi. În timp ce experți sociologi și antropologi ne furnizează sfaturi calificat despre modul de a înțelege cultura pentru a trăi și a merge împreună "intercultural", cu părerea mea modestă sugerez ca liderii pastorali să dezvolte capacitatea de a aprecia culturi diferite prin simple observații, întâlniri sau "drumuri". De exemplu, putem învăța mult despre cultura unui popor de la obiceiul său și de la dispunerea spațiului, de la conceptul său de timp, de la eroii, eroinele, "idolii" săi, de la sistemul său de recompensă și pedepsire, de la pregătirea și consumarea mâncării... A merge împreună "intercultural" reduce frica de celălalt, permite culturilor să se purifice reciproc și să scoată ceea ce este mai bun una de la cealaltă. Isus era o persoană din cultura sa ebraică, dar el a adus și "cultura" lui Dumnezeu în culturile umane redefinind spațiul - atingând pe cei afectați de lepră (Mt 8,1-4), permițând unei femei să-i ude picioarele cu lacrimile sale (Lc 7,36-50) - timpul (Tatăl determină ora sa, In 2,1-11), familia (nu numai sânge, ci ascultare de voința lui Dumnezeu, Mc 3,31-35), eroii și eroinele (femeia siro-feniciană, Mt 15,21-28; bunul samaritean, Lc 10,25-37; criminalul căit, Lc 23,39-43; centurionul, Mt 27,54). Închei cu o altă istorie din experiența mea în Emiratele Arabe Unite unde am participat la aniversarea Declarației despre Fraternitatea Umană semnată împreună de Papa Francisc și de marele imam Ahmed Al-Tayyeb. În ultima zi a conferinței am avut probleme de stomac. Organizatorii s-au oferit cu gentilețe să mă ducă la un medic. Cu un zâmbet prietenesc și o voce caldă, acest medic, care nu era creștin, mi-a spus: "Eminență, nu vă îngrijorați, vă voi vindeca. Dar mai întâi o cerere: cele două asistente care lucrează pentru mine sunt catolice și vin din Filipine. Sunt sigur că vor fi foarte fericite să vă vadă și să primească o binecuvântare de la dumneavoastră. Este bine dacă le chem?". În acel moment stomacul meu nu simțea durere, ci bucurie, bucurie din măruntaiele mele. Un nou mod de fraternitate, respect și iubire se desfăcea în fața ochilor mei. Un necatolic este atent la nevoile spirituale ale colaboratorilor săi catolici. Apoi au intrat cele două asistente filipineze, care și-au înclinat capul pentru o binecuvântare. Și au chemat alte asistente, unele catolice, altele creștine protestante, unele budiste, altele hinduse, care au cerut să mă rog. Și un selfie! Există cu adevărat un viitor pentru omenire. Începe acum. Suntem pe un teren sfânt pregătit de Duhul Sfânt al lui Isus înviat. Biserica este chemată să fie semn și instrument de comuniune cu Dumnezeu și cu omenirea. În misiunea reînnoită se naște o Biserică reînnoită. Cardinal Luis Antonio Tagle,
(După Asia News, 13 aprilie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |