![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
A dilata speranța. Responsabilitatea Înălțării Meditațiile propuse în aceste vineri din Postul Mare, în anul Jubileului, aveau scopul de a ne ajuta să rămânem întemeiați și fermi pe ancora vieții noastre: Cristos. El este pentru noi o poartă prin care să trecem cu încredere pentru a intra în relație cu Dumnezeu, dar este și o viață bogată în nuanțe și dinamisme, la care suntem chemați să convertim, cu răbdare, inima noastră. Contemplând botezul, viața publică și în sfârșit învierea lui Isus, am încercat să recunoaștem trăsăturile esențiale ale unei omeniri transformate de evanghelie. Înainte de toate, capacitatea de a primi orice lucru ca un dar; apoi, libertatea de a merge dincolo de succese și insuccese; în sfârșit, umilința de a ști să ne ridicăm după orice înfrângere, în bucuria a ceea ce am putut trăi în libertate și în pace. Însă există o ultimă calitate, adesea ascunsă, pe care viața noastră poate învăța s-o îmbrățișeze: aceea de a ști să ne luăm rămas-bun, când tot posibilul și necesarul a fost făcut. Este ceea ce Domnul Isus a făcut în momentul înălțării sale la cer. În acel gest de rămas-bun ne-a lăsat o moștenire prețioasă: ne-a arătat că se poate ieși din scena restituind istoriei libertatea sa și lărgind granițele unei speranțe tot mai universale și inclusive. Ultima convertire Înainte de a face ultima sa călătorie din această lume la Tatăl, Isus îi întâlnește pe discipolii săi lăsându-le câteva indicații pentru a nu cădea într-un sindrom al abandonării. Li se arată viu, "cu multe dovezi, arătându-li-se timp de patruzeci de zile și vorbindu-le despre cele privitoare la împărăția lui Dumnezeu" (Fap 1,3). Între aceste "dovezi", de care Isus are nevoie pentru a-și putea lua rămas-bun de la discipoli, Evanghelia după Sfântul Ioan păstrează una care merită să fie privită de aproape. Este vestita întâlnire între Isus și Maria Magdalena în grădina învierii, un subiect foarte apreciat de predicatori și pictori din orice timp. Iar Maria stătea lângă mormânt, afară, și plângea. În timp ce plângea, s-a aplecat spre mormânt și a văzut doi îngeri în haine albe care stăteau în locul unde zăcuse trupul lui Isus, unul la cap și altul, la picioare. Ei i-au zis: "Femeie, de ce plângi?". Ea le-a spus: "L-au luat pe Domnul meu și nu știu unde l-au pus". Spunând acestea și întorcându-se, l-a văzut pe Isus stând în picioare, dar nu știa că este Isus. Isus i-a zis: "Femeie, de ce plângi? Pe cine cauți?". Ea, crezând că este grădinarul, i-a spus: "Domnule, dacă tu l-ai dus, spune-mi unde l-ai pus și eu îl voi lua!" (In 20,11-15). În cuvintele de libertate și în gesturile de iubire ale lui Cristos, Maria a experimentat o profundă și completă vindecare interioară, după cum afirmă evanghelistul Luca, spunând că din ea "ieșiseră șapte diavoli" (Lc 8,2). De aceea l-a urmat, împreună cu alte femei și cu discipolii, punându-se în slujba sa cu propriile bunuri. Acum, în fața mormântului gol, lipsit de trupul Domnului iubit, Maria nu poate decât să plângă tot golul pe care-l simte înăuntrul său. Ascultând dialogurile Mariei, mai întâi cu îngerii în mormânt și apoi cu Isus stând în picioare în spatele ei, se înțelege că a sa căutare este condusă încă de frica morții. Maria vrea să găsească trupul mort, cadavrul, pentru a putea fi autorizată să trăiască în amintirea a ceea ce a experimentat împreună cu Isus. Pentru ea nu este atât de important dacă Isus este viu sau mort, ceea ce o interesează mai mult este să poată avea din nou trupul său pentru a putea îmbălsăma amintirea iubirii. Când suntem în plâns și în disperare, chiar și numai cadavrul iubirii ne este suficient, pentru a putea rămâne închiși în durerea noastră de nestins. Ne comportăm și noi astfel, în doliile pe care trebuie să le elaborăm de-a lungul călătoriei vieții. Acumulăm amintiri, împodobim altare și elaborăm ritualuri, pentru a încerca să nu rătăcim - cel puțin în inimă - prezența persoanei iubite, care nu mai este cu noi. În anumite limite toate acestea sunt legitime și necesare: exprimă valoarea pe care o are pentru noi viața celuilalt chiar și atunci când nu mai este în fața ochilor noștri. Însă această tendință de a-l îmbălsăma pe cel absent poate deveni și o patologie de care inima noastră se îmbolnăvește grav, împiedicând acea redeschidere, așa de dureroasă, dar așa de necesară, la care suntem chemați după fiecare despărțire. Și pentru că viața, adesea, este deja în fața ochilor noștri, dar noi nu reușim s-o vedem până când ceva nu ne zdruncină dinăuntru. Isus i-a zis: "Maria!". Ea, întorcându-se, i-a spus în evreiește: "Rabbuní!" - care înseamnă "Învățătorule!" (In 20,16). Lui Isus îi este suficient un cuvânt pentru a o scoate pe Maria din mormântul interior în care încă se află. Cu mare perspicacitate, evanghelistul Ioan afirmă că Maria trebuia să se întoarcă o ultimă dată înainte de a-l putea recunoaște pe acel Domn care se află deja în fața ei. Misterul acestei ultime convertiri - în întregime a inimii - pe care Maria trebuie s-o facă este legată de schimbul sugestiv de nume care are loc între ea și Domnul: "Maria", "Rabbuní". Maria nu-l recunoaște pe Isus, pentru că vede chipul lui sau ascultă glasul lui, ci pentru că se simte - din nou - chemată de Dumnezeu la o speranță de viață. Aceasta este convertirea definitivă la care vrea să ne conducă Învierea: insurecția unei inimi care nu se resemnează să rămână închisă în tristețe, ci se lasă redefinită de inima altcuiva. Acesta era și rămâne modul său de a face o întâlnire personală cu Cuvântul lui Dumnezeu întrupat, înainte și după Paștele său de înviere: să se audă chemat pe nume privind fața sa. Evanghelia nu relatează cu ce gesturi a însoțit Maria exclamația sa bucuroasă de recunoaștere a Domnului înviat. Cititorii din orice epocă au știut să umple eclipsa narativă luând în considerare cu atenție cuvintele cu care Isus îi răspunde și o trimite. Isus i-a zis: "Nu mă reține, pentru că nu m-am urcat încă la Tatăl, dar du-te la frații mei și spune-le: «Mă urc la Tatăl meu și Tatăl vostru, la Dumnezeul meu și Dumnezeul vostru»!". Maria Magdalena a venit la discipoli și le-a vestit că l-a văzut pe Domnul și că el i-a spus acestea (In 20,17-18). Vestitul Noli me tangere, izvor inepuizabil de inspirație în istoria artei, este ultima ispită din care Învierea trebuie să ne smulgă. După ce a ieșit în inima nopții pentru a se îngriji de cadavrul lui Isus, acum Maria ar vrea să persevereze în proiectul său, reținând și sechestrând Viața înviată. De ce? Care este intenția sa secretă? Un text din Cântarea Cântărilor, ales chiar de liturgie pentru sărbătoarea Mariei din Magdala, ne dezvăluie o posibilă cheie de lectură. În pat, în timpul nopților, l-am căutat pe cel pe care-l iubește sufletul meu: l-am căutat, dar nu l-am găsit. M-am ridicat și am înconjurat cetatea, pe străzi și în piețe l-am căutat pe cel pe care-l iubește sufletul meu: l-am căutat, dar nu l-am găsit. M-au găsit străjerii care înconjoară cetatea și i-am întrebat: "L-ați văzut pe cel pe care-l iubește sufletul meu?". Abia trecusem de ei și l-am găsit pe cel pe care-l iubește sufletul meu; l-am apucat și nu l-am lăsat până când nu l-am făcut să intre în casa mamei mele, în camera celei care m-a zămislit (Ct 3,1-4). Dorința Mariei este asemănătoare cu aceea a miresei din Cântarea Cântărilor: să ajungă la cel iubit, să-l strângă puternic și să-l ducă în casa mamei sale. Dar ce înseamnă toate acestea, dincolo de metaforă? Înseamnă că Mariei i-ar fi suficient să retrăiască experiențele frumoase împărtășite deja cu Isus. Încă nu-și imaginează noutatea de viață pe care a venit s-o inaugureze Învierea. I-ar fi suficient mai degrabă să ajusteze viața sa de înainte, decât să se lase introdusă într-o viață radical nouă. Aceasta este ultima, marea ispită pe care o putem trăi în fața Paștelui lui Cristos: aceea de a împiedica forța Duhului său să ne transforme în creaturi noi. Însă Isus apare clar și hotărât: după Înviere, nu ne putem întoarce la logicile din copilărie, la casa mamei. Mergem înainte, spre casa Tatălui, conform logicii Fericirilor. "Du-te la frații mei și spune-le: «Mă urc la Tatăl meu și Tatăl vostru, la Dumnezeul meu și Dumnezeul vostru»!". Maria Magdalena a venit la discipoli și le-a vestit că l-a văzut pe Domnul și că el i-a spus acestea (In 20,17-18). Refuzând lingușirile Mariei, Isus nu disprețuiește afectul său: îl primește, dar îi corectează direcția. După ce Întruparea și-a aflat împlinirea în Înviere, ispita de depășit este aceea de a-l izola pe Dumnezeu într-un timp sau într-un loc în loc de a primi depășirea definitivă a separării între sacru și profan, anulată de sângele lui Cristos. Maria nu trebuie să-l rețină pe Cel Înviat, ci să meargă spre frați. Numai așa va evita riscul de a transforma Paștele într-o formă de idolatrie religioasă, reducând vitalitatea iubirii pascale la o schemă comportamentală sau rituală. Înainte de Întruparea Cuvântului, puteam să-l percepem pe Dumnezeu în realitate numai ca simbol. După Înviere, suntem chemați să-l căutăm peste tot ca realitate vie, mai ales în misterul umanității noastre: acea porțiune de creație pe care el a voit s-o asume fără teamă și fără rezerve. Cristos înviat nu este un trup între celelalte trupuri, ci este capul unui trup misterios și totuși real, cel al unei umanități noi: "Cel care a coborât este același cu cel care s-a ridicat deasupra tuturor cerurilor ca să împlinească toate" (Ef 4,10). Făcându-se ca și noi, Fiul lui Dumnezeu nu ne-a luat nimic, ci ne-a restituit locul pe care nu mai știam să-l ocupăm. De cee fața sa nu trebuie căutată într-o imagine pe care ne-am făcut-o despre el, ci în teritoriul amplu al umanității: a noastră și a celorlalți. Adevăratul banc de probă al credinței în Învierea sa este tocmai fața fraților - mai ales a celor care, prin proximitatea lor de limitele noastre, ne fac dificil, dacă nu imposibil, să recunoaștem prezența lui Dumnezeu în realitate. Cristos se cufundă în cerul lui Dumnezeu pentru a scoate în evidență în istorie semnul misterios și minunat al trupului său: noi, în relațiile pe care știm să le împletim și să le păzim. Răsturnare radicală Intuiția oferită Mariei din Magdala este extinsă la toți discipolii în momentul Înălțării lui Isus la cer. Pentru a face această îndepărtare definitivă de lume, Cristos a voit să aștepte patruzeci de zile, spațiul simbolic al unui timp de încercare. Dacă marea și ultima ispită putea să fie aceea de a-l sechestra pe Cel Înviat și a-l izola într-o imagine seducătoare și hipnotică, Cristos a preferat să se întrețină cu amabilitate cu discipolii săi, pentru a le lăsa un ultim, necesar magisteriu. Și spunând acestea, sub privirile lor, Isus a fost înălțat și un nor l-a ascuns din ochii lor. În timp ce erau cu ochii ațintiți spre cer și el se înălța, iată că le-au apărut doi bărbați în haine albe și le-au spus: "Bărbați galileeni, de ce stați privind la cer? Acest Isus, care a fost înălțat de la voi la cer, va veni tot așa cum l-ați văzut mergând spre cer" (Fap 1,9-11). A privi la cer este o mișcare foarte frumoasă de care este capabilă umanitatea noastră, care denotă natura noastră spirituală. În icoanele creștine, adesea figurile umane sunt semnalate de un veșmânt de culoare albastră, pentru că bărbații și femeile făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu sunt unicele creaturi care își îndreaptă ochii spre cer în căutarea unei fețe. Dar ridicarea privirii în sus poate să fie și gestul viclean și periculos cu care încercăm să ne înălțăm spre un ideal - chiar și religios - în măsură să ne mântuiască de fălcile morții. Mesagerii Înălțării lui Cristos încearcă să-i smulgă pe apostoli din această fascinație religioasă, cu o întrebare impertinentă care intenționează să verifice înțelegerea misterului pascal din partea lor. Cristos nu se înalță la cer pentru a ne obliga la o viață ideală și abstractă, ci pentru a ne permite să găsim prezența sa și să experimentăm viața conform evangheliei în orice loc și în oricare circumstanță. Nu mai este vorba de a-l căuta pe Dumnezeu în înălțimi, ci de a recunoaște gloria iubirii sale în lucrurile mici de toate zilele și, mai ales, în paradoxul crucii unde umanitatea noastră se împlinește în destinul său de iubire. Înălțarea folosește pentru a răsturna pentru totdeauna ordinea lucrurilor: pământul și cerul își schimbă rolurile, Duhul locuiește în realitățile vizibile, în timp ce trupul uman își face intrarea sa definitivă în realitățile invizibile, "pentru ca Dumnezeu să fie totul în toți" (1Cor 15,28). Partea a doua a mesajului adresat apostolilor ar trebui să ne provoace un fior: trebuie coborâtă privirea spre pământ, pentru că Isus se va întoarce în același mod în care omenirea l-a văzut urcând la cer. Dar ce înseamnă, exact? În ce mod? Suntem invitați să recunoaștem că această modalitate misterioasă a întoarcerii lui Cristos nu poate decât să includă tot misterul său pascal: pătimirea, moartea și învierea. De fapt, tocmai Paștele este calea prin care membrele trupului său - Biserica - sunt chemate să se facă vizibile în lume. Cu alte cuvinte, întoarcerea glorioasă a lui Cristos la sfârșitul timpurilor este anticipată, în istorie, de mărturia vie a fiilor lui Dumnezeu: femei și bărbați chemați să facă transparentă fața sa, să întrupeze caritatea sa și să facă prezent, în lume, misterul venirii sale. Iată, așadar, dezvăluit sensul profund al acelei expresii misterioase: întoarcerea lui Cristos din cer se împlinește împreună cu înaintarea spre cer a trupului său, care suntem noi. Creștinii care, purtând în fiecare zi propria cruce, dau mărturie despre adevărul celei mai mari iubiri. Răsturnarea radicală adusă de Înălțare marchează o inversare definitivă, nu numai pe planul cosmologic, ci și pe cel existențial. Cristos iese de pe scena istoriei pentru a ne lăsa spațiu nouă - bărbați și femei fragili și mici - ca să devenim prezență vie a lui Dumnezeu în timp și în spațiu. Învățătorul se îndepărtează pentru a-i conduce pe discipolii săi dincolo de ei înșiși, dincolo de țarcul sufocant al iluziilor și deziluziilor, acolo unde este posibil să crească, cu răbdare, în armonie cu ei înșiși și în solidaritate cu frații. Acolo putem în sfârșit să ascultăm de vocația de a deveni pe deplin oameni, așa cum amintește Scrisoarea către Efeseni: "până când vom ajunge toți la unitatea credinței și a cunoașterii Fiului lui Dumnezeu, la omul desăvârșit, la măsura staturii plinătății lui Cristos" (Ef 4,13). Aventura evangheliei continuă pe pământ. Între țărână și cer. În penumbra unei istorii de acum mântuite, pentru că este îmbrățișată de iubirea infinită a lui Dumnezeu, și totuși încă încredințată în întregime libertății noastre. Sinergia Înălțarea Domnului anulează orice posibil regret pentru golul aparent de putere pe care Dumnezeu pare să-l fi generat în istoria umană. În întoarcerea sa la Tatăl, comunitatea creștină a recunoscut condiția indispensabilă pentru o comuniune mai intimă și profundă cu el prin Duhul, destinată să se exprime în mărturie și slujire adusă fraților. A fost nevoie de mult timp pentru a înțelege această responsabilitate enormă, pentru că inima noastră rămâne împietrită și surdă chiar și după cele mai mari manifestări de iubire. În sfârșit, le-a apărut și celor unsprezece pe când stăteau la masă și i-a dojenit pentru necredința și împietrirea inimii lor, pentru că nu i-au crezut pe cei care l-au văzut înviat din morți. Apoi le-a spus: "Mergând în toată lumea, predicați evanghelia la toată făptura!" (Mc 16,14-15). Domnul Isus a considerat oportun să dilueze neliniștea în fața misiunii imense de a vesti evanghelia sa, formulând un imperativ bine măsurat. Apostolii sunt chemați să meargă peste tot pentru a proclama vestea bună a lui Cristos nu numai tuturor ființelor umane, ci tuturor creaturilor. Acest auditoriu așa de extins, față de simpla categorie a ființelor create după chipul și asemănarea cu Dumnezeu, ar putea să nu fie o simplă variație lingvistică. În istoria Bisericii nu sunt rare experiențele sfinților care au ajuns să vestească împărăția lui Dumnezeu animalelor sau să stabilească relații deosebite și providențiale cu ele. Este suficient să ne gândim la predica Sfântului Francisc făcută păsărilor sau a Sfântului Anton făcută peștilor, sau la sfinți reprezentați în mod tradițional împreună cu vreo figură animală: Sfântul Anton și porcul, Sfântul Romediu și ursul, Sfântul Francisc și lupul, Sfântul Eustahiu și cerbul, Sfântul Benedict din Norcia și corbul, Sfântul Rocus și câinele. De ce s-au petrecut aceste fenomene în istorie? Care este semnificația poruncii lui Cristos? În ce sens este important a adresa vestea evangheliei creaturilor și nu numai ființelor umane? Pentru că după Înălțarea lui Cristos a început în cosmos creația nouă și definitivă. În această reînnoită ordine de lucruri, putem să ne luăm luxul de a ne comporta așa cum a făcut Creatorul în creația originară, când privind lucrurile create continua să exclame: "Ce frumos!". Dacă acceptăm provocarea de a ne adresa altora înainte de toate ca unor creaturi, suntem constrânși să le recunoaștem frumusețea și bunătatea, tocmai așa cum obișnuim să facem când admirăm o floare sau ne odihnim la umbra unui copac. Dacă îi privim pe ceilalți ca ființe umane, uitând de statutul lor originar de creaturi, putem aluneca ușor în judecare și în pretenție față de ei. Misiunea de a duce evanghelia în fiecare colț al noii creații, mulțumire fie lui Dumnezeu, este mult mai odihnitoare. Nu trebuie pretins ca realitatea să se asemene imediat și în mod necesar cu dorințele noastre și cu așteptările noastre. Primul pas de făcut este cel de a oferi celorlalți acea recunoaștere primară de acceptare și de bunăvoință de care avem nevoie toți ca de aerul pe care-l respirăm. Mai mult, am putea merge mai departe și să afirmăm că atunci când reușim să observăm în aproapele nostru înainte de toate o creatură - ca și noi informă, fragilă, neterminată și ambiguă - misiunea de a vesti împărăția lui Dumnezeu s-a împlinit deja. Primul lucru pe care fiecare dintre noi așteaptă să-l primească, de la Dumnezeu și de la cel care încearcă să vorbească în numele său, nu este niciodată o invitație de a face ceva bun sau diferit, ci faptul de a fi recunoscuți pentru ceea ce suntem, cu propriile lumini și propriile umbre. Stilul de vestire pe care Isus îl cere prietenilor săi să-l asume clarifică definitiv ceea ce se află la inima lui Dumnezeu: a recunoaște și a onora viața celuilalt, înainte de a spera sau de a provoca o transformare a sa. Cu această blândețe, Isus a lăsat în lume buna mireasmă a unui Dumnezeu care nu consideră niciodată prioritar a face bine altuia, ci înainte de toate a declara cum este deja un bine enorm singurul fapt ca altul să existe. În acest timp istoric, Biserica are probabil o ocazie nouă: aceea de a se apropia de ceilalți recunoscând în drumurile lor nu ceva ce trebuie inclus imediat și în grabă într-o evaluare morală. Cunoașterea aprofundată a umanului maturată de-a lungul secolelor ne impune să privim cu umilință și respect istoria fiecărei persoane. Dacă lumina evangheliei ne-a permis să percepem semnificații profunde în fiecare cută a realității, trebuie să recunoaștem și că multe aspecte încă rămân complexe, întunecate și greu de înțeles. Dacă vrem să mergem cu bucurie - dar și cu discreție - până la marginile pământului, avem nevoie de curaj pentru a începe o nouă și fascinantă perioadă de evanghelizare. Însă, când va veni Duhul Sfânt asupra voastră, voi veți primi o putere și îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la marginile pământului (Fap 1,8). Misiunea încredințată de Isus martorilor Paștelui său nu are numai o valență geografică, ci și antropologică. A duce evanghelia până la marginile pământului nu trebuie să se înțeleagă numai în sens spațio-temporal. A duce evanghelia până la marginile pământului nu înseamnă numai a ajunge în locuri îndepărtate în spațiu și în timp, ci a intra cu atenție și respect în inima oricărei condiții primind complexitatea sa. Chiar și - probabil mai ales - acolo unde categoriile noastre cu greu înțeleg și clasifică. A locui cu înțelepciune evanghelică și caritate pastorală în acele margini de umanitate unde se deschide misterul unicității fiecăruia și se face spațiu acțiunii silențioase a lui Dumnezeu. Asta cere o angajare profundă de ascultare, primire și discernământ. O atitudine care nu are nimic de-a face cu relativismul etic sau cu o aplatizare teologică generică. Este vorba mai degrabă de a rămâne fideli față de inima evangheliei: a pune și a menține în centru fața, istoria și demnitatea fiecărei persoane care așteaptă, chiar fără să știe, să întâlnească fața lui Dumnezeu. Apoi, a descoperi în ce moduri este posibil a merge împreună spre împărăția cerurilor, încercând să se înlăture tot ceea ce poate împiedica acest drum de nouă omenire. Ascultarea de acest mod, extrem de delicat și umil, de a duce evanghelia peste tot, conduce trupul lui Cristos să poată trăi experiența sinergiei, comuniunea de dorință și de viață între pământ și cer. După ce le-a vorbit, Domnul Isus s-a înălțat la cer și s-a așezat la dreapta lui Dumnezeu, iar ei, plecând, au predicat pretutindeni, în timp ce Domnul lucra cu ei și le întărea cuvântul prin semnele care-i însoțeau (Mc 16,19-20). Îndepărtându-se de cel care s-a îndepărtat de noi numai pentru a fi și mai prezent în noi, apostolii au descoperit că urmarea Învățătorului s-a transformat de acum în posibilitatea de a trăi și a acționa împreună cu el, prin forța Duhului. Astfel s-a risipit pentru totdeauna coșmarul singurătății noastre, început prin înșelarea din grădina Edenului. În Cuvântul lui Dumnezeu făcut om, mort, îngropat, coborât în iad, înviat și înălțat la cer, viața umană s-a transformat într-un soi de dans, un misterios pas în doi accesibil fiecărui bărbat și fiecărei femei de sub cer. Lucrurile au mers chiar așa: lui Dumnezeu i-a plăcut să ne elibereze de păcat și de moarte introducându-ne într-o viață nouă prin darul Duhului său. În loc de a cârpi pânza umanității noastre care se sfâșiase, lui Dumnezeu i s-a părut frumos să dezvăluie că în ea, încă de la început, se ascundea destinul unei vieți divine de recunoscut, de primit și, în sfârșit, de asumat cu o adeziune liberă și bucuroasă. Concluzie Darul Înălțării a lăsat Bisericii și lumii o moștenire singulară. Într-un timp în care cu greu ieșim din scenă, convinși că prezența noastră trebuie să se prelungească nemăsurat, Domnul Isus ne arată cât de prețios este să știm să ne luăm rămas-bun și să ne îndepărtăm, pentru a rămâne într-o comuniune mai profundă și autentică. De fapt, cea mai mare ispită a noastră este aceea de a voi să închidem viața între granițele a ceea ce am cunoscut și am experimentat. Însă viața înviată - care este veșnică - nu se lasă închisă: este o tresăltare imprevizibilă, un suflu pe care nu-l putem controla, dar căruia ne putem abandona pentru a face pelerinajul nostru sfânt din această lume la Tatăl. Pentru ca acest drum să nu rămână numai o iluzie, este necesar să luăm în serios responsabilitatea de a mărturisi evanghelia și atunci când ne este cerut să murim pentru noi înșine, pentru a ne dărui liber altora. Întoarcerea lui Cristos la sfârșitul timpurilor este anticipată în mod misterios de fiecare gest în care umanitatea noastră acceptă să iubească, primind crucea ca sigiliu al botezului nostru. Chiar și mai ales atunci când asta se întâmplă în tăcere sau în indiferență, conștienți că viața noastră este de acum ascunsă cu Cristos în Dumnezeu. Aparenta lipsă a lui Dumnezeu de pe scena istoriei este, în realitate, o mare invitație adresată nouă. Dacă Domnul s-a înălțat la cer, pe pământ rămân membrele trupului său: suntem noi, chemați să întrupăm și să mărturisim adevărul evangheliei, fără a ceda în fața formelor de protagonism sau de monopol. Cerul și pământul nu mai sunt distante nici separate, ci împletite într-o sinergie misterioasă de gesturi și cuvinte capabile să manifeste lumii plinătatea timpurilor. Aceasta ar putea să fie speranța cea mai mare de cultivat în acest an jubiliar: ca, în timp ce Biserica repetă gesturile credinței sale și ale tradiției sale, lumea să poată recunoaște în noi ceva frumos și nou, capabil să provoace o tresăltare de speranță universală. Și noi, creștinii, putem să fim din nou ceea ce suntem chemați să fim dintotdeauna: bărbați și femei care, trecând prin poarta strâmtă a iubirii lui Cristos, devin martori și facilitatori ai unei umanități noi. Să tresalte de bucurie sfântă Biserica ta, Tată, pentru misterul pe care-l celebrează în această liturgie de laudă, pentru că în Fiul tău înălțat la cer este înălțată alături de tine umanitatea noastră, iar noi, membre ale trupului său, trăim în speranța de a ajunge la Cristos, capul nostru, în glorie. Prin Cristos Domnul nostru. (După Vatican News) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |