Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Pr. Roberto Pasolini, OFMCap.: Prima predică de Postul Mare 2025

A învăța să primim. Logica Botezului

Salutul adresat Papei Francisc de către predicatorul Casei Pontificale a precedat prima predică din Postul Mare în Sala "Paul al VI-lea" cu tema "Ancorați în Cristos. Înrădăcinați și întemeiați în speranța vieții noi". Referindu-se la botezul lui Isus, capucinul a subliniat că lumea este bogată în "tutoriale" pentru a învăța cum să faci totul, dar săracă în oameni capabili să verifice autenticitatea dorințelor.

La începutul acestui an jubiliar, am fost invitați să-l privim pe Cristos ca ancora sigură și trainică în care speranța noastră nu se înșală, ci "ne îndeamnă să mergem fără a pierde din vedere măreția destinației la care suntem chemați, cerul" (Spes non confundit, nr. 25). Este o imagine plină de speranță aceea pe care Sfântul Părinte a încredințat-o Bisericii, amintindu-ne că prin Botez suntem ancorați în Cristos care a introdus umanitatea noastră în sanctuarul cerului, în fața Tatălui (cf. Evr 6,19), unde el este mereu viu pentru a mijloci în favoarea noastră (cf. Evr 7,25).

Deși această perspectivă este foarte asiguratoare, suntem conștienți că pentru a putea rămâne intim uniți cu el, nu numai în cuvinte, ci în fapte și în adevăr, trebuie să primim dinamismul convertirii la evanghelie și să lăsăm ca Duhul Sfânt să redefinească garniturile și granițele umanității noastre. Această înrădăcinare în Cristos, în care are loc abandonarea docilă la mișcările Duhului, este un proces cu un rezultatul deloc preconizat. În Noul Testament găsim numeroase referințe de a nu pierde această capacitate de a rămâne trainici în unica speranță a evangheliei.

"Acum Cristos v-a reconciliat prin moartea în trupul său de carne, ca să vă prezinte înaintea lui sfinți, neprihăniți și nevinovați, numai dacă rămâneți întemeiați și tari în credință și neclintiți în speranța evangheliei pe care ați auzit-o, care a fost predicată la toată creatura de sub cer și căreia eu, Paul, i-am devenit slujitor" (Col 1,22-23).

"Fiecare să aibă grijă cum construiește! Căci nimeni nu poate să pună o altă temelie în afară de cea existentă, care este Isus Cristos" (1Cor 3,10-11).

"Mă mir că ați trecut atât de repede de la cel care v-a chemat, prin harul lui Cristos, la o altă evanghelie" (Gal 1,6).

Este o ispită constantă, în cadrul Bisericii, a căuta cuvinte mai ușoare și imediate față de evanghelie, îndepărtându-ne astfel de unicul fundament care este Cristos. Și totuși, viața sa este cea mai extraordinară manifestare a ceea ce poate să devină umanitatea noastră atunci când se lasă condusă de logica lui Dumnezeu. Asta implică o convertire continuă a modului nostru de a gândi, fie cu privire la ceea ce suntem, fie cu privire la ceea ce harul ne cheamă să devenim. De aceea, în meditațiile din acest Post Mare, vom încerca să ne punem ca discipoli ai lui Isus, doritori să învățăm de la modul său de a trăi ce atitudini sunt esențiale pentru a ne îndrepta împreună spre o viață nouă și veșnică. Primul moment al vieții lui Cristos asupra căruia vrem să ne oprim este botezul său, eveniment care marchează începutul misiunii sale și revelează sensul său profund.

A da precedența

Anii lungi de viață ascunsă ai lui Isus la Nazaret, care au precedat și au pregătit ziua botezului său, rămân unul dintre aspectele cele mai fascinante și misterioase ale existenței sale. Conform tradiției, el ar fi desfășurat meseria de tâmplar alături de Iosif, dar unele ipoteze recente sugerează și o posibilă implicare în ambiente religioase ale vremii, probabil apropiate de Ioan Botezătorul. Deși nu există confirmări sigure, iese în evidență o întrebare fundamentală: Ce semnificație are această lungă perioadă de tăcere în raport cu misiunea lui Isus?

Evangheliile par să sugereze că, înainte de a începe să vorbească și să acționeze în numele lui Dumnezeu, Cristos a ales să se lase plăsmuit de realitatea istorică în care trăia. Nu a grăbit timpii, nici n-a căutat scurtături pentru a se manifesta. Acest mod al său de a acționa ne invită să descoperim valoarea timpului ascuns, acel timp în care rădăcinile se întăresc și identitatea se formează în tăcerea cotidianității. Și în viața noastră, adesea alegerile cele mai decisive se maturează într-o perioadă de pregătire ascunsă, în care dorința se ascute și libertatea se formează prin mici fidelități zilnice.

Marea veste a evangheliei este tocmai aceasta: mai înainte de a face lucrări extraordinare, Fiul lui Dumnezeu a început să mântuiască lumea pur și simplu stând cu noi, împărtășind experiențele noastre, lăsându-se atins de evenimentele istoriei umane. Mântuirea lui Dumnezeu nu se impune modificând imediat lucrurile, ci se oferă ca o întâlnire care generează speranță, un drum răbdător în care iubirea se revelează în gesturile cele mai simple și concrete din viața de fiecare zi.

O confirmare a acestui mod de a se pune, fără a se impune, o găsim în scena botezului lui Isus, eveniment care dă început în mod solemn și inaugural activității sale publice.

În zilele acelea, a venit Isus din Nazaretul Galileii și a fost botezat de Ioan în Iordan (Mc 1,9).

Gestul baptismal al lui Isus este precedat, în toate Evangheliile, de predica puternică și convingătoare a lui Ioan. Adunând inima glasurilor profetice conținute în tradiția ebraică, Botezătorul vestea venirea iminentă a lui Cristos ca venirea unui foc eficace capabil să purifice poporul său de păcatele sale prin forța regeneratoare a Duhului lui Dumnezeu. Venirea acestui foc de purificare era imaginată adesea într-un mod care insufla spaimă și angoasă, cum atestă vocea lui Ioan în Evanghelii: "Lopata de vânturat este în mâna lui și va curăța aria sa: va aduna grâul în grânarul său, iar pleava o va arde în focul care nu se va stinge" (Mt 3,12; cf. Lc 3,17).

Nu poate decât să uimească modalitatea cu care Isus alege să întrupeze aceste profeții. Venit din Nazaret la Iordan, unde se desfășura practica penitențială a botezului, primul gest pe care îl face Isus este, de fapt, o acțiune descrisă cu un verb la pasiv: "și a fost botezat". Evanghelia după Sfântul Matei evidențiază uimirea în fața acestei atitudini stranii prin cuvintele lui Ioan: "Eu am nevoie să fiu botezat de tine și tu vii la mine?" (Mt 3,14). Nouă ni se pare nepotrivit și, chiar, inutil ca Dumnezeu să se lase înainte de toate determinat de o acțiune a noastră. În schimb, Dumnezeu este chiar convins că lucrul cel mai frumos și urgent de făcut este cel de a se scufunda în apele noastre, pentru a ne aminti că realitatea noastră, cu toate luminile sale și umbrele sale, poate să devină un loc de mântuire: "Lasă acum, căci așa se cuvine, ca noi să împlinim toată dreptatea!" (Mt 3,15).

Prima imagine a lui Dumnezeu pe care botezul lui Isus ne permite să o observăm este dezarmantă. În loc de a face - sau și mai rău de a ne face - ceva, Dumnezeu preferă să permită ca mâinile noastre să-i facă ceva lui. Este o alegere de mare încredere față de noi, care nu este lipsită de consecințe dramatice care vor deveni pe deplin evidente în momentul pătimirii, când Isus ni se va încredința nouă în tăcere, într-o disponibilitate completă de a suferi din iubire, până la moartea pe cruce.

Și totuși, chiar în acel eveniment atroce de durere nedreaptă și nevinovată, se va face pe deplin vizibil motivul pentru care Fiul lui Dumnezeu dorește "să se lase făcut" de noi cu o blândețe pe atât de absolută, pe cât de neînțeles pentru noi. Dacă păcatul a târât umanitatea noastră în întunericul individualismului, izolându-ne în frică și privându-ne de comuniunea cu Dumnezeu și cu ceilalți, atunci mântuirea poate să vină numai prin cineva care se apropie de noi fără nicio teamă. Prima noastră nevoie - ceea ce în limbajul religios numim mântuire - nu este să fim schimbați, ci să se ajungă la noi.

Însă în această aparentă pasivitate a lui Cristos în botezul său este necesar să știm să percepem și o anumită acțiune a lui Dumnezeu, în care se manifestă una dintre trăsăturile cele mai singulare ale capacității sale de a iubi. Noi suntem obișnuiți să credem că a iubi înseamnă a vrea bine față de altul, făcând acest sentiment explicit prin vreun gest simbolic. Însă a iubi înseamnă și - probabil mai profund - a vrea binele celuilalt. În această ultimă perspectivă, acțiunile care pot să-l pună mai mult pe celălalt în largul său nu sunt acelea care evidențiază generozitatea noastră, ci acelea care îl ajută să nu se mai simtă nepotrivit și marginalizat. Așadar, putem înțelege această atitudine a lui Dumnezeu, al cărui prim instinct este "să se lasă făcut de noi", ca o voință precisă de a vrea binele nostru, dând pur și simplu precedență mai degrabă slăbiciunii noastre, decât forței sale.

Întreaga viață a lui Isus Cristos va fi marcată de această logică de atenție față de aproapele și plăsmuită dintr-un stil în care fața celuilalt vine mai înainte de orice normă sau principiu abstract, așa încât prețul de plătit, la sfârșit, este foarte mare. Cu prețul de a nu respecta cultul ebraic - care, ca orice sistem religios, riscă să subordoneze atenția față de viața practicării legii - Isus va da mereu precedență oricui se află în slăbiciune, în suferință sau în păcat.

Începând activitatea sa de vindecare și de mântuire de jos, în apele umanității noastre fragile, Isus a voit să pună compasiunea ca fundament al unei umanități în mod radical noi. Într-un episod, relatat în toți sinopticii, compasiunea lui Isus, capabilă să-l pună mereu în centru pe celălalt, apare în mod incontestabil. După ce au mers să vestească Împărăția doi câte doi, cei doisprezece se reunesc în jurul Învățătorului pentru a-i spune tot ceea ce au făcut și au învățat. Domnul intuiește că discipolii nu se află numai în nevoia de a se relata, ci și de a nu se identifica prea mult cu lucrările tocmai săvârșite.

Atunci el le-a spus: "Veniți deoparte, într-un loc retras, și odihniți-vă puțin!"; pentru că mulți veneau și plecau și nu aveau timp nici măcar să mănânce. Au plecat cu o barcă spre un loc pustiu, ei singuri. Mulți i-au văzut plecând și și-au dat seama. Au mers deci pe jos din toate cetățile și, alergând într-acolo, au ajuns înaintea lor. Coborând, Isus a văzut o mare mulțime și i s-a făcut milă de ei, pentru că erau ca oile care nu au păstor; și a început să-i învețe multe (Mc 6,31-34).

Nevoia de a se odihni, pentru discipoli și pentru Isus, era necesară, ba chiar sacrosanctă. Nimeni n-ar trebui să neglijeze vreodată această primă și fundamentală atenție față de sine însuși. Dacă ne lăsăm absorbiți prea mult de responsabilități și de roluri, riscăm să ardem umanitatea noastră, confundând exigența de a face bine lucrurile cu dorința de a face un adevărat bine celorlalți. Totuși, această primă necesitate poate să fie pusă pe planul al doilea atunci când în fața noastră este vreunul capabil să miște pe neașteptate măruntaiele compasiunii noastre. Dacă descoperim că avem în noi forța de a sta deoparte, nu pornind de la nevoia de a ne simți utili, ci de la dorința, spontană și liberă, de a împărtăși un pic din ceea ce suntem și avem, atunci putem gusta o mare fericire. Nu este vorba de a ne simți buni - sau chiar mai buni decât ceilalți -, ci de bucuria de a descoperi că Dumnezeu, Tatăl, reușește să aibă grijă cu adevărat de toți, când fiii săi aleg calea solidarității și logica milostivirii.

A trece prin încercare

Pentru a ne descoperi în măsură să dăm precedență celuilalt, trebuie să ne fie foarte clară și suficient de asimilată o iubire în măsură să definească realitatea noastră drept ceva frumos și bun. Este ceea ce i se întâmplă lui Isus, imediat ce trupul său se lasă scufundat de Ioan în apele Iordanului.

Și îndată ce s-a ridicat din apă, a văzut cerurile deschise și Duhul, ca un porumbel, coborând spre el (Mc 1,10).

Imediat, tocmai când decidem să facem un pas de adevărată împărtășire pe pământul în care merg frații noștri și surorile noastre în umanitate, facem și un pas spre cerul lui Dumnezeu. Mai mult, așa cum atestă relatarea evanghelică, se poate face chiar descoperirea extraordinară că cerurile - cele care păstrează originea și destinul umanității noastre - nu se află sus, ci jos. Gestul baptismal al lui Isus revelează că numai o mișcare de înjosire în slăbiciunea și în fragilitatea condiției umane ne deschide larg calea de acces la glasul și la măreția lui Dumnezeu.

În fața alegerii lui Cristos, care la botez exprimă voința de "a se lăsa făcut" de noi, dând precedență umanității noastre, cerurile, literalmente, se rup ca o pânză incapabilă să rămână intactă aproape de o flacără vie. Sfâșierea cerului - acest loc care în limbajul biblic reprezintă sediul lui Dumnezeu - atestă că atunci când umanitatea noastră se descoperă capabilă de compasiune, cerul nu poate decât să facă o mișcare de apropiere de o asemănare cu noi profund dorită și în sfârșit regăsită.

Spectacolul este rezervat lui Isus singur, nu celor prezenți, pentru că nu este vorba de un elogiu public, ci de o experiență intimă și de neuitat, rezervată celui care se lasă plăsmuit de iubire. Coborârea Duhului într-un mod vizibil și tangibil, ca și cum ar fi un porumbel, înseamnă că, după botezul său, Isus s-a perceput capabil să găzduiască și să genereze o viață mai mare decât el, aceea a Tatălui și a iubirii sale infinite față de omenire. A ne simți iubiți nu este numai o emoție, ci conștiința că suntem cu adevărat importanți pentru cineva, că suntem rodnici. Această maturitate afectivă, de care avem nevoie toți, nu o obținem izolându-ne pe un piedestal, ci acceptând să ne amestecăm în viața celorlalți.

Și din cer a fost un glas: "Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit plăcerea" (Mc 1,11).

Glasul care vine din cer dezvăluie secretul vieții noastre umane: de fiecare dată când trăim ca și cum am fi "toți frați", nu poate decât să reiasă și identitatea noastră de fii iubiți de Tatăl. Este prezent tot misterul lui Dumnezeu în această scenă: Tatăl care face să coboare pe pământ iubirea sa, Duhul care își pune cortul său în umanitatea noastră și, desigur, Fiul care a ales să împărtășească în toate - în afară de păcat - carnea noastră muritoare.

După ce a făcut botezul său, Isus nu se oprește în niciun mod în mângâierea tocmai experimentată. Ieșit din apă, Isus se lasă condus cu mare docilitate în urma unei alte, imprevizibile experiențe.

Și, îndată, Duhul l-a dus în pustiu. Iar în pustiu a stat timp de patruzeci de zile, fiind ispitit de Satana (Mc 1,12-13a).

În timp ce Luca și Matei se preocupă să elaboreze o relatare articulată a momentului de încercare în deșert, Marcu îi încredințează cititorului o sinteză uscată și esențială a ispitirilor lui Isus. În schimb, ceea ce Marcu subliniază cu o anumită originalitate este modul, aproape violent, cu care Duhul îl împinge pe Isus în acest spațiu de verificare a voinței sale. Verbul grec folosit (ekballō), care se poate traduce cu "a arunca afară" sau "a alunga", este același pe care evanghelistul îl va folosi pentru a descrie alungarea diavolilor și a duhurilor necurate din om prin acțiunea lui Isus (cf. Mc 1,34.39; 6,13; 7,26; 9,18) sau a discipolilor (cf. Mc 3,15; 6,13; 9,18.28).

Din moment ce Duhul este o forță invizibilă care orientează din adânc alegerile noastre și acțiunile noastre, am putea spune că, după botezul său, Cristos simte nevoia de a se pune la încercare, pentru a asimila darul primit, făcând să devină alegerea botezului o mentalitate înrădăcinată și nu numai elanul unui moment. Cu alte cuvinte, acceptă legea dură - dar necesară - a inițierii, fără de care orice elan al libertății noastre riscă să fie numai o iluzie. Noi, din păcate, tindem să evităm această punere la încercare de care are nevoie orice decizie adevărată. Să ne gândim că putem să ne aventurăm în marile cărări ale vieții cu forța bunelor sentimente, având încredere în capacitatea de a ști să ne adaptăm și să ne organizăm. Să trecem peste experiența obositoare a încercării, unde sensibilitatea noastră este dezvăluită și învață să se purifice de iluzia rezultatului ușor și de înșelarea scurtăturilor ieftine. Lumea noastră este bogată de tutorial, pentru a învăța să facem orice tip de acțiune, dar foarte săracă de persoane dispuse să se lase puse la încercare, pentru a verifica autenticitatea propriilor dorințe.

Matei și Luca relatează trei tipuri de ispitire pe care le întâlnește Isus în pustiu. În diversitatea lor, încercările sunt unite de o anumită absolutizare a propriilor nevoi și a propriei simțiri: hrană, bogăție, putere. În Evanghelia sa, Marcu nu specifică ce ispite a înfruntat Isus, decât la jumătatea relatării, când Petru va fi cel care va fi apostrofat ca "satană", în momentul în care va încerca să-l cruțe pe Învățător de suferința crucii. Încrucișând datele, am putea spune că, după botez, Isus a intrat într-un spațiu de probă, care a durat tot timpul existenței sale, pentru a asuma o umanitate dispusă să nu dea înapoi niciodată de la criteriul compasiunii și al precedenței în favoarea celuilalt.

Noi adesea trebuie să luăm decizii pentru care nu știm după aceea să plătim prețul, încercăm să asumăm poziții pe care după aceea nu suntem capabili să le menținem. Motivul este foarte simplu: credem că putem să concurăm fără a ne antrena, vrem să gustăm rodul evitând procesul lent al maturării. Nu suntem gata să primim crucea ca moment de autentificare a dorinței noastre de a îmbrățișa o iubire mare. În "Tatăl nostru", Isus îi învață pe discipolii din orice timp să încheie rugăciunea autentică prin curajul de a-i cere lui Dumnezeu să nu scutească de momentele de încercare, necesare pentru a ne face capabili de fidelitate și profunzime ("nu ne duce pe noi în ispită"), ci să ocrotim numai posibilitatea de a nu ne pierde pe noi înșine ("ci ne mântuiește de cel rău"). De fapt, suntem pierduți nu atunci când suferim, ci atunci când renunțăm să acceptăm consecințele alegerilor pe care le-am făcut.

A rămâne în încredere

Ce i se întâmplă lui Isus după cele patruzeci de zile în pustiu? Care este rodul acestui timp de purificare și de consolidare a voinței sale pentru mântuirea lumii? Relatarea evanghelistului Marcu, despre acest punct, este deosebit de uscată, și totuși foarte intrigantă.

Acolo era împreună cu fiarele (Mc 1,13b).

La sfârșitul celor patruzeci de zile de ispitire, îl vedem pe Isus cu o capacitate mărită de a rămâne în realitate, chiar și atunci când ea este locuită de prezențe amenințătoare și neliniștitoare. Fiarele sălbatice cu care Isus pare că știe să rămână într-un raport lipsit de frică - parcă în cadrul unei armonii cosmice regăsite - sunt o imagine ambivalentă. Pe de o parte, pot să fie înțelese pur și simplu ca animalele, acea parte a naturii față de care ne simțim superiori, dar de care avem o anumită teamă. Pe de altă parte, s-ar putea înțelege și ca un simbol al tuturor forțelor de care, în realitate, ne simțim în mod potențial agresați: tensiunile, dușmanii, răul.

În orice caz, vrem să înțelegem textul, să descoperim că încercarea din pustiu îi folosește lui Isus pentru a matura acea forță interioară necesară pentru a putea îmbrățișa propria misiune fără frica de a muri. Evanghelia folosește un verb la imperfect ("era") pentru a indica faptul că poziția câștigată de Isus trebuie să fie înțeleasă ca asumarea unui stil, nu ca scutire permanentă de o dificultate. Timpul - desigur - simbolic de patruzeci de zile este un mod de a spune că Isus a trebuit să-și antreneze inima să aleagă binele și să refuze răul pentru toate zilele vieții sale. Evangheliile relatează cum Isus obișnuia să iasă din casă dimineața devreme, pentru a se cufunda într-o rugăciune retrasă și tăcută, în pofida nevoilor și urgențelor mulțimilor care îl căutau. Obiceiul de a cultiva și de a păstra un "pustiu interior" l-a făcut pe Isus un om capabil să fie în orice situație cu o mare pace, fără a se înspăimânta vreodată de ceva și fără a se rușina vreodată în fața a orice și a vreunuia.

Când Isus îi va trimite pe discipolii săi să vestească Împărăția, le va oferi indicații pentru a întrupa acest mod sobru și încrezător de a fi în lume.

Le-a poruncit să nu ia nimic pentru drum, decât un toiag: nici pâine, nici desagă, nici bani la cingătoare, dar încălțați cu sandale și: "Să nu purtați două tunici!". Apoi le-a spus: "Dacă intrați într-o casă, rămâneți acolo până când veți pleca din locul acela, iar dacă nu veți fi primiți în vreun loc și nu vă vor asculta, plecând de acolo, scuturați praful de pe picioarele voastre ca mărturie împotriva lor!" (Mc 6,8-11).

Instruirile apostolice date de Isus vor să-i ajute pe discipoli să nu alunece prea ușor în capcanele paternalismului sau ale asistențialismului. În pustiu, Isus a rezistat în fața fiecărei ispite de autonomie și de auto-afirmare, pentru a îmbrățișa o viață în care mântuirea poate să fie vestită și experimentată numai ca rod al unei comuniuni de iubire alese în mod liber. Discipolii nu vor trebui să meargă prin lume cu superioritatea celui care are numai (și întotdeauna) ceva de învățat pe alții, ci cu umilința celui care are și mult de ascultat și de primit. Scopul vestirii este de a oferi altora ocazia de a manifesta ce comoară este ascunsă în umanitatea noastre: compasiunea, generozitatea și primirea.

Iar îngerii îi slujeau (Mc 1,13b).

Înainte de a îmbrățișa slujirea de vindecare și de mântuire în favoarea noastră, Isus învață în pustiu să nu-și procure lucrurile de care are nevoie profitând de natura sa divină. Fidel față de logica botezului, preferă să rămână în ascultarea nevoilor umanității noastre pentru a învăța să le satisfacă fără machiaj și fără înșelare. Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut trup și pentru asta: pentru a ne arăta câtă demnitate poate să fie în a primi lucrurile de care avem nevoie, renunțând la iluzia titanică de a trebui să le cucerim sau să le producem cu forțele noastre.

Odată acceptată provocarea unei vieți în care elementul încercării nu este accidental ci constitutiv, Isus este gata să elibereze toată speranța de care inima sa este plină de se revarsă. Face asta exprimând în cuvinte cum interpretează el timpul și spațiul vieții umane.

După ce Ioan a fost închis, Isus a venit în Galileea, predicând evanghelia lui Dumnezeu și spunând: "S-a împlinit timpul și s-a apropiat împărăția lui Dumnezeu. Convertiți-vă și credeți în evanghelie!" (Mc 1,14-15).

În toate Evangheliile vestirea Împărăției din partea lui Isus pornește chiar în momentul în care Ioan este arestat din cauza activității sale profetice. Isus preia ștafeta din mâinile - de acum legate - ale celui mai mare profet apărut vreodată în Israel. Marcat de această suferință, dar antrenat în pustiu să se încreadă în providența Tatălui, Fiul lui Dumnezeu începe să explice care este privirea sa asupra noastră, asupra istoriei și asupra lumii.

În Evanghelia după Sfântul Matei îl vedem pe Isus proclamând fericirile, adică interpretarea cea mai luminoasă și eliberatoare a umanității noastre, reînnodată cu divinitatea prin întrupare: suntem fericiți în măsura în care acceptăm ceea ce suntem și ceea ce ajungem să fim. În relatarea lui Luca, vestea cea bună este explicată în sinagoga din Nazaret, unde Cristos anunță începutul unui "astăzi" în care toate speranțele conținute în Scripturi se realizează: dacă primim sărăcia noastră radicală, putem să ne simțim deja bogați de împărăția lui Dumnezeu și liberi de orice sclavie. În Evanghelia după Sfântul Ioan, vestea cea bună este anunțată în schimb printr-un fapt, restituirea vinului la o nuntă compromisă, drept confirmare a ceea ce profeții deja șopteau: pământul nostru nu va mai fi "abandonat", ci pentru totdeauna "căsătorit" (cf. Is 62,4).

În Evanghelia după Sfântul Marcu anunțarea veștii bune este densă și minusculă. În două cuvinte, Isus reușește să aprindă o lumină așa de intensă și strălucitoare, încât poate alunga orice întuneric: timpul este plin, nu este de folos a aștepta unul mai favorabil, împărăția lui Dumnezeu este la îndemână. Aceasta este prima și radicala interpretare a realității la care Isus Cristos ajunge prin botez și prin încercarea în pustiu. Nu lipsește nimic istoriei lumii, altminteri Dumnezeu n-ar putea să fie recunoscut ca Tată. În timp ce, în schimb, este Tată și vrea să fie Tată pentru toți. Primele cuvinte ale Cuvântului lui Dumnezeu în această lume au pretenția de a fi anularea dreptului de a rămâne perplecși sau dezamăgiți în fața realității.

Nu este vorba de a diminua sau de a banaliza tot ceea ce, în istorie, lipsește, scârțâie sau este negat în mod evident de rău și de nedreptate. Isus vede paharul realului plin de viață, deoarece știe cât de mult a decis Dumnezeu să se implice în istoria umană. Fiul cunoaște imensitatea iubirii Tatălui și declară timpul împlinit - fără a fi încheiat -, pentru că de acum încolo nimeni nu va fi vreodată așa de orfan, încât să nu poată primi adopția ca fiu al lui Dumnezeu.

Însă trebuie să ne convertim, adică să depășim un anumit mod de a gândi și de a evalua lucrurile, încă prea concentrat asupra simțurilor noastre, asupra așteptărilor noastre și asupra obișnuințelor noastre. Este necesar să ne îndepărtăm de tristețe și de resemnare, pentru a ne da seama că, în timp ce încă ni se întâmplă să suferim, să plângem și să bâjbâim în întuneric, Dumnezeu a făcut ceva ce nu puteam să ne imaginăm: a venit să locuiască în mijlocul nostru. Vestea este minunată, dar greu de crezut. Este ca o mare vastă și primitoare, în care trebuie să ne cufundăm cu calm și să rămânem, învățând cu încredere s-o traversăm.

Concluzie

În acest Post Mare din Anul Sfânt al Jubileului suntem chemați să rămânem ancorați în Cristos, fiind siguri că găsim în el o referință trainică și sigură pentru viața noastră. Semnul concret al adeziunii noastre la această speranță este trecerea prin poarta sfântă, un gest care ne invită să intrăm tot mai profund în misterul vieții lui Cristos. Botezul lui Cristos nu este numai un eveniment din viața sa, ci un semn care iluminează drumul fiecărui credincios, arătând unele mișcări existențiale pe care și noi suntem chemați să le facem.

Prima mișcare este capacitatea de a ne descentraliza, adică de a ieși din centrul de noi înșine pentru a lăsa spațiu celuilalt. Isus, intrând în apele Iordanului, se cufundă în condiția umană, împărtășind pe deplin fragilitatea și istoria fiecărui om. Acest gest ne învață că adevărata comuniune cu alții nu se construiește numai atunci când alegerile lor ne sunt plăcute sau comprehensibile, ci și atunci când ne pun la încercare și ne provoacă.

A doua mișcare este convertirea, înțeleasă ca un exercițiu continuu de verificare interioară. Botezul marchează o trecere: pentru Isus este începutul misiunii sale publice, pentru noi este invitația de a ne întreba dacă inima noastră a asimilat cu adevărat logica evangheliei. Convertirea nu este numai o schimbare morală, ci o transformare profundă a modului nostru de a vedea, de a judeca și de a iubi.

În sfârșit, a treia mișcare este probabil cea mai dificilă și decisivă: a rămâne în realitate fără a o alunga sau a o sublima. Botezul lui Cristos îl cufundă în fluviul vieții, fără a-i cruța tensiunile, încercările și contradicțiile lumii. Și noi suntem chemați să rămânem tari în timpul nostru, cu complexitățile și provocările sale, fără a evada sau a căuta refugii artificiale. Numai astfel putem recunoaște, chiar și printre dificultăți, că drumul nostru este locuit de o prezență sigură: cea a lui Dumnezeu, care nu ne abandonează, ci rămâne cu noi mereu.

Tată sfânt, care la botezul Fiului tău iubit ai manifestat bunătatea ta față de oameni, dă-le celor care au fost renăscuți în apă și în Duhul Sfânt să trăiască în această lume cu evlavie și dreptate pentru a primi ca moștenire viața veșnică. Prin Domnul nostru Isus Cristos.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat