|
© Vatican Media |
Spre Paște / 2
Fără dreptate este o speranță falsă
"Trebuie să ne întrebăm: am în mine convingerea că Dumnezeu iartă păcatele mele? Sau mă comport ca și cum aș putea să mă mântuiesc de unul singur? Aspir la mântuire și invoc ajutorul lui Dumnezeu pentru a o primi? Trăiesc concret speranța care mă ajută să citesc evenimentele istoriei și mă determină la angajare pentru dreptate, la fraternitate, la îngrijirea casei comune, făcând în așa fel încât nimeni să nu fie lăsat în urmă?". Aceasta este o serie de întrebări conținute în mesajul Papei Francisc pentru Postul Mare. Invitația pentru acest timp forte n-ar putea să nu fie aceeași a întregului Jubileu: "Să mergem împreună în speranță". Prin intermediul acestei virtuți teologale lucrurile se pot schimba. Ele se modifică nu în mod magic, ci prin sinergia care provine între lucrarea lui Dumnezeu care creează dreptate și cea a omului care lucrează pentru pace.
Concret lumea pe care Dumnezeu a gândit-o pentru om și cea pe care fiecare persoană ar vrea pentru sine însăși și pentru aproapele este posibil s-o primim de la el, s-o păstrăm în umanitatea prezentă și în sfârșit s-o transmitem celui care va veni după aceea. De fapt, nu trebuie uitat că "istoria umană, marcată de experiența păcatului, ne-ar conduce la disperare dacă Dumnezeu ar fi abandonat creatura sieși. Însă promisiunile divine de eliberare și îndeplinirea lor victorioasă în moartea și în învierea lui Cristos sunt fundamentul «speranței fericite», de unde comunitatea creștină poate lua forța pentru a acționa cu hotărâre și eficient în slujba iubirii, a dreptății și a păcii. Evanghelia este un mesaj de libertate și o forță de eliberare care duce la împlinire speranța lui Israel, întemeiată pe cuvântul profeților", așa cum afirma fosta Congregație pentru Doctrina Credinței în instrucțiunea Libertate creștină și eliberare (43).
În Primul Testament, la ceea ce aspiră fiecare este descris cu termenul ebraic shalom, care înseamnă nu numai lipsa de război ci plinătate de pace, adică o creație unde, grație libertății primite de Dumnezeu, se pot face acele alegeri de bine care fac să se dezvolte viața până la maturitatea deplină în Cristos (cf. Ef 4,11-16). El, principe al păcii (cf. Is 9,5), rezolvă conflictele, risipește ura, distruge în el însuși dușmănia (cf. Ef 2,16), ne învață să-l iubim chiar și pe dușman. Isus învață să nu facem din dușman un demon de distrus, așa cum și pentru că pe cruce el i-a iertat pe ucigașii săi. Adică trebuie recunoscut celălalt, chiar dacă face răul: speranța constă în forța primită de la Dumnezeu pentru a putea răsplăti răul cu binele (cf. Rom 12,17).
În prezența motivelor de dezacord, trebuie mers la cauzele care le-au provocat, pentru a le putea dezrădăcina și depăși, nu cu simpla bunăvoință, chiar dacă este minimul cerut, ci cu o forță care este speranța păcii. Urmarea autentică a lui Isus Cristos, așa cum este indicată în predica de pe munte, este adevărata alternativă la o lume actuală pe care o vedem străbătută de războaie și conflicte. Condiție fundamentală pentru a putea trăi acest stil de iubire reciprocă, pilon al mesajului creștin, într-o lume reînnoită unde se pun toate eforturile pentru triumful păcii, este dreptatea, nu întâmplător virtute cardinală, pe care fiecare persoană este chemată s-o trăiască în plinătate, recunoscând altora aceleași drepturi pe care le dorim pentru noi înșine. Dacă toate eforturile creștinilor nu ar merge în această direcție, am fi înșelați de o speranță falsă.
Afirmă Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican: "Dacă în viitor nu se vor încheia tratate ferme și cinstite de pace universală, renunțându-se la orice ură și dușmănie, omenirea, care se află deja în mare primejdie, oricât ar fi de înzestrată cu minunate cuceriri ale științei, riscă să ajungă în ceasul funest în care nu va putea cunoaște altă pace decât pacea îngrozitoare a morții. Totuși, Biserica lui Cristos, și în clipa în care, împărtășind angoasa acestor vremuri, rostește aceste cuvinte, își păstrează speranța neclintită. Ea voiește să prezinte vremurilor noastre, iarăși și iarăși, cu timp și fără timp, mesajul apostolic: «Iată acum vremea potrivită» pentru transformarea inimilor; «Iată acum ziua mântuirii»" (Gaudium et spes, 82).
Simone Caleffi
(După L'Osservatore Romano, 15 martie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu