Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași, Miercurea Cenușii, 2023
Foto: Ovidiu Bișog
PS Iosif Păuleț: Mesaj pentru Postul Mare 2025

Prin post, pomană și rugăciune, să îl punem pe Cristos în centrul vieții noastre

Preacucernici părinți, dragi persoane consacrate, iubiți frați și surori în Domnul,

În prima lectură din prima zi a Postului Mare, putem citi cuvintele profetului Ioel: "Chiar acum - oracolul Domnului - întoarceți-vă la mine din toată inima voastră" (2,12). Lectura ne invită să pășim pe un drum de întoarcere spre Domnul. Este un drum de convertire la care suntem chemați cu toții: episcopi, preoți, persoane consacrate, credincioșii laici. Vocea profetului Ioel, oracolul Domnului, ne vizează pe toți. Toți, indiferent de starea socială, de vârstă sau vocație, suntem invitați să facem pași înainte pe drumul de convertire și de apropiere de milostivirea lui Dumnezeu.

Postul Mare este o oportunitate de creștere spirituală care trebuie să implice întreaga noastră ființă. Prin post, pomană și rugăciune ne putem întoarce la Dumnezeu "din toată inima", cu toată ființa noastră. Prin post exprimăm detașarea de cele materiale și ne amintim că nu numai cu pâine va trăi omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu (cf. Mt 4,4). Nu postim pentru a acumula mai mult pentru noi, ci pentru a fi mai generoși cu ceilalți. Postim pentru a avea din ce da de pomană, cu detașare și iubire. Atmosfera care îmbracă și dă sens acestor gesturi, postul și pomana, este aceea de rugăciune. Rugăciune ne apropie de cel care este ținta spre care ne îndreptăm: Dumnezeu.

Este important în Postul Mare, precum și în restul anului, să descoperim valoarea rugăciunii în familie, acasă. Rugăciunea aduce binecuvântarea lui Dumnezeu în casă și întărește comuniunea între persoane. Rugăciunea ajută la transmiterea credinței către tinerele generații. Rugăciunea întărește în inimile noastre speranța în Dumnezeul atotputernic și iubitor care ne este alături. Rugăciunea ne ajută să îl punem pe Cristos în centrul vieții noastre.

Convertirea, metanoia, înseamnă înainte de toate schimbarea gândirii, a vedea viața dintr-o nouă perspectivă. Înseamnă a-l pune pe Cristos în centru și a vedea lucrurile în lumina lui. Pe acest Cristos îl întâlnim prezent în sacramente, prezent în rugăciune, prezent în cei săraci și marginalizați. Când ne convertim la el din toată inima, viața, evenimentele, semenii, toate lucrurile sunt privite într-o lumină nouă, cristocentrică.

Anul acesta, 2025, se împlinesc 1700 de ani de la Conciliul din Niceea, primul conciliu ecumenic. A fost un conciliu care a afirmat credința adevărată în Cristos, Fiul lui Dumnezeu. A fost un conciliu care l-a pus în centru pe Cristos. În 325, primul Conciliu ecumenic a mărturisit în Crezul său că Fiul lui Dumnezeu este "născut, iar nu creat, de o ființă (homoousios - «de aceeași substanță») cu Tatăl", și l-a condamnat pe Arius, care afirma că "Fiul lui Dumnezeu a ieșit din neant", "dintr-o altă substanță decât Tatăl".

La începutul secolului al IV-lea, acest Arius a dat naștere ereziei ce a primit numele de arianism. Conform lui Arius, Isus Cristos nu este Dumnezeu adevărat. Tot conform lui, chiar dacă Cristos preexista nașterii din Maria, el a fost creat în timp. Arius susținea un monoteism strict, conform gândirii filosofice a vremii, potrivit căruia Cristos nu poate fi "Fiul lui Dumnezeu" în sens propriu, ci doar o ființă intermediară pe care Dumnezeu o folosește în relaționarea cu ființa umană.

Conciliul de la Niceea a condamnat această poziție a lui Arius. Pentru a rezolva controversa ariană, Părinții conciliari au respins modelul monoteismului filosofic promovat de Arius, confirmând credința conform căreia Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, este "de o singură ființă cu Tatăl". Această mărturisire a devenit baza credinței comune creștine, având în vedere că acest Conciliul de la Niceea s-a desfășurat într-o perioadă în care creștinătatea nu fusese încă sfâșiată de numeroasele schisme care vor avea loc ulterior.

Conciliul de la Niceea a explicat și formulat adevărata doctrină a Bisericii. A apărat adevărul exprimat de Noul Testament. Isus a spus despre sine că este "una" cu Tatăl: "Eu și Tatăl una suntem" (In 10, 30). Deja din prologul evanghelistului Ioan putem nota acest adevăr: "La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu. Acesta era la început la Dumnezeu. Toate au luat ființă prin el și fără el nu a luat ființă nimic din ceea ce există. În el era viața și viața era lumina oamenilor, iar lumina în întuneric luminează, dar întunericul nu a cuprins-o" (In 1,1-5). Fiul lui Dumnezeu este Cuvântul care era la început, "de o ființă cu Tatăl", "Dumnezeu din Dumnezeu", "născut, iar nu creat". Fiul lui Dumnezeu este Cuvântul care era la Dumnezeu și este Dumnezeu.

Conciliul de la Niceea este de mare actualitate, și astăzi, la 1700 de ani de la acele evenimente. Și astăzi avem nevoie să afirmăm și să predicăm adevărurile de credință. Încă din anii '90, cardinalul Joseph Ratzinger spunea că adevărata provocare a contextului contemporan constă într-un "nou arianism" sau, cel puțin, într-un "nou nestorianism, destul de pronunțat". Aceste tendințe ariene se manifestă mai ales în faptul că multe persoane, chiar și printre creștini, cred în umanitatea lui Isus din Nazaret, dar au dificultăți în a accepta pe deplin că Isus este singurul Fiu al lui Dumnezeu, prezent printre noi cu puterea unui Înviat din morți. Acesta este centrul credinței noastre: Isus, da, este om, dar este și Dumnezeu. Merită să trăiești viața oferind-o lui, urmându-l cu orice preț, pentru că el este Dumnezeu. Nu este un simplu învățător, un rabin, un simplu înțelept. El este mult mai mult: el este unicul Fiu al Tatălui, născut din veșnicie, coborât în lume ca să ne mântuiască. De aceea, "Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume, pentru ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul: al celor din ceruri, al celor de pe pământ și al celor de dedesubt, și orice limbă să dea mărturie că Isus Cristos este Domn, spre gloria lui Dumnezeu Tatăl" (Fil 2,9-11).

Sfântul Atanasiu a suferit de mai multe ori exilul pentru că a apărat credința adevărată împotriva ereziei ariene. La Niceea, a rămas ferm, de partea adevărului, mărturisind că Isus este Dumnezeu adevărat. Citim în discursurile Sfântului Atanasiu învățătura perenă despre divinitatea lui Cristos: "Oamenii căzuți în mortalitate au fost făcuți nemuritori și conduși de la moarte la viață de către el. Într-adevăr, în virtutea trupului pe care l-a asumat și a învierii pe care a dobândit-o, a distrus moartea așa cum face focul cu o frunzuliță uscată. Așadar, el a luat un trup muritor pentru ca acesta, făcut părtaș la Cuvânt, să moară pentru toți. Fiind locuit de Cuvânt, trupul asumat a devenit nemuritor, iar prin înviere, a devenit remediu de nemurire pentru noi. A oferit morții ca jertfă și victimă preacurată trupul pe care l-a luat și, oferindu-și trupul pentru alții, i-a eliberat de moarte pe semenii săi. Cuvântul lui Dumnezeu superior tuturor a oferit și a consacrat pentru toți templul trupului său și a plătit morții prețul care i se cuvenea. În felul acesta, Fiul nemuritor al lui Dumnezeu, solidar cu toți datorită trupului comun, prin promisiunea învierii, i-a făcut nemuritori pe toți cu titlu de dreptate."

Citim în Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după Sfântul Matei 16,13-16: "În acel timp, venind în părțile Cezareii lui Filip, Isus i-a întrebat pe discipolii săi, zicând: «Cine spun oamenii că este Fiul Omului?» Ei i-au spus: Unii, «Ioan Botezătorul», alții, «Ilie», alții, «Ieremia sau unul dintre profeți». El le-a spus: «Dar voi cine spuneți că sunt?» Atunci Simon Petru a luat cuvântul și a zis: «Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului cel viu!»" Aceasta este credința pe care ne-au transmis-o Sfinții Părinți de la Niceea. Aceasta este credința predicată de apostoli, mărturisită de sfinții martiri, transmisă nouă de sfânta Biserică: Cristos este Fiul Tatălui, de o ființă cu Tatăl, este Fiul Dumnezeului celui Viu. Aceasta este credința pe care ne-au dat-o părinții și bunicii noștri. Aceasta este credința pe care dorim să o transmitem tinerelor generații.

Ca și în timpul lui Isus, și astăzi oamenii au diferite păreri despre el: unii văd în el un simplu învățător, un profet, un Ilie, un Ieremia, un reformator social, un simplu înțelept sau un revoluționar social. Unii nu îl cunosc deloc. Unii îl știu doar din auzite, dar nu l-au întâlnit niciodată în mod personal. Adevărul despre Cristos ni-l spun însă apostolul Petru și Magisteriul Bisericii: Cristos este Fiul lui Dumnezeu. Doar în numele lui Cristos este mântuirea, el este unicul Mijlocitor între Dumnezeu și oameni, Poarta oilor prin care avem acces la staulul răscumpărării.

Celebrând 1700 de ani de la Conciliul de la Niceea, începând timpul de har al Postului Mare, ne dorim să îl cunoaștem cât mai bine pe Cristos. Îl putem cunoaște mai bine iubindu-l, citind despre el din Scripturi și din cărțile religioase și mai ales rugându-ne lui ca să ne lumineze mintea. Postul Mare ne poate ajuta să însuflețim în noi pasiunea pentru Cristos, acea pasiune cu care Sfinții Părinți de la Niceea au afirmat divinitatea lui Cristos, fiind discipoli misionari ai acestui adevăr.

Să fie și în noi acea pasiune pentru Cristos care a fost în inima lui Atanasiu și a Părinților de la Niceea! Și pe noi Cristos ne cheamă să fim discipoli misionari ai adevărului său, prin cuvintele și viața noastră. Ne cheamă să îl cunoaștem tot mai bine și arătăm prin viața noastră că el este Dumnezeu adevărat, cel care ne ghidează viața și ne aprinde inima de iubire și zel misionar.

Pe toți să ne binecuvânteze Dumnezeu cu un timp binecuvântat, trăit în post, pomană și rugăciune, ca pregătire pentru sărbătorile pascale ce se apropie.

✠ Iosif Păuleț,
episcop de Iași

* * *

Mesajul Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2025: "Să mergem împreună în speranță"




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat