|
© Vatican Media |
Cuvintele papilor despre diaconat, bucurie și slujire
Diaconul este pus "în slujba episcopului și a preoților". Poate să proclame evanghelia și să conducă rugăciunea adunării. Conciliul Vatican II a înțeles diaconatul ca "grad propriu și permanent al ierarhiei". Constituția dogmatică Lumen gentium, după ce a descris funcția preoților ca participare la funcția sacerdotală a lui Cristos, ilustrează slujirea diaconilor, "cărora le sunt impuse mâinile nu pentru preoție ci pentru slujire".
Biserica în mod constitutiv diaconală
Pontifii, în mai multe ocazii, s-au oprit asupra slujirii oferite de diaconi. Întâlnindu-i în 2021 pe diaconii permanenți din Dieceza de Roma, Papa Francisc subliniază că "diaconatul, urmând calea maestră a conciliului, ne conduce în centrul misterului Bisericii".
Așa cum am vorbit despre "Biserică în mod constitutiv misionară" și despre "Biserică în mod constitutiv sinodală", tot așa spun că ar trebui să vorbim despre "Biserică în mod constitutiv diaconală". De fapt, dacă nu se trăiește această dimensiune a slujirii, fiecare slujire este golită din interior, devine sterilă, nu produce rod. Și puțin câte puțin se mondenizează. Diaconii amintesc Bisericii că este adevărat ceea ce a descoperit Sfânta Tereza cea Mică: Biserica are o inimă incendiată de iubire. Da, o inimă umilă care palpită de slujire. Diaconii ne amintesc asta atunci când, ca diaconul Sfânt Francisc, duc altora proximitatea lui Dumnezeu fără a se impune, slujind cu umilință și bucurie. Generozitatea unui diacon care se dedică fără a căuta primele rânduri are mireasmă de evanghelie, relatează măreția umilinței lui Dumnezeu care face primul pas - mereu, Dumnezeu mereu face primul pas - pentru a merge în întâmpinarea și a celui care i-a întors spatele.
Slujirile desfășurate de diaconi
În afară de asta, Papa Francisc amintește în acea ocazie că trebuie să fim atenți la un alt aspect: "Diminuarea numărului preoților a dus la o angajare prevalentă a diaconilor în îndatoriri de înlocuire care, oricât ar fi de importante, nu constituie specificul diaconatului. Sunt îndatoriri de înlocuire." Asupra slujirii speciale a diaconilor se oprește, de asemenea, Papa Benedict al XVI-lea în 2006. Întâlnindu-i pe diaconii permanenți din Dieceza de Roma, amintește slujirile desfășurate "cu mare generozitate" în numeroase comunități parohiale:
Învățând evanghelia lui Cristos, care v-a fost încredințată de episcop în ziua hirotonirii voastre, voi îi ajutați pe părinții care cer botezul pentru copiii lor ca să aprofundeze misterul vieții divine care ne-a fost dăruită și pe cel al Bisericii, marea familie a lui Dumnezeu, în timp ce logodnicilor care doresc să celebreze sacramentul căsătoriei le vestiți adevărul despre iubirea umană, explicând astfel că "o căsătorie bazată pe o iubire exclusivă și definitivă devine icoana raportului lui Dumnezeu cu poporul său și viceversa". Mulți dintre voi desfășoară o activitate de muncă în birouri, în spitale și în școli: în aceste locuri sunteți chemați să fiți slujitori ai Adevărului. Vestind evanghelia, veți putea dărui cuvântul capabil să lumineze și să dea semnificație muncii omului, suferinței bolnavilor, și veți ajuta noile generații să descopere frumusețea credinței creștine.
Contribuția diaconului căsătorit
Este importantă și contribuția pe care un diacon căsătorit o oferă transformării vieții familiale. Este ceea ce subliniază Papa Ioan Paul al II-lea în 1987, adresându-se diaconilor permanenți din Statele Unite:
El și soția sa, intrând într-o comuniune de viață, sunt chemați să se ajute și să se slujească unul pe altul (cf. Gaudium et spes, 48). Colaborarea și unitatea lor este așa de intimă în sacramentul căsătoriei, încât Biserica cere consimțământul cuvenit al soției înainte ca soțul să poată fi hirotonit diacon permanent... Îmbogățirea și aprofundarea iubirii jertfelnice și reciproce între soț și soție constituie probabil implicarea cea mai semnificativă a soției unui diacon în slujirea publică a propriului soț în Biserică (Orientamenti, NCCB, 110). Mai ales astăzi, aceasta nu este o slujire fără valoare. Îndeosebi, diaconul și soția sa trebuie să fie un exemplu viu de fidelitate și indisolubilitate în căsătoria creștină în fața unei lumi care simte o nevoie profundă de aceste semne. Înfruntând cu spirit de credință provocările vieții matrimoniale și exigențele vieții zilnice, ei întăresc viața familială nu numai a comunității ecleziale, ci a întregii societăți.
În drum spre o destinație ulterioară
La întâlnire din 1977 cu diaconii din Seminarul mare din Milano, Papa Paul al VI-lea s-a oprit în sfârșit asupra unei bucurii care îi așteaptă pe diaconii chemați să parcurgă calea preoției.
Ca diaconi, gustați deja bucuria de a fi de acum asociați la "slujirea" adevărată a Bisericii. Însă în acest moment sufletele voastre sunt fără îndoială îndreptate spre acea destinație și mai înaltă, de acum apropiată, la care Dumnezeu v-a chemat pentru a face din voi, cu sacramentul Preoției, slujitorii săi, vestitori ai evangheliei lui Isus Cristos, împărțitori ai Sângelui său și ai cuvântului său. Lipsesc cuvintele pentru a exprima toată măreția și responsabilitatea acestei misiuni; misiune care constituie confirmarea mereu vie a marii promisiuni a Domnului: "Iată eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20). Da, preoții sunt semnul continuității și al prezenței lui Cristos Învățător și Păstor între oameni, și manifestă vitalitatea și perenitatea Bisericii. Așa cum a spus Conciliul Vatican II, "ei, sub autoritatea episcopului, sfințesc și conduc porțiunea turmei Domnului încredințate lor, în locul lor fac vizibilă Biserica universală și aduc o mare contribuție la edificarea întregului Trup al lui Cristos".
În acest An Sfânt al speranței se deschide în aceste zile un eveniment jubiliar dedicat diaconatului. De la 21 la 23 februarie Biserica celebrează Jubileul diaconilor, slujitori care merg în urmarea lui Cristos, în slujba Bisericii și a celor din urmă.
Amedeo Lomonaco
(După Vatican News, 22 februarie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu