Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
O amintire a lui Romano Penna, cercetător al Sfântului Paul, la o lună de la moarte

Portrete care ne apropie de evanghelie

La 18 ianuarie, Romano Paolo Penna s-a întors la casa Tatălui. Cu trei luni înainte se întorsese în dieceza sa de Alba pentru a ține o conferință despre Sfântul Paul și acolo, din cauza unei dureri neașteptate, a rămas și și-a găsit moartea petrecută după o boală suportată cu resemnare și seninătate. A plecat unul dintre cei mai mari bibliști și studioși ai originilor creștine. O persoană înzestrată cu enormă capacitate de muncă așa cum demonstrează producția sa științifică imensă în domeniul exegezei, îndeosebi cea paulină, al investigației asupra originilor creștine și al cristologiei neotestamentare.

Recunoștința pentru ceea ce a făcut, și mai mult încă pentru ceea ce a fost, vine de la lumea academică, de la colegii bibliști din diferite asociații îndeosebi Asociația Biblică Italiană, dar și de la atâtea dieceze, asociații și grupurile cele mai diferite unde el a mers cu generozitate pentru "a sluji Cuvântul".

În mod deosebit, îi este profund recunoscătoare Universitatea Pontificală Laterană în a cărei Facultate de Teologie Romano Penna, titular al catedrei de Exegeză a Noului Testament, a predat neîntrerupt din 1983 până în 2007 și apoi și ca emerit până în 2012. La Lateran, Penna a dat ceea ce este mai bun din el iubind instituția și onorând-o cu prezența și știința sa. Personal, amintesc în mod distinct intrarea sa în comunitatea academică, prezentarea sa în mod gentil, nu bătătoare la ochi, integrarea sa printre ceilalți cu respect, ascultând și colaborând. Apoi când s-a cunoscut mai îndeaproape pregătirea sa științifică în afară de claritatea și strălucirea în didactică, satisfacția pentru colegi și studenți a fost într-adevăr mare. Ne vine să spunem că tocmai ambientul roman, eliberat din motive istorico-ambientale de prejudecăți sau direcții deja preconstituite, poate permite o interacțiune făcută din a da și a primi care uneori nu se găsește în altă parte. Această sănătoasă libertate "romană" de exprimare a favorizat, în anii de la Lateran, dezvoltarea unei cercetări interdisciplinare care, în domeniul cristologiei, l-a avut fără îndoială pe profesorul Penna printre protagoniști.

Încă de la început Penna a ajuns la catedră deja cercetător stimat și afirmat al Sfântului Paul. Anii formării romane la Institutul Biblic și la Gregoriana au fost baza parcursului său, și desigur nu trebuie subevaluați anii de profesorat la Alba și la Torino (1964-1974). Este fundamentală lucrarea sa doctorală cu părintele Albert Vanhoye de care a rămas legat toată viața, Duhul lui Cristos. Cristologia și pneumatologia după o formulare paulină originală care a fost publicată în 1976 de editura Paideia din Brescia, pe care a discutat-o la vârsta de 37 de ani după lungă maturare și care a dat o contribuție semnificativă cercetării. Originalitatea perspectivelor prezentate în prima sa operă au adus un serviciu excelent exegezei și teologiei, de fapt expresia paulină Pne?ma to? Christo? a fost interpretată în mod echilibrat, evitând pericolul unui funcționalism care ar reduce teologia paulină la pură cristologie, uitând dimensiunea teocentrică drept orizont al întregii gândiri a Apostolului Neamurilor. Apoi, ceea ce Romano Penna a aprofundat despre Sfântul Paul este pur și simplu impresionant și este conținut în comentariile la: 1-2 Corinteni, Filipeni și Filemon, la Efeseni; între ele se distinge în mod deosebit comentariul monumental la Scrisoarea către Romani publicat în trei volume (2004-2008) și apoi în volum unic (2010), foarte apreciat și punct de referință și în dialogul ecumenic. La asta se adaugă și o mulțime de articole științifice unde se înțelege atracția exercitată asupra lui Penna de figura Sfântului Paul care, într-un anumit sens, l-a sedus prin hermeneutica evangheliei, așa de liberă și desfăcută de condiționările Legii, adică de orice dependență față de opere morale agreabile care i-ar contamina puritatea. Penna arată cum "evanghelia paulină" are forța de a străluci singură prin limpezimea incomparabilă a harului lui Dumnezeu revelată în Isus Cristos și prin nuditatea răspunsului nostru de credință. Viața morală creștină nu este condiție a acelui har, ci consecință a doua (nu secundară) și necesară.

Studiul despre Paul, prim exemplu considerabil de înculturare a evangheliei, om de frontieră pe linia de graniță care există între iudaism, elenism, romanitate, l-a dus apoi pe Penna la o atenție mai precisă față de ansamblul creștinismului de la începuturi. A avut ocazia de a dezvolta astfel unul dintre interesele continue ale întregii sale vieți, adică, studiul celui mai amplu ambient istorico-cultural al originilor creștine.

Nu pare exagerat de afirmat că, pentru Penna, interesul istoric față de ambientul originilor creștine a fost simțit ca o adevărată vocație care își înfige rădăcinile în conștiința că totul pornește de la întruparea Fiului lui Dumnezeu, pentru care înculturarea este numai o variantă. Asimilarea doctrinei conciliare, mai ales a constituției Dei Verbum, în ceea ce privește acest discurs, s-a întâlnit cu sensibilitatea istorică înnăscută, la care deja s-a format încă din experiența de tânăr în Seminarul din Alba, la școala unor iluștri maeștri ca Natale Bussi și Piero Rossano și apoi la Institutul Biblic din Roma unde și-a însușit metoda istorico-critică mereu cu echilibru și discernământ, având convingerea că folosirea sa până la urmă va face să strălucească mai mult măreția și frumusețea figurii lui Isus și a mesajului creștin. Există volume importante și rodnice în care se pot găsi pe larg acestea: Ambientul istorico-cultural al originilor creștine (1984-1985) și ADN-ul creștinismului (2004). O ulterioară contribuție determinantă la studii a fost apoi, pentru Romano Penna, cea a cristologiei Noului Testament.

Încă o dată Academia, cu nevoia de a oferi studenților o interacțiune virtuoasă între Scriptură și Tradiția eclezială, a fost cea care l-a stimulat pe Penna să se angajeze pe acest ulterior front. Și tocmai aici, încă o dată, a ieșit în evidență originalitatea orientării sale care, prin cele două volume ale sale - Portretele originale ale lui Isus Cristos. Începuturile și dezvoltările cristologiei neotestamentare, Începuturile, și al doilea, Dezvoltările (1996-1999) - a evidențiat în toată puterea sa că pluralitatea de viziuni cristologice neotestamentare este forța cristologiei însăși. Această pluralitate a perspectivelor cristologice conținute în Noul Testament sunt deja rodul unei întâlniri între Cuvântul lui Dumnezeu care, vorbind prin cuvintele umane, deja în sine însuși în fixarea sa normativă în Sfânta Scriptură, trădează acel proces de dialog cultural în al cărui cadru a fost generată. Asumarea criteriului istoric ca motiv inspirator al cercetării poartă drept consecință metodologică faptul că cristologia neotestamentară își are nu numai începutul său, ci și baza sa și punctul său de referință constant, și prin urmare sprijinul său, în Isus pământesc.

Pe de altă parte, discursul cristologic despre Isus pre-pascal nu poate echivala cu o simplă reconstruire a existenței istorice a lui Isus din Nazaret. Reconstruirea istorică merge dincolo de simpla realitate redacțională a textului. Penna s-a străduit mereu să arate că însuși creștinismul a avut două începuturi: dimensiunea istorică a vieții și a morții lui Isus și credința pascală în învierea sa. Asta a generat o reflecție cu fațete multiple asupra figurii lui Isus Cristos în perioada primelor trei generații creștine, și asta pentru că figura lui Isus a fost percepută și este perceptibilă din multe puncte de vedere.

Prin procedura istorică - după Romano Penna - se poate vorbi despre "portrete", în sensul că putem avea acces la Isus numai prin mărturiile altora care îl percep după interpretări diferite și mărturii multiple. Diversitatea limbajului de credință despre Isus în cadrul Noului Testament nu diminuează, ci exaltă acea unitate, care este dată numai de același Isus care precedă diferitele perspective cristologice și este, în același timp, motivația lor de a fi.

Contribuția lui Penna a cunoscut în ultimii ani ai vieții sale, după activitatea de emerit, o perioadă încă rodnică. A folosit bine timpul său pentru a ne mai propune lucrări importante, pe care ar fi prea reductiv să le considerăm de mare divulgare. Într-adevăr lucrări ca Un singur trup (2020), Lege și libertate (2022), "Iată acum momentul potrivit". Timpul și istoria (San Paolo, 2024), pentru a aminti numai câteva, reprezintă aprofundări ulterioare despre tematici și de actualitate, dar văzute mereu în mod riguros în fundamentul lor biblico-istoric și tratate cu metodă științifică riguroasă. Aceste texte, în general destul de reținute în extinderea lor, au făcut în așa fel încât ceea ce este cel mai bun din cercetarea precedentă să poată ajunge mai direct la un public variat. Astfel se explică recunoștința multiplelor instituții academice unde a fost invitat mulți ani ca visiting professor (Studiul Biblic Francisc din Ierusalim, Gregoriana, Seraphicum, Facultățile teologice din Bologna și din Firenze, Universitatea din Urbino), dar și a grupurilor mici unde săptămânal - cum ar fi Librăria Multimedia San Paolo din Roma - mergea ca să explice cuvântul lui Dumnezeu persoanelor "care nu erau pricepute", dar cu setea de a învăța pentru creșterea lor de credință. Un parcurs de viață, cel al lui Penna, după cum se vede, bogat și complet, riguros prin știință, liniar prin credință, mândru ca un frumos cocoș alpin care știe că s-a făcut ziuă; un itinerar fără alte distrageri, concentrat numai pe studiul și slujirea Cuvântului de Adevăr pe care acum îl va contempla nu per speculum in aenigmate (1Cor 13,12), ci față în față așa cum vom fi cunoscuți toți în mod perfect.

Nicola Ciola

(După L'Osservatore Romano, 17 februarie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat