|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 12 februarie 2025
Ciclu de cateheze. Jubileul 2025. Isus Cristos, speranța noastră. I. Copilăria lui Isus. 5. "Astăzi vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul" (Lc 2,22). Nașterea lui Isus și vizita păstorilor
Iubiți frați și surori, bună ziua!
În parcursul nostru jubiliar de cateheză despre Isus, care este speranța noastră, astăzi ne oprim asupra evenimentului nașterii sale la Betleem.
Fiul lui Dumnezeu intră în istorie devenind însoțitorul nostru de călătorie și începe să călătorească atunci când este încă în sânul matern. Evanghelistul Luca ne relatează că abia zămislit a mers de la Nazaret până la casa lui Zaharia și Elisabeta; și după aceea, când sarcina a ajuns la capăt, de la Nazaret la Betleem pentru recensământ. Maria și Iosif sunt constrânși să meargă în cetatea regelui David, unde s-a născut și Iosif. Mesia atât de așteptat, Fiul Dumnezeului preaînalt, se lasă recenzat, adică numărat și înregistrat, ca oricare alt cetățean, se supune decretului unui împărat, Cezar August, care crede că este stăpânul întregului pământ.
Luca situează nașterea lui Isus într-un "timp databil în mod exact" și într-un "ambient geografic indicat în mod exact", așa încât "universalul și concretul se ating reciproc" (Benedict al XVI-lea, Copilăria lui Isus, 2012, 77). Dumnezeu care vine în istorie nu desființează structurile lumii, ci vrea să le lumineze și să le recreeze dinăuntru.
Betleem înseamnă "casă a pâinii". Acolo se împlinesc pentru Maria zilele nașterii și acolo îl naște pe Isus, pâine coborâtă din cer pentru a sătura foamea lumii (cf. In 6,51). Îngerul Gabriel vestise nașterea Regelui mesianic sub semnul măreției: "Vei zămisli și vei naște un fiu și-l vei numi Isus. Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său; și va domni peste casa lui Iacob pe veci, iar domnia lui nu va avea sfârșit" (Lc 1,31-33).
Totuși, Isus se naște într-un mod cu totul inedit pentru un rege. De fapt, "pe când erau ei acolo, s-au împlinit zilele ca Maria să nască și l-a născut pe fiul ei, primul născut, l-a înfășat și l-a culcat în iesle, pentru că nu era loc de găzduire pentru ei" (Lc 2,6-7). Fiul lui Dumnezeu nu se naște într-un palat regal, ci în magazia unei case, în spațiul unde stau animalele.
Luca ne arată astfel că Dumnezeu nu vine în lume cu proclamații răsunătoare, nu se manifestă în zgomot, ci începe călătoria sa în umilință. Și cine sunt primii martori ai acestui eveniment? Sunt câțiva păstori: oameni cu puțină cultură, urât mirositori din cauza contactului constant cu animalele, trăiesc la marginile societății. Și totuși ei practică meseria cu care însuși Dumnezeu se face cunoscut poporului său (cf. Gen 48,15; 49,24; Ps 23,1; 80,2; Is 40,11). Dumnezeu îi alege ca destinatari ai celei mai frumoase vești care a răsunat vreodată în istorie: "Nu vă temeți, căci, iată, vă vestesc o mare bucurie care va fi pentru tot poporul: astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul. Acesta este semnul: veți găsi un copil înfășat și culcat în iesle" (Lc 2,10-12).
Locul unde trebuie să meargă pentru a-l întâlni pe Mesia este o iesle. De fapt, se întâmplă că, după atâta așteptare, "pentru Mântuitorul lumii, pentru Cel pentru care au fost create toate (cf. Col 1,16), nu este loc" (Benedict al XVI-lea, Copilăria lui Isus, 2012, 80). Păstorii află astfel că într-un loc foarte umil, rezervat animalelor, se naște Mesia atât de mult așteptat și se naște pentru ei, pentru a fi Mântuitorul lor, Păstorul lor. O veste care deschide inimile lor la uimire, la laudă și la vestirea bucuroasă. "Spre deosebire de atâția oameni preocupați să facă alte mii de lucruri, păstorii devin primii martori ai esențialului, adică ai mântuirii care este dăruită. Cei mai umili și cei mai săraci sunt cei care știu să primească evenimentul Întrupării" (Scrisoarea apostolică Admirabile signum, 5).
Fraților și surorilor, să cerem și noi harul de a fi, ca și păstorii, capabili de uimire și de laudă în fața lui Dumnezeu, și capabili să păstrăm ceea ce el ne-a încredințat: talentele, carismele, vocația noastră și persoanele pe care le pune alături de noi. Să-i cerem Domnului să știm să observăm în slăbiciune forța extraordinară a Dumnezeului Prunc, care vine să reînnoiască lumea și să transforme viața noastră cu planul său plin de speranță pentru întreaga omenire.
* * *
Primesc cu afect pelerinii din Alba Iulia (România), însoțiți de arhiepiscopul lor.
Și mă gândesc la atâtea țări care sunt în război. Surorilor, fraților, să ne rugăm pentru pace. Să facem totul pentru pace. Nu uitați că războiul este o înfrângere. Mereu. Noi nu ne-am născut pentru a ucide, ci pentru a face să crească popoarele. Fie ca să se găsească drumuri de pace. Vă rog, în rugăciunea voastră zilnică, cereți pacea. Martirizata Ucraina... cât de mult suferă. Apoi, gândiți-vă la Palestina, la Israel, la Myanmar, la Nord Kivu, Sudanul de Sud. Atâtea țări în război. Vă rog, să ne rugăm pentru pace. Să facem pocăință pentru pace.
În sfârșit gândul meu se îndreaptă spre tineri, spre bolnavi, spre bătrâni și spre noii căsătoriți. Poimâine vom celebra sărbătoarea sfinților Ciril și Metodiu, primi răspânditori ai credinței printre popoarele slave. Mărturia lor să vă ajute să fiți și voi apostoli ai Evangheliei, ferment de reînnoire în viață, personală, familială și socială.
Pentru toți binecuvântarea mea!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu