Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Nota "Gestis verbisque" a Dicasterului pentru Doctrina Credinței / 7

O relectură a limbajului tridentin în lumina Conciliului Vatican II

Nota Gestis verbisque, publicată la 2 februarie 2024 de Dicasterul pentru Doctrina Credinței, dedică spațiu amplu elementelor care constituie "substanța" sacramentelor: materie, formă și intenție (cf. nr. 12).

Scopul textului, anticipat de Prezentarea cardinalului prefect Víctor Manuel Fernández, este de a oferi criterii de discernământ în vederea celebrării "valide" a sacramentelor, în fața unor liturgii în care "creativitatea" slujitorului - însoțită adesea de o "voință manipulatoare" - a compromis oferirea harului sacramental, dăunând grav credincioșilor. Criterii care, întocmai, se pot rezuma în respectarea "materiei" și a "formei" prescrise, la care se adaugă "intenția" slujitorului.

Un asemenea vocabular este inspirat în mod clar din teologia lui Toma de Aquino și, mai în general, din scolastică și, pe această urmă din doctrina sacramentală a Conciliilor din Firenze și din Trento, nu întâmplător, Toma și Trento sunt amintiți de mai multe ori de document. Dat fiind că în mod notoriu Toma de Aquino reia, transformându-le, unele categorii din gândirea aristotelică, impresia inițială ar putea să fie aceea de a se afla în fața unui limbaj filozofic, ba chiar pentru exactitate în fața limbajului unei anumite filozofii, adică esențialismul aristotelico-tomistă.

Dacă apoi se consideră că, după Trento, acei termeni vor deveni decisivi pentru elaborarea dreptului liturgic, adică pentru a defini normele canonice care disciplinează riturile sacramentale (cum se vede în Codul de drept canonic din 1917 și în cel din 1983), acel limbaj apare în același timp marcat de o "exprimare" juridică de netăgăduit.

Și totuși, dacă acele concepte sunt considerate în cadrul mai amplu al documentului, devine evident că intenția lui Gestis verbisque este, în profunzime, de a reciti categoriile "tradiționale" în lumina "noii" învățături a Conciliului Vatican II, care în notă este de altfel citată mult mai frecvent.

Într-un anumit sens, ne aflăm în prezența unui exercițiu de "hermeneutică a continuității" și "a reformei" (despre care, după cum ne vom aminti, a vorbit Benedict al XVI-lea în celebrul Discurs adresat Curiei Romane din 22 decembrie 2005), pe baza căruia noul în Biserică nu se naște niciodată din nimic, ci provine în mod organic din vechi, dezvăluindu-i potențialitățile latente.

Este adevărat, Conciliul Vatican II nu mai vorbește despre substanță, materie, formă și intenție. Ceea ce dispare este mai ales binomul materie-formă în jurul căruia, în cursul celui de-al doilea mileniu, doctrina sacramentară s-a cristalizat tot mai mult. Acel limbaj este abandonat cu intenția de a se inspira cât mai mult posibil din Biblie și din Sfinții Părinți (conform principiului "întoarcerii la izvoare"). Însă asta nu înseamnă că învățătura Conciliul își ia rămas-bun sic et simpliciter de la ceea ce acel limbaj voia să exprime în modul său, tocmai pentru că și el reprezenta la rândul său tentativa de a interpreta realitatea revelată.

Îndeosebi Conciliul Vatican II ne arată că sacramentalitatea este categorie amplă, care depășește septenarul sacramentar pentru a aduna sub o unică umbrelă Revelația, evenimentul Cristos care este centrul acelei Revelații, misiunea Bisericii care este prelungirea evenimentului Cristos până la sfârșitul istoriei.

Astfel, sacramentalitatea devine, pentru conciliu, "legea" care guvernează întreaga historia salutis și pe care Dei Verbum 2 o rezumă cu expresii pregnante: "Această economie a Revelației se împlinește prin fapte și cuvinte [gestis verbisque] legate strâns între ele, astfel încât lucrările săvârșite de Dumnezeu în istoria mântuirii scot în relief și confirmă învățătura și realitățile semnificate prin cuvinte, iar cuvintele proclamă lucrările și luminează misterul conținut în ele." Și asta pentru că Dumnezeu vrea să se reveleze omului și să intre în relație mântuitoare cu el humano modo: în manieră vizibilă, auzibilă, palpabilă, ba chiar olfactivă și gustabilă, adică mereu și oricum perceptibilă cu acele simțuri fără care nu poate exista în ființa umană cunoaștere (așa cum învăța deja Toma), nici să se deschidă pentru el autentică relație cu celălalt.

Alegerea de a merge în mod expres pe urma acestui text conciliar în incipitul notei face din Dei Verbum fundalul indispensabil pentru a înțelege conținutul lui Gestis verbisque. La el se adaugă referințe la Sacrasanctum Concilium și Lumen gentium (îndeosebi în nr. 6-7), în care citim că Biserica însăși este - împreună cu Cristos, grație lui și după el - marele sacrament al mântuirii. Definiție pe care LG 8 o explică afirmând că în Biserică ceea este vizibil este în slujba misterului invizibil, și asta pentru o "analogie care nu este slabă" cu Cuvântul întrupat.

S-ar putea țese împreună toate aceste texte ale Conciliului Vatican II - ajutați tocmai de nota pe care o luăm în considerare - pentru a scoate din ea viziunea conciliară de ansamblu a sacramentalității, care îmbrățișează teologia Revelației, cristologia, ecleziologia și sacramentologia.

Acea "economie a Revelației" continuă în mod deosebit, deși nu exclusiv, în sacramentele Bisericii, pentru că mai ales în ele Dumnezeu și oferta sa de mântuire continuă să se facă "simțit", "perceput", "gustat", prin acele realități pe care tradiția teologică din al doilea mileniu le-a definit materie și formă. Gestis verbisque propune o descriere "actualizată" a amândurora, de care de fapt se simțea nevoia: o descriere în care fundamentul biblic și conținutul teologic înfloresc mai clar, în spiritul conciliului și al magisteriului succesiv, dar și în linie cu cele mai bune rezultate ale teologiei sacramentare contemporane, sensibilă la dimensiunea "corporală" (sau "întrupată") a sacramentelor (materia) și la dimensiunea "sacramentală" (sau "performativă") a cuvintelor (forma).

Materia, pe de o parte, "constă în acțiunea umană prin care acționează Cristos. În ea uneori este prezent un element material (apă, pâine, vin, ulei), alteori un gest deosebit de elocvent (semnul crucii, impunerea mâinilor, scufundarea, stropirea, consimțământul, ungerea). Această corporalitate apare indispensabilă pentru că înrădăcinează sacramentul nu numai în istoria umană, ci și, mai fundamental, în ordinea simbolică a creației și îl conduce la misterul întrupării Cuvântului și al răscumpărării realizate de el" (GV 13).

Impresionează, în aceste ultime afirmații, și virtualitățile "ecologice" ale acestei reînțelegeri a materiei sacramentale (cum arată, în notă, referința la Laudato si' 235-236, unde Papa Francisc oferă o sinteză prețioasă de "teologie ecologică a sacramentelor").

Forma, pe de altă parte, "este constituită din cuvânt, care conferă o semnificație transcendentă materiei, transfigurând semnificația obișnuită a elementului material și sensul pur uman al acțiunii săvârșite. Acest cuvânt scoate mereu în diferită măsură inspirație din Sfânta Scriptură, își înfige rădăcinile în Tradiția eclezială vie și a fost definit cu autoritate de Magisteriul Bisericii printr-un discernământ atent" (GV 14).

Situându-se mereu în orizontul conceptual al Conciliului Vatican II, un text de acest tip pare să favorizeze o "reconciliere" între Cuvânt și sacramente, permițând să se lase în spate opoziția seculară între "Biserica cuvântului" a reformatorilor și "Biserica sacramentelor" a catolicilor.

Cuvântul însuși, făcându-l pe Dumnezeu "auzibil", este un "sacrament", în timp ce cele șapte sacramente, ca evenimente în mod esențial "lingvistice", sunt celebrări în care acel cuvânt ajunge la o eficacitate specială pentru a trezi, a retrezi sau a întări credința.

La materie și la formă, continuă nota, se adaugă "intenția slujitorului care celebrează sacramentul", care "trebuie să aibă «intenția de a face măcar ceea ce face Biserica», făcând acțiunea sacramentală un act cu adevărat uman, sustras judecății unui individ" (GV 18; cf. DH 16,11). Limbajul este din nou tridentin, dar din nou Gestis verbisque face efortul de "a replăsmui" un concept tradițional în lumina magisteriului recent (de la capitolul al III-lea din Lumen gentium până la actualul episcop de Roma): a spune că slujitorul trebuie să posede intenția Bisericii nu înseamnă a spune că el trebuie să acționeze mereu și numai în și pentru poporul lui Dumnezeu, nu considerându-se deținătorul privilegiat al unei puteri arbitrare, ci "slujitorul" și "garantul" comunității? Nu există în această trimitere la conceptul "tradițional" de intenție o lovitură dată acelui clericalism pe care Papa Francisc l-a pus sub acuzare de mai multe ori?

Dacă lucrurile stau așa, a vorbi de materie, formă și intenție ca despre elemente care constituie "substanța" sacramentelor nu echivalează cu o întoarcere improbabilă la trecut, ci este tentativa de a pune în dialog trecutul și prezentul, pentru ca fiecare să ducă lumină celuilalt. Trento și Vatican II, într-o asemenea viziune, nu sunt "steagurile" a două teologii diferite, și în definitiv a două Biserici diferite, ci două dezvoltări succesive ale unicei Tradiții vii, în care discontinuitatea de netăgăduit - și pentru atâtea aspecte inevitabilă -, perceptibilă înainte de toate în limbaje, nu împiedică să se recunoască o continuitate neîntreruptă, al cărei artizan este în cele din urmă Duhul Sfânt.

Pasquale Bua
Universitatea Pontificală Urbaniana

(După L'Osservatore Romano, 18 ianuarie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat