Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor

Cei 1700 de ani de la Conciliul din Niceea

Oportunitate și provocare pentru ecumenism

În plin Jubileu 2025 - An Sfânt convocat de Papa Francisc și menit să reînsuflețească speranța creștină - va fi și a 1700-a aniversare a primului Conciliu Ecumenic din istoria Bisericii, ținut la Niceea în 325. Această aniversare are dimensiuni ecumenice importante, care se pot observa deja în faptul că Sfântul Părinte a exprimat dorința de a merge la Niceea pentru a celebra această comemorare împreună cu patriarhul ecumenic, Bartolomeu I. Și Comisia "Credință și Constituție" din Consiliul Ecumenic al Bisericilor se pregătește pentru această celebrare.

Mărturisirea comună de credință creștină

De relevanță ecumenică sunt înainte de toate problemele doctrinale pe care le-a înfruntat Conciliul, rezumate în "Declarația celor 318 de Părinți". Cu ea, Părinții au mărturisit credința lor "într-un singur Dumnezeu, Tatăl atotputernicul, creatorul celor văzute și nevăzute. Și într-un singur Domnu, Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, născut, unicul născut, din Tatăl, adică din substanța Tatălui, prin care au fost făcute toate lucrurile, atât cele care sunt în cer, cât și cele care sunt pe pământ". Și în scrisoarea Sinodului adresată egiptenilor, Părinții au anunțat că primul adevărat obiect de studiu era faptul că Arius și adepții săi erau dușmani ai credinței și opuși legii, și prin urmare au afirmat că "au decis în unanimitate să condamne cu anatemă doctrina sa contrară credinței, afirmațiile sale și descrierile sale blasfematoare, cu care îl contesta pe Fiul lui Dumnezeu". Aceste afirmații schițează contextul crezului formulat de Conciliu care mărturisește credința în Isus Cristos ca Fiu al lui Dumnezeu, "de o ființă cu Tatăl". Fundalul istoric este cel al unei dispute violente izbucnite în creștinătatea epocii, mai ales în partea orientală a imperiului roman; din asta reiese că, la începutul secolului al IV-lea, problema cristologică devenise problema crucială a monoteismului creștin. Controversa se rotea îndeosebi în jurul problemei de a concilia mărturisirea de credință creștină în Isus Cristos ca Fiu al lui Dumnezeu cu credința la fel de creștină într-un unic Dumnezeu în sensul mărturisirii monoteiste. Teologul alexandrin Aius în mod deosebit răspândea un monoteism riguros conform cu gândirea filozofică a timpului și, pentru a menține un monoteism așa de rigid, îl excludea pe Isus Cristos din conceptul de Dumnezeu. În această perspectivă, Cristos nu putea să fie "Fiu al lui Dumnezeu" în adevăratul sens al cuvântului, ci numai o ființă intermediară de care Dumnezeu se folosește pentru crearea lumii și pentru relația sa cu oamenii. Părinții de la Conciliu au refuzat acest model de monoteism filozofic rigid răspândit de Arius, opunându-i crezul conform căruia Isus Cristos, ca Fiu al lui Dumnezeu, este "de o ființă cu Tatăl". Cu termenul homoousios, Părinții conciliari voiau să exprime misterul cel mai profund al lui Isus Cristos, pe care Sfânta Scriptură îl mărturisește ca Fiu fidel al Tatălui, cu care este intim unit în rugăciune. De fapt în rugăciune Isus apare mai clar ca Fiul Tatălui ceresc. În Noul Testament, mai ales evanghelistul Luca îl prezintă pe Isus în viața sa pământească drept Fiu al lui Dumnezeu în rugăciune constantă, care are ca fundament existențial dialogul cu Tatăl ceresc și trăiește cu el în unitate profundă. Isus a trăit așa de mult în rugăciune și din rugăciune încât toată viața sa și lucrarea sa pot să fie definite o unică rugăciune. Fără această atitudine de rugăciune nu se poate înțelege deloc figura lui Isus Cristos. Asta este tocmai ceea ce au intuit cu sensibilitate Părinții de la Conciliul din Niceea, folosind termenul homoousios pentru a oferi interpretarea corectă a rugăciunii lui Isus și lectura cea mai profundă a vieții sale și a morții sale, marcate în fiecare moment de dialogul cu Tatăl. Cu termenul homoousios Conciliul din Niceea nu "a elenizat" deloc credința biblică, supunând-o unei filozofii străine, ci a perceput incomparabilul nou care s-a făcut vizibil în rugăciunea lui Isus adresată Tatălui. Mai degrabă Arius a fost cel care a conformat credința creștină la gândirea filozofică de atunci, în timp ce Conciliul din Niceea a reluat filozofia epocii pentru a exprima ceea ce era caracteristic al credinței creștine. În crezul de la Niceea, Conciliul a exprimat din nou ca Petru și cu Petru la Cezareea lui Filip: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu" (Mt 16,16). Crezul cristologic al Conciliului a devenit baza credinței creștine comune. Conciliul îmbracă o importanță foarte mare mai ales pentru că a avut loc într-o epocă în care creștinătatea încă nu era sfâșiată de numeroasele dezbinări care aveau să se producă după aceea. Crezul de la Niceea este comun nu numai pentru Bisericile orientale, pentru Bisericile ortodoxe și pentru Biserica catolică, ci și pentru Comunitățile ecleziale născute din Reformă; așadar relevanța sa ecumenică nu trebuie subevaluată. De fapt, pentru a restabili unitatea Bisericii, este necesar ca să existe un acord cu privire la conținuturile esențiale ale credinței, nu numai între Bisericile și Comunitățile ecleziale de astăzi, ci și cu Biserica din trecut și, îndeosebi, cu originea sa apostolică. Unitatea Bisericii se întemeiază pe credința apostolică, ce este transmisă și încredințată fiecărui nou membru al Trupului lui Cristos la Botez.

Fundamentul ecumenismului spiritual cristologic

Deoarece unitatea poate fi regăsită numai în credința comună, mărturisirea cristologică a Conciliului din Niceea se revelează fundamentul ecumenismului spiritual. Acesta este desigur un pleonasm. Ecumenismul creștin ori este spiritual ori nu este ecumenism. Iată motivul pentru care decretul despre ecumenism al Conciliului al II-lea din Vatican definește ecumenismul spiritual "sufletul întregii mișcări ecumenice" (Unitatis redintegratio, 8). Acest lucru era evident deja la începuturile mișcării ecumenice, cu introducerea Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor, ea însăși o inițiativă ecumenică. Mișcarea ecumenică a fost încă de la originile sale o mișcare de rugăciune. Rugăciunea pentru unitatea creștinilor a fost cea care a deschis calea pentru mișcarea ecumenică. Centralitatea rugăciunii evidențiază faptul că angajarea ecumenică este înainte de toate o misiune spirituală, asumată cu convingerea că Duhul Sfânt va duce la capăt opera ecumenică pe care a inițiat-o și ne va arăta calea. Acest lucru este deosebit de adevărat atunci când ecumenismul spiritual este conceput și realizat ca ecumenism cristologic, pentru care Conciliul din Niceea reprezintă un fundament solid. De fapt, inima ecumenismului creștin se află în convertirea comună a tuturor creștinilor și a Bisericilor la Isus Cristos, în care ne este deja dăruită unitatea. Ecumenismul creștin poate înainta în mod credibil numai dacă creștinii se întorc împreună la izvorul credinței, care poate fi găsit numai în Isus Cristos, așa cum a fost mărturisit de Părinții conciliari la Niceea. În acest mod, ecumenismul creștin corespunde mai profund voinței Domnului, care, comun pentru toți creștinii, în rugăciunea sa sacerdotală s-a rugat pentru unitatea discipolilor săi: "Ca toți să fie una" (In 17,21). Ceea ce impresionează în rugăciunea lui Isus este că el nu poruncește discipolilor săi unitatea, nici n-o cere; mai degrabă se roagă pentru ea adresându-se Tatălui ceresc. Această rugăciunea revelează în ce constă și trebuie să constea căutarea ecumenică menită să restabilească unitatea în lumina credinței. Ecumenismul creștin nu poate fi altceva decât adeziunea tuturor creștinilor la rugăciunea sacerdotală a Domnului, devine asta atunci când creștinii își însușesc, în interiorul lor, dorința puternică de unitate. Dacă ecumenismul nu se limitează la o dimensiune interpersonală și filantropică, ci are o inspirație și un fundament realmente cristologice, nu poate fi altceva decât participare la rugăciunea sacerdotală a lui Isus. Semnificația cea mai profundă a ecumenismului spiritual ca ecumenism cristologic este că noi toți ne lăsăm implicați în mișcarea re rugăciune către Tatăl ceresc adresată lui Isus și devenim astfel una. Locuința interioară a unității creștinilor nu poate decât să fie rugăciunea lui Isus.

Actualitatea durabilă a Conciliului

Dacă ținem cont de aceste aspecte diferite ale mărturisirii cristologice a Conciliului din Niceea, rezultă clară, ca imperativ important al ecumenismului de astăzi, necesitatea de a sărbători a 1700-a sa aniversare în comuniunea ecumenică între toate Bisericile creștine, de a redescoperi și de a valoriza din nou mărturisirea sa de credință în Isus Cristos. Această necesitate se impune și pentru un alt motiv. Dacă privim cu onestitate la contextul actual al credinței în latitudinile noastre, trebuie să recunoaștem că ne aflăm într-o situație asemănătoare cu aceea din secolul al IV-lea pentru că asistăm la o puternică trezire a tendințelor ariane. Deja în anii '90 cardinalul Joseph Ratzinger a observat într-un "nou arianism" adevărata provocare pe care creștinismul contemporan trebuia să o înfrunte. Spiritul arianismului este perceptibil mai ales în faptul că, și astăzi, nu puțini creștini sunt sensibili la dimensiunile umane ale figurii lui Isus din Nazaret, dar au probleme în fața mărturisirii cristologice conform căreia Isus din Nazare este unicul născut Fiu al Tatălui ceresc, și prin urmare în fața credinței cristologice a Bisericii. Adesea astăzi, și în Biserică și în ecumenism, este foarte dificil a observa în omul Isus fața lui Dumnezeu însuși și a-l mărturisi ca Fiu al lui Dumnezeu, pentru că se tinde să fie văzut pur și simplu ca o ființă umană, chiar dacă foarte bună și excepțională. Dar, dacă Isus, așa cum consideră astăzi mulți creștini, ar fi numai un om care a trăit în urmă cu două mii de ani, atunci el ar fi izolat în mod iremediabil în trecut și numai amintirea noastră umană ar putea să-l readucă în prezent, mai mult sau mai puțin clar. În acest caz, Isus n-ar putea să fie unicul Fiu al lui Dumnezeu în care Dumnezeu însuși este prezent în mijlocul nostru. Numai dacă este adevărată mărturisirea Bisericii conform căreia Dumnezeu însuși s-a făcut om și Isus Cristos este Dumnezeu adevărat și om adevărat și prin urmare este părtaș de prezența lui Dumnezeu, care îmbrățișează toate timpurile, putem să-l mărturisim astăzi ca "de o ființă cu Tatăl". Credința creștină stă sau cade astăzi cu mărturisirea cristologică a Conciliului din Niceea. Pentru aceasta, a ne ocupa de acest Conciliu este important nu numai la nivel istoric. Mai degrabă, crezul său rămâne actual, și mai ales în actuala situație a credinței. Și a reînsufleți mărturisirea sa cristologică reprezintă o provocare care trebuie să fie adunată în comuniune ecumenică.

Căutarea unei date comune a Paștelui

Conciliul din Niceea este semnificativ din punct de vedere ecumenic și pentru că, în afară de mărturisirea cristologică, s-a ocupat de probleme disciplinare și canonice care, expuse în douăzeci de canoane, furnizează o bună panoramă a problemelor și preocupărilor pastorale ale Bisericii de la începutul secolului al IV-lea. Este vorba de probleme care se referă la cler, la unele dispute jurisdicționale, la cazuri de apostazie, la situația novațianilor, la așa-numiții "puri", și a adepților lui Paul de Samosata. Problema pastorală cea mai importantă era cea referitoare la data Paștelui, ceea ce demonstrează că ea era deja controversată în Biserica primară și că existau date diferite: mai ales în Asia Mică, creștinii celebrau Paștele în același timp cu Paștele ebraic, la 14 Nisan, și prin urmare erau cunoscuți ca paisprezecimani. În mod diferit, creștinii numiți protopaști, mai ales în Siria și în Mesopotamia, celebrau Paștele în duminica succesivă după Paștele ebraic. În lumina acestei situații, este meritul Conciliului din Niceea că a găsit o normă uniformă, exprimată în "Scrisoarea către egipteni": "Ca veste bună, vă comunicăm și acordul cu privire la Sfântul Paște: grație rugăciunilor voastre, s-a ajuns la o soluție fericită și cu privire la acest punct". Asta însemna că sărbătoarea Paștelui trebuia să fie celebrată conform cu ceea ce se petrecea la romani. În istoria creștinismului, o situație nouă s-a produs în secolul al XVI-lea când Papa Grigore al XIII-lea, cu o reformă fundamentală a calendarului, a introdus așa-numitul calendar gregorian care prevede celebrarea Paștelui în duminica de după prima lună plină de primăvară. În timp ce de atunci Bisericile din Occident calculează data Paștelui conform acestui calendar, Bisericile din Orient încă folosesc în mare parte calendarul iulian, care a fost și baza Conciliului din Niceea. Deși între timp au fost discutate diferite propuneri pentru o dată comună a Paștelui, problema încă n-a fost rezolvată. Deja Conciliul al II-lea din Vatican s-a oprit asupra acestei provocări pastorale urgente într-un adaos la constituția despre liturgia sacră Sacrosanctum Concilium, promulgată în 1963, afirmând că vrea să țină "cont cum se cuvine de dorința multora de a vedea stabilită sărbătoarea Paștelui într-o duminică determinată și de a adopta un calendar fix". Conciliul s-a declarat favorabil "ca sărbătoarea Paștelui să fie stabilită într-o duminică determinată în calendarul gregorian, cu condiția să existe asentimentul celor care sunt interesați de asta, mai ales credincioșii separați de comuniunea cu Scaunul Apostolic". Papa Francisc a manifestat de mai multe ori același spirit de deschidere. A 1700-a aniversare a Conciliului din Niceea oferă o ocazie specială pentru a revizita problema datei Paștelui, mai ales pentru că în 2025 ea va cădea în aceeași zi, 20 aprilie, atât pentru Bisericile din Orient cât și pentru Bisericile din Occident. Așadar este lesne de înțeles că s-a retrezit în comunitatea ecumenică dorința de a percepe marea aniversare a Conciliului ca o oportunitate pentru a relua și a intensifica eforturile menite să se găsească o dată comună a Paștelui.

Stil sinodal

Într-o perspectivă ecumenică, Conciliul din Niceea îmbracă relevanță deosebită și pentru că documentează modul în care au fost discutate și decise în stil sinodal fosta dispută aprinsă despre mărturisirea cristologică ortodoxă și problema pastorală-disciplinară a datei Paștelui. Istoricul Bisericii Eusebiu din Cezareea, care a fost el însuși unul din Părinții conciliari și a observat noi Rusalii în Conciliul din Niceea, a subliniat în mod expres că primii slujitori ai lui Dumnezeu s-au adunat în Conciliu "din toate Bisericile din toată Europa, Africa și Asia". Așadar se poate considera Conciliul din Niceea, la nivel de Biserică universală, ca începutul modalității sinodale de a discuta probleme și de a lua decizii. Prin urmare, a 1700-a aniversare a Conciliului din Niceea ar trebui să fie văzută și ca o invitație și o provocare de a învăța de la istorie și de a aprofunda gândirea sinodală, ancorând-o în viața Bisericii. Revitalizarea actuală a dimensiunii sinodale a Bisericii nu rezultă că este o noutate; mai degrabă, se poate lega cu tradițiile sinodale din Biserica primară. Deja vestitul Părinte al Bisericii Ioan Gură de Aur afirma că "Biserică" este un nume "care indică un drum comun" și că Biserică și Sinod sunt prin urmare "sinonime". În acest domeniu putem învăța mult unii de la alții și în dialogurile ecumenice, deoarece sinodalitatea s-a dezvoltat în moduri diferite în diferitele Biserici și Comunități ecleziale. De exemplu, au demonstrat asta simpozioanele ecumenice internaționale organizate de Institutul pentru studii ecumenice din Universitatea Pontificală "Sfântul Toma de Aquino" ca pregătire pentru Sinodul Episcopilor cu privire la concepte și la experiențe referitoare la sinodalitate în Bisericile creștine din Orient și din Occident, și intitulate Ascultând Orientul și Ascultând Occidentul. Aceste întâlniri au demonstrat în mod semnificativ că Biserica catolică poate să fie îmbogățită de gândirea teologică și de experiențele altor Biserici în efortul de a reînsufleți un stil de viață sinodal și de a întări structurile corespunzătoare, și că aprofundarea dimensiunii sinodale în teologia și în practica Bisericii catolice reprezintă o contribuție importantă pe care ea o poate aduce în dialogurile ecumenice, și în vederea unei înțelegeri mai adecvate a legăturii strânse între sinodalitate și primat. Dimensiunea ecumenică a sinodalității a fost subliniată în mod deosebit și în Adunarea Generală a Sinodului Episcopilor. Papa Francisc a amintit de mai multe ori interdependența între sinodalitate și drumul ecumenic, afirmând că drumul sinodal întreprins de Biserica catolică trebuie să fie ecumenic, așa cum este sinodal drumul ecumenic. Modul în care este prezentată și discutată sinodalitatea în Biserica catolică are lor prin urmare într-o perspectivă ecumenică.

Autoritatea Bisericii și a statului

Totuși există o diferență fundamentală care nu trebuie să fie neglijată între eforturile actuale menite să revitalizeze sinodalitatea și Conciliul din Niceea. La prima vedere poate să pară nesemnificativ, însă relevanța sa reiese mai ales dacă este privită într-o optică ecumenică. Este vorba de faptul istoric că acel Conciliu din Niceea a fost convocat de o autoritate statală, și mai precis de împăratul Constantin. Constantin percepea disputa izbucnită cu privire la mărturisirea cristologică drept o mare amenințare la adresa proiectului său de a consolida unitatea imperiului pe fundamentul unității credinței creștine. În posibilitatea unei iminente dezbinări în Biserică el vedea îndeosebi o problemă politică; și totuși era destul de clarvăzător încât să înțeleagă că unitatea Bisericii trebuia rezolvată nu în mod politic, ci ecleziastico-teologic. Pentru a reconcilia comunitățile aflate atunci în conflict, a convocat primul Conciliu ecumenic în orașul Niceea, în Asia Mică, aproape de reședința imperială din Nicomedia. Una din consecințele neplăcute ale acestei abordări este faptul că după Constantin împărații, îndeosebi fiul său Constanțiu, au urmărit o politică hotărâtă de îndepărtare de crezul Conciliului din Niceea și au promovat din nou erezia lui Arius. Asta înseamnă că decizia Conciliului din Niceea nu a pus capăt disputei cu privire la compatibilitatea între mărturisirea de credință în divinitatea lui Isus Cristos și convingerea monoteistă din secolul al IV-lea dar a reaprins controversa cu privire la natura lui Isus Cristos ca aparținând lui Dumnezeu sau creației. Aceste dezvoltări chiar l-au determinat pe Vasile, cunoscutul episcop de Cezareea, să compare situația care a urmat după Conciliul din Niceea cu o bătălie navală nocturnă în care toți luptă împotriva tuturor, ajungând la concluzia că, în urma controverselor conciliare, ar fi apărut în Biserică "o dezordine și o dezorientare teribile" și "bârfe neîncetate". Dintr-un punct de vedere ecumenic, este important de notat că, din cauza acestui context istoric, au apărut în Biserica din Orient și în Biserica din Occident diferite concepte ale raportului dintre Biserică și stat. Biserica din Occident a trebuit să învețe de la o istorie lungă și complicată că modul adecvat de a da formă relației sale cu statul este să facă în așa fel încât să existe o separare între cele două, chiar menținând un parteneriat. Dimpotrivă, în Biserica din Orient s-a răspândit pe larg ca model o legătură strânsă între guvernul statal și ierarhia ecleziastică, de obicei indicată ca "simfonie între stat și Biserică", deosebit de evidentă în conceptele ortodoxe de autocefalie și de teritoriu canonic. Diferite tradiții în configurarea raportului dintre Biserică și sta au fost adesea pe fondul conflictelor care au avut loc în decursul istoriei între Biserica din Orient și Biserica din Occident și au avut un impact semnificativ și asupra relațiilor ecumenice. Totuși ele figurează printre temele până acum mai puțin discutate în dialogurile ecumenice. Prin urmare va fi crucial să fie înscrise printre primele punte de pe ordinea de zi ecumenică, mai ales în vederea marii aniversări a Conciliului din Niceea în 2025. Pentru aceasta a 1700-a aniversare a Conciliului din Niceea nu numai că reprezintă o ocazie utilă pentru a reînnoi, în comuniunea ecumenică, mărturisirea de credință în Isus Cristos, Fiu de o ființă cu Tatăl, ci constituie și o provocare importantă, adică aceea de a trata și a discuta cu claritate problematicile din trecut care, încă deschise, nu au fost înfruntate suficient în dezbaterile ecumenice ținute până acum. Dacă oportunitatea și provocarea vor fi percepute în același mod, a 1700-a aniversare a Conciliului din Niceea va putea cu adevărat să se reveleze o mare cotitură pentru viitorul ecumenismului.

Cardinal Kurt Koch,
prefect al Dicasterului pentru Promovarea Unității Creștinilor

(După L'Osservatore Romano, 18 ianuarie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat