|
© Vatican Media |
Anul Sfânt
Jubileul 2025: o experiență care ne cheamă să ne reconciliem cu viața
Călătorul-pelerinul care ajungea în fața templului din Delfi, după o călătorie mai mult sau mai puțin lungă și accidentată, se afla în fața scrierii "Cunoaște-te pe tine însuți!" care se află pe arhitrava locului sacru. Analogia cu poarta jubiliară poate să fie percepută cu ușurință dacă se interpretează zicala păgână, așa cum fac de altfel exegeți autoritari, în sensul "semnificație precise pe care scrierea «cunoaște-te pe tine însuți» o comunica aceluia care intra în templu pentru a avea raport cu Apollo și cu oracolul său, studioșii au ajuns la un substanțial acord de fond: Apollo îl invita pe om să recunoască propria limitare și caracter finit și, prin urmare, îl îndemna să stabilească o relație cu zeul, tocmai pe baza acestei conștientizări precise. Așadar, celui care intra în templul din Delfi îi era spus ceea ce urmează: "Omule, amintește-ți că ești muritor și, ca atare, tu te apropii de zeul nemuritor" (Giovanni Reale). Și dacă acest avertisment îi interpela pe păgâni, cu atât mai mult ar trebui să fie valabil atunci când nu omul se apropie de Dumnezeul cel viu, ci Acesta i se manifestă lui în istorie. Prima poartă care se deschide este cea a propriei inimi și a propriei minți, care permite intrarea în interioritatea noastră cea mai profundă, care în acest mod se pregătește să treacă prin poarta care conduce la sanctuare, adică în fața divinului.
După ce am făcut intrarea în templu și ne-am reconciliat cu Dumnezeu, cu noi înșine și cu ceilalți, perspectiva se răstoarnă și invitația este de a ieși din templu, din noi înșine, din introspecție pentru a îmbrățișa viața, după ce am perceput sensul ei. Și din nou suntem chemați să trecem prin poarta care ne conduce afară ca niște credincioși ai unei "Biserici în ieșire": "A merge în simplitate cu Dumnezeul tău: aici nu se cere nimic mai mult decât prezența completă a încrederii. Dar încredere este un cuvânt mare. Este lucrul cel mai simplu dintre toate și tocmai de aceea cel mai dificil. În fiecare clipă ea îndrăznește să spună «este adevărat!» adevărului. A merge în simplitate cu Dumnezeul tău. Cuvintele sunt scrise pe poartă, pe poarta care din misterioasa-miraculoasa splendoare a sanctuarului lui Dumnezeu, unde niciun om nu poate rămâne ca să trăiască, duce spre exterior. Dar spre ce anume se deschid atunci ușorii acestei porți? Nu știi? Spre viață" (Franz Rosenzweig). Experiența Jubileului ne cheamă să ne reconciliem cu viața, în pofida faptului că acest context în care trăim este impregnat de o cultură de moarte. Și această îmbrățișare este destinată să devină și alegere politică în apărarea stăruitoare a celui viu, mai ales în fragilitatea sa de embrion și bolnav în stadiu terminal. Fidelitatea noastră față de viață va fi cheia care ne va permite să înțelegem darul Jubileului în autenticitatea sa radicală.
În litania lauretană pe care evlavia populară o dedică Fecioarei Mame, repetând-o ca pe o mantră, pentru ca invocațiile să poată pătrunde în inimile și mințile celor care o exprimă, găsim o referire, pe care am putea-o numi "jubiliară", la "poartă", când o numim pe Maria "ianua coeli" ("poarta cerului"). Legătura cu "poarta sfântă" vine de la sine, dar poate că ar trebui să încercăm să gândim formula în semnificația ei cea mai profundă, pentru a o repeta cu mai multă conștientizare. În Noul Testament, Isus se indică pe sine ca "poarta" prin care trece păstorul și cheamă oile pe nume (cf. In 10,1-10). Astfel, păstorul "împinge oile afară", invitându-le să treacă pragul staulului pentru a se deschide spre acea mare pășune care este lumea. Maria deschide poarta cerului, astfel încât Cuvântul să iasă și să ajungă în pământul nostru pentru a vesti și a realiza mântuirea noastră. Datorită Fecioarei Mame, cerul nu rămâne închis și blindat în beatitudinea sa absolută, ci decide să se deschidă pentru a întâlni creaturile în grijile lor zilnice și în căutarea lor continuă de pace, de iertare, de armonie, de dreptate, de libertate autentică. Și iată "ianua coeli", cu un paradox incredibil, pe care numai adevărurile de credință o pot suporta, devine "Născătoare de Dumnezeu", răsturnând orice logică umană, pentru ca logica lui Dumnezeu să-și facă loc în mințile și în inimile noastre.
Giuseppe Lorizio,
profesor de teologie fundamentală la Universitatea Pontificală Lateran
(După agenția SIR, 24 decembrie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu