|
© Vatican Media |
Călătorie printre Jubilee prin bulele de convocare
Parcursul Jubileelor, încă de la origini în 1300, este o trasare care se desfășoară între contexte istorice foarte diferite. Este vorba despre un itinerar de credință orientat mereu de aceeași busolă: aceea a iertării care are în Isus o "Poartă" deschisă mereu. Jubileele sunt ani de har în care așteptările omenirii par aliniate pe același prag.
Bulele de convocare
Îndeosebi, istoria Anilor Sfinți se poate citit și prin Bulele de convocare, documente în general scrise în latină cu sigiliul papei, în care se indică datele începutului și ale sfârșitului Jubileului. La origine, sigiliul - adică "bula" - era de obicei din plumb și purta pe față imaginea sfinților apostoli Petru și Paul. Pe dos era pus numele pontifului. Numele acestui document special, întocmai Bula, derivă chiar de la forma sigiliului. Fiecare Bulă este identificată, ca alte documente papale, de cuvintele sale inițiale. În documentele de convocare a Jubileului mai sunt indicate câteva aspecte importante ale Anului Sfânt. Teme și directoare care adesea se împletesc cu marile evenimente ale istoriei.
Properante ad Exitum Saeculo
Bulele de convocare a Jubileelor din secolele al XX-lea și al XXI-lea străbat turnante cruciale ale istoriei, timpuri marcate de progres, dar și de perioade dramatice. În Bula pentru Anul Sfânt din 1900, Properante ad Exitum Saeculo, Papa Leon al XIII-lea, pontiful enciclicei Rerum novarum, amintește contextul în care se înregistrează trecerea între două secole, marcat de "condițiile schimbate ale Romei", proclamată capitală a regatului Italiei. Jubileul din 1900, cu pontiful "prizonier în Vatican" pentru chestiunea romană, se inserează într-o lume tot mai mică în care vapoare brăzdează rapid oceanele și rețeaua feroviară se revelează tot mai capilară. La aceste progrese în mobilitate se adaugă comodități moderne. Multe dintre aceste invenții, înaintașe ale tehnologiilor din timpul nostru, sunt prezentate și admirate în marea Expoziție Universală din Paris din 1900. Referindu-se la Anul Sfânt, Leon al XIII-lea lansează un apel la trezirea credinței în poporul creștin și îndeamnă să se învingă provocarea modernizării. În Bula Properante ad Exitum Saeculo papa subliniază, îndeosebi, că pentru "un catolic bun în acest timp sacru se potrivește, dacă vrea să se mențină coerent cu sine însuși, să meargă prin Roma condus pur și simplu de credința creștină". "Este mai bine - scrie papa - să renunțăm la spectacolele premature de lucruri zadarnice sau profane, în schimb să ne îndreptăm mintea către cele care ne predispun la religie și evlavie." Este o perioadă a istoriei, ultima parte a secolului al XIX-lea, în care profilul orașelor este profund transformat de revoluția industrială. Stimularea pe care intenționează să o promoveze papa este către o "modernitate creștină".
Infinita Dei Misericordia
Partea inițială a anului 1900 a fost zguduită de Primul Război Mondial care, începând din 1914 și până în 1918, inflamează Europa. Milioane de bărbați se luptă și mor. Armele, inclusiv gaz asfixiant, tancuri și avioane echipate cu bombe, sunt din ce în ce mai devastatoare. Un alt eveniment al acestei prime părți a secolului al XX-lea, marcat printre altele de ascensiunea totalitarismului, este depunerea țarului rus și victoria revoluționarilor comuniști. În 1924, Papa Pius al XI-lea proclamă Anul Sfânt din 1925 cu Bula intitulată Infinita Dei Misericordia. În acest document, pontiful speră într-o "restaurare a societății". Pentru Papa Ratti este necesar "ca lăcomia excesivă a cetățenilor și a națiunilor înseși să fie înfrânată de legile evangheliei". Multe țări sunt încă zguduite de rănile sfâșietoare provocate de Primul Război Mondial. "Nu este clar - adaugă pontiful - cum pot fi restabilite legăturile de fraternitate între popoare și cum poate fi restabilită pacea durabilă dacă cetățenii și guvernele înseși nu sunt impregnate cu acea caritate care, din păcate, de multă vreme, mai ales din cauza războiului, părea adormită și aproape abandonată."
Quod Nuper
În 1933, la aniversarea a 1900 de ani de la moartea lui Isus, se deschide Jubileul extraordinar al Răscumpărării, anunțat de Papa Pius al XI-lea în bula de convocare Quod Nuper. "Oamenii - scrie pontiful - să-și întoarcă gândirea, măcar puțin, de la lucrurile pământești și trecătoare, în care se luptă atât de dureros astăzi, la cele cerești și veșnice; și de la condițiile înfricoșate și triste ale acestor vremuri să-și ridice sufletul la speranța acelei fericiri la care ne-a chemat Isus Cristos Domnul nostru." Este o perioadă în care, în diverse țări, se asistă la demolarea valorilor democratice. În anii de după Primul Război Mondial, tensiunile sociale puternice și revendicările naționaliste au fost de fapt fundalul instaurării regimurilor totalitare. Fascismul în Italia și nazismul în Germania conduc lumea către Cel de-Al Doilea Război Mondial. O oroare care provoacă peste 50 de milioane de morți și distrugeri imense.
Iubilaeum Maximum
Bula care anunță Jubileul Anului Sfânt din 1950, Iubilaeum Maximum, urmează după drama Celui de-Al Doilea Război Mondial. Speranța lui Pius al XII-lea este ca Jubileul "să pregătească prin bucurie o întoarcere generală la Cristos". Papa vede speranța printre ruinele, nu numai materiale, ale unui nou umanism. "Fie ca pacea să revină în sfârșit în inimile tuturor, între pereții caselor, în națiunile individuale, în comunitatea universală a popoarelor." "Cei care suferă persecuții pentru dreptate să aibă forța prin care Biserica a fost împodobită, încă de la începuturile sale, cu sângele martirilor; refugiații, prizonierii, cei care au fost smulși din casele lor să se întoarcă în dulcea lor patrie cât mai curând; cei suferinzi și neliniștiți să fie umpluți de mângâierile cerești." Anii care au urmat după Cel de-Al Doilea Război Mondial au fost ani în care s-au trasat noi echilibre geopolitice, dictate de două mari puteri mondiale, Statele Unite și Uniunea Sovietică. Lumea este împărțită în blocuri și începe un "război rece", bazat și pe strategia de descurajare a armelor nucleare.
Apostolorum Limina
Anii '70 din secolul al XX-lea sunt marcați, printre altele, de procesul de secularizare, de numeroase conflicte între care cel din Vietnam și de răspândirea mișcărilor de protest ale tineretului. Societatea din '68 cere o schimbare profundă a țesutului social. În acest context se deschide Jubileul anunțat de Paul al VI-lea prin bula Apostolorum Limina, în 1975. Biserica, "fără să invadeze domenii care nu sunt de competența sa, vrea să-i facă pe oameni să simtă exigența convertirii la Dumnezeu". "Pentru întreaga lume - scrie Papa Montini - acest apel la reînnoire și la reconciliere se întâlnește cu cele mai sincere aspirații la libertate, la dreptate, la unitate și la pace pe care le vedem prezente oriunde oamenii devin conștienți de problemele lor cele mai grave și suferă de nenorocirile produse de diviziuni și de războaie fratricide."
Aperite Portas Redemptori
Reînnoind invitația exprimată a doua zi după alegerea la catedra lui Petru, Ioan Paul al II-lea lansează un apel către întreaga Biserică pentru Jubileul extraordinar din 1983: "Deschideți porțile pentru Răscumpărătorul". În bula care anunță Jubileul pentru aniversarea a 1950 de ani de la răscumpărare, Aperite Portas Redemptori, pontiful se adresează tuturor credincioșilor din lumea catolică: "De aceea, întreaga Biserică, de la episcopi până la cei mai mici și umili dintre credincioși, să se simtă chemată să trăiască ultima parte a acestui secol al XX-lea al răscumpărării într-un reînnoit și aprofundat spirit de advent, care s-o pregătească pentru mileniul al treilea care se apropie, cu aceleași sentimente cu care Fecioara Maria aștepta nașterea Domnului în umilința naturii noastre umane." Anii '80, zdruncinați de flageluri precum SIDA, preced demontarea progresivă a barierelor dintre Est și Vest. Căderea Zidului Berlinului în 1989 duce la o nouă structură geopolitică. Un model economic determinat mai ales de procesele de globalizare începe să se impună în diverse regiuni ale planetei.
Incarnationis Mysterium
Jubileul din 2000 însoțește primii pași ai omenirii în mileniul al treilea. În bula de convocare, Incarnationis Mysterium, Ioan Paul al II-lea speră că Anul Sfânt va fi "un unic, neîntrerupt cântec de laudă către Treime". "Pasul credincioșilor către al treilea mileniu - scrie pontiful - nu este deloc afectat de oboseala pe care ar putea-o aduce cu sine greutatea a două mii de ani de istorie; creștinii se simt mai degrabă liniștiți datorită conștientizării că ei aduc în lume adevărata lumină, Cristos Domnul." Primul deceniu al celui de-al treilea mileniu a fost zguduit de multiple evenimente, inclusiv atacul terorist din 11 septembrie 2001 asupra Turnurilor Gemene și a Pentagonului. Sunt ani în care criza financiară, începută în Statele Unite, aduce consecințe grele în economiile din întreaga lume.
Misericordiae Vultus
"Nu cădeți în capcana teribilă de a crede că viața depinde de bani și că în fața lor tot restul devine lipsit de valoare și demnitate. Este doar o iluzie." Acesta este unul dintre pasajele bulei care anunță Jubileul extraordinar al Milostivirii în 2015, la aniversarea a 50 de ani de la încheierea Conciliului Vatican II. Papa Francisc subliniază că arhitrava vieții Bisericii este milostivirea și în bula intitulată Misericordiae Vultus speră ca acest "cuvânt al iertării să poată ajunge la toți". Sunt ani în care fenomenul migrator devine tot mai relevant și dezechilibrele dintre regiunile din nordul și din sudul planetei cresc.
Spes non confundit
Anul Sfânt care urmează să se deschidă este precedat de diferite plăgi, precum pandemia și izbucnirea a numeroase războaie, inclusiv cele din Ucraina și din Orientul Mijlociu. În bula de convocare Spes non confundit, Papa Francisc indică înainte de toate un orizont: "Primul semn de speranță să se traducă în pace pentru lume, care încă o dată se regăsește cufundată în tragedia războiului. Uitând de dramele din trecut, omenirea este supusă unui nou și dificil test care vede multe populații asuprite de brutalitatea violenței." Papa subliniază că, și în această epocă marcată de rețelele digitale și de inteligența artificială, "speranța care nu înșală" rămâne întotdeauna o Persoană: Isus este "Poarta" spre care omenirea trebuie să tindă pentru a trăi speranța și a găsi adevărata mângâiere.
Amedeo Lomonaco
(După Vatican News, 23 decembrie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu