Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Discurs adresat Curiei Romane cu ocazia urărilor pentru Sfântul Crăciun (21 decembrie 2024)

Bine-cuvântați și nu rău-cuvântați

Iubiți frați și surori!

Mulțumesc din inimă cardinalului Re pentru cuvintele sale de urare; nu îmbătrânește acesta! Și acest lucru este frumos. Mulțumesc, Eminență, pentru exemplul dumneavoastră de disponibilitate și de iubire față de Biserică.

Cardinalul Re a vorbit despre război. Pe patriarhul [latin de Ierusalim] nu l-au lăsat să intre în Gaza, așa cum promiseseră; și ieri au fost bombardați copii. Aceasta este cruzime. Acesta nu este război. Vreau să spun asta, pentru că atinge inima. Mulțumesc pentru această referință, Eminență, mulțumesc!

Titlul acestei alocuțiuni este "Bine-cuvântați și nu rău-cuvântați".

Curia Romană este compusă din atâtea comunități de muncă, mai mult sau mai puțin complexe sau numeroase. Gândindu-mă la o idee de reflecție care să poată folosi vieții comunitare în Curie și în diferitele sale articulații, anul acesta am ales un aspect care se potrivește bine cu Misterul Întrupării și se va vedea imediat motivul.

M-am gândit că a vorbi bine despre alții și a nu vorbi rău este un lucru care ne privește pe toți, și pe papa - episcopi, preoți, consacrați, laici -, și față de care toți suntem egali. De ce? Pentru că atinge umanitatea noastră.

Această atitudine, a vorbi bine și a nu vorbi rău, este o exprimare a umilinței, iar umilința este trăsătura esențială a Întrupării, îndeosebi a misterului Nașterii Domnului, pe care ne pregătim să-l celebrăm. O comunitate eclezială trăiește în armonie bucuroasă și fraternă în măsura în care membrii săi merg pe calea umilinței, renunțând să gândească rău și să vorbească rău despre ceilalți.

Sfântul Paul, scriind comunității din Roma, spune: "Binecuvântați, și nu blestemați" (Rom 12,14). Putem înțelege îndemnul și în acest mod: "Cuvântați bine și nu cuvântați rău" despre ceilalți, în cazul nostru despre persoanele care lucrează în birou cu noi, despre superiori, despre colegi, despre toți. Cuvântați bine și nu cuvântați rău.

Calea umilinței: a ne acuza pe noi înșine

Așa cum a făcut în urmă cu douăzeci de ani, cu ocazia unei Adunări diecezane la Buenos Aires, tot așa propune astăzi nouă tuturor, pentru a practica această cale de umilință, de a ne exercita în a ne acuza pe noi înșine, conform învățăturilor vechilor maeștri spirituali, îndeosebi ale lui Doroteu din Gaza. Da, chiar din Gaza, acel loc care acum este sinonim cu moarte și distrugere, dar care este un oraș foarte vechi, unde în primele secole ale creștinismului au înflorit mănăstiri și figuri luminoase de sfinți și de maeștri. Doroteu este unul dintre aceștia. Pe urma marilor părinți precum Vasile și Evagriu, el a edificat Biserica prin instrucțiuni și scrisori pline de limfă evanghelică. Astăzi și noi, punându-ne la școala sa, putem învăța umilința de a ne acuza pe noi înșine pentru a nu cuvânta rău despre aproapele. Uneori în vorbirea zilnică, atunci când cineva critică, celălalt gândește: "Și acasă la tine cum merg lucrurile?" ["De la care pupitru vine predica?"]. Este vorbirea zilnică.

Într-o instrucțiune a sa, Doroteu spune: "Dacă i se întâmplă vreun rău celui umil, imediat se întoarce asupra sa, și la fel consideră că a meritat asta. Și nu-și permite să le reproșeze altora nici să învinovățească pe cineva. Pur și simplu suportă, fără tulburare, fără angoasă și în toată liniștea. Umilința nu se supără nici nu supără pe nimeni" (Dorothée de Gaza, Oeuvres spirituelles, Paris, 1963, nr. 30).

De asemenea: "A nu căuta să cunoști răul aproapelui tău și a nu alimenta suspiciuni împotriva lui. Și dacă răutatea noastră face ca ele să se nască, încearcă să le transformi în gânduri bune" (ibidem, nr. 187).

A ne acuza pe noi înșine este un mijloc, dar este indispensabil: este atitudinea de fond în care își poate înfige rădăcini alegerea de a spune "nu" individualismului și "da" spiritului comunitar, eclezial. De fapt, cel care se exercită în virtutea de a se acuza pe sine însuși și o practică în mod constant devine liber de suspiciuni și de neîncredere și lasă spațiu acțiunii lui Dumnezeu, singurul care creează unirea inimilor. Și astfel, dacă fiecare înaintează pe acest drum, se poate naște și poate crește o comunitate în care toți sunt păzitori unul al celuilalt și merg împreună în umilință și în caritate. Când unul vede un defect într-o persoană, poate vorbi despre el numai cu trei persoane: cu Dumnezeu, cu persoana însăși și, dacă nu poate cu aceasta, cu acela care se poate îngriji de asta în comunitate. Și nimic mai mult.

Așadar, ne întrebăm: Ce este la baza acestui stil spiritual de a ne acuza pe noi înșine? La bază este înjosirea interioară, inspirată din mișcarea cuvântului lui Dumnezeu, synkatabasis, sau condescendența. Inima umilă se înjosește ca aceea a lui Isus, pe care îl contemplă în aceste zile în iesle.

În fața dramei omenirii de atâtea ori oprimate de rău, ce face Dumnezeu? Oare se ridică în dreptatea sa și face să cadă de sus condamnarea? Într-un anumit sens, așa îl așteptau profeții până la Ioan Botezătorul. Dar Dumnezeu este Dumnezeu, gândurile sale nu sunt ale noastre, căile sale nu sunt ale noastre (cf. Is 55,8). Sfințenia sa este divină și de aceea în ochii noștri este paradoxală. Mișcarea Celui Preaînalt este să se înjosească, să se facă mic, ca un grăunte de muștar, ca un germen de om în sânul unei femei. Invizibil. Așa începe să ia asupra sa enormul, masa insuportabilă a păcatului lumii.

Acestei mișcări a lui Dumnezeu îi corespunde, în om, acuzarea de sine însuși. Nu este înainte de toate un fapt moral: este un fapt teologal - ca întotdeauna, ca în toată viața creștină -; este dar al lui Dumnezeu, lucrare a Duhului Sfânt, și din partea noastră înseamnă a con-simți, a ne însuși mișcarea lui Dumnezeu, a o asuma, a o primi. Așa a făcut Fecioara Maria, care nu avea nimic de ce să se acuze, ci s-a lăsat implicată pe deplin în înjosirea lui Dumnezeu, în despuierea Fiului, în coborârea Duhului Sfânt. În acest sens, umilința s-ar putea numi o virtute teologală.

Pentru a ne înjosi, ne ajută să mergem la sacramentul Reconcilierii. Ne ajută. Fiecare se poate gândi: Când a fost ultima dată când m-am spovedit?

En passant, aș vrea să menționez un lucru. De câteva ori am vorbit despre bârfă. Este un rău care distruge viața socială, îmbolnăvește inima oamenilor și nu duce la nimic. Poporul o spune foarte bine: "Bârfele sunt la zero". Fiți atenți cu privire la asta.

Binecuvântați, binecuvântăm

Iubiți frați și surori, Întruparea Cuvântului ne demonstrează că Dumnezeu nu ne-a blestemat, ci ne-a binecuvântat. Ba chiar, mai mult, ne revelează că în Dumnezeu nu este blestemare, ci numai și întotdeauna binecuvântare.

Revin în minte anumite expresii din Scrisorile Sfintei Ecaterina de Siena, ca de exemplu asta: "Se pare că el nu vrea să-și amintească de ofensele pe care le facem noi; și nu vrea să ne condamne veșnic, ci să facă mereu milostivire" (Scrisoare nr. 15). Și trebuie să vorbim despre milostivire!

Dar aici referința merge mai ales la Sfântul Paul, la deschiderea vertiginoasă a imnului din Scrisoarea către Efeseni:

"Binecuvântat este Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Isus Cristos,

care ne-a binecuvântat cu orice binecuvântare spirituală în cele cerești, în Cristos" (1,3).

Iată fundamentul bine-cuvântării noastre: suntem binecuvântați, și ca atare putem binecuvânta. Suntem binecuvântați și pentru aceasta putem binecuvânta.

Noi toți avem nevoie să fim cufundați în acest mister, altminteri riscăm să ne uscăm și atunci devenim ca acele canale uscate, seci, care nu mai aduc nici măcar o picătură de apă. Și munca din birou aici în Curie este adesea aridă și pe termen lung usucă, dacă unul nu se reîncarcă de experiențe pastorale, de momente de întâlnire, de relație amicală, în gratuitate. Cu privire la experiențele pastorale, în special tinerilor le cer dacă au vreo experiență pastorală: este foarte important. Și mai ales pentru asta, avem nevoie în fiecare an să facem exercițiile spirituale: pentru a ne cufunda în harul lui Dumnezeu, pentru a ne cufunda total. A ne lăsa "înmuiați" de Duhul Sfânt, de apa dătătoare de viață în care fiecare dintre noi este voit și iubit "de la început". Atunci da, dacă inima noastră este cufundată în această binecuvântare originară, atunci suntem capabili să-i binecuvântăm pe toți, și pe cei care ne sunt antipatici - este o realitate; a binecuvânta și pe cei antipatici -, și pe cel care ne-a tratat rău. A binecuvânta.

Modelul la care trebuie să privim, ca întotdeauna, este Mama noastră, Fecioara Maria. Ea este, prin excelență, Binecuvântata. Așa o salută Elisabeta atunci când o primește acasă: "Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul sânului tău" (Lc 1,42). Și așa noi ne adresăm ei în Bucură-te, Marie. În ea s-a realizat acea "binecuvântare spirituală în Cristos", cu siguranță "în ceruri", înainte de timp, dar și pe pământ, în istorie, când timpul a fost "umplut" de prezența Cuvântului întrupat (cf. Gal 4,4). El este binecuvântarea. Este rodul care binecuvântează sânul: Fiul care o binecuvântează pe Mama: "fiică a Fiului tău", scrie Dante, "umilă și înaltă mai mult decât orice creatură". Și astfel Maria, Binecuvântata, a adus pe lume Binecuvântarea care este Isus. Există un tablou, pe care-l am în biroul meu, care este tocmai synkatabasis. Este Sfânta Fecioară Maria cu mâinile ca și cum ar fi o mică scară, și Pruncul coboară pe scara aceea. Pruncul are într-o mână Legea și cu cealaltă se prinde de mama pentru a nu cădea. Aceasta este funcția Sfintei Fecioare Maria: a-l aduce pe Fiul. Și asta este ceea ce face ea în inimile noastre.

Artizani de binecuvântare

Surorilor, fraților, privind-o pe Maria, imagine și model al Bisericii, suntem conduși să luăm în considerare dimensiunea eclezială a bine-cuvântării. Și în acest context al nostru aș vrea s-o rezum astfel: în Biserică, semn și instrument al binecuvântării lui Dumnezeu pentru omenire, toți suntem chemați să devenim artizani de binecuvântare. Nu numai binecuvântători, artizani ai acestuia: a învăța, a trăi ca artizani pentru a binecuvânta.

Putem să ne imaginăm Biserica precum un mare fluviu care se împarte în mii și mii de pâraie, torente, râuri - cam ca bazinul amazonian -, pentru a iriga toată lumea cu binecuvântarea lui Dumnezeu, care izvorăște din Misterul pascal al lui Cristos.

Biserica ne apare astfel ca împlinire a planului pe care Dumnezeu l-a revelat lui Abraham încă din primul moment în care l-a chemat să plece din țara părinților săi. I-a spus: "Voi face din tine un neam mare, te voi binecuvânta [...] și prin tine vor fi binecuvântate toate familiile pământului" (Gen 12,2-3). Acest plan prezidează toată economia alianței lui Dumnezeu cu poporul său, care este "ales" nu în sens excluzător, ci, dimpotrivă, în sensul pe care în mod catolic l-am spune "sacramental": adică făcând să ajungă la toți darul printr-o singularitate exemplară, mai bine zis, de mărturie, de martiriu.

Astfel, în misterul Întrupării, Dumnezeu a binecuvântat pe fiecare bărbat și femeie care vine pe această lume, nu cu un decret coborât din înălțimea cerurilor, ci prin trupul, prin trupul lui Isus, Miel binecuvântat născut din Maria binecuvântată (cf. Sfântul Anselm, Disc. 52).

Îmi place să mă gândesc la Curia Romană ca o mare fabrică în care există atâtea îndeletniciri diferite, dar toți lucrează pentru același scop: a bine-cuvânta, a răspândi în lume binecuvântarea lui Dumnezeu și a Maicii Biserici.

Îndeosebi, mă gândesc la munca ascunsă a "secretarului" - văd unii aici care sunt buni, mulțumesc! -, care în camera sa pregătește o scrisoare, pentru ca la o persoană bolnavă, la o mamă, la un tată, la un deținut, la un bătrân, la un copil să ajungă rugăciunea și binecuvântarea papei. Mulțumesc pentru asta, pentru că eu semnez aceste scrisori. Și asta ce este? Nu înseamnă a fi artizani de binecuvântare? Secretarii sunt artizani de binecuvântare. Îmi spun că un preot sfânt care lucra în urmă cu mulți ani în Secretariatul de Stat a lipit pe partea interioară a ușii de la camera sa o foaie pe care era scris: "Munca mea este umilă, umilită, umilitoare". O viziune un pic prea negativă, dar există adevăr și bun în ea. Aș spune că exprimă stilul tipic al artizanatului Curiei, de înțeles însă în sens pozitiv: umilința drept cale a bine-cuvântării. Calea lui Dumnezeu care în Isus se înjosește și vine să locuiască în condiția noastră umană, și astfel ne binecuvântează. Și asta pot s-o mărturisesc: în ultima enciclică, despre Preasfânta Inimă, pe care a menționat-o cardinalul Re, câți au muncit! Câți! schițele plecau, se întorceau... Atâția, atâția, cu lucruri mici.

Preaiubiților, este frumos să mă gândesc că prin munca zilnică, în special aceea mai ascunsă, fiecare dintre noi poate să contribuie pentru a duce în lume binecuvântarea lui Dumnezeu. Dar în asta trebuie să fim coerenți: nu putem să scriem binecuvântări și apoi să vorbim rău despre fratele sau despre sora, ruinează binecuvântarea. Iată, așadar, urarea: ca Domnul, născut pentru noi în umilință, să ne ajute să fim mereu femei și bărbați bine-cuvântători.

Crăciun fericit tuturor!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat