|
Călătoria apostolică a Sanctității Sale Francisc la Ajaccio
(15 decembrie 2024) Sesiunea concluzivă a Congresului "La religiosité populaire en Méditerranée" "Palais des Congrès et d'Exposition d'Ajaccio", duminică, 15 decembrie 2024 Domnule cardinal,
Ținuturile udate de Marea Mediterană au intrat în istorie și au fost leagănul multor civilizații care au ajuns la o dezvoltare însemnată. Amintim, îndeosebi, cea greco-romană și cea iudeo-creștină, care atestă relevanța culturală, religioasă, istorică a acestui mare "lac" în mijlocul a trei continente, a acestei mări unice în lume, care este Mediterana. Nu putem să uităm că în literatura clasică, cea greacă și cea latină, adesea Mediterana a fost scenariul ideal pentru nașterea de mituri, relatări și legende. Precum și faptul că gândirea filozofică și artele, împreună cu tehnicile de navigație, au permis civilizațiilor de la Mare nostrum să dezvolte o cultură elevată, să deschidă căi de comunicare, să construiască infrastructuri și apeducturi și, mai mult, sisteme juridice și instituții de complexitate însemnată, ale căror principii de bază sunt și astăzi valabile și actuale. Între Mediterana și Orientul Apropiat și-a avut originea o experiență religioasă cu totul deosebită, legată de Dumnezeul lui Israel, care se revelează omenirii și începe un dialog neîncetat cu poporul său, culminând în prezența singulară a lui Isus, Fiul lui Dumnezeu. El este cel care a făcut cunoscută în mod definitiv fața Tatălui, Tatăl său și al nostru, și care a dus la împlinire alianța dintre Dumnezeu și omenire. Au trecut peste două mii de ani de la Întruparea Fiului lui Dumnezeu și multe au fost epocile și culturile care s-au succedat. În unele momente ale istoriei, credința creștină a dat formă vieții popoarelor și a înseși instituțiilor sale politice, în timp ce astăzi, în special în țările europene, întrebarea despre Dumnezeu pare să slăbească și ne descoperim tot mai indiferenți față de prezența și de cuvântul său. Totuși, trebuie să fim atenți în analizarea acestui scenariu, pentru a nu ne lăsa duși în considerații grăbite și judecăți ideologice care, uneori și astăzi, contrapun cultura creștină și cultura laică. Aceasta este o greșeală! Dimpotrivă, este important să se recunoască o deschidere reciprocă între aceste două orizonturi: credincioșii se deschid cu tot mai mare seninătate la posibilitatea de a trăi propria credință fără a o impune, a o trăi ca drojdie în aluatul lumii și al ambientelor în care se află; iar necredincioșii sau cei care s-au îndepărtat de practica religioasă nu sunt străini de căutarea adevărului, a dreptății și a solidarității, și adesea, deși nu aparțin vreunei religii, poartă în inimă o sete mai mare, în întrebare de sens care îi conduce să interogheze misterul vieții și să caute valori fundamentale pentru binele comun. Tocmai în acest cadru putem percepe frumusețea și importanța evlaviei populare (cf. Sfântul Paul al VI-lea, Exortația apostolică Evangelii nuntiandi, 48). Sfântul Paul al VI-lea a fost cel care "a schimbat numele", în Evangelii nuntiandi schimbă din "religiozitate" în "evlavie" populară. Pe de o parte, ea ne trimite la Întrupare ca fundament al credinței creștine, care se exprimă mereu în cultura, în istoria și în limbajele unui popor și se transmite prin simbolurile, obiceiurile, riturile și tradițiile unei comunități vii. Pe de altă parte, practica evlaviei populare atrage și implică și persoane care sunt în pragul credinței, care nu practică în mod asiduu și care, totuși, în ea regăsesc experiența propriilor rădăcini și a propriilor afecte, împreună cu idealuri și valori pe care le consideră utile pentru propria viață și pentru societate. Evlavia populară, exprimând credința cu gesturi simple și limbaje simbolice înrădăcinate în cultura poporului, revelează prezența lui Dumnezeu în carnea vie a istoriei, întărește relația cu Biserica și adesea devine ocazie de întâlnire, de schimb cultural și de sărbătoare - este curios: o evlavie care nu este sărbătorească nu are "un miros bun", nu este o evlavie care vine de la popor, este prea "distilată" -. În acest sens, practicile sale dau trup relației cu Domnul și conținuturilor credinței. Îmi place să amintesc, în această privință, o reflecție a lui Blaise Pascal, care în dialog cu un interlocutor fictiv, pentru a-l ajuta să înțeleagă cum să ajungă la credință, spune că nu este suficient a înmulți dovezile existenței lui Dumnezeu sau a face eforturi intelectuale; mai degrabă, trebuie privit la cei care deja sunt înaintați pe drum, pentru că ei au început cu pași mici, "luând apa sfințită, făcând să se celebreze liturghii" (Cugetări, în Opere complete, Milano, 2020, nr. 681). Pașii mici care te duc înainte. Evlavia populară este o evlavie care este implicată cu cultura, dar cu confundată cu cultura. Și face pași mici. Iată, așadar, un lucru care nu trebuie uitat: "În evlavia populară se poate percepe modalitatea în care credința primită s-a întrupat într-o cultură și continuă să se transmită", și, prin urmare, în ea "este subînțeleasă o forță activ evanghelizatoare pe care n-o putem subevalua: ar fi ca și cum nu am recunoaște lucrarea Duhului Sfânt" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 123; 126), care lucrează în sfântul popor al lui Dumnezeu, îl duce înainte în discernămintele zilnice. Să ne gândim la diaconul Filip, sărăcuțul, care într-o zi a fost dus [de Duhul] pe un drum și a auzit un păgân, un slujitor al reginei Candace din Etiopia, citindu-l pe profetul Isaia și nu înțelegea nimic. S-a apropiat: "Tu înțelegi?" - "Nu". Și i-a vestit evanghelia. Și acel om, care a primit credința în acel moment, ajungând acolo unde era apă, spune; "Spuneți-mi, Filip, dumneavoastră mă puteți boteza, acum, aici, pentru că este apă?". Și Filip nu a spus: "Nu, trebuie să faci cursul, trebuie să aduci nașii, amândoi căsătoriți în Biserică; trebuie să faci asta...". Nu, l-a botezat. Botezul este tocmai darul credinței pe care ni-l dă Isus. Trebuie să fim atenți pentru ca evlavia populară să nu fie folosită, instrumentalizată de asociații care intenționează să întărească propria identitate în mod polemic, alimentând particularismele, contrapozițiile, atitudinile care exclud. Toate acestea nu răspund la spiritul creștin al evlaviei populare și îi cheamă în cauză pe toți, în mod special pe păstori, să vegheze, să discearnă și să promoveze o atenție continuă asupra formelor populare ale vieții religioase. Când evlavia populară reușește să comunice credința creștină și valorile culturale ale unui popor, unind inimile și amalgamând o comunitate, atunci se naște un rod important care recade asupra întregii societăți, precum și asupra relațiilor între instituțiile politice, sociale și civile și Biserică. Credința nu rămâne un fapt privat - trebuie să fim atenți la această dezvoltare, aș spune, eretică a privatizării credinței; inimile se amalgamează și merg înainte... -, un fapt care se epuizează în locul sacru al conștiinței, dar - dacă intenționează să fie pe deplin fidelă față de ea însăși - comportă o angajare și o mărturie față de toți, pentru creșterea umană, progresul social și îngrijirea creației, sub semnul carității. Tocmai de aceea, din mărturisirea credinței creștine și din viața comunitară însuflețită de evanghelie și de sacramente, de-a lungul secolelor s-au născut nenumărate opere de solidaritate și instituții precum spitale, școli, centre de asistență - în Franța sunt multe! -, în care credincioșii s-au angajat în favoarea celor nevoiași și au contribuit la creșterea binelui comun. Evlavia populară, procesiunile și rogațiunile, activitățile caritative ale confraternităților, rugăciunea comunitară a sfântului Rozariu și alte forme de devoțiune pot să alimenteze această - îmi permit s-o calific astfel - "cetățenie constructivă" a creștinilor. Evlavia populară îți dă o "cetățenie constructivă"! Uneori vreun intelectual, vreun teolog nu înțelege asta. Îmi amintesc odată că am mers o săptămână în nordul Argentinei, la Salta, unde este festivitatea "Señor de los Milagros", "Domnul Miracolelor". Toată provincia, toată, merge la sanctuar, și se spovedesc toți, de la primar la toți, pentru că au această evlavie înăuntru. Eu mergeam mereu ca să spovedesc și era o muncă puternică, pentru că toți oamenii se spovedeau. Și într-o zi, la ieșire, am găsit un preot pe care-l cunoșteam: "Oh, tu ești aici, ce faci?" - "Bine!"... Și în timp ce ieșeam, în acel moment s-a apropiat o doamnă cu iconițe în mână și i-a spus preotului, un bun teolog: "Părinte, le binecuvântați?". Preotul, cu o mare teologie, îi spune: "Dar, doamnă, dumneavoastră ați fost la Liturghie?" - "Da, padrecito!" - "Și dumneavoastră știți că la sfârșitul Liturghiei se binecuvântează totul?" - "Da, padrecito!" - "Și dumneavoastră știți că binecuvântarea lui Dumnezeu vine din partea sa?" - "Da, padrecito!". În acel moment un alt preot l-a chemat: "Oh, ce faci?". Și doamna care a spus de mai multe ori "da, padrecito" se adresează acelui preot: "Părinte, mi le binecuvântați?". Există o complicitate, o complicitate sănătoasă care caută binecuvântarea Domnului și nu acceptă generalizări. În același timp, pe terenul comun al acestei îndrăzneli de a face binele, de a cere binecuvântarea, credincioși se pot afla pe un drum împărtășit și cu instituțiile laice, civile și politice, pentru a lucra împreună în slujba fiecărei persoane, începând de la cei din urmă, pentru o creștere umană integrală și păzirea acestei "Île de beauté". Rezultă necesitatea să se dezvolte un concept de laicitate care să nu fie static și pus în ghips, ci evolutiv, dinamic, capabil să se adapteze la situații diferite sau neprevăzute, și de a promova o colaborare constantă între autorități civile și ecleziastice pentru binele întregii colectivități, rămânând fiecare în limitele propriilor competențe și ale propriului spațiu. Benedict al XVI-lea a afirmat: laicitatea sănătoasă "înseamnă a elibera religia de povara politicii și a o îmbogăți pe aceasta din urmă cu aporturile religiei, menținând între ele o distanță necesară, o distincție clară și colaborare necesară între cele două. [...] O astfel de laicitate sănătoasă garantează politicii să acționeze fără a instrumentaliza religia, iar religiei să trăiască liber fără a se îngreuna cu politica dictată de interes, și uneori mai puțin conformă, sau chiar contrară, credințelor religioase. De aceea laicitatea sănătoasă (unitate-distincție) este necesară, ba chiar indispensabilă pentru amândouă" (Exortația apostolică post-sinodală Ecclesia in Medio Oriente, 29). Așa spune Benedict al XVI-lea: o laicitate sănătoasă, dar alături de o religiozitate. Se respectă domeniile. În acest mod se vor putea elibera mai multe energii și mai multe sinergii, fără prejudecăți și fără opoziții de principiu, într-un dialog deschis, sincer și rodnic. Preaiubiți surori și frați, evlavia populară, care aici în Corsica este foarte înrădăcinată - și nu este superstiție -, scoate în evidență valorile credinței și, în același timp, exprimă fața, istoria și cultura popoarelor. În această împletire, fără amestecări, își găsește formă dialogul constant între lumea religioasă și cea laică, între Biserică și instituțiile civile și politice. Cu privire la această temă, voi sunteți pe cale de mult timp, este o tradiție a voastră, și sunteți un exemplu virtuos în Europa. Mergeți înainte! Și aș vrea să-i încurajez pe tineri să se angajeze și mai activ în viața socio-culturală și politică, cu elanul idealurilor cele mai sănătoase și pasiunea pentru binele comun. Așa cum îndemn și pe păstori și pe credincioși, pe politicieni și pe cei care au responsabilități publice să rămână mereu aproape de popor, ascultând nevoile sale, percepând suferințele sale, interpretând speranțele sale, pentru că orice autoritate crește în proximitate. Păstorii trebuie să aibă aceste apropieri: apropiere de Dumnezeu, apropiere cu ceilalți păstori, apropiere de preoți, apropiere de popoare, care sunt așa de aproape. Aceștia sunt adevărații păstori. Dar păstorul care nu are această apropiere, nici măcar de istorie și de cultură, este pur și simplu "Monsieur l'Abbé". Nu este un păstor. Trebuie să distingem aceste două moduri de a desfășura pastorația. Doresc ca acest Congres despre evlavia populară să vă ajute să redescoperiți rădăcinile credinței voastre și să vă stimuleze la o angajare reînnoită în Biserică și în societatea civilă, în slujba evangheliei și a binelui comun al tuturor cetățenilor. Maria, Maica Bisericii, să vă însoțească și să vă asiste pe drumul vostru. Mulțumiri, multe! Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |