|
Într-o epocă marcată de o tendință colectivă spre egoism, se poate vorbi de încredere? Și în momentele dificile ale vieții, în acele pasaje cruciale în care ne temem că pierdem ceva imens de important, ne mai putem încrede în ceva și în cineva? Acestea sunt întrebările subînțelese puse în centrul celei de-a doua meditații de Advent a părintelui Roberto Pasolini, franciscan capucin, predicator al Casei Pontificale, propusă papei și colaboratorilor săi din Curia Romană în această dimineața zilei de vineri, 13 decembrie 2024, în Aula "Paul al VI-lea". Tema aleasă pentru cele trei reflecții este "Porțile speranței. Spre deschiderea Anului Sfânt prin profeția Crăciunului". Încrederea, fundament al relațiilor umane După prima meditație din 6 decembrie dedicată "Porții uimirii", astăzi, vineri, 13 decembrie, părintele Pasolini ne invită să trecem prin "poarta încrederii", adică a acelei atitudini fundamentale care susține relațiile umane, alimentează curajul provocărilor zilnice și deschide privirea spre viitor. Încrederea nu este optimism naiv - subliniază predicatorul -, ci o alegere curajoasă care provine dintr-o viziune profundă a realității, menținând vie speranța și în momentele dificile. Regele lui Iuda, Ahaz Ca mărturie pentru asta, părintele Pasolini citează trei figuri: regele lui Iuda, Ahaz, un centurion roman anonim și Sfântul Iosif. Primul este monarhul care, în timpul războiului siro-efraimit, nu se încrede în Domnul și, în loc să rămână stabil la Ierusalim așa cum îi este indicat de profetul Isaia, preferă să se alieze cu Asiria, ajungând însă vasal al ei. În substanță, Ahaz nu crede în providența lui Dumnezeu, dar cu toate acestea Dumnezeu nu-și întoarce privirea de la el, dimpotrivă: momentul de neîncredere al monarhului deschide la profeția lui Emanuel: "Fecioara va zămisli și va naște un fiu care se va numi Emanuel" (Is 7,9). Privirea lui Dumnezeu ne repune pe cale Această încredere în care Dumnezeu rămâne aproape de noi și atunci când ne arătăm nevrednici de încredere, explică fratele capucin, merge dincolo de simplul optimism, pentru că Domnul este convins că glasul său este "ca ploaia și zăpada" care nu coboară din cer fără a produce efecte pe pământ. Nu numai atât: fiind de la început Iubire și creându-ne liberi, Dumnezeu este convins că încrederea este mereu privirea de preferat și de asumat, pentru că "numai încrederea eliberează". Și tocmai privirea sa este cea care, în momentele de încercare și de descurajare, ne permite să ieșim din dificultăți și să repornim la drum. "Dumnezeu respectă libertatea noastră și este fericit atunci când o utilizăm pentru a deveni asemenea lui - adaugă părintele Pasolini -. Respectă această libertate și atunci când alegem să ne închidem în noi înșine și în egoism. Însă dacă ne îndepărtăm de privirea sa, Dumnezeu nu poate îndepărta privirea sa de la noi. El continuă să ne recunoască drept fii iubiți, manifestând încredere în capacitatea noastră de a ne întoarce la el și la noi înșine". Centurionul roman A doua figură citată de părintele Pasolini este centurionul anonim din armata romană descris de Evanghelia lui Luca: deși era păgân, acest om decide să aibă încredere în Isus și îi cere să-l vindece pe servitorul său bolnav. Atent la viața și la exigențele celorlalți, centurionul încearcă și să nu-l pună în dificultate pe Mântuitorul, evitând ca el să intre în casă, știind că un evreu practicant ca el s-ar fi contaminat mergând în locuința unui păgân. De fapt, el se adresează lui Isus cu o "frază minunată", așa încât ea a fost receptată după aceea în liturgia creștină: "Doamne, nu sunt vrednic să particip la masa ta, dar spune numai un cuvânt și eu voi fi mântuit". Aceste cuvinte, explică predicatorul, exprimă o mare încredere în Domnul Isus și în faptul că el este Cuvântul definitiv de mântuire din partea lui Dumnezeu. Legătura între credința în Dumnezeu și atenția față de aproapele În afară de asta, fratele capucin evidențiază un alt aspect: centurionul roman demonstrează că credința în Dumnezeu și atenția față de aproapele nu sunt "separabile" sau "asimetrice". Dimpotrivă: "Credința noastră în Dumnezeu este autentică în măsura în care credem că nu sunt niciodată superflue încrederea și gentilețea în raporturile pe care le trăim". Nu este vorba pur și simplu de a arăta un pic de cordialitate, ci de "a găsi mereu timpul și modul de a ne pune în pielea celuilalt", în urmarea Domnului care nu pune niciodată în dificultate, "nici măcar atunci când alunecăm în păcat", pentru că "este iubire care se apropie de celălalt, lumină care strălucește mereu, chiar și în întuneric". A fi credincioși înseamnă a dilata umanitatea noastră Centurionul care se încrede în toate și în toți, chiar și într-un context în care nu lipsesc dificultățile, este manifestarea unei umanități "limpede, deschise, sănătoase, vizibile", este "o chemare puternică pentru noi și pentru drumurile noastre de credință" în care "adesea ne descoperim închiși și neîncrezători și egoiști". A fi credincioși, reafirmă părintele Pasolini, înseamnă a dilata și a mări umanitatea și amabilitatea noastră, altminteri ne înșelăm că "ne refugiem la umbra lui Dumnezeu pentru a fi autorizați să avem un pic mai puțină încredere" în el, în aproapele și în noi înșine. Sfântul Iosif, icoană de încredere Apoi, fratele capucin se oprește asupra Sfântului Iosif - căruia Papa Francisc i-a dedicat scrisoarea apostolică Patris corde -, definindu-l "o icoană de încredere", deoarece este dispus "să se redefinească pornind nu de la el însuși, ci de la circumstanțe". Nu întâmplător, într-o societate în care femeile erau definite de bărbat, Iosif este numit în schimb "soțul Mariei". Deși dezorientat de sarcina de neconceput a Mariei, el nu reacționează cu furie, nu fuge, ci rămâne și rămâne alături cu duioșie de cei mai slabi: Fecioara și pruncul. Iosif nu se închide și nu-și face dreptate singur, reafirmă părintele Pasolini, ci se ajustează pe sine însuși față de situația în care se găsește. Departe de orice atitudine pasivă sau de renunțare, el este așadar exemplu de "protagonism curajos". A excede în iubire Încrezându-se în Domnul, tatăl purtător de grijă al lui Isus intuiește un lucru important: este necesar a iubi mai mult față de ceea ce și-a imaginat. O învățătură valabilă și pentru noi: când ne aflăm în situații complicate, remarcă fratele capucin, cuprinși de panică sau de furie, nu ne oprim pentru ca să gândim, ci încercăm doar să evităm problema, temători cum suntem "să privim realitatea în față, pentru că nu am vrea să fim constrânși să recunoaștem în ea un apel de a ne implica mai mult în viața celorlalți". Puși în corzi, "tindem să vrem să schimbăm circumstanțele". Lumina lui Dumnezeu strălucește și în momentele cele mai întunecate Totuși, amintește părintele Pasolini, "actul de dreptate cel mai autentic nu constă niciodată în a aranja ceea ce ne deranjează sau nu ne place, ci în a încerca să ne schimbăm pe noi înșine, remodulând așteptările noastre pe baza nevoilor sau a dificultăților celor sunt lângă noi". Așadar, ca Sfântul Iosif, în pasajele cruciale și mai întunecate ale vieților noastre, când ni se pare că pierdem ceva imens de important, Dumnezeu aprinde mereu o lumină, stimulând creativitatea noastră și învățându-ne să nu renunțăm la visele noastre, ci să le trăim în mod diferit. Castitatea, abținere de la egoism Apoi părintele Pasolini subliniază un alt punct: disponibilitatea întrupată de Sfântul Iosif de a primi realitatea nu este altceva decât castitatea, înțeleasă nu în sensul strict fizic, ci, într-o accepțiune mai amplă, ca abținere de la egoism și "capacitate de a rămâne în relație cu celălalt respectându-i ritmurile și timpurile", "într-un schimb de grijă și atenție reciprocă". "Într-o epocă marcată de o atenție mai mare față de noi înșine, evitând sacrificii inutile și dăunătoare ale umanității noastre - adaugă predicatorul -, riscul colectiv poate să fie acela de a aluneca într-un egoism în care celălalt trece pe planul al doilea. Asta explică pentru ce atâtea parcursuri de iubire și de consacrare se întrerup cu ușurință". Și totuși, chiar în acest moment istoric, toți simțim o profundă dorință de "relații autentice, înrădăcinate într-o inimă liberă, ca aceea a lui Iosif", care este "un martor luminos de gratuitate". A îmbrățișa realitatea încrezători în Domnul În timpul Adventului, conclude predicatorul, invitația este așadar de a trece prin acea "poartă a încrederii" indicată de profeți, de centurionul roman și de Sfântul Iosif, pentru că numai orientând privirea spre Dumnezeu și regăsind încrederea în el, în noi înșine și în ceilalți vom ști "să vedem binele în jurul nostru" și "să îmbrățișăm realitatea și atunci când este incomodă și aproape respingătoare încercând nu să căutăm dreptate, ci să ajutăm inima noastră", înțelegând că realitatea însăși poate să fie "un spațiu de fericire, pentru că este locul unde Domnul a ales să fie cu noi, pentru totdeauna". Isabella Piro (După Vatican News, 13 decembrie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |