Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Mesajul Papei Francisc pentru a LVIII-a Zi Mondială a Păcii

Prezentarea documentului în Sala de Presă a Sfântului Scaun

Dezarmarea materială și a inimii

"Greșeală" este un cuvânt strâns legat de ideea creștină de "păcat", așa încât se suprapune confruntând diferitele variații lingvistice ale rugăciunii Tatăl nostru. Un termen pe care Papa Francisc și-l însușește în mesajul său pentru a 58-a Zi Mondială a Păcii - care se va celebra la 1 ianuarie 2025 -, alegând ca temă "Ne iartă nouă greșelile noastre, dăruiește-ne pacea ta".

Textul a fost prezentat în dimineața zilei de joi, 12 decembrie 2024, în Sala de Presă a Sfântului Scaun - introdus de vice-directorul Cristiane Murray - de cardinalul Micahel Czerny, prefect al Dicasterului pentru Slujirea Dezvoltării Umane Integrale (DSDUI), de Krisanne Vaillancourt Murphy, director executiv a Catholic Mobilizing Network, organizație americană care se ocupă să propună soluții de justiție alternative la pedeapsa cu moartea, și de inginerul Vito Alfieri Fontana, cu un trecut de producător de mine anti-om. Astăzi, le dezamorsează.

Cardinalul Czerny

Cardinalul Czerny a pus accentul pe apelul papei îndreptat spre o "iertare" a datoriei internaționale și spre recunoașterea datoriei ecologice, pe urma "milostivirii" cu care Dumnezeu iartă "în mod constant păcatele noastre și greșelile noastre". Cardinalul iezuit a inserat apoi mesajul în cadrul Jubileului: între numeroasele nedreptăți și relele care terorizează lumea, "este bine să ne amintim de mântuirea lui Cristos", a cărei bucurie este reprezentată tocmai de acel "strigăt jubiliar" care străbate secolele.

Cardinalul Czerny a subliniat după aceea necesitatea constantă de convertire, o cărare care "inspiră, transformă, orientează" fiecare creștin. Ea arată "dreptatea eliberatoare a lui Dumnezeu în lumea noastră", aplecând urechea la "strigătul săracilor și al pământului".

Dezarmarea este al treilea termen asupra căruia a reflectat prefectul de la DSDUI. Dezarmare materială, dar și a inimii, pentru a privi la realitate punând viitorul în mâinile lui Dumnezeu. Atunci, el nu va mai reprezenta o "amenințare" și fiecare creștin va putea "zâmbi" propriului frate, recunoscând în el prezența Celui "care ne zâmbește cel dintâi". O încurajare pe care, în mesaj, pontiful o alătură celor trei măsuri de aplicat în mod concret: abolirea pedepsei cu moartea în toate țările, realizarea unui fond destinat pentru lupta împotriva foamei globale și deja-citata iertare a datoriei externe, însoțită de recunoașterea datoriei ecologice. În această privință, cardinalul a amintit lansarea unei campanii globale din partea Caritas Internationalis pentru a trezi conștiințele în optica necesarelor "schimbări sistematice" ale comunității globale.

Directoarea de la Catholic Mobilizing Network

După proiectarea unui video realizat de DSDUI, în care apelurile lui Francisc erau citite pe fundalul scenelor de solidaritate și fraternitate în diferite părți ale lumii, a luat cuvântul Krisanne Vaillancourt Murphy. "Pedeapsa capitală este un păcat structural, care există în cel puțin 55 de națiuni": a fost prima fotografie prezentată de directorul executiv de la Catholic Mobilizing Network. În schimb, a doua arată numărătoare macabră a 28.000 de persoane aflate actualmente în "coridorul morții". O realitate care trebuie citită ca minimă, deoarece nu include țările care nu furnizează statistici oficiale cu privire la temă.

Vaillancourt Murphy a subliniat urmările pe care perspectiva execuțiilor o lasă în cei condamnați, cu respectiva "dezumanizare" dictată de izolarea în coridorul morții, de discriminările de tip rasial care sunt săvârșite și astăzi, ajungând până la execuții "nedrepte" ale unor nevinovați.

În sinteză, pedeapsa capitală este o măsură care, împrumutând cuvintele Papei Francisc, "în afară de a compromite inviolabilitatea vieții, elimină orice speranță umană de iertare și de reînnoire". Directorul a relatat istoria a doi părinți care, dup ce și-au pierdut fiica Sharon în 1998, în pofida "suferinței inimaginabile" îndurate, au "ales să răspundă în mod reparator", dedicându-se pentru a cruța de pedeapsa capitală pe bărbatul care i-a luat viața. "Pași curajoși", mișcați de părinți pentru ca asasinul să nu parcurgă vestitul "culoar verde", rupând lanțul care alimentează o "structură socială bazată pe păcat". Iertarea a devenit, ca un contra-altar, "expresie tangibilă a dreptății reparatoare" dorită de ei.

O călătorie "lungă", cea a reconcilierii. "Contra-culturală", a definit-o Vaillancourt Murphy. Ea nu poate să nu fie alimentată de speranță - cuvânt cheie al apropiatului Jubileu - în "grațierea" unui condamnat la moarte. O speranță care intră în coliziune cu o "lume care aruncă viața", și totuși capabilă să rămână "tare în pofida pierderilor teribile" și "persistentă, atunci când totul pare pierdut".

"Dreptate reparatoare" este conceptul relansat de directorul executiv de la Catholic Mobilizing Network, capabilă să "depășească răzbunarea" și componentă esențială pentru "a construi o cultură a vieții care să susțină drumul nostru de pace".

Fabricantul de arme convertit

Al treilea care a intervenit a fost Vito Alfieri Fontana. Un trecut de "fabricant de arme", cel al omului care vedea conflictele ca entități "naturale pentru sufletul uman" și care la mesajele de solidaritate răspundea "cu o ridicare din umeri, dacă nu cu vreun comentariu ironic". O industrie unde cel care produce armamentele se angajează pentru a asigura produse care desfășoară propria misiune în manieră "rapidă și eficace". O iluzie, a definit-o Alfieri Fontana. "Important este ca vânzătorul și cumpărătorul să facă o afacere bună, pentru că războaiele, în schimb, se scufundă rapid în noroiul tranșeelor", prelungindu-se mulți ani. "Machiajul este în întregime acolo", a afirmat inginerul: scopul este de a prelungi "la infinit furnizările și a înmulți prețurile". Cei care suferă sunt civilii, în tranșee, prizonieri ai "celei mai urâte condiții pe care o ființă umană o poate trăi", simțind "frică, frică, frică. Și apoi moartea".

Alfieri Fontana a relatat după aceea propria convertire, încurajată de faptul de a nu ști să dea un răspuns copiilor, care-l întrebau pe tatăl lor "ce faci și pentru ce faci asta". O schimbare de direcție amorsată de invitația lui don Tonino Bello, care "cerea să gândească, dacă nu să schimbe" propriile existențe. "Eu am schimbat viața", a afirmat Alfieri Fontana, ieșind din acea "bulă privilegiată" din 1% din populația mondială care "produc, controlează și distribuie arme" având impact asupra celor 99% "care nu vor războiul și le este frică".

Munca sa de însănătoșire de la minele anti-om s-a concentrat în Balcani și a continuat timp de cincisprezece ani după sfârșitul conflictelor din anii '90 din secolul trecut. "De puține ori ni s-a mulțumit", a afirmat inginerul. "Pentru ce anume? Cel care este atins de război nu se gândește să primească ajutor, deși fratern, ci pretinde despăgubirea pentru durerea inutilă de care a fost strivit". Cel mult, veneau întrebări, una în mod deosebit: "Dar voi care trăiți în pace de ce nu faceți nimic pentru a împiedica războiul?". De fapt, după ce s-au terminat asanările, persoanele se apucau imediat de lucru. De exemplu, în Kosovo erau cerute grinzi de lemn, cărămizi și acoperișuri pentru a reconstrui locuințele.

Inginerul s-a oprit asupra cruzimii câmpurilor minate. Ele au efecte riscante din punct de vedere militar, dar reprezintă "o viitoare răzbunare pentru cei care vor încerca să se întoarcă în propriile case". Deoarece bombele sunt poziționate chiar în locuri strategice, precum și fântânile de apă sau centrele de distribuire a energiei electrice.

"Ce datorii pot avea aceste populații față de noi?", s-a întrebat Alfieri Fontana. "Ar trebui să gândim ca papa și să ne simțim datornici noi."

După încheierea celei de-a treia intervenții, a fost lăsat spațiu întrebărilor jurnaliștilor prezenți. Întrebat despre diferențele dintre cererea de iertare a datoriei făcută cu ocazia acestui Jubileu și analogia cu Anul Sfânt 2000, cardinalul Czerny a observat creșterea cifrelor respective, asupra cărora apasă noua formă de datorie, cea ecologică, având o valoare care încă trebuie definită cu exactitate. Cât privește cea internațională, trebuie văzut după aceea că actualmente ea se află în mod prevalent în mâinile subiecților privați, și nu ale națiunilor, făcând "mai complicat" întregul proces.

Alfieri Fontana la rândul său a furnizat alte date despre asanarea minelor anti-om. Un proces care cere decenii și pentru care, vorbind despre Ucraina și privind la datele operațiunilor precedente, se pot deja prevedea morțile a cel puțin două sute de deminatori. "O nebunie", a comentat el cu amărăciune.

Edoardo Giribaldi

(După L'Osservatore Romano, 12 decembrie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat