|
Scrisoarea Sfântului Părinte Francisc despre reînnoirea studiului istoriei Bisericii Iubiți frați și surori, Aș vrea să împărtășesc cu această scrisoare a mea câteva gânduri cu privire la importanța studiului istoriei Bisericii, în mod special pentru a-i ajuta pe preoți să interpreteze mai bine realitatea socială. Este vorba de o chestiune care aș vrea să fie luată în considerare în formarea noilor preoți, precum și a altor agenți pastorali. Sunt foarte conștient că, în parcursul formativ al candidaților la Preoție, este destinată o bună atenție studiului istoriei Bisericii, așa cum este corect să fie. Ceea ce aș vrea să subliniez acum merge mai curând în direcția unei invitații de a promova, în tinerii studenți de teologie, o sensibilitate istorică reală. Cu această ultimă expresie vreau să indic nu numai cunoașterea aprofundată și punctuală a momentelor mai importante din cele douăzeci de secole de creștinism care se află în spatele nostru, ci mai ales și nașterea unei familiarități clare cu dimensiunea istorică proprie a ființei umane. Nimeni nu poate cunoaște cu adevărat cine este și ce intenționează să fie mâine fără a hrăni legătura care îl conectează cu generațiile care îl preced. Și acest lucru este valabil nu numai la nivel de viață a individului, ci și la un nivel mai amplu de comunitate. De fapt, a studia și a relata istoria ajută la a menține aprinsă "flacăra conștiinței colective"[1]. Altminteri, rămâne numai amintirea personală a faptelor legate de propriul interes sau de propriile emoții, fără o adevărată legătură cu comunitatea umană și eclezială în care trăim. O corectă sensibilitate istorică ajută pe fiecare dintre noi să aibă un simț al proporțiilor, un simț de măsură și o capacitate de înțelegere a realității fără abstracții periculoase și dezincarnate, prin cum este ea și nu prin cum se imaginează ea sau s-ar vrea să fie. Astfel se reușește să se împletească un raport cu realitatea care convoacă la responsabilitatea etică, la împărtășire, la solidaritate. Conform unei tradiții orale, pe care nu pot s-o confirm cu izvoare scrise, un marele teolog francez spune studenților săi că studiul istoriei ne protejează de "monofizismul ecleziologic", adică de o concepție prea angelică a Bisericii, a unei Biserici care nu este reală, pentru că nu are petele sale și ridurile sale. Și Biserica, precum mama, trebuie iubită așa cum este, altminteri nu o iubim deloc, sau iubim numai o fantomă a imaginației noastre. Istoria Bisericii ne ajută să privim Biserica reală pentru a putea iubi ceea ce există cu adevărat și ceea ce a învățat și continuă să învețe din erorile sale și din căderile sale. Această Biserică, ce se recunoaște ea însăși și în momentele sale întunecate, devine capabilă să înțeleagă petele și rănile lumii în care trăiește, și dacă va încerca s-o vindece și s-o facă să crească, va face asta în același mod în care încearcă să se vindece și să facă să crească pe ea însăși, chiar dacă de atâtea ori nu reușește. Este vorba de o corectare a acelei planificări teribile care ne face să înțelegem realitatea pornind numai de la apărarea triumfalistă a funcției sau a rolului pe care îl ocupă cineva. Această ultimă planificare este tocmai aceea care, așa cum am subliniat în enciclica Fratelli tutti, face să fie perceput omul rănit din parabola bunului samaritean ca un deranj față de propria planificare de viață, fiind pur și simplu un "în afara locului" și un "subiect fără funcție"[2]. În afară de asta, a-i educa pe candidații la Preoție la o sensibilitate istorică apare o necesitate evidentă. Și cu atât mai mult în acest timp al nostru, în care "se favorizează și o pierdere a simțului istoriei care provoacă o ulterioară dezagregare. Se observă pătrunderea culturală a unui soi de «deconstructivism», prin care libertatea umană pretinde să construiască totul pornind de la zero. Rămân în picioare numai nevoia de a consuma fără limite și accentuarea multor forme de individualism fără conținuturi"[3]. Importanța de a ne conecta cu istoria Mai în general, va trebui să se spună că astăzi toți – și nu numai candidații la Preoție – avem nevoie să reînnoim sensibilitatea noastră istorică. În acest context se situa un sfat pe care l-am dat tinerilor: "dacă o persoană vă face o propunere și vă spune să ignorați istoria, să nu prețuiți experiența bătrânilor, să disprețuiți tot ceea ce este trecut și să priviți numai spre viitorul pe care el vi-l oferă, oare nu este acesta un mod ușor de a vă atrage cu propunerea sa pentru a vă determina să faceți numai ceea ce vă spune el? Acea persoană are nevoie să fiți goi, dezrădăcinați, neîncrezători față de toate, ca să vă puteți încrede numai în promisiunile sale și să vă supuneți planurilor sale. Așa funcționează ideologiile de diferite culori, care distrug (sau de-construiesc) tot ceea ce este diferit și în acest mod pot să domine fără opoziții. În acest scop, au nevoie de tineri care să disprețuiască istoria, care să refuze bogăția spirituală și umană care a fost transmisă prin generații, care să ignore tot ceea ce i-a precedat"[4]. De fapt, pentru a înțelege realitatea este nevoie de a o încadra în diacronie, acolo unde tendința dominantă este aceea de a ne încrede în lecturi ale fenomenelor care le aplatizează pe sincronie: așadar, pe un soi de prezent fără trecut. A eluda istoria apare foarte des o formă de orbire care ne determină să ne ocupăm și să irosim energii pentru o lume care nu există, punându-ne probleme false și îndreptându-ne spre soluții nepotrivite. Unele dintre aceste lecturi pot fi utile pentru mici grupuri, dar cu siguranță pentru totalitatea omenirii și a comunității creștine. Iată, așadar, că nevoia unei sensibilități istorice mai mari este mai urgentă într-un timp în care se răspândește tendința de a încerca să nu se folosească amintirea sau de a construi o amintire adecvată la exigențele ideologiilor dominante. În fața ștergerii trecutului și a istoriei și a relatărilor istorice "tendențioase", munca istoricilor, precum și cunoașterea și difuzarea sa amplă pot fi un dig în calea mistificărilor, a revizionismelor interesate și a acelei folosiri publice angajate în mod deosebit să justifice războaie, persecuții, producție, vânzare, consum de arme și atâtea alte rele. Astăzi avem o răspândire de memorii, adesea false, artificiale, precum și mincinoase, și în același timp o lipsă de istorie și de conștiință istorică în societatea civilă, precum și în comunitățile noastre creștine. Apoi totul devine și mai rău dacă ne gândim la istorii prefabricate în mod circumspect și ascuns care folosesc pentru a construi memorii ad hoc, memorii identitare și memorii care exclud. Rolul istoricilor și cunoașterea rezultatelor lor sunt decisive astăzi și pot să reprezinte unul dintre antidoturi pentru a face față acestui regim mortal al urii care se sprijină pe ignoranță și pe prejudecăți. În același timp, tocmai cunoașterea aprofundată și participată a istoriei demonstrează că nu putem să ne ocupăm de trecut cu o interpretare rapidă și deconectată de consecințele sale. Realitatea, trecută sau prezentă, nu este niciodată un fenomen simplu care poate să fie redus la simplificări naive și periculoase. Cu atât mai puțin la tentativele celor care cred că sunt ca niște perfecți și atotputernici și vor să șteargă parte din istorie și din omenire. Este adevărat că pot să fie în omenire momente oribile și persoane foarte întunecate, dar dacă judecata este făcută înainte de toate prin media, social sau numai pentru interes politic, suntem expuși mereu avântului irațional al furiei sau al emoției. La sfârșit, așa cum se spune, "un lucru în afara contextului folosește numai ca pretext". În acest caz ne vine în ajutor studiul istoric, pentru că istoricii pot să contribuie la înțelegerea complexității, grație metodei riguroase utilizate în interpretarea trecutului. Înțelegere fără de care nu este posibilă transformarea lumii prezente dincolo de deformările ideologice[5]. Amintirea adevărului întreg Ne amintim de genealogia lui Isus, relatată de Sfântul Matei. Nimic nu este simplificat, șters sau inventat. Genealogia Domnului este constituită din istoria adevărată, unde sunt prezente câteva nume să nu spunem problematice și se subliniază păcatul regelui David (cf. Mt 1,6). Oricum, totul se termină și înflorește în Maria și în Cristos (cf. Mt 1,16). Dacă asta s-a întâmplat în Istoria Mântuirii, se întâmplă la fel în istoria Bisericii: "De fapt Biserica […] uneori, după începuturi fericite, trebuie să înregistreze în mod dureros un regres, sau măcar ajunge să fie într-un stadiu de nepotrivire și de insuficiență"[6]. Și "este totuși foarte conștientă că, în decursul multelor veacuri, nu au lipsit din ea unii, fie clerici, fie laici, care s-au arătat infideli față de Duhul lui Dumnezeu. Și în vremurile noastre, Biserica își dă seama de distanța mare dintre mesajul pe care îl poartă și slăbiciunea omenească a acelora cărora le este încredințată evanghelia. Oricare ar fi judecata istoriei asupra acestor neajunsuri, trebuie să fim conștienți de ele și să le combatem cu tărie pentru ca ele să nu dăuneze răspândirii evangheliei. De asemenea, Biserica știe în ce măsură trebuie să se maturizeze necontenit, pe baza experienței veacurilor, pentru a-și dezvolta relațiile cu lumea"[7]. Un studiu sincer și curajos al istoriei ajută Biserica să înțeleagă mai bine raporturile sale cu diferitele popoare, și acest efort trebuie să ajute la explicarea și interpretarea momentelor mai dure și confuze ale acestor popoare. Noi nu trebuie să invităm la uitare, de fapt "nu putem permite ca actualele și noile generații să piardă amintirea a ceea ce s-a întâmplat, acea amintire care este garanție și stimulent pentru a construi un viitor mai drept și fratern"[8]. Din acest motiv insist că "Shoah nu trebuie uitată. […] Nu trebuie uitate bombardamentele atomice de la Hiroshima și Nagasaki. […] Și nu trebuie uitate nici persecuțiile, traficul de sclavi și masacrele etnice care au avut loc și au loc în diferite țări, și atâtea alte fapte istorice care ne fac să ne rușinăm că suntem ființe umane. Trebuie amintite mereu, mereu din nou, fără a înceta și fără a ne anestezia. […] Este ușor de a cădea astăzi în ispita de a întoarce pagina spunând că de acum a trecut mult timp și că trebuie privit înainte. Nu, pentru numele lui Dumnezeu! Fără amintire nu se merge înainte niciodată, nu se crește fără o amintire integră și luminoasă. […] Nu mă refer numai la amintirea ororilor, ci și la amintirea celor care, în mijlocul unui context otrăvit și corupt, au fost capabili să recupereze demnitatea și cu gesturi mici sau mari au ales solidaritatea, iertarea, fraternitatea. Face mult bine a aminti binele. […] Iertarea nu implică uitarea. […] Când există ceva ce niciodată nu trebuie tolerat, justificat sau scuzat, totuși, putem să iertăm"[9]. Împreună cu amintirea, căutarea adevărului istoric este necesară pentru ca Biserica să poată demara – și ajuta la demararea în societate – parcursuri sincere și eficace de reconciliere și de pace socială: "Cei care s-au confruntat dur își vorbesc pornind de la adevăr, clar și gol. Au nevoie să învețe să exercite o amintire penitențială, capabilă să asume trecutul pentru a elibera viitorul de propriile insatisfacții, dezorientări și proiecții. Numai din adevărul istoric al faptelor se vor putea naște efortul perseverent și durabil de a se înțelege reciproc și de a încerca o nouă sinteză pentru binele tuturor"[10]. Studiul istoriei Bisericii Acum aș vrea să adaug câteva mici observații referitoare la studiul istoriei Bisericii. Prima observație se referă la riscul ca acest tip de studiu să poată menține o anumită planificare pur cronologică sau chiar o direcție apologetică greșită, care transformă istoria Bisericii în simplu suport al istoriei teologiei sau al spiritualității din secolele trecute. Ar fi vorba de un mod de a studia și, prin urmare, de a preda istoria Bisericii care nu promovează acea sensibilitate față de dimensiunea istorică despre care am vorbit la început. A doua observație se referă la faptul că istoria Bisericii învățată în toată lumea pare să resimtă un reducționism în ansamblu, cu o prezență încă supusă față de teologie, care după aceea se arată incapabilă să intre realmente în dialog cu realitatea vie și existențială a bărbaților și a femeilor din timpul nostru. Pentru că istoria Bisericii, învățată ca parte a teologiei, nu poate să fie deconectată de istoria societăților. A treia observație ține cont de faptul că se percepe, în parcursul de formare a viitorilor preoți, o educație încă neadecvată cu izvoarele. De exemplu, rar studenții sunt puși în condiția de a putea citi texte fundamentale ale creștinismului antic cum ar fi Scrisoarea către Diognet, Didahia sau Faptele martirilor. Însă când izvoarele sunt în vreun fel necunoscute, lipsesc instrumentele pentru a le citi fără filtre ideologice sau pre-înțelegeri teoretice care nu permit o receptare vie și stimulantă a lor. O a patra observație se referă la necesitatea de "a face istorie" a Bisericii – așa cum de "a face teologie" – nu numai cu rigoare și precizie, ci și cu pasiune și implicare: cu acea pasiune și acea implicare, personale și comunitare, proprii ale celui care, implicat în evanghelizare, nu a ales un loc neutru și aseptic, pentru că iubește Biserica și o primește ca Mamă așa cum este ea. O ulterioară observație, legată de cea precedentă, atinge legătura dintre istoria Bisericii și ecleziologie. Cercetarea istorică are o contribuție indispensabilă de oferit în elaborarea unei ecleziologii care să fie cu adevărat istorică și misterică[11]. Penultima observație, care îmi este mult la inimă, se referă la ștergerea urmelor celor care nu au putut să-și facă auzit glasul în cursul secolelor, fapt care face dificilă o reconstruire istorică fidelă. Și aici mă întreb: Oare nu este un șantier de cercetare privilegiat, pentru istoricul Bisericii, acela de a readuce la lumină cât mai mult posibil golul popular al celor din urmă și acela de a reconstrui istoria înfrângerilor lor și a samavolniciilor îndurate, dar și a bogățiilor lor umane și spirituale, oferind instrumente pentru a înțelege fenomenele de marginalitate și de excludere de astăzi? În această ultimă observație doresc să amintesc că istoria Bisericii poate ajuta la recuperarea întregii experiențe a martiriului, având conștiința că nu există istorie a Bisericii fără martiriu și că niciodată n-ar trebui să se piardă această amintire prețioasă. Și în istoria suferințelor sale "Biserica mărturisește că mult ajutor i-a venit și îi poate veni chiar din opoziția celor care i se împotrivesc sau o prigonesc"[12]. Chiar acolo unde Biserica nu a triumfat în ochii lumii, este atunci când a ajuns la cea mai mare frumusețe a sa. Pentru a încheia, amintesc că vorbim despre studiu, nu despre vorbării, despre lecturi superficiale, despre "taie și lipește" de rezumate din Internet. Astăzi mulți ne "determină să urmărim succesul ieftin, discreditând sacrificiul, insuflând ideea că studiul nu folosește dacă nu dă imediat ceva concret. Nu, studiul folosește pentru a ne pune întrebări, pentru a nu ne lăsa anesteziați de banalitate, pentru a căuta sens în viață. Trebuie revendicat dreptul de a nu face să prevaleze multele sirene care abat astăzi de la această căutare […]. Iată marea voastră misiune: să răspundeți la refrenele paralizante ale consumismului cultural cu alegeri dinamice și puternice, cu cercetarea, cunoașterea și împărtășirea"[13]. Cu fraternitate, Franciscus Dat la Roma, la Sfântul Ioan din Lateran, la 21 noiembrie din anul 2024, al doisprezecelea al Pontificatului meu, comemorarea Prezentării la templu a Sfintei Fecioare Maria. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Cf. Mesaj pentru a 53-a Zi Mondială a Păcii 1 ianuarie 2020 (8 decembrie 2019), 2: L’Osservatore Romano, 13 decembrie 2019, p. 8. [2] Cf. Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 101. [3] Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 13. [4] Exortația apostolică post-sinodală Christus vivit (25 martie 2019), 181. [5] Cf. Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 116 și 164-165. [6] Conciliul Ecumenic Vatican II, Decretul Ad gentes, 6. [7] Conciliul Ecumenic Vatican II, Constituția pastorală Gaudium et spes, 43. [8] Discurs la Memorialul Păcii, Hiroshima – Japonia (24 noiembrie 2019): L’Osservatore Romano, 25-26 noiembrie 2019, p. 8. [9] Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 247.248, 249.250. [10] Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 226. [11] Cf. Conciliul Ecumenic Vatican II, Constituția dogmatică Lumen gentium, 1. [12] Conciliul Ecumenic Vatican II, Constituția pastorală Gaudium et spes, 44. [13] Discurs la întâlnirea cu studenții și lumea academică în Piața "Sfântul Dominic" din Bologna (1 octombrie 2017): AAS 109 (2017), 1115.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |