Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Discurs adresat participanților la prima Adunare Plenară a Dicasterului pentru Cultură și Educație (21 noiembrie 2024)

Dragă cardinal prefect, dragi superiori ai dicasterului,

Eminențe, Excelențe,

Iubiți frați și surori!

Vă primesc în timp ce desfășurați prima Adunare Plenară a Dicasterului pentru Cultură și Educație. Și profit de această ocazie pentru a reafirma importanța riscului de a pune împreună acest binom: cultură și educație. Atunci când, cu constituția apostolică Praedicate Evangelium, am decis să unesc cele două entități ale Sfântului Scaun care se ocupau de educație și de cultură, m-a motivat nu atât căutarea unei raționalizări economice, cât mai degrabă o viziune despre posibilitățile de dialog, de sinergie și de inovație care pot face și mai rodnice, aș spune "debordante", aceste două domenii.

Lumea nu are nevoie de repetitori somnambuli a ceea ce există deja; are nevoie de noi coregrafi, de noi interpreți ai resurselor pe care ființa umană le poartă înăuntru, de noi poeți sociali. De fapt, nu este nevoie de modele de instruire care să fie simple "fabrici de rezultate", fără un proiect cultural care să permită formarea de persoane capabile să ajute lumea să schimbe pagina, eradicând inegalitatea, sărăcia endemică și excluderea. Patologiile lumii prezente nu sunt o fatalitate pe care trebuie s-o acceptăm pasiv, și cu atât mai puțin comod. Școlile, universitățile, centrele culturale ar trebui să învețe să dorim, să rămânem însetați, să avem vise, pentru că, așa cum ne amintește Scrisoarea a doua a lui Petru, noi "așteptăm ceruri noi și un pământ nou, în care locuiește dreptatea" (3,13).

Acesta ar trebuie să devină criteriul-bază de discernământ și de convertire pentru practicile noastre culturale și educative: calitatea așteptărilor. Întrebarea-cheie pentru instituțiile noastre este aceasta: "Ce anume așteptăm cu adevărat?". Probabil că răspunsul sincer va fi dezamăgitor: succesul în ochii lumii, onoarea de a fi în "ranking" sau auto-protejarea. Desigur, dacă ar fi așa, ar fi prea puțin!

Fraților și surorilor, experiența pe care Dumnezeu ne permite s-o realizăm este alta. Amintesc ceea ce scrie Emily Dickinson într-o poezie a sa:

"Ca și cum aș cere o Pomană obișnuită,
Și în mâna mea uimită
Un Necunoscut ar comprima o Împărăție,
Și eu, descumpănită, aș rămâne -
Ca și cum aș cere Orientului
Dacă ar avea o Dimineață pentru mine -
Și el și-ar ridica Digurile sale purpure,
Și m-ar îmbăta de Auroră!" (Toate poeziile, J323, 1858).

"A se îmbăta de Auroră", o imagine frumoasă pentru a sublinia acest proces.

Și eu vă îndemn: înțelegeți misiunea voastră în domeniul educativ și cultural ca o chemare de a lărgi orizonturile, de a prisosi în vitalitate interioară, de a face spațiu la posibilități inedite, de la oferi modalitățile darului care devine mai amplu numai atunci când este împărtășit. Unui educator și unui artist datoria noastră este să le spunem: "Fiți copioși, riscați!".

Nu avem motiv pentru a ne lăsa înfrânți de frică. Întâi, pentru că Cristos este ghidul și însoțitorul nostru de călătorie. Al doilea, pentru că suntem păzitori ai unei moșteniri culturale și educative mai mare decât noi înșine. Suntem moștenitori ai profunzimilor lui Augustin. Suntem moștenitori ai poeziei lui Efrem Sirul. Suntem moștenitori ai Școlilor Catedralelor și ai celui care a inventat Universitățile. Ai lui Toma de Aquino și ai lui Edith Stein. Suntem moștenitori ai unui popor care a comandat operele lui Beato Angelico și ale lui Mozart sau, mai recent, ale lui Mark Rothko și ale lui Olivier Messiaen. Suntem moștenitori ai artiștilor și ai artistelor care s-au lăsat inspirați de misterele lui Cristos. Suntem moștenitori ai oamenilor de știință înțelepți precum Blaise Pascal. Într-un cuvânt, suntem moștenitori ai pasiunii educative și culturale a atâtor sfinte și a atâtor sfinți.

Înconjurați de o asemenea ceată de martori, să ne debarasăm de orice povară a pesimismului; pesimismul nu este creștin. Să convergem, cu toate forțele noastre, pentru a sustrage ființa umană din umbra nihilismului, care este probabil plaga cea mai periculoasă a culturii de astăzi, pentru că este aceea care pretinde să elimine speranța. Și să nu uităm: speranța nu înșală, este forța. Acea imagine a ancorei: speranța nu înșală.

Dacă pot să împărtășesc un secret, uneori simt dorința de a striga la urechea acestei epoci a istoriei: "Nu uita speranța!". Uneori există mitul lui Turandot: a crede că speranța mereu înșală. Mă bazez pe voi pentru ca Anul jubiliar, de acum aproape, să poată lărgi acel strigăt. Este mult de făcut: acesta este momentul de a ne sufleca mânecile.

Astăzi lumea înregistrează cel mai mare număr de studenți din istorie. Sunt date încurajatoare: circa 110 milioane de copii completează școlarizarea primară. Însă rămân disparități triste. De fapt, circa 250 de milioane de copii și adolescenți nu frecventează școala. Este un imperativ moral să se schimbe această situație. Pentru că genocidele culturale nu au loc numai prin distrugerea unui patrimoniu. Fraților și surorilor, este genocid cultural atunci când furăm copiilor viitorul, când nu le oferim condiții pentru a deveni ceea ce ar putea să fie. Când vedem în atâtea părți copiii care merg să caute în gunoaie lucruri de vândut și astfel să poată mânca. Să ne gândim la viitorul omenirii cu acești copii.

În cartea sa, Pământul oamenilor, Antoine de Saint-Exupéry parcurge vagoanele de clasa a treia ale unui tren plin de familii de refugiați. Se oprește pentru a-i privi. Și scrie: Mă chinuie "un soi de rană. [...] Mă chinuie că în fiecare dintre acești oameni este un pic Mozart, asasinat". Responsabilitatea noastră este imensă. Repet: imensă! A educa înseamnă a avea îndrăzneala de a-l confirma pe celălalt cu acea expresie a Sfântului Augustin: "Volo ut sis": "Vreau ca tu să fii". Asta înseamnă a educa.

Un domeniu deosebit de relevant care determină schimbarea epocală este cea a salturilor enorme care au loc în dezvoltarea științifică și în inovațiile tehnologice. Nu putem ignora astăzi venirea tranziției digitale și a inteligenței artificiale, cu toate consecințele sale. Acest fenomen ne pune în fața unor întrebări cruciale. Cer centrelor de cercetare din universitățile noastre să se angajeze să studieze actuala revoluție în desfășurare, făcând lumină asupra avantajelor și asupra pericolelor.

Oricum, o repet: nu trebuie să lăsăm să învingă sentimentul de frică. Amintiți-vă că trecerile culturale complexe se revelează adesea cele mai rodnice și creative pentru dezvoltarea gândirii umane. A-l contempla pe Cristos viu ne permite să avem curajul de ne lansa în viitor, având încredere în cuvântul Domnului care ne provoacă: "Să trecem pe malul celălalt" (Mc 4,35). Vă rog, nu fiți educatori pensionați! Educatorul mereu merge înainte, mereu.

Vă mulțumesc pentru angajarea voastră și mă rog pentru ca Duhul Sfânt să vă lumineze în munca voastră. Maria, Scaunul Înțelepciunii, să vă însoțească pe acest drum. Vă binecuvântez pe toți. Și, vă rog, să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat