Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
În enciclica "Dilexit nos" dedicată Preasfintei Inimi a lui Isus

Sursa pasiunii Papei Francisc față de omenire

De Lucio Brunelli

"Cu privire la asta, te vom asculta altă dată." Atitudinea cu care mass-media cele mai influente s-au apropiat de ultima enciclică a papei amintește un pic de zâmbetele care au primit predica lui Paul la areopagul din Atena, atunci când, în fața unui auditoriu dintre cele mai rafinate ale timpului, Apostolul Neamurilor a început să vorbească despre învierea lui Cristos.

În fața inerției unui mecanism care pentru a se alimenta are nevoie de titluri țipătoare și de consum ușor, Dilexit nos a apărut probabil un obiect misterios, indigest din punct de vedere mediatic. Tema anunțată și "stranie" a devoțiunii la Inima lui Cristos a fost percepută imediat ca argument de nișă, pentru puținii cinstitori care mai trăiesc, neinteresantă pentru cititorul mediu al unui ziar mare.

Nicio uimire și nicio acuză, trăim într-o lume care nu mai este creștină (și tot mai omologată). Și totuși, a patra enciclică a lui Francisc ar avea lucruri de spus, interesante, nu numai pentru credincioșii catolici, primi destinatari ai documentului, ci și pentru laicii "increduli", cei măcar mai curioși și neliniștiți.

De fapt, prima parte a documentului vorbește despre o realitate pe care toți o putem observa: lumea "pierde inima". Papa nu se referă numai la o pierdere de "sentimente", ceea ce este evident; de exemplu, în fața dramei fără sfârșit a războiului. Temă, războiul, care cel puțin în anumite elite politico-economice devine temă de discuție "normală", opțiune care nu mai trezește acea oroare pe care în noi muritorii obișnuiți continuă din fericire s-o trezească.

Spunea Sfântul Augustin că "acela care ia în considerare fără angoasa sufletului relele războiului a pierdut sentimentul uman". Afirmație de o actualitate tulburătoare. Papa se gândește la această pierdere de sentimente umane elementare și reflectă asupra nevoii vitale de a regăsi inima înțeleasă ca propriul eu mai adevărat, înmormântat sub "un frunzar" care ascunde și obliterează întrebările cele mai autentice: "cine sunt cu adevărat, ce anume caut, ce sens vreau să aibă viața mea, alegerile mele sau acțiunile mele, pentru ce și pentru care scop sunt în această lume, cum voi evalua existența mea atunci când va ajunge la sfârșit...". Întrebări care de sub acel frunzar nu pot să nu reînflorească, măcar uneori, în fiecare dintre noi. Cum ar fi voința de sens, dorința de o viață demnă.

Însă Francisc este realist. Știe că nu este suficient a ști sau a voi ce este drept și demn. "Inima noastră este fragilă și este rănită." Ar fi o formă de "moralism autosuficient" să ne înșelăm că reușim să fim buni sau drepți numai cu forțele noastre. Așa cum întreba pastorul Brand în drama lui Ibsen: "Așadar, nu este suficientă toată voința unui om pentru a obține numai o parte din mântuire?". O percepție dramatică și în asta foarte "modernă", post-iluministă, a condiției umane.

Dramatism care nu se observă în anumită predică moralistă, centrată în întregime și numai pe "trebuie să fii" și pentru acest motiv simțită și departe la mii de mile existențiale de cel care, din exterior, se arată în bisericile noastre. Scrie Francisc: "pentru a trăi conform acestei demnități nu este suficient a cunoaște evanghelia, nici a face în mod mecanic ceea ce ea ne poruncește. Avem nevoie de ajutorul divin. Să mergem la Inima lui Cristos, la centrul ființei sale, care este un cuptor care arde de iubire divină și umană și este plinătatea maximă la care poate ajunge ființa umană. Acolo, în acea Inimă, ne recunoaștem în sfârșit pe noi înșine și învățăm să iubim".

Cine nu crede și caută cu sinceritate adevărul despre sine însuși poate ajunge până la acest prag: a simți cu durere limita structurală, rănile inimii proprii. Un eu divizat, necesitatea unui principiu interior care să unifice propria personalitate.

Pasul ulterior, dincolo de acest prag, ne duce în teritoriul Harului. Este un dar fie a ne ciocni cu "Isus viu și prezent", fie a rămâne atrași de el. Tot restul enciclicei se mișcă în acest teritoriu. A spune că este Har înseamnă tocmai asta: el este cel care "ne iubește" (dilexit nos), el este cel care ne "cucerește" cu fascinația umanității sale.

Textele cele mai sugestive sunt cele în care papa ne arată Inima lui Isus în acțiune în unele episoade din evanghelie. Milostivirea lui Cristos, debordantă în întâlnirea cu adultera, cu orbul, cu samariteana... Un vârtej de imagini, gesturi, priviri, cuvinte care capturează sufletul. Emoționează și atrage. Revine în minte ceea ce scria Toma de Aquino în Summa sa: "Oamenii sunt conduși la destinul lor de fericire prin umanitatea lui Cristos".

În partea centrală a documentului, Papa Francisc aprofundează geneza și semnificația devoțiunii populare la Preasfânta Inimă. Cu citate abundente de sfinți care au făcut din ea fundamentul vieții lor spirituale. Este partea mai meditativă. De citit cu calm, cu spirit de întrebare și de rugăciune.

Impresionează liniștea cu care un papă, uneori insultat ca "modernist", valorizează în schimb toate practicile din evlavia populară. Primele vineri din lună, căile crucii, spiritualitatea prețiosului sânge, practicile euharistice...

Francisc îi invită pe intelectualii catolici să nu-și "bată joc" de credința populară. Vede în ea un bun antidot împotriva unui nou "gnosticism" care descărnează mântuirea și a unui "jansenism" care transformă creștinismul într-o religie în întregime rece și rațională unde se pare că nu mai este loc pentru "darul lacrimilor" și pentru gratuitatea milostivirii divine.

Așadar, o enciclică intimistă? Papa este foarte clar cu privire la acest punct. A contempla Inima străpunsă a lui Isus, a ne întruchipa în Iubirea sa, atunci când nu este numai o privire a unei iconițe îngălbenite, deschide la o privire de duioșie și caritate activă față de cei mai săraci. Scrie în mod expres că cele două enciclice sociale precedente nu s-ar înțelege fără "întâlnirea noastră cu iubirea lui Cristos". Măturând lecturi reductive ale pontificatului.

A scris cu mare claritate și onestitate Antonio Socci: "O temă mistică și tradițională ca Preasfânta Inimă îi va surprinde pe cei care (progresiști și tradiționaliști) au interpretat actualul pontificat în cheie politico-ideologică. De fapt, Francisc este diferit de modul în care l-am pictat mulți ani în mass-media".

În această enciclică este ca și cum Papa Francisc ne-ar deschide cu pudoare sufletul său, dezvăluind și celor mai "depărtați" sursa pasiunii sale față de omenirea rănită, prietenia care umple viața sa: "A vorbi despre Cristos, cu mărturia sau cuvântul, în așa mod încât ceilalți să nu trebuiască să facă un mare efort pentru a-l iubi, aceasta este dorința cea mai mare a unui misionar al sufletului (...). Cu respectul maxim față de libertatea și demnitatea celuilalt, îndrăgostitul speră pur și simplu să-i fie permis să relateze această prietenie care umple viața sa".

(După L'Osservatore Romano, 31 octombrie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat