|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 30 octombrie 2024
Ciclu de cateheze. Duhul și Mireasa. Duhul Sfânt conduce poporul lui Dumnezeu la întâlnirea cu Isus, speranța noastră. 11. "Ne-a uns și ne-a însemnat sigiliul său." Mirul, sacramentul Duhului Sfânt
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Astăzi continuăm reflecția despre prezența și acțiunea Duhului Sfânt în viața Bisericii prin intermediul sacramentelor.
Acțiunea sfințitoare a Duhului Sfânt ajunge la noi înainte de toate prin două canale: cuvântul lui Dumnezeu și sacramentele. Și între toate sacramentele, este unul care e, prin excelență, sacramentul Duhului Sfânt, și asupra lui aș vrea să mă opresc astăzi. Este vorba despre sacramentul Mirului sau al Confirmațiunii.
În Noul Testament, în afară de botezul cu apă, se află menționat un alt rit, cel al impunerii mâinilor, care are scopul de a comunica în mod vizibil și în mod carismatic pe Duhul Sfânt, cu efecte analoge cu acelea produse asupra apostolilor la Rusalii. Faptele Apostolilor prezintă un episod semnificativ în această privință. Aflând că în Samaria unii au primit cuvântul lui Dumnezeu, de la Ierusalim i-au trimis pe Petru și pe Ioan. "Ei au coborât acolo - spune textul - și s-au rugat pentru ei ca să-l primească pe Duhul Sfânt. Căci nu se coborâse încă peste niciunul dintre ei, ci au fost botezați numai în numele Domnului Isus. Atunci și-au pus mâinile peste ei și l-au primit pe Duhul Sfânt" (8,14-17).
La asta se adaugă ceea ce Sfântul Paul scrie în Scrisoarea a doua către Corinteni: "Iar cel care ne întărește împreună cu voi în Cristos și ne-a uns este Dumnezeu, cel care ne-a însemnat cu sigiliul său și a pus în inimile noastre arvuna Duhului" (1,21-22). Arvuna Duhului. Tema Duhului Sfânt ca "sigiliu regal" cu care Cristos însemnează oile sale este la baza doctrinei "caracterului indelebil" conferit de acest rit.
Cu trecerea timpului, ritul ungerii s-a configurat ca sacrament de sine stătător, asumând forme și conținuturi diferite în diferitele epoci și în diferitele rituri ale Bisericii. Nu este aici locul pentru a reparcurge această istorie destul de complexă. Ceea ce este sacramentul Mirului în înțelegerea Bisericii mi se pare descris, în mod simplu și clar, de Catehismul adulților al Conferinței Episcopale Italiene. El spune așa: "Confirmațiunea este pentru fiecare credincios ceea ce au fost Rusaliile pentru toată Biserica. [...] Ea întărește încorporarea baptismală în Cristos și în Biserică și consacrarea la misiunea profetică, regală și sacerdotală. Comunică abundența darurilor Duhului [...]. Așadar, dacă botezul este sacramentul nașterii, mirul este sacramentul creșterii. Pentru aceasta este și sacramentul mărturiei, pentru că aceasta este strâns legată de maturitatea existenței creștine" (La verit? vi far? liberi. Catechismo degli adulti [Adevărul vă va elibera. Catehismul adulților], Libreria Editrice Vaticana, 1995, pag. 324).
Problema este cum trebuie făcut pentru ca sacramentul Mirului să nu se reducă, în practică, la o "ultimă ungere", adică la sacramentul "plecării" din Biserică. Se spune că este "sacramentul de adio", pentru că, odată ce tinerii îl primesc, pleacă și se vor întoarce după aceea pentru căsătorie. Așa spune lumea. Dar trebuie să facem în așa fel încât să fie sacramentul începutului unei participări active la viața Bisericii. Este o țintă care ni se poate părea imposibilă dată fiind situația existentă cam în toată Biserica, dar pentru asta nu trebuie să încetăm să o urmărim. Nu va fi așa pentru toți cei care urmează să primească Mirul, tineri sau adulți, dar este important că este așa măcar pentru unii care după aceea vor fi animatorii comunității.
Pentru acest scop, poate folosi să ne lăsăm ajutați, în pregătirea pentru sacrament, de credincioși laici care au avut o întâlnire personală cu Cristos și au trăit o adevărată experiență a Duhului. Unele persoane spun că au trăit-o ca o îmbobocire în ei a sacramentului Mirului primit când erau tineri.
Dar asta nu se referă numai la viitorii candidați la Mir; se referă la noi toți și în orice moment. Împreună cu confirmațiunea și ungerea, am primit, ne-a asigurat Apostolul, și arvuna Duhului pe care în altă parte o numește "prim dar al Duhului" (Rom 8,23). Trebuie "să cheltuim" această arvună, să gustăm acest prim dar, să nu îngropăm sub pământ carismele și talanții primiți.
Sfântul Paul îl îndemna pe discipolul Timotei să "înflăcăreze darul lui Dumnezeu care este în el prin impunerea mâinilor" (2Tim 1,6), iar verbul folosit sugerează imaginea celui care suflă asupra focului pentru a înflăcăra flacăra sa. Iată o frumoasă țintă pentru anul jubiliar! A înlătura cenușa obișnuinței și a neangajării, a deveni, ca tedoforoi la Olimpiadă, purtători ai flăcării Duhului. Fie ca Duhul să ne ajute să facem pași în această direcție!
* * *
Și să ne rugăm pentru pace. Războiul crește! Să ne gândim la țările care suferă mult: martirizata Ucraina, Palestina, Israel, Myanmar, Nord-Kivu și atâtea țări care sunt în război. Să ne rugăm pentru pace! Pacea este un dar al Duhului Sfânt și războiul mereu - mereu, mereu, mereu - este o înfrângere. În război nimeni nu învinge; toți pierd. Să ne rugăm pentru pace, fraților și surorilor. Ieri am văzut că au fost mitraliate 150 de persoane nevinovate: Ce legătură au copiii în război? Familiile? Sunt primele victime. Să ne rugăm pentru pace.
Pentru voi toți binecuvântarea mea!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu