|
Reflecție la sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci - 2017 Înălțarea Sfintei Cruci înseamnă mântuirea și înălțarea firii noastre decăzute. Astăzi celebrăm taina mântuitoare a crucii, taină care pentru noi, cei de astăzi, se prelungește în jertfa sfintei Liturghii și în jertfa tuturor credincioșilor. Biserica ne spune astăzi că Înălțarea Sfintei Crucii înseamnă înălțarea firii noastre decăzute. Biserica înalță astăzi crucea în fața ochilor noștri ca să vedem și să înțelegem mai bine răutatea păcatului nostru, dar și iubirea fără de margini a lui Dumnezeu față de noi păcătoșii: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (Gen 3,16-17). Lumea nu va fi judecată fără să fi fost mai întâi iubită și ridicată. Aici este vestea cea bună a sărbătorii de astăzi și a întregii evanghelii a mântuirii. Istoria cinstirii sfintei cruci a început odată cu Isus care a purtat crucea păcatelor noastre (cf. 1Pt 2,24); apoi a continuat cu Maica Domnului care a parcurs drumul Calvarului, cu apostolii, cu primii creștini, ajungând până la noi. Cu împăratul Constantin, care punând semnul crucii pe steagurile de luptă, așa cum i-a cerut Isus însuși într-o vedenie, a luat un avânt deosebit, și după ce l-a biruit pe Maxențiu, în 312, a dat edictul de la Milano care a pus capăt prigonirii creștinilor și a poruncit ca să fie înfățișat pe monede cu o cruce în mână. Însă cultul public și oficial al crucii lui Isus a început cu 13 septembrie 335, cu ocazia sfințirii bisericii zidite de împăratul Constantin cel Mare (274-337), la propunerea împărătesei Elena, mama sa (248-329), biserică clădită pe Golgota, locul răstignirii, îngropării și învierii lui Isus. Dar sărbătoarea liturgică a "Înălțării Sfintei Cruci" s-a statornicit o zi mai târziu, la 14 septembrie 629, când la evenimentul din 335, s-a adăugat comemorarea recuperării sfintei cruci de la regele persan Cosroe Parviz (570-628), care cucerind Ierusalimului, a luat ca pradă de război și lemnul Sfintei Cruci. Împăratul Heraclie (575-641) a recuperat crucea prin luptă și a depus-o în Biserica Sfântului Mormânt, la 14 septembrie 629. Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci, împreună cu toate lecturile biblice de astăzi, ne cheamă să rememorăm moartea în care ne-a împins diavolul prin păcat și mântuirea noastră împlinită de "Dumnezeul minunilor" (cf. Ps 77,14) prin jertfa lui Isus de pe crucea Calvarului. Suntem invitați să ne deschidem urechile, dar mai ales inima la relatările lecturilor biblice de astăzi, căci ele au fost scrise "spre învățătura noastră" (cf. 1Cor 10,11), ca să nu uităm niciodată răutatea păcatului și să fugim de el că este aducător de moarte (cf. Rom 6,23), și să ne încredem numai în Dumnezeu prin păzirea poruncilor sale, ca să nu ajungem, precum Israel în pustiu, "o generație încăpățânată și răzvrătită, al cărei duh nu a fost credincios față de Dumnezeu" (cf. Ps 78,8; Ez 20,18). Știm din Biblie cum a răspuns poporul lui Israel în fața lucrărilor minunate ale lui Dumnezeu de la eliberarea din Egipt: prin "faptele cărnii", a căror tristă enumerare ne-o face sfântul Paul: "Și faptele firii pământești sunt acestea: desfrânarea, necurăția, libertinajul, închinarea la idoli, vrăjitoria, vrajbele, certurile, zavistiile, mâniile, neînțelegerile, dezbinările, certurile de partide, invidiile, uciderile, bețiile, îmbuibările și alte lucruri asemănătoare cu acestea. Vă spun că toți cei ce fac astfel de lucruri nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu (cf. Gal 5,19-21). De aceea apostolul ne imploră pe noi cei de astăzi: "Umblați în Duh și nicidecum să nu împliniți poftele cărnii" (Gal 5,1.13.16.25). Victoria de la Horma, "Nimicire totală" (cf. Num 21,3), este câștigată la patruzeci de ani după înfrângerea suferită în același loc (cf. Num 14,45), victorie dată de Dumnezeu gratuit, dar care victorie nu a schimbat inima împietrită a poporului de acoliții lui satan, căci în loc să mulțumească, au început să murmure: "Nu este pâine, nu este apă" (cf. Num 21,5). Mana și apa, imagini ale lui Isus și ale Cuvântului său, erau suficiente, numai că ele au încetat să le mai fie plăcute evreilor (cf. Ps 78, 23-24; Num 11,4) și în inima lor s-a cuibărit și necredința: "Ar putea Dumnezeu să întindă o masă în pustiu?" (cf. Ps 78,19-22; 2Rg 7,2). Atunci au ieșit șerpi din pământ care îi mușcau de moarte (cf. Num 21,6). Da, șarpele este cel care ne atrage în păcat, tot el este acela care se ridică și ne mușcă. Mușcătura șerpilor l-a determinat pe Israel să-și mărturisească păcatele. Atunci Moise mijlocește - încă o dată - și Domnul dispune un remediu: un șarpe de aramă înălțat pe o prăjină. O singură privire îndreptată spre el aducea vindecarea (cf. Num 21,9). Lucru valabil de atunci și până astăzi și până la sfârșitul veacurilor, cine privește cu mare credință spre Isus înălțat pe cruce și înălțat în gloria sa cerească, este mântuit (cf. Rom 10,9). Domnul Isus, în discuția sa cu Nicodim, îi explică acestuia tocmai semnificația spirituală a acestui episod din pustiu. Șarpele de aramă înălțat de Moise este el, Fiul Omului înălțat pe cruce, este Cristos "făcut păcat pentru noi" (2Cor 5,21). Nicodim, acest mai-mare al iudeilor, ilustru învățător al lui Israel, află de la Învățătorul venit de la Dumnezeu, un adevăr surprinzător pentru el, și anume că: nu calitățile, nu cunoștințele religioase, nu capacitățile sale omenești îi dau dreptul la împărăția lui Dumnezeu, ci nașterea din nou. Pentru că, de îndată ce pășim în lume prin naștere naturală, avem nevoie de o altă naștere "de sus" pentru a intra în familia lui Dumnezeu! Potrivit unei tradiții, Nicodim a trecut pe față de partea lui Isus, s-a botezat, a devenit ținta persecuției din partea iudeilor, i s-a luat funcția pe care o deținea și, în cele din urmă, a fost alungat din Ierusalim. Indiferent care a fost situația, un lucru este sigur: Nicodim, pentru întârzierea de a răspunde lui Isus, a avut mult de pierdut. Dacă l-ar fi urmat pe Isus încă de când l-a întâlnit prima dată, Nicodim ar fi putut deveni un colaborator apropiat al său. A pierdut șansa de a primi invitația plină de căldură adresată de Isus: "Veniți la mine, voi toți care trudiți și sunteți împovărați, și eu vă voi înviora. Luați jugul meu asupra voastră și învățați de la mine, căci eu am un temperament blând și o inimă umilă, și veți găsi înviorare pentru sufletele voastre. Căci jugul meu este bun și sarcina mea este ușoară" (Mt 11,28-30). Pentru a găsi calea spre toate inimile, Isus nu a găsit nu a găsit altă cale decât: renunțarea la sine însuși și purtarea crucii, ceea ce Nicodim n-a fost dispus să o facă din prima. Isus, a zis: "Oricine se înalță pe sine va fi smerit de Dumnezeu și oricine se smerește pe sine, va fi înălțat de Dumnezeu" (cf. Lc 14,11; 18,14). Două istorii diametral opuse sunt rezumate în această scurtă frază: cea a primului Adam, neascultător până la moarte, căruia i-a urmat o rasă ambițioasă și răzvrătită; și cea a lui Cristos Isus care, din dragoste, și-a dezbrăcat gloria divină și "s-a smerit" pentru a deveni Om, "golindu-se pe sine însuși" și coborând cum nu se poate mai jos, până la moartea de cruce (cf. Fil 2,8). În pericopa evanghelică de astăzi găsim doi de "trebuie". Unul se aplică omului: "Trebuie să fiți născuți din nou". Celălalt i se aplică mântuitorului Isus: "Fiul Omului trebuie să fie înălțat pe cruce". Înălțarea lui Isus Cristos pe cruce, dacă o privim prin credință, ne salvează de la pierzarea veșnică (cf. In 3,14,15; Num 21,8-9). "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Lumea nu va fi judecată fără să fi fost mai întâi iubită și ridicată la cruce. Crucea pe are a murit Isus spre mântuirea noastră a fost prefigurată în multe chipuri în Vechiul Testament: în pomul vieții care dă nemurirea (cf. Gen 1,27); în corabia lui Noe prin care a salvat de potop (cf. Gen 6,13-22 ; 1Pt 3,10); în mâinile încrucișate spre binecuvântare ale lui Iacob (cf. Gen 18,5); în lemnele purtate în spate de Isaac, fiul lui Avraam, pentru jertfa proprie (cf. Gen 22, 2-12); în mâinile încrucișate ale patriarhului Iacob când binecuvânta pe Efraim și Manase, fiii lui Iosif (cf. Gen 43,1-15); în sângele mielului pus pe ușile caselor evreilor din Egipt (cf. Ex 12,13); în toiagul lui Moise care a lovit stânca și a ieșit apa pentru a potoli setea poporului (cf. Ex 17,1-7); în mâinile întinse în rugăciune de Moise în lupta cu amaleciții (cf. Ex 17, 9-16); în șarpele de aramă înălțat în pustiu care a profețit moartea șarpelui și mântuirea celor mușcați (cf. Num 21, 8-9); în "toiagul lui Aaron care a odrăslit, a înflorit și a dat roade" (Num 17,8-10 ; Evr 9,4); în lemnul Chivotului Legii si al altor obiecte sfinte din lemn din templu (cf. Înț 14,7); în semnul "thau" trasat pe fruntea evreilor din viziunea lui Ezechiel (cf. Ez 9,4). Toate aceste prefigurări biblice ne spun un singur lucru că: Isus ne-a mântuit prin crucea înălțată pe muntele Golgota. Isus Cristos s-a făcut blestem pentru noi (cf. Dt 21,23), a transformat blestemul crucii în binecuvântare, ca să ne răscumpere de sub blestemul Legii (Gal 3,13). De vreme ce crucea are atât de multe prefigurări mântuitoare, înseamnă că ea nu a fost niciodată un semn de blestem. Diavolul care a știut că prin cruce îi va veni înfrângerea, a făcut din cruce un instrument de tortură și un semn de blestem, pentru ca oamenii să nu iubească crucea care avea să-i mântuiască, iar pe Isus l-a ispitit să nu meargă la cruce, și apoi ajuns pe cruce l-a ispitit să coboare jos. La Golgota, Domnul a făcut din cruce un instrument dătător de mântuire și de viață veșnică. Să aveți în voi gândul acesta care era și în Cristos Isus (cf. Fil 2,5). "El, măcar că avea chipul lui Dumnezeu, totuși n-a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci s-a dezbrăcat pe sine însuși și a luat un chip de rob, făcându-se asemenea oamenilor. La înfățișare a fost găsit ca un om, s-a smerit și s-a făcut ascultător până la moarte, și încă moarte de cruce. De aceea și Dumnezeu l-a înălțat nespus de mult și I-a dat numele care este mai presus de orice nume" (Fil 2,6-9). În Adam s-a găsit gândul de a se înălța pe el însuși, și drept consecință a căzut în adâncuri. În Cristos s-a găsit gândul jertfirii de sine, gândul de a se smeri pe el însuși, de aceea a fost înălțat în locul suprem. Părinții noștri au fost ispitiți să facă o tâlhărie, să ocupe un loc care nu era pentru ei, să devină ca niște dumnezei (cf. Gen 3,5) și asta ne-a pierdut. Isus însă pentru mântuirea noastră a lăsat ceva care era al său, o adevărată mărinimie și asta ne-a salvat. Crucea și jertfa lui Isus de la cruce au fost suficiente și chiar prisosesc nevoilor mântuirii tuturor oamenilor din toate timpurile, fără să mai trebuiască nici un adaos din partea nimănui. Dar cum mântuirea este o operă divino-umană, cel care vrea mântuirea de la cruce, trebuie să pună și el partea lui de trudă și jertfă. Exemplul lui Isus în ce privește sacrificiul de sine a avut un efect puternic asupra apostolului Paul. El le-a spus creștinilor din Corint: "Voi cheltui prea bucuros și mă voi cheltui în totul și pe mine însumi pentru sufletele voastre" (2Cor 12,15). El a manifestat într-un mod excelent o atitudine asemănătoare celei a lui Cristos. În timp ce medităm la exemplul perfect al lui Cristos, și noi trebuie să ne simțim impulsionați să-l imităm în propriul nostru mod de viață. De exemplu, când este frig într-o cameră sunt două moduri de a te încălzi: ori aprinzi un foc în cameră și îi încălzești pe toți, ori iei o blană și te încălzești singur. Isus s-a cheltuit pe sine pentru alții, Paul s-a cheltuit pe sine pentru alții. Înainte de înălțarea sa la cer, Domnul Isus le-a aruncat o provocare ucenicilor săi: "Veți primi o putere" (Fap 1,8). A-i sluji pe alții înseamnă a cheltui din ceea ce este al tău pentru ei. O astfel de viață care cere jertfire de sine nu este comodă. Dar nimeni nu trăiește pentru sine și nimeni nu moare pentru sine (cf. Rom 14,7), ci în toate trebuie să-i fim plăcuți Domnului (cf. 1Cor 6,20; 10,31). Suntem responsabili spiritual pentru alte suflete înaintea lui Dumnezeu. Trebuie să fim dispuși să fim pâine frântă și vin turnat pentru ei, să fim cheltuiți zilnic pentru ei. Pentru cine înțelege, crucea nu este o povoară, cum aripile nu sunt o povoară pentru păsări. Sfântul Francisc de Sales (1567-1622) spunea: "Cine plantează crucea lui Cristos în inima lui, toate celelalte cruci din viața lui se transformă flori". Sfânta Bernadetta Soubiroux (1844-1879) spunea: "Când mă simt pusă pe cruce, mă simt ca o regină!" Sfânta Maria Magdalena de Pazzi (1566-1607) spunea: "Vino, sfântă cruce, vino să te strâng la pieptul meu și să te acopăr de sărutări!" De aceea, sfântul apostol Paul spunea: "Simt plăcere în slăbiciuni, în defăimări, în nevoi, în prigoniri, în strâmtorări, pentru Cristos; căci când sunt slab, atunci sunt tare" (2Cor 12,10). Într-o revista americană de sănătate, a fost prezentat un studiu efectuat de Centrul de cercetare al Universității din Michigan. În urma acestui studiu, s-a constatat ca orice activitate și slujire voluntară împlinită regulat este o terapie ce a schimbat cel mai mult tonusul și conduita vieții multora. Salvarea altora ne salvează pe noi, ca în cazul a doi călători prin iarnă ce au găsit un om căzut în zăpadă. Unul trecut mai departe, celălalt l-a luat în spate pe cel căzut. Nu departe a fost găsit primul călător mort de frig, pe când celălalt cu omul luat în spate a ajuns cu bine la destinație. Isus răstignit pentru noi, ne cheamă să-l imităm! Într-o altă ordine de idei, sfântul Grigore cel Mare (540-604) povestește o întâmplare de pe vremea când el era secretar la curtea împăratului Tiberiu II (640-682) din Constantinopol. Acesta trecând într-o zi pe un coridor îngust și întunecos al palatului, a observat pe pardoseală o lespede de marmura, bine lustruită, care avea pe dânsa gravată o cruce. Din respect, nu a voit să calce pe acea cruce de pe lespede și a dat ordin să fie scoasă și înlocuită. Sub lespedea care avea crucea, a apărut o alta, cu același semn. A scos-o și pe aceasta, dar sub dânsa a găsit alta cu semnul crucii și apoi încă una și încă una, până la a șaptea, de sub care a apărut o comoara strălucitoare și deosebit de prețioasa. Mare i-a fost bucuria împăratului când s-a văzut atât de bogat. Și noi ne îmbogățim și suntem înălțați în fața lui Dumnezeu când prețuim crucea, când ne însemnăm des cu ea și mai ales când trăim în spiritul ei. Ne închinăm ție, Cristoase, și te binecuvântăm, Pr. Ioan Lungu * * * Înălțărea Sfintei Cruci. Predici la Radio Iași. Anul A lecturi: 33.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |