Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci

Prim rod și model

De Inos Biffi

"Strălucește misterul Crucii"; "Dumnezeu a domnit pe lemn": este cântarea paradoxală a Bisericii în sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci și este traducerea în imn a afirmației lui Paul despre "cuvântul crucii" și despre Cristos răstignit, care, dacă apare "scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni", în realitate este "puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu"; și de fapt "ceea ce este nebunie a lui Dumnezeu este mai înțeleaptă decât oamenii, și ceea ce este slăbiciune a lui Dumnezeu este mai puternică decât oamenii" (1Cor 1,18.23-25).

Dar ceea ce surprinde este că "Cristos răstignit", "nebunie" și "slăbiciune" a lui Dumnezeu, nu apare ca un eveniment neașteptat, ci aparține planului deliberat al lui Dumnezeu, care din veșnicie l-a predestinat și constituit pe Fiul ca Domnul înviat din morți și glorios. Așa cum este spus în Prima Scrisoare a lui Petru (1,19-20): Mielul lui Dumnezeu, care ne-a răscumpărat cu sângele său prețios, "a fost predestinat mai înainte de întemeierea lumii". Nu numai atât: în Isus Cristos, răstignit și înviat, totul a fost proiectat. El este "primul născut din toată creația": "în el", "prin el și pentru el" "au fost create toate" (Col 1,115-16). Reflecția filozofică, cu lumina rațiunii, este fără îndoială în măsură să schițeze un profil al omului, al proprietăților și resurselor sale; însă n-ar fi în măsură să răspundă la întrebarea despre ultimul său sfârșit și despre soarta sa dincolo de moarte.

Pe de altă parte, nu-l resemnează faptul că aceasta poate să-i apară clară și naturală. El nu reușește să se resemneze liniștit cu caracterul precar al vieții sale, fiecare clipă expusă dispariției; nu știe să accepte fără o reacție intimă epuizarea ireparabilă și fără speranță a zilelor sale, nici nu-i este dat să stingă dorința și exigența unei nemuriri, mai puternică decât motivațiile de moarte care se află și el.

Decât dacă această imagine a omului trasată de rațiunea pură nu-l face pe om în condiția sa reală. Această condiție este manifestată numai de Cuvântul lui Dumnezeu, conform căruia oamenii au fost de însuși Dumnezeu "de mai înainte i-a și hotărât să fie asemenea chipului Fiului său", "primul născut între mulți frați" (Rom 8,29), zămislit ca prim rod și model al fiecărui om.

Consecința este că, dacă s-ar face abstracție de Cristos, noi nu am cunoaște pe deplin identitatea omului și sensul existenței sale; ne-ar scăpa intenția pentru care a fost creat. A avea valoare și a fi recunoscut de Dumnezeu este numai omul părtaș de Paștele lui Isus, în care se reînnoiesc și continuă aceleași mistere ale morții și învierii Domnului. Omul este chemat la existență pentru ca să retrăiască aceste evenimente ale lui Isus: exact la această intenție este destinată istoria fiecăruia, în varietatea timpurilor sale și în sortimentul contingențelor sale.

Așa cum era necesar ca Isus să îndure pătimirea pentru a intra în gloria sa (Lc 24,26), tot așa este necesar ca în comuniune cu el, în mod riguros fiecare om să poarte propria suferință, sau să urce același Calvar, pentru a fi în gloria Domnului și, la rândul său, să-l vadă pe Dumnezeu. Desigur, nouă nu ne este cunoscut pentru ce a ales Dumnezeu această cale; pentru ce l-a voit pe Fiul Răstignit glorios și omenirea solidară cu el. Însă credința care ne justifică este exact încredințarea în motivele misterioase și minunate ale lui Dumnezeu, care așa a voit; este adorația încrezătoare a voințelor divine. Și aceasta este pătimirea credinței, aceea care străpungea inima Mariei la picioarele crucii Fiului.

În același mod, nu știm cum toți îl întâlnesc de fapt pe Cel Răstignit, pentru a putea lua parte la gloria sa; îndeosebi, cum îl întâlnesc cei care nu văd lumina din această lume, sau a căror palpitație de viață durează câteva clipe. Dar noi vom fi noi cei care pretindem să-i indicăm lui Dumnezeu drumul sau modul, care cu iubire infinită într-o îmbrățișare paternă îi învăluie pe toți, începând de la primul om apărut pe pământ.

În orice caz, este absolut sigur că participarea la gloria lui Isus, la regalitatea sa, este scopul ultim pentru toți; că, oricum ar fi scurt sau lung, fie el și o singură clipă, timpul este acordat fiecărui om pentru ca să se poată asocia la Crucea sa glorioasă; și că va fi privat de ea numai cel care a refuzat-o în mod deliberat.

Cineva ar putea să se întrebe: pentru ce aici pe pământ nu ne este dat să-l vedem pe Dumnezeu? Răspunsul nu este: pentru că suntem încă în închisoarea trupului, care ar fi ca o oglindă sau piedică, dar propriu-zis pentru că încă nu s-a terminat răstignirea noastră cu Isus, pentru că încă nu am murit și nu am fost înmormântați cu el în mod perfect. De fapt, pe această răstignire, pe această împreună-moarte și împreună-înmormântare se va forma gloria noastră, care va fi totală și definitivă când și trupul va fi transfigurat.

Acum putem înțelege mai bine pentru ce, celebrând sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci, cântăm în Vexilla Regis strălucirea misterului Crucii și regalitatea lui Dumnezeu pe Lemn. Dar, mai ales, apare clar care este misiunea urgentă și de nerenunțat a Bisericii: aceea de a revela lumii că Răstignitul glorios este prototipul omului și că destinația omenirii este comuniunea cu gloria sa. O antropologie necreștină este în mod iremediabil incompletă și neputincioasă să reușească.

(După L'Osservatore romano, sâmbătă, 14 septembrie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat