|
Buruienești: Întâlnirea cu directorii grădinițelor confesionale din dieceză Desfășurată în ziua de 10 decembrie 2008 la Buruienești, comuna Doljești, județul Neamț, întâlnirea cu directorii grădinițelor confesionale din Dieceza Romano-Catolică de Iași a avut ca temă "Funcția de reglare - expresie a unui feed-back eficient în cadrul managementului unității școlare". Au participat directori de grădinițe confesionale și superioare ale congregațiilor cărora le aparțin grădinițele precum și pr. prof. univ. dr. Iosif Bisoc, OFMConv., inspector școlar diecezan, și educatoarea Carmen Nedelcu, expert pentru probleme preșcolare. De amintit că la această întâlnire au fost prezente mai multe superioare ale congregațiilor care au ca slujire și activități în grădinițele confesionale. Această întâlnire a fost organizată de către Episcopia Romano-Catolică de Iași prin intermediul Oficiului pentru Pastorație Școlară și Predarea Religiei în Școli cu scopul de a stabili dezvoltarea grădinițelor confesionale în anii următori, după ce acestea au obținut acreditarea Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului. În deschiderea consfătuirii, pr. prof. univ. dr. Iosif Bisoc, OFMConv. a subliniat progresele realizate în ultimii ani în fiecare grădiniță: implicarea în îndeplinirea programelor de dezvoltare, aplicarea metodelor activ-participative, dotare la standarde europene, participarea la concursurile de titularizare, valorificarea experienței pozitive a fiecărei unități școlare în cadrul unor simpozioane naționale, participarea cu copiii la diferite concursuri, obținerea gradelor didactice. De asemenea, au fost prezentate obiectivele directorilor de grădiniță pentru anii viitori: dezvoltarea și valorificarea la standarde superioare a resurselor de care dispune fiecare unitate școlară, implicarea permanentă în viața comunității, colaborarea cu alți parteneri educaționali din țară și străinătate, prezentarea ofertelor educaționale și valorificarea experienței pozitive a fiecărui cadru didactic. Pentru că în fața grădinițelor confesionale în viitorii ani vor sta sarcini ce vizează armonizarea învățământului particular cu cel de stat, a celui românesc cu cel european ordinea de zi a consfătuirii a cuprins teme care să contribuie la formarea profesională a directorilor de grădinițe: funcțiile conducerii învățământului, încadrarea cu respectarea legislației în vigoare a cadrelor didactice, atribuțiile directorului, complexitatea procesului de luare a deciziilor, proiectarea procesului didactic respectând noua programă. După prezentarea temelor de către doamna educatoare Carmen Nedelcu a avut loc o dezbatere privind modul în care trebuie să participe grădinițele confesionale la viața comunității, realizarea unei oferte educaționale a fiecărei unități școlare în așa fel încât aceasta să corespundă nevoilor copiilor, părinților și comunității locale. Au împărtășit din experiența lor: sr Laureția-Maricica Ciocălău - director Grădinița cu Program Normal "Congregatio Jesu" filiala Luizi Călugăra, sr. Horvat Regina - director Grădinița "Sfânta Familie" Gherăiești, sr. Tereza Gherguț - director Grădinița "Maria Roza Zangara" Buruienești, educ. Cristina Mare - director Grădinița "Sfânta Teodora" Tămășeni, educ. Angelica Mânecuță - director Grădinița "Sfântul Paul" Onești, educ. Elvira Ghiurca - Grădinița "Sfânta Ana" Săbăoani, sr. Viviana Radu - Grădinița "Surorile Providenței" Iași. Din cuvântul participanților s-a dezvoltat un nou concept "totul în favoarea tuturor" cu scopul valorificării potențialului cadrelor didactice, a experienței și creativității acestora. S-a remarcat preocuparea pentru prezentarea ofertelor educaționale și a congregațiilor în cadrul primului număr al revistei grădinițelor confesionale intitulat "Lăsați copiii să vină la mine!" și al CD-ului cu colinde și cântece de iarnă "Ce dulce este așteptarea!" ce vor apărea in preajma Crăciunului. * Locul în care nu există "Nu se poate!" În jocul de lumini și umbre al vieții copiii sunt raze de lumină ce licăresc pentru frumusețea și dezvoltarea lumii. Cum îi creștem? Ce dorim să devină? Cum le asigurăm formarea? Cum vrem să arate lumea în care vor trăi ei? Sunt întrebări pe care ar trebui să ni le punem zilnic ca să nu uităm, furați de multitudinea problemelor, că totuși, pentru această țară, cei mai importanți ar trebui să fie ei. Trăim vremuri încețoșate, privirile nu mai reușesc să treacă dincolo de perdeaua de fum, importante în viața noastră au devenit ecranele calculatoarelor și ale televizoarelor, jurnalele cu știri de senzație care treptat, treptat ne rup de viața și de spiritualitatea cea adevărată și ne fac să ne închipuim că acea lume virtuală se numește viață. Realitățile sunt altele: familiile se dezbină răspândite prin lume, școala are probleme, natura se dezlănțuie, copiii își pierd jucăriile și zâmbetele. Toate se compun haotic într-un tablou apocaliptic, cu modele transferate forțat din cine știe ce colț al Europei, în locul unei tradiții milenare în care biserica, satul, familia își aveau locul lor statornic, în care respectul pentru valoarea umană era la mare cinste. Politicile guvernamentale vorbesc din ce în ce mai des despre înlăturarea discriminării, de asigurarea egalității de șanse, despre programele " a doua șansă" sau "fiecare copil în școală". Copiii rămași acasă prin orașele și satele Moldovei sunt prea mici, bunicii prea bătrâni ca să lupte cu hățișul birocratic, vecinii dezinteresați sau furați de prea multele lor probleme. Cei care ar trebui să fie "familia lărgită" au sufletul uscat de bătălia pentru ziua de mâine, redusă adesea la mâncare, haine și căldură. La Simpozionul "Simfonii din camera secretă" desfășurat la Grădinița nr. 29 din Bacău au fost invitați mulți oameni ai școlii, dar și reprezentanți ai unor instituții și organizații guvernamentale și non guvernamentale, printre care și Episcopia Romano-Catolică de Iași prin Oficiul pentru Pastorație Școlară și Predarea Religiei în Școli. Toți cei prezenți știau deja că resursele pentru zonele defavorizate sunt puține, dar că există multă disponibilitate demonstrată de-a lungul anilor prin activitățile speciale adresate copiilor preșcolari. Ei au cea mai mare nevoie de noi pentru că nu știu nici să se apere, nici să își caute drepturile, nici să acceseze după ultima modă fonduri structurale. Nici o instituție nu poate rezolva singură această problemă, suntem conștienți că suntem doar o treime din triada grădiniță - familie - comunitate. Cultele religioase cunosc bine problemele oamenilor, acea "analiză de nevoi" despre care se vorbește atât de mult este la ea acasă în parohiile din satele catolice de pe cuprinsul Diecezei de Iași și orice ajutor, oricât de mic ar fi, trebuie prețuit și mai ales valorificat la maximum. Misiunea mea este să vă prezint un partener serios, preocupat de sprijinirea și asigurarea calității școlii, este Oficiul pentru Pastorația Școlară și Predarea Religiei în Școli al Episcopiei Romano - Catolice de Iași care se preocupă și de coordonarea activității din cele 17 grădinițe răspândite în toate județele Moldovei, toate situate acolo unde este mai mare nevoie, în zone cu mari probleme economice și sociale. În cele 17 grădinițe sunt școlarizați 1.400 de copii cu aproape 100 de educatoare și surori care se preocupă de educarea și formarea lor. La primul sunet de clopoțel grădinițele confesionale sunt întotdeauna locul cald și primitor plin de povești și jucării, locul unde lumina credinței pătrunde în suflet prin grija pentru cei de lângă tine. Anul acesta multe dintre ele au fost, la fel ca și copii, greu încercate de vâltoarea apelor revărsate. Copiii și-au pierdut jucăriile, hăinuțele, casa și poate lucrul cel mai prețios, iubirea unor părinți care au devenit brusc copleșiți de griji și de necazuri. Campusurile organizate în fiecare vară s-au transformat la grădinițe în "acasă", iar educatoarele și surorile au devenit "mamele" care au hrănit, spălat, legănat și mângâiat sute de copii. În această toamnă, la fel ca în toate celelalte, au luat-o de la capăt într-o bătălie continuă pentru: dotare, formare, dezvoltare, ARACIP, standarde de referință, noul curriculum, autoevaluare internă, acreditare. Toate resursele, experiențele și energiile au fost adunate pentru un scop comun: grădinițe acreditate de MEdCT, dotate la standarde europene, cu cadre didactice bine pregătite. Vă veți întreba "Care este rolul Bisericii Romano-Catolice în acest context?" și răspunsul este simplu grijă și preocupare pentru : - respectarea legislației în vigoare pentru grădinițele confesionale; - activități de formare a directorilor de grădinițe la Bacău, Iași, Pildești, Gioseni și Buruienești; - întâlniri anuale ale educatoarelor la: Slănic Moldova - 2006 , Onești - 2007 și Rădăuți; - cursuri de perfecționare și formare continuă cu tema "Cunoașterea copilului preșcolar" la Grădinița "Congregatio Jesu" din Luizi Călugăra și "Metoda proiectelor la vârste timpurii" la Grădinița "Sfântul Iosif" din Adjudeni; - simpozioane la desfășurate la Grădinița "Sfânta Familie" și "Sfânta Ana" din Săbăoani; - sărbătorirea a 10 ani de grădiniță la Grădinița "Roza Venerini" Bacău și "Maria Roza Zangara" Buruienești; - zeci de proiecte educaționale derulate cu sprijinul și participarea multor grădinițe de stat sau particulare din țară și străinătate. Conștienți fiind că tradițiile, valorile și ethos-ul fiecărei unități școlare este important pentru dezvoltarea tuturor am pus la un loc "toate experiențele pozitive în favoarea tuturor" pentru că bătălia noastră este cu noi înșine, pentru a face din noi, în primul rând, modele de viață și de dăruire pentru binele oamenilor. Un rol important îl are puterea exemplului pentru că nimeni nu spune "nu se poate" și atunci teme ca "O nouă programă - o nouă provocare!" sau "Funcția de reglare - expresie a unui feed-back eficient în managementul unității școlare" sunt trepte pe care le urcăm sprijinindu-ne unii pe alții. Bătăliile mici duc la câștigarea războaielor mari și atunci am transformat concepte ca "piața educațională", "ofertă educațională", "design instituțional", "actori pe piața educației" în sisteme de obiective - conținuturi - strategii - evaluare, am devenit noi cei mai pretențioși evaluatori, am sacrificat tot în sprijinul acestor idei și mai ales am spus în fiecare zi "Trebuie să reușim!". Dacă am reușit îi rugăm pe cei care citesc articolul să tragă singuri concluziile: - 10 grădinițe acreditate de Ministerul Educației Cercetării și Tineretului; - două simpozioane naționale cu participări de excepție; - concursul de internațional artă plastică și jucării pentru copii "Copilul - zâmbet și culoare" aflat la a VIII-a ediție; - cursuri de perfecționare anuale; - o revistă a învățământului particular confesional, intitulată "Lăsați copiii să vină la mine!", al cărui prim număr a apărut în decembrie anul acesta; - un CD cu colinde și cântece de iarnă intitulat "Ce dulce este așteptarea!"; - atâtea mii de copii care zâmbesc așteptând ca în fiecare an să sărbătorească nașterea Domnului cu colinde și cântece învățate cu atâta drag de la cei care îi înconjoară. Peste Moldova se cern din văzduh primii fulgi albi și puri la fel ca sufletele copiilor din grădinițele noastre. Educatoarele și surorile sunt, ca în fiecare an, preocupate ca această bucurie să fie intensă și revărsată din sufletul lor plin de iubire. Copii râd și cântă întinzând mânuțe calde spre ieslea pruncușorului, ce altceva își poate dori mai mult o educatoare decât să fie copii ei fericiți! Educ. Carmen Nedelcu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |