![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Exortația apostolică REDEMPTORIS CUSTOS a Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea
Către episcopi,
INTRODUCERE 1. Chemat să fie purtătorul de grijă al Răscumpărătorului, "Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului: a luat la sine pe soția lui" (Mt 1,24). Inspirându-se din evanghelii, sfinții părinți ai Bisericii, încă din primele veacuri, au subliniat că sfântul Iosif, așa cum a avut o grijă plină de iubire față de Maria și s-a dedicat cu bucurie educării lui Isus Cristos [1], la fel el păzește și apără trupul său mistic, Biserica, al cărei model și figură este Fecioara cea sfântă. La centenarul publicării scrisorii enciclice Quamquam pluries a papei Leon al XIII-lea [2] și în spiritul cinstirii multiseculare a sfântului Iosif, doresc să ofer considerației voastre, dragi frați și surori, câteva reflecții despre cel căruia Dumnezeu "i-a încredințat grija comorilor sale cele mai prețioase" [3]. Împlinesc această datorie pastorală cu bucurie, pentru ca să crească în toți devoțiunea față de patronul Bisericii Universale și iubirea față de Răscumpărătorul pe care el l-a slujit în mod exemplar. Astfel, întregul popor creștin, nu numai că va apela cu mai mare fervoare la sfântul Iosif, dar va avea mereu în fața ochilor modul său smerit, matur de a sluji și de "a participa" la economia mântuirii [4]. Sunt de părere că reconsiderarea participării soțului Mariei în acest sens va da Bisericii, care se află împreună cu toată omenirea pe drumul spre viitor, posibilitatea de a regăsi mereu propria sa identitate în ambientul acestui plan de răscumpărare, care își are fundamentul în misterul întrupării. Sfântul Iosif a "participat" și la acest mister, așa cum nu a făcut-o nici o altă persoană umană, în afară de Maria, mama Cuvântului întrupat. El a participat la acest mister împreună cu ea, implicat în realitatea aceluiași eveniment mântuitor, și a fost păstrătorul aceleiași iubiri, prin puterea căreia Tatăl cel veșnic "ne-a rânduit de mai înainte spre înfiere, prin Isus Cristos" (Ef 1,5). I. CADRUL EVANGHELIC Căsătoria cu Maria 2. "Iosif, fiul lui David, nu te teme să o iei pe Maria, soția ta, căci ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt. Ea va naște un fiu și-i vei pune numele Isus, căci el va mântui poporul său de păcatele sale" (Mt 1,20-21). În aceste cuvinte este cuprins nucleul central al adevărului biblic despre sfântul Iosif, momentul existenței sale la care se referă în mod deosebit sfinții părinți ai Bisericii. Evanghelistul Matei explică semnificația acestui moment, arătând și modul în care l-a trăit Iosif. Totuși, pentru a înțelege pe deplin conținutul și contextul, este important de a lua în considerație textul paralel din Evanghelia după Luca. Referindu-ne la versetul care spune: "Nașterea lui Isus Cristos a fost astfel: mama lui, Maria, era logodită cu Iosif. Mai înainte ca ei să fi fost împreună, ea s-a aflat însărcinată prin puterea Duhului Sfânt" (Mt 1,18). Originea sarcinii Mariei "de la Duhul Sfânt" este descrisă mai amplu și explicit în ceea ce citim în Luca despre vestirea nașterii lui Isus: "În luna a șasea, îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea, numită Nazaret, la o fecioară logodită cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David. Iar numele fecioarei era Maria" (Lc 1,26-27). Cuvintele îngerului - "Bucură-te, o, plină de har, Domnul este cu tine!" (Lc 1,28) - au provocat o tulburare interioară în Maria și au făcut-o să reflecteze. Atunci trimisul o liniștește pe Fecioară și în același timp îi revelează planul special al lui Dumnezeu: "Nu te teme, Marie, pentru că ai aflat har la Dumnezeu. Vei primi în sân și vei naște un fiu, și-l vei numi Isus. Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său" (Lc 1,30-32). Evanghelistul afirmase ceva mai înainte că, în momentul vestirii, Maria "era logodită cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David". Natura acestei "logodne" este explicată în mod indirect, atunci când Maria, după ce a auzit ce i-a spus trimisul despre nașterea fiului, îl întreabă: "Cum va fi aceasta, de vreme ce nu cunosc bărbat?" (Lc 1,34). Atunci primește acest răspuns: "Duhul Sfânt va veni asupra ta și puterea Celui Preaînalt te va umbri; de aceea, sfântul care se va naște va fi numit Fiul lui Dumnezeu" (Lc 1,35). Maria, chiar dacă era "logodită" cu Iosif, va rămâne fecioară, deoarece copilul, zămislit în ea încă de la vestire, era zămislit de la Duhul Sfânt. În acest moment, textul din Luca este asemenea cu acela din Mt 1,18 și ne ajută să explicăm ceea ce citim acolo. Dacă, după logodna cu Iosif, "s-a aflat că Maria a zămislit de la Duhul Sfânt", acest fapt corespunde cu întregul conținut al Bunei-Vestiri și, îndeosebi, cu ultimele cuvinte rostite de Maria: "Fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38). Răspunzând la planul clar al lui Dumnezeu, o dată cu trecerea zilelor și a săptămânilor, Maria se arată în fața mulțimii și în fața lui Iosif ca "însărcinată", ca aceea care trebuie să nască și care poartă în sine misterul maternității. 3. În aceste circumstanțe, "Iosif, soțul ei, fiind drept și nevoind s-o denunțe, s-a hotărât să o lase în ascuns" (Mt 1,19). El nu știa cum să se comporte în fața maternității "minunate" a Mariei. Desigur, căuta un răspuns la această întrebare neliniștitoare, dar mai ales căuta o cale de ieșire din acea situație care pentru el era dificilă. "După ce cugetase el acestea, iată că un înger al Domnului i-a apărut în vis, spunându-i: Iosif, fiul lui David, nu te teme să o iei la tine pe Maria, soția ta, căci ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt. Ea va naște un fiu și-i vei pune numele Isus, căci el va mântui poporul său de păcatele sale" (Mt 1,20-21). Există o analogie strânsă între "vestirea" din textul lui Matei și cea din textul lui Luca. Trimisul divin îl introduce pe Iosif în misterul maternității Mariei. Cea care era, după Lege, "logodnica" sa, a devenit mamă prin puterea Duhului Sfânt, rămânând fecioară. Și când va veni în lume Fiul, purtat în sân de către Fecioară, va trebui să primească numele Isus. Acesta era un nume cunoscut între israeliți și deseori era dat copiilor. Însă, în acest caz, este vorba de Fiul care - conform promisiunii divine - va împlini pe deplin semnificația acestui nume: Isus - Yehosua, care înseamnă: "Dumnezeu mântuiește". Trimisul se adresează lui Iosif ca "soțul Mariei", ca aceluia care atunci când va veni timpul va trebui să pună acest nume copilului care se va naște din fecioara din Nazaret, logodită cu el. Așadar, i se adresează lui Iosif încredințându-i datoriile unui tată pământesc față de copilul Mariei. "Trezindu-se din somn, Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului: a luat-o la sine pe soția sa" (Mt 1,24). El a luat-o la sine împreună cu tot misterul maternității sale, a luat-o la sine împreună cu Fiul care va veni pe lume prin puterea Duhului Sfânt: astfel, el a demonstrat o disponibilitate de voință, asemenea Mariei, cu privire la ceea ce îi cerea Dumnezeu prin trimisul său. II. PĂSTRĂTORUL MISTERULUI LUI DUMNEZEU 4. Atunci când Maria, imediat după Buna-Vestire, s-a dus în casa lui Zaharia pentru a o vizita pe ruda ei Elisabeta, a auzit, chiar în momentul în care a salutat-o, cuvintele rostite de Elisabeta "umplută de Duhul Sfânt" (cf. Lc 1,41). În afară de cuvintele care se legau de salutul îngerului, Elisabeta a spus: "Fericită aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de Domnul" (Lc 1,45). Aceste cuvinte au fost gândul călăuzitor al enciclicei Redemptoris Mater, prin care am voit să aprofundez învățătura Conciliului Vatican II care afirmă: "Sfânta Fecioară a înaintat în peregrinarea credinței și a păstrat cu fidelitate unirea cu Fiul său până la picioarele crucii" [5], "mergând înaintea" [6] tuturor celor care îl urmează pe Cristos prin credință. Acum, la începutul acestei peregrinări, credința Mariei se întâlnește cu credința lui Iosif. Dacă Elisabeta a spus despre mama Răscumpărătorului "Fericită ești tu care ai crezut", într-un anumit sens se poate aplica această fericire și lui Iosif, deoarece el a răspuns afirmativ la cuvântul lui Dumnezeu, atunci când acesta i-a fost transmis în acel moment decisiv. Într-adevăr, Iosif nu a răspuns la "vestirea" îngerului ca Maria, ci "a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului: a luat la sine pe soția lui". Ceea ce a făcut el, este cea mai curată "ascultare a credinței" (cf. Rom 1,5; 16,26; 2Cor 10,5-6). Se poate spune că ceea ce a făcut Iosif l-a unit într-un mod cu totul special cu credința Mariei: el a acceptat ca adevăr venit de la Dumnezeu ceea ce ea acceptase deja la Buna-Vestire. Conciliul învață: "Lui Dumnezeu care revelează trebuie să i se răspundă prin «ascultarea credinței», prin care omul se încredințează total, în mod liber, lui Dumnezeu oferindu-i «supunerea deplină a minții și a voinței» și dându-și de bunăvoie adeziunea la revelația făcută de el" [7]. Fraza citată mai sus, care atinge esența credinței, se aplică perfect lui Iosif din Nazaret. 5. De aceea, el devine un păstrător deosebit al misterului "ascuns de veacuri în Dumnezeu" (cf. Ef 3,9), așa cum a devenit Maria în acel moment decisiv care este numit de către apostol "împlinirea timpului", atunci când "Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său, născut din femeie", pentru ca "să-i răscumpere pe cei care sunt sub Lege" și pentru ca "să primească înfierea" (cf. Gal 4,4-5). "I-a plăcut lui Dumnezeu - învață Conciliul - în bunătatea și înțelepciunea sa, să se dezvăluie și să facă cunoscut misterul voinței sale (cf. Ef 1,9): prin Cristos, Cuvântul făcut trup, oamenii pot ajunge la Tatăl în Duhul Sfânt și se fac părtași de firea dumnezeiască (cf. Ef 2,18; 2Pt 1,4)" [8]. Iosif este, împreună cu Maria, primul păstrător al acestui mister. Împreună cu Maria - și în relație cu Maria - el participă la această fază culminantă a autorevelării lui Dumnezeu în Cristos, și participă la acest mister încă de la început. Ținând cont de textele din ambii evangheliști, Matei și Luca, se poate spune că Iosif este chiar primul care este părtaș la credința mamei lui Dumnezeu și, făcând astfel, el o susține pe soția sa în credința vestirii divine. El este și cel care, cel dintâi, este pus de Dumnezeu pe calea "peregrinării credinței", pe care Maria - mai ales în timpul Calvarului și al Rusaliilor - va merge înainte în mod perfect [9]. 6. Calea proprie a lui Iosif, peregrinarea sa de credință, se va termina mai înainte, adică înainte ca Maria să stea la picioarele crucii pe Golgota și înainte ca ea - după ce Cristos s-a întors la Tatăl - să se afle în cenacolul Rusaliilor în ziua manifestării Bisericii în lume, Biserică născută prin puterea Duhului adevărului. Totuși, drumul de credință al lui Iosif are aceeași direcție, rămâne determinat total de același mister, al cărui prim păstrător a fost el împreună cu Maria. Întruparea și răscumpărarea constituie o unitate organică și indisolubilă, în care "economia revelației are loc prin evenimente și cuvinte intim unite între ele" [10]. Tocmai datorită acestei unități, papa Ioan al XXIII-lea, care nutrea o mare devoțiune față de sfântul Iosif, a stabilit ca în canonul roman al Liturghiei, memorialul veșnic al răscumpărării, numele său să fie alături de cel al Mariei și înaintea acelora ale apostolilor, marilor pontifi și martirilor [11]. Slujirea paternității 7. Așa cum se deduce din textele evanghelice, căsătoria cu Maria este fundamentul juridic al paternității lui Iosif. Dumnezeu îl alege pe Iosif ca soț al Mariei pentru a asigura protecția părintească a lui Isus. Rezultă că paternitatea lui Iosif - o relație care îl plasează cât mai aproape posibil de Cristos, scop al oricărei alegeri și predestinări (cf. Rom 8,28-29) - trece prin căsătoria cu Maria, adică prin familie. Evangheliștii, deși afirmă clar că Isus a fost zămislit prin puterea Duhului Sfânt și că în acea căsătorie a fost păstrată fecioria (cf. Mt 1,18-25; Lc 1,26-34), îl numesc pe Iosif soțul Mariei și pe Maria soția lui Iosif (cf. Mt 1,16; 18-20.24; Lc 1,27; 2,5). Dacă este important de a mărturisi zămislirea feciorelnică al lui Isus, în cazul Bisericii nu este mai puțin important de a apăra căsătoria Mariei cu Iosif, pentru că, din punct de vedere juridic, de ea depinde paternitatea lui Iosif. Se înțelege astfel de ce au fost înșirate generațiile conform genealogiei lui Iosif. "Pentru ce - se întreabă sfântul Augustin - nu trebuia să fie prin Iosif? Oare nu era Iosif soțul Mariei? ... Scriptura afirmă, prin intermediul autorității îngerești, că el era soțul. Nu te teme să o iei la tine pe Maria, logodnica ta, îi spune, pentru că ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt. I se poruncește să pună nume copilului, deși nu s-a născut din el. Ea va naște un fiu și-i vei pune numele Isus, îi spune. Scriptura știe că Isus nu s-a născut din sămânța lui Iosif, deoarece lui, care era preocupat de originea sarcinii, i se spune: este de la Duhul Sfânt. Totuși, nu îi este luată autoritatea paternă, din moment ce i se poruncește să dea nume copilului. În sfârșit, însăși Fecioara Maria, deși e conștientă că nu l-a zămislit pe Cristos din unirea conjugală cu el, îl numește totuși tatăl lui Cristos" [12]. Fiul Mariei este și fiul lui Iosif în virtutea legăturii matrimoniale care îi unește: "Din motivul acelei căsătorii fidele, amândoi au meritat să fie numiți părinții lui Cristos, nu numai mama, ci și tatăl său, în același mod, fiind soțul mamei sale; amândoi prin intermediul minții, nu al trupului" [13]. În această căsătorie nu a lipsit nimic din ceea ce se cere pentru a fi o căsătorie: "În părinții lui Cristos s-au realizat toate bunurile căsătoriei: copilul, fidelitatea, sacramentul. Cunoaștem copilul care este însuși Isus Domnul; fidelitatea, pentru că nu există nici un adulter; sacramentul, pentru că nu există nici un divorț" [14]. Analizând natura căsătoriei, atât sfântul Augustin, cât și sfântul Toma, o plasează întotdeauna în "unirea invizibilă a sufletelor", în "unirea inimilor", în "consimțământ" [15], elemente care în acea căsătorie s-au manifestat în mod exemplar. În momentul culminant al istoriei mântuirii, atunci când Dumnezeu își revelează iubirea față de omenire prin dăruirea Cuvântului, căsătoria dintre Maria și Iosif realizează în "libertate" deplină "dăruirea conjugală de sine", în primirea și exprimarea acestei iubiri [16]. "În această mare acțiune de reînnoire a tuturor lucrurilor în Cristos, căsătoria, purificată și reînnoită și ea, devine o realitate nouă, un sacrament al noii alianțe. Și iată că, în pragul Noului Testament, ca și la începutul celui vechi, există un bărbat și o femeie. Dar, în timp ce Adam și Eva au fost izvor al răului care a inundat lumea, Iosif și Maria constituie culmea de unde se revarsă sfințenia asupra întregului pământ. Mântuitorul a început opera de mântuire prin această unire feciorelnică și sfântă în care se manifestă voința sa atotputernică de a purifica și a sfinți familia, sanctuar al iubirii și leagăn al vieții" [17]. Câte învățături derivă astăzi de aici pentru familie! Deoarece "esența și îndatoririle familiei sunt definite în cele din urmă de iubire" și "familia primește misiunea de a păzi, a revela și a comunica iubirea, ca reflex viu și participare reală a iubirii lui Dumnezeu față de omenire și a iubirii lui Cristos Domnul față de Biserică, mireasa sa" [18], toate familiile trebuie să se oglindească în sfânta familie, în această "biserică domestică" [19] originală. În ea, "printr-un plan misterios al lui Dumnezeu, a trăit ascuns, timp de mai mulți ani, Fiul lui Dumnezeu: așadar, ea este prototipul și exemplul tuturor familiilor creștine" [20]. 8. Sfântul Iosif a fost chemat de Dumnezeu să slujească în mod direct persoana și misiunea lui Isus prin intermediul exercitării paternității sale: tocmai în felul acesta el cooperează la împlinirea timpurilor, la marele mister al răscumpărării și este cu adevărat "ministru al mântuirii" [21]. Paternitatea sa s-a exprimat concret "în faptul de a fi făcut din viața sa o slujire, o jertfă, pentru misterul întrupării și pentru misiunea răscumpărătoare care este unită cu misterul; în faptul de a fi folosit autoritatea legală care îi revenea asupra sfintei familii, pentru a face din această autoritate o dăruire totală de sine, a vieții sale, a muncii sale; în faptul de a fi convertit vocația sa umană la iubirea domestică, în jertfirea supraomenească de sine, a inimii sale și a oricărei capacități, în iubirea pusă în slujba lui Mesia care s-a născut în casa sa" [22]. Liturgia, amintind că au fost încredințate "ocrotirii fidele a sfântului Iosif începuturile misterelor mântuirii" [23], precizează și faptul că "Dumnezeu l-a pus în fruntea familiei sale, ca slujitor credincios și înțelept pentru ca el să păzească pe Fiul său unul-născut ca tată" [24]. Leon al XIII-lea subliniază măreția acestei misiuni: "Între toți, el se impune prin marea sa demnitate, deoarece, prin voință divină, el a fost purtătorul de grijă și, în opinia oamenilor, tată al Fiului lui Dumnezeu. Rezultă de aici că Isus, Cuvântul lui Dumnezeu, a fost supus lui Iosif, a ascultat de el și i-a dat acea cinstire și reverență datorate de copii taților" [25]. Deoarece nu se poate concepe ca unei misiuni sublime să nu-i corespundă calitățile cerute pentru a o putea îndeplini în mod adecvat, trebuie recunoscut că Iosif a avut față de Isus "printr-un dar ceresc special, toată iubirea naturală, toată grija afectuoasă pe care o poate avea un tată" [26]. Alături de puterea paternă asupra lui Isus, Dumnezeu l-a făcut părtaș pe Iosif și de o iubire corespunzătoare, acea iubire care își are izvorul în Tatăl "de la care își trage numele orice familie în cer și pe pământ" (Ef 3,15). În evanghelii este prezentată clar misiunea paternă a lui Iosif față de Isus. De fapt, mântuirea care trece prin umanitatea lui Isus, se realizează în gesturile care fac parte din viața zilnică de familie, respectând acea "condescendență" caracteristică economiei întrupării. Evangheliștii sunt foarte atenți să arate că în viața lui Isus nimic nu a fost lăsat la întâmplare, ci totul s-a desfășurat după un plan divin stabilit mai dinainte. Formula repetată atât de des "a fost așa pentru ca să se împlinească..." și referința evenimentului descris la un text din Vechiul Testament, tind să sublinieze unitatea și continuitatea planului care ajunge la împlinire în Cristos. Prin întrupare, "promisiunile" și "personajele" din Vechiul Testament devin "realități"; locuri, persoane, evenimente și rituri se întrepătrund conform unor porunci divine precise, transmise prin intermediul îngerului și ascultate de creaturi deosebit de sensibile la glasul lui Dumnezeu. Maria este slujitoarea smerită a Domnului, pregătită încă din veșnicie să fie mamă a lui Dumnezeu; pe Iosif, Dumnezeu l-a ales să fie "cel care se ocupă de buna rânduială a nașterii Domnului" [27], cel care are misiunea de a avea grijă de inserarea "ordonată" în lume a Fiului lui Dumnezeu, prin respectarea dispozițiilor divine și a legilor umane. Toată viața așa-numită "privată" sau "ascunsă" a lui Isus este încredințată grijii sale. Recensământul 9. Mergând la Betleem pentru recensământ, supunându-se dispozițiilor autorității legitime, Iosif a împlinit față de copil datoria importantă și semnificativă de a insera în mod oficial numele "Isus, fiul lui Iosif din Nazaret" (In 1,45) în analele imperiului. Această înscriere arată în mod clar apartenența lui Isus la neamul omenesc, om între oameni, cetățean al acestei lumi, supus legilor și instituțiilor civile, dar și "mântuitor al lumii". Origene descrie bine semnificația teologică inerentă acestui fapt istoric, semnificație ce nu este marginală: "Deoarece primul recensământ al întregului pământ a avut loc sub Cezar Augustus, și printre toți ceilalți s-a înregistrat și Iosif împreună cu Maria, soția sa, care era însărcinată, deoarece Isus s-a născut înainte ca recensământul să se termine, pentru cel care observă cu mare atenție poate să pară un fel de mister faptul că în înscrierea întregului pământ trebuie să fie înregistrat și Cristos. În acest fel, înregistrat împreună cu toți, el putea să-i sfințească pe toți; împreună cu întregul pământ înscris în recensământ, el putea să ofere pământului comuniunea cu sine, și după această înscriere îi scria pe toți oamenii de pe pământ în cartea celor vii, în care toți cei care vor crede în el vor fi apoi înscriși în cer împreună cu sfinții aceluia căruia i se cuvine slavă și domnie în vecii vecilor. Amin" [28]. Nașterea la Betleem 10. Ca păstrător al misterului "ascuns de veacuri în mintea lui Dumnezeu" care începe să se realizeze în fața ochilor săi "la împlinirea timpurilor", Iosif este împreună cu Maria, în noaptea din Betleem, martor privilegiat al venirii în lume a Fiului lui Dumnezeu. Așa scrie Luca: "Pe când erau ei acolo, s-au împlinit zilele ca Maria să nască și l-a născut pe fiul ei, primul născut, l-a înfășat și l-a culcat în iesle, pentru că nu era loc de găzduire pentru ei" (Lc 2,6-7). Iosif a fost martor ocular al acestei nașteri, petrecută în condiții umilitoare din punct de vedere uman, o primă vestire a acelei "despuieri" (cf. Fil 2,5-8), pe care Cristos a primit-o în mod liber pentru iertarea păcatelor. În același timp, el a fost martor al adorației păstorilor, ajunși la locul nașterii lui Isus după ce îngerul le dăduse această mare și fericită veste (cf. Lc 2,15-16); mai târziu, a fost și martor al cinstirii magilor veniți din Răsărit (cf. Mt 2,11). Tăierea împrejur 11. Tăierea împrejur a copilului, fiind prima îndatorire religioasă a tatălui, Iosif, prin acest rit (cf. Lc 2,21), își exercită dreptul și datoria sa față de Isus. Principiul conform căruia riturile din Vechiul Testament sunt umbra realității (cf. Evr 9,9; 10,1) explică de ce le acceptă Isus. Ca și celelalte rituri, și tăierea împrejur își află "împlinirea" în Isus. Alianța lui Dumnezeu cu Abraham, care avea ca semn tăierea împrejur (cf. Gen 17,13) a dobândit în Isus efectul său deplin și realizarea sa perfectă, Isus fiind acel "da" al tuturor făgăduințelor din vechime (cf. 2Cor 1,20). Impunerea numelui 12. Cu ocazia tăierii împrejur, Iosif dă copilului numele de Isus. Acest nume este singurul în care este mântuirea (cf. Fap 4,12); Iosif aflase semnificația numelui în momentul "vestirii": "Îi vei pune numele Isus, căci el va mântui pe poporul său de păcatele sale" (Mt 1,21). Dându-i numele, Iosif își declară paternitatea legală asupra lui Isus și, rostindu-i numele, îi proclamă misiunea de mântuitor. Prezentarea la templu 13. Acest rit, relatat de Luca (2,22-24), include răscumpărarea primului născut și aruncă lumină asupra rămânerii ulterioare a lui Isus la templu când avea doisprezece ani. Răscumpărarea primului născut este o altă datorie a tatălui, care este îndeplinită de Iosif. În primul născut era reprezentat poporul alianței răscumpărat din sclavie, pentru a aparține lui Dumnezeu. Și în acest sens, Isus, care este adevăratul "preț" de răscumpărare (cf. 1Cor 6,20; 7,23; 1Pt 1,19), nu numai că "împlinește" ritul Vechiului Testament, dar în același timp îl depășește, el nefiind un subiect ce trebuie răscumpărat, ci însuși autorul răscumpărării. Evanghelistul notează că "tatăl și mama lui se mirau de cele spuse despre el" (Lc 2,33) și îndeosebi de ceea ce a spus Simeon, arătându-l pe Isus, în cântarea sa adresată lui Dumnezeu, ca "mântuirea pregătită de Dumnezeu în fața tuturor popoarelor" și "lumină spre luminarea neamurilor și spre slava poporului său Israel" și, puțin mai înainte, ca "semn care va stârni împotrivire" (cf Lc 2,30-34). Fuga în Egipt 14. După prezentarea la templu, evanghelistul Luca notează: "Când au împlinit toate după Legea Domnului, s-au întors în Galileea, în cetatea lor, Nazaret. Iar copilul creștea și se întărea, plin de înțelepciune, și harul lui Dumnezeu era asupra lui" (Lc 2,39-40). Dar, conform textului după Matei, înainte de această întoarcere în Galileea, a avut loc un eveniment foarte important, pentru care providența divină apelează din nou la Iosif. Citim: "După ce au plecat ei (magii), iată ca îngerul Domnului i-a apărut în vis lui Iosif și i-a zis: Scoală-te, ia copilul și pe mama lui, fugi în Egipt și stai acolo până când îți voi spune, pentru că Irod are de gând să caute copilul ca să-l ucidă" (Mt 2,13). Cu ocazia venirii magilor din Răsărit, Irod a aflat de nașterea "regelui iudeilor" (Mt 2,2). Când au plecat magii, el "a trimis să fie uciși, în Betleem și în toate împrejurimile sale, toți copiii de la doi ani în jos" (Mt 2,16). În felul acesta, omorându-i pe toți, el voia să-l ucidă pe acel nou-născut "rege al iudeilor", despre care aflase în timpul vizitei pe care au făcut-o magii la curtea sa. Atunci Iosif, auzind în vis avertismentul, "a luat copilul și pe mama sa, în timpul nopții, și a plecat în Egipt. A rămas acolo până la moartea lui Irod, ca să se împlinească ceea ce a fost spus de Domnul prin profetul care zice: Din Egipt am chemat pe fiul meu" (Mt 2,14-15; cf. Os 11,1). Astfel, întoarcerea lui Isus de la Betleem la Nazaret a avut loc prin Egipt. După cum Israel a parcurs drumul exodului "de la starea de sclavie" pentru a începe vechea alianță, tot așa Iosif, păstrător și cooperator al misterului providențial al lui Dumnezeu, îl păzește și în exil pe cel care realizează noua alianță. Rămânerea lui Isus în templu 15. Din momentul vestirii, Iosif, împreună cu Maria, s-au aflat într-un fel în intimitatea misterului ascuns de veacuri în mintea lui Dumnezeu care a luat trup: "Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14). El a locuit în mijlocul oamenilor, iar ambientul locuinței sale a fost sfânta familie din Nazaret - una din multele familii ale acestei cetăți din Galileea, una din multele familii ale țării lui Israel. Aici Isus "creștea și se întărea, plin de înțelepciune, și harul lui Dumnezeu era asupra lui" (Lc 2,40). Evangheliile rezumă în puține cuvinte perioada lungă a vieții "ascunse", în timpul căreia Isus se pregătea pentru misiunea sa mesianică. Un singur moment iese în evidență în timpul acestei "ascunderi" și este descris de Evanghelia după Luca: Paștele din Ierusalim, atunci când Isus avea doisprezece ani. Isus a participat la această sărbătoare ca tânăr pelerin împreună cu Maria și cu Iosif. Și iată: "După ce s-au împlinit acele zile, pe când se întorceau, copilul Isus a rămas la Ierusalim, dar părinții lui nu știau" (Lc 2,43). După ce a trecut o zi, ei și-au dat seama și au început căutările "între rude și cunoscuți". "După trei zile, l-au găsit în templu, stând în mijlocul învățătorilor, ascultând și punându-le întrebări. Toți cei care îl ascultau se mirau de înțelepciunea și de răspunsurile lui" (Lc 2,46-47). Maria întreabă: "Fiule, de ce ne-ai făcut aceasta? Iată, tatăl tău și cu mine te-am căutat îngrijorați" (Lc 2,48). Răspunsul lui Isus a fost de așa natură încât cei doi "nu au înțeles cuvântul pe care li-l spusese". El a spus: "De ce m-ați căutat? Nu știați că eu trebuie să fiu în casa Tatălui meu?" (Lc 2, 49-50). Acest răspuns l-a auzit Iosif, căruia Maria tocmai îi dăduse calificativul "tatăl tău". De fapt, așa spuneau și credeau cu toții: "după cum se credea, Isus era fiul lui Iosif" (Lc 3,23). Răspunsul lui Isus trebuia să reînnoiască și mai mult în convingerea "presupusului tată" ceea ce acesta auzise într-o noapte, cu doisprezece ani înainte: "Iosife..., nu te teme să o iei la tine pe Maria, soția ta, căci ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt". Deja de atunci el știa că este păstrător al misterului lui Dumnezeu, iar Isus, în vârstă de doisprezece ani, a evocat chiar acest mister. "Trebuie să fiu în casa Tatălui meu". Susținerea și educarea lui Isus 16. Creșterea lui Isus "în înțelepciune, statură și har" (Lc 2,52) a avut loc în ambientul sfintei familii sub ochii lui Iosif, care avea misiunea înaltă de "a-l crește", adică de a-l hrăni, de a-l îmbrăca și de a-l instrui pe Isus în lege și într-o meserie, în conformitate cu datoriile încredințate tatălui. În jertfa euharistică, Biserica cinstește înainte de toate memoria glorioasei Fecioare Maria, dar și a fericitului Iosif [29], pentru că "l-a hrănit pe cel pe care credincioșii trebuiau să-l mănânce ca pâine a vieții veșnice" [30]. La rândul său, Isus "era supus lor" (Lc 2,51), răsplătind cu respect atențiile "părinților" săi. Astfel, el a voit să sfințească datoriile de familie și de muncă, pe care le îndeplinea alături de Iosif. III. BĂRBATUL DREPT - SOȚUL 17. În timpul vieții sale, care a fost o peregrinare în credință, Iosif, ca și Maria, a rămas credincios până la sfârșit chemării lui Dumnezeu. Viața Mariei a fost împlinirea până la capăt a acelui fiat de la început, rostit în momentul Bunei-Vestiri, în timp ce Iosif, așa cum s-a spus deja, în momentul "vestirii" nu a spus nici un cuvânt: el "a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului" (Mt 1,24). Și acest dintâi "a făcut" a devenit începutul "căii lui Iosif". De-a lungul acestei căi, evangheliile nu notează nici un cuvânt spus de el. Dar tăcerea lui Iosif are o elocvență specială: grație acestei tăceri, se poate citi în mod deplin adevărul conținut în calificativul pe care i-l dă evanghelia: bărbat "drept" (Mt 1,19). 18. Bărbatul "drept" din Nazaret are mai ales caracteristicile clare ale soțului. Evanghelistul vorbește despre Maria ca despre "o fecioară logodită cu un bărbat numit Iosif" (Lc 1,27). Înainte de a începe să se împlinească "misterul ascuns de veacuri" (Ef 3,9), evangheliile așază înaintea noastră imaginea soțului și a soției. Conform obișnuinței poporului ebraic, căsătoria se încheia în două etape: mai întâi era celebrată căsătoria legală (căsătorie adevărată) și numai după o anumită perioadă soțul o aducea pe soție în casa sa. Înainte de a trăi împreună cu Maria, Iosif era deci deja "soțul" ei; însă Maria păstra în ea dorința de a se dărui total și exclusiv lui Dumnezeu. S-ar putea pune întrebarea, în ce fel se împacă această dorință cu "nunta". Răspunsul vine numai din desfășurarea evenimentelor salvifice, adică din acțiunea specială a lui Dumnezeu însuși. Încă din momentul Bunei-Vestiri, Maria știe că trebuie să realizeze dorința sa feciorelnică de a se dărui lui Dumnezeu în mod exclusiv și total tocmai devenind mamă a Fiului lui Dumnezeu. Maternitatea prin puterea Duhului Sfânt este forma de dăruire pe care însuși Dumnezeu o așteaptă de la fecioară, "logodnica" lui Iosif. Maria rostește fiat-ul său. Faptul de a fi "logodită" cu Iosif este conținut chiar în planul lui Dumnezeu. Acest lucru îl arată amândoi evangheliștii citați, dar în mod deosebit Matei. Cuvintele spuse lui Iosif sunt foarte semnificative: "Nu te teme să o iei la tine pe Maria, soția ta, căci ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt" (Mt 1,20). Ele explică misterul soției lui Iosif: Maria este fecioară în maternitatea sa. În ea "Fiul Celui Preaînalt" ia trup omenesc și devine "Fiul Omului". Adresându-i-se lui Iosif prin cuvintele îngerului, Dumnezeu se adresează lui ca soț al fecioarei din Nazaret. Ceea ce s-a împlinit în ea, prin lucrarea Duhului Sfânt, exprimă în același timp o confirmare specială a legăturii conjugale care exista deja înainte între Iosif și Maria. Trimisul spune clar lui Iosif: "Nu te teme să o iei la tine pe Maria, soția ta". Pentru aceasta, ceea ce se întâmplase mai înainte - nunta sa cu Maria - a avut loc prin voința lui Dumnezeu și deci trebuia păstrat. În maternitatea sa divină, Maria trebuie să continue să trăiască asemenea unei "fecioare, logodită cu un bărbat" (cf. Lc 1,27). 19. În cuvintele "vestirii" din timpul nopții Iosif ascultă nu numai adevărul divin cu privire la chemarea inefabilă a soției sale, ci în ele el ascultă din nou adevărul cu privire la propria chemare. Acest bărbat "drept", care, în spiritul celor mai nobile tradiții ale poporului ales, o iubea pe fecioara din Nazaret și era legat de ea printr-o iubire conjugală, este chemat din nou de Dumnezeu la această iubire. "Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului: a luat-o la sine pe soția lui" (Mt 1,24); ceea ce s-a zămislit în ea "este de la Duhul Sfânt"; oare din aceste expresii nu trebuie să se recunoască faptul că și iubirea sa de bărbat este regenerată de Duhul Sfânt? Oare nu trebuie crezut că iubirea lui Dumnezeu, care a fost revărsată în inima omenească prin Duhul Sfânt (cf. Rom 5,5), modelează în modul cel mai perfect orice iubire umană? Într-un mod cu totul deosebit, ea modelează și iubirea conjugală a soților, aprofundând în ea tot ceea ce este vrednic și frumos din punct de vedere uman, tot ceea ce poartă semnele încredințării exclusive, a alianței persoanelor și a comuniunii autentice, după exemplul misterului trinitar. "Iosif... a luat-o la sine pe soția lui și nu a cunoscut-o înainte ca ea să fi născut un fiu" (cf. Mt 1,24). Aceste cuvinte arată o altă apropiere conjugală. Profunzimea acestei apropieri, intensitatea spirituală a unirii și a contactului dintre persoane - a bărbatului și a femeii - provin în definitiv de la Duhul, care dă viață (cf. In 6,63). Iosif, supus Duhului, a găsit chiar în el izvorul iubirii, al iubirii sale conjugale de bărbat, iar aceasta a fost o iubire mai mare decât aceea pe care "bărbatul drept" o putea aștepta după măsura propriei inimi omenești. 20. În liturgie, Maria este celebrată precum cea "unită cu Iosif, bărbat drept, printr-o legătură de iubire conjugală și feciorelnică" [31]. Este vorba, de fapt, de două iubiri care reprezintă în același timp misterul Bisericii, fecioară și mireasă, care își are simbolul în căsătoria dintre Maria și Iosif. "Fecioria și celibatul pentru împărăția lui Dumnezeu nu numai că nu contrazic demnitatea căsătoriei, ci o presupun și o confirmă. Căsătoria și fecioria sunt două moduri de a exprima și de a trăi unicul mister al alianței lui Dumnezeu cu poporul său" [32], care este comuniune de iubire între Dumnezeu și oameni. Prin jertfirea totală de sine, Iosif exprimă iubirea sa generoasă față de mama lui Dumnezeu, făcând-o "dăruire conjugală de sine". Deși era decis să se retragă pentru a nu împiedica planul lui Dumnezeu care se realiza în ea, el, prin porunca expresă a îngerului, o ține cu sine și îi respectă apartenența exclusivă la Dumnezeu. Pe de altă parte, din căsătoria cu Maria au izvorât pentru Iosif demnitatea sa unică și drepturile sale asupra lui Isus. "Este sigur că demnitatea de mamă a lui Dumnezeu este așa de înaltă, încât nimic nu poate fi atât de sublim; dar pentru că între preafericita Fecioară și Iosif a fost legat un nod conjugal, nu există îndoială că el s-a apropiat ca nimeni altul de acea demnitate preaînaltă, prin care mama lui Dumnezeu era cu mult deasupra tuturor creaturilor. Deoarece locuirea împreună este societatea și prietenia maximă, cu care, prin natura sa, trebuie unită comuniunea bunurilor, rezultă de aici că, dacă Dumnezeu l-a dat Fecioarei pe Iosif ca soț, i-a dat această demnitate nu numai ca unui tovarăș de viață, martor al fecioriei și apărător al cinstei, dar și pentru ca să participe, prin intermediul legământului conjugal, la neasemuita ei măreție" [33]. 21. O astfel de legătură de dragoste a constituit viața sfintei familii, mai întâi în sărăcia din Betleem, apoi în exilul din Egipt și, ulterior, în locuința de la Nazaret. Biserica înconjoară această familie cu venerație profundă, propunând-o tuturor familiilor ca model. Inserată direct în misterul întrupării, familia din Nazaret constituie ea însăși un mister special. De asemenea - ca și în întrupare - adevărata paternitate aparține acestui mister: forma umană a familiei Fiului lui Dumnezeu - familie umană adevărată, formată de misterul divin. În ea Iosif este tatăl: paternitatea sa nu este una care derivă din naștere; nu este "aparentă" sau numai "înlocuitoare", dar posedă în mod deplin autenticitatea paternității umane, a misiunii paterne în familie. În aceasta este conținută o consecință a unirii ipostatice: umanitatea primită în unitatea persoanei divine a Cuvântului-Fiu, Isus Cristos. Împreună cu primirea umanității, în Cristos este "primit" și tot ceea ce este uman și, în mod special, familia, ca primă dimensiune a existenței sale pe pământ. În acest context este "primită" și paternitatea umană a lui Iosif. Pe baza acestui principiu, cuvintele adresate de Maria lui Isus la vârsta de doisprezece ani în templu capătă semnificația lor justă: "Tatăl tău și cu mine... te-am căutat". Aceasta nu este o frază convențională: cuvintele mamei lui Isus arată toată realitatea întrupării, care aparține misterului familiei din Nazaret. Iosif, care încă de la început a acceptat prin "ascultarea credinței" paternitatea sa umană față de Isus, urmând lumina Duhului Sfânt, care se dăruiește omului prin credință, descoperea desigur tot mai mult darul inefabil al acestei paternități. IV. MUNCA - EXPRESIE A IUBIRII 22. Munca este exprimarea zilnică a acestei iubiri în viața familiei din Nazaret. Textul evanghelic precizează tipul de muncă prin care Iosif se străduia să asigure susținerea familiei: cea de tâmplar. Acest cuvânt simplu acoperă întregul arc al vieții lui Iosif. Aceștia sunt anii de viață ascunsă pentru Isus, despre care vorbește evanghelistul după episodul petrecut la templu: "Apoi a coborât cu ei, a venit la Nazaret și era supus lor" (Lc 2,51). Această "supunere", adică ascultarea lui Isus în casa din Nazaret, trebuie înțeleasă și ca participare la munca lui Iosif. Cel care era numit "fiul tâmplarului" a învățat meseria de la tatăl său purtător de grijă. Dacă în ordinea mântuirii și a sfințeniei familia din Nazaret este model pentru familiile umane, în mod analog este și munca lui Isus alături de Iosif tâmplarul. În epoca noastră, Biserica a scos în evidență această realitate, prin comemorarea liturgică a sfântului Iosif muncitorul, fixată la 1 mai. Munca umană, și îndeosebi munca manuală, capătă în evanghelie un accent special. Ea a fost primită în misterul întrupării împreună cu umanitatea Fiului lui Dumnezeu, așa cum a fost și răscumpărată în mod deosebit. Grație atelierului de lucru unde își exercita meseria sa împreună cu Isus, Iosif a apropiat munca umană de misterul răscumpărării. 23. În creșterea umană a lui Isus "în înțelepciune, statură și har", un rol important l-a avut virtutea hărniciei, "munca fiind un bine al omului" care "transformă natura" și-l face pe om, "într-un anumit fel, mai uman" [34]. Importanța muncii în viața omului cere ca să fie cunoscut și asimilat conținutul ei "pentru a-i ajuta pe toți oamenii să se apropie prin intermediul ei de Dumnezeu, Creator și Răscumpărător, să participe la planurile sale mântuitoare față de om și de lume și să aprofundeze în viața lor prietenia cu Cristos, asumând prin intermediul unei credințe vii o participare la tripla sa misiune: de preot, profet și rege" [35]. 24. În definitiv, este vorba despre sfințirea vieții zilnice, pe care fiecare trebuie să o urmărească în propria stare de viață și care poate fi promovată după un model accesibil tuturor: "Sfântul Iosif este modelul celor smeriți pe care creștinismul îi cinstește în mod deosebit; sfântul Iosif este dovada că pentru a fi urmași buni și autentici ai lui Cristos nu trebuie «lucruri mari», ci sunt cerute numai virtuți obișnuite, omenești, simple, dar adevărate și autentice" [36]. V. PRIMATUL VIEȚII INTERIOARE 25. Și munca de tâmplar în casa din Nazaret este acoperită de același climat de tăcere care însoțește tot ce se referă la figura lui Iosif. Însă este o tăcere care dezvăluie în mod special profilul interior al acestei figuri. Evangheliile vorbesc exclusiv despre ceea ce "a făcut" Iosif; totuși ele dau posibilitatea de a descoperi în "acțiunile" sale, învăluite de tăcere, un climat de contemplație profundă. Iosif era în contact zilnic cu misterul "ascuns de veacuri", care "și-a luat locuință" sub acoperișul casei sale. Acest lucru explică, de exemplu, pentru ce sfânta Tereza de Avila, marea reformatoare a Carmelului contemplativ, a devenit promotoare a reînnoirii cultului sfântului Iosif în creștinătatea occidentală. 26. Jertfirea totală a existenței sale, pe care a oferit-o Iosif ca o cerință a venirii lui Mesia în propria lui casă, își găsește un sprijin adecvat în "viața sa interioară deosebită, de unde primește porunci și întăriri și care îi inspiră logica și puterea caracteristică sufletelor simple și limpezi, care însoțește marile decizii, cum este aceea de a pune imediat la dispoziția planurilor divine libertatea sa, chemarea sa umană legitimă, fericirea sa conjugală, acceptând condiția, responsabilitatea și greutatea familiei și renunțând pentru o iubire feciorelnică incomparabilă la iubirea conjugală naturală care o constituie și o alimentează" [37]. Această supunere înaintea lui Dumnezeu, care înseamnă promptitudine de voință în a se dedica lucrurilor care se referă la slujirea sa, nu este altceva decât exercitarea devoțiunii, care constituie una din exprimările virtuții religiozității [38]. 27. Comuniunea de viață dintre Iosif și Isus ne face să mai luăm încă în considerare misterul întrupării, chiar sub aspectul umanității lui Cristos instrument eficace al lui Dumnezeu pentru sfințirea oamenilor: "În virtutea dumnezeirii, acțiunile umane ale lui Cristos au fost pentru noi mântuitoare, realizând în noi harul fie în vederea meritului, fie pentru o anumită eficacitate" [39]. Între aceste acțiuni, evangheliștii le privilegiază pe cele referitoare la misterul pascal, dar nu omit să sublinieze importanța contactului fizic cu Isus în vederea vindecărilor (cf. de exemplu Mc 1,41) și influența exercitată de el asupra lui Ioan Botezătorul, atunci când amândoi erau încă în sânul matern (cf. Lc 1,41-44). Așa cum s-a văzut, mărturia apostolică nu a neglijat relatarea nașterii lui Isus, a tăierii împrejur, a prezentării la templu, a fugii în Egipt și a vieții ascunse la Nazaret din cauza "misterului" de har conținut în aceste "gesturi", care sunt toate mântuitoare, pentru că sunt părtașe de același izvor de iubire: dumnezeirea lui Cristos. Dacă această iubire iradia prin intermediul umanității asupra tuturor oamenilor, desigur că de ea beneficiau în primul rând cei pe care voința divină îi introdusese în cea mai strictă intimitate a sa: Maria, mama sa, și Iosif, tatăl purtător de grijă [40]. Deoarece iubirea "paternă" a lui Iosif nu putea să nu influențeze iubirea "filială" a lui Isus și, invers, iubirea "filială" a lui Isus nu putea să nu influențeze iubirea "paternă" a lui Iosif, cum se poate intra în profunzimea acestei relații singulare? Sufletele cele mai sensibile la impulsurile iubirii divine văd pe bună dreptate în Iosif un exemplu luminos de viață interioară. În afară de aceasta, tensiunea aparentă între viața activă și cea contemplativă își află în el o depășire ideală, posibilă celui care posedă perfecțiunea dragostei. Urmând cunoscuta distincție între iubirea adevărului și exigența iubirii [41], putem spune că Iosif a experimentat atât iubirea adevărului, adică iubirea curată de contemplare a adevărului divin care iradia din umanitatea lui Cristos, cât și exigența iubirii, adică iubirea la fel de curată a slujirii, cerută de apărarea și de dezvoltarea aceleiași umanități. VI. PATRON AL BISERICII DIN TIMPUL NOSTRU 28. În timpuri grele pentru Biserică, Pius al IX-lea, voind să o încredințeze protecției speciale a sfântului patriarh Iosif, l-a declarat "patron al Bisericii Catolice" [42]. Pontiful știa că nu face un gest la întâmplare, deoarece din cauza demnității deosebite date de Dumnezeu acestui slujitor al său așa de credincios, "Biserica, după sfânta Fecioară, soția lui, a avut mereu o mare cinstire și l-a umplut de laude pe fericitul Iosif și a alergat la el mai ales în nenorociri" [43]. Care sunt motivele unei încrederi așa de mari? Leon al XIII-lea le-a expus astfel: "Motivele pentru care fericitul Iosif trebuie considerat patron special al Bisericii, iar Biserica, la rândul ei, trebuie să se încreadă tot mai mult că va avea apărarea și ocrotirea sa, provin îndeosebi din faptul că el a fost soțul Mariei și tatăl purtător de grijă al lui Isus [...]. Iosif a fost, la timpul său, păzitor, cap și apărător legitim și natural al familiei divine [...]. Așadar, este cu adevărat vrednic ca fericitul Iosif, așa cum a știut să conducă cu sfințenie familia din Nazaret în orice eveniment, tot așa acum să acopere și să apere cu ocrotirea sa cerească Biserica lui Cristos" [44]. 29. Această ocrotire trebuie să fie invocată și este necesară pentru Biserică nu numai pentru a se apăra împotriva pericolelor care apar, ci mai ales și în special pentru a se întări în acțiunea sa reînnoită de evanghelizare a lumii și de reevanghelizare în acele "țări și națiuni unde - așa cum am scris în exortația apostolică Christifideles laici - religia și viața creștină erau într-un timp deosebit de înfloritoare" și care "acum sunt puse la grea încercare" [45]. Pentru a duce prima vestire a lui Cristos sau pentru a o duce din nou acolo unde ea a fost neglijată sau uitată, Biserica are nevoie de "putere de sus" specială (cf. Lc 24,29; Fap 1,8), desigur un dar al Duhului Domnului, dar care nu este desprins de mijlocirea și de exemplul sfinților săi. 30. În afară de protecția sa sigură, Biserica se încrede și în exemplul luminos al lui Iosif, un exemplu ce depășește fiecare stare de viață și care se propune întregii comunități creștine, oricare ar fi starea și îndatoririle fiecărui credincios în cadrul ei. Cum s-a spus în constituția Conciliului Vatican II despre revelația divină, atitudinea fundamentală a întregii Biserici trebuie să fie aceea de "ascultare cu pietate a cuvântului lui Dumnezeu" [46], adică aceea de disponibilitate absolută de a sluji cu fidelitate voința mântuitoare a lui Dumnezeu, revelată în Isus. Găsim deja la începutul răscumpărării umane întruparea modelului de ascultare, după Maria, chiar în Iosif, cel care se distinge prin împlinirea fidelă a poruncilor lui Dumnezeu. Paul al VI-lea invita să se invoce ocrotirea sa "așa cum a obișnuit să facă Biserica, în aceste timpuri din urmă, înainte de toate printr-o reflecție teologică asupra unirii acțiunii divine cu acțiunea umană în marea economie a răscumpărării, în cadrul căreia prima, cea divină, este de la sine suficientă, dar a doua, cea umană, a noastră, deși nu este capabilă de nimic (cf. In 15,5), nu este niciodată scutită de o colaborare umilă, dar condițională și înnobilatoare. În afară de aceasta, Biserica îl invocă în calitate de protector dintr-o dorință profundă și foarte actuală de a-și revigora existența sa seculară cu virtuțile evanghelice adevărate, care strălucesc în sfântul Iosif" [47]. 31. Biserica transformă aceste exigențe în rugăciune. Amintind că Dumnezeu a încredințat grijii pline de iubire a sfântului Iosif începutul răscumpărării noastre, ea îi cere să-i dăruiască harul de a colabora cu fidelitate la opera mântuirii, de a-i dărui aceeași fidelitate și curăție a inimii care l-a animat pe Iosif în slujirea Cuvântului întrupat și de a umbla înaintea lui Dumnezeu pe căile sfințeniei și ale dreptății după exemplul și prin mijlocirea sfântului [48]. Deja cu o sută de ani în urmă, papa Leon al XIII-lea chema lumea catolică la rugăciune pentru a obține ocrotirea sfântului Iosif, patron al întregii Biserici. Scrisoarea enciclică Quamquam pluries reamintea acea "iubire paternă" pe care Iosif "o nutrea față de copilul Isus", și îi recomanda lui, "păzitor neobosit al familiei divine, moștenirea scumpă pe care Isus Cristos a dobândit-o cu sângele său". De atunci, Biserica - așa cum am amintit la început - imploră ocrotirea sfântului Iosif "pentru acea sfântă legătură de dragoste ce l-a unit cu neprihănita Fecioară, născătoare de Dumnezeu" și îi încredințează toate grijile sale, chiar și familia umană care este amenințată de pericole. Și astăzi avem numeroase motive pentru a ne ruga în același fel: "Îndepărtează de la noi, preaiubitorule părinte, toată ciuma rătăcirilor și a viciilor [...], vino din cer în ajutorul nostru în această luptă cu puterea întunericului [...]; și, precum odinioară ai scăpat din primejdia morții pe pruncul Isus, apără acum sfânta Biserică a lui Dumnezeu de cursele dușmanului și de orice nenorocire" [49]. Și astăzi avem motive întemeiate de a recomanda pe orice om sfântului Iosif. 32. Îndemn cu tărie ca amintirea prezentă a figurii sfântului Iosif să reînnoiască și în noi accentele acelei rugăciuni pe care a recomandat-o cu un secol în urmă predecesorul meu ca să se înalțe către el. Este sigur că această rugăciune și însăși figura lui Iosif dobândesc o actualitate reînnoită pentru Biserica din timpul nostru, în relație cu noul mileniu creștin. Conciliul Vatican II i-a sensibilizat din nou pe toți cu privire la "marile lucruri ale lui Dumnezeu", cu privire la acea "economie a mântuirii", al cărei ministru special a fost Iosif. Așadar, recomandându-ne ocrotirii celui căruia însuși Dumnezeu "i-a încredințat păzirea comorilor sale cele mai prețioase și mai mari" [50], învățăm în același timp de la el să slujim "economia mântuirii". Fie ca sfântul Iosif să devină pentru toți un învățător deosebit în slujirea misiunii mântuitoare a lui Cristos, datorie ce revine fiecăruia și tuturor în Biserică: soților și părinților, celor care trăiesc din munca mâinilor proprii sau din orice altă muncă, persoanelor chemate la viața contemplativă ca și celor chemate la apostolat. Bărbatul drept, care purta în sine tot patrimoniul vechii alianțe, a fost introdus și în "începutul" noii și veșnicei alianțe în Isus Cristos. Fie ca el să ne arate căile acestei alianțe mântuitoare, acum în pragul apropiatului mileniu, în care trebuie să dureze și să se dezvolte ulterior "împlinirea timpurilor" care este proprie misterului inefabil al întrupării cuvântului. Fie ca sfântul Iosif să obțină Bisericii și lumii, ca și fiecăruia dintre noi, binecuvântarea Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh. Roma, "Sfântul Petru", 15 august - solemnitatea Adormirii Maicii Domnului - din anul 1989, al unsprezecelea an de pontificat. Ioan Paul al II-lea [1] Cf. SF. IRINEU, Adversus haereses, IV, 23, 1, S.Ch., 100/2, pag. 692-694. [2] LEON AL XIII-LEA, Scrisoarea enciclică Quamquam pluries, 15.08.1889, Leonis XIII P.M. Acta, IX, 1890, pag. 175-182. [3] CONGREGAȚIA PENTRU CULTUL DIVIN, Decretul Quemadmodum Deus, 08.12.1870, Pii IX P.M. Acta, I, vol. V, pag. 282; PIUS AL IX-LEA, Scrisoarea apostolică Inclytum patriarcham, 07.07.1871, loc. cit., pag. 331-335. [4] Cf. SF. IOAN CRISOSTOMUL, In Matth. Hom., V, 3, PG, 57, pag. 57 ș.u. Sfinții părinți ai Bisericii și papii, pe baza identității numelui, au văzut în Iosif din Egipt un prototip al lui Iosif din Nazaret, în măsura în care primul a umbrit pe undeva ministerul și măreția celui din urmă, care a fost păzitorul celor mai prețioase comori ale lui Dumnezeu-Tatăl: Cuvântul întrupat și preasfânta sa Mamă. Cf., de exemplu, SF. BERNARD, Super "Missus est" Hom., II, 16, S. Bernardi Opera, IV, pag. 33 ș.u.; LEON AL XIII-LEA, Scrisoarea enciclică Quamquam pluries, 15.08.1889, loc. cit., pag. 179. [5] CONCILIUL ECUMENIC VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, 58. [6] Ibidem, 63. [7] CONCILIUL ECUMENIC VATICAN II, Constituția dogmatică despre revelația divină Dei verbum, 5. [8] Ibidem, 2. [9] Cf. CONCILIUL ECUMENIC VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, 63. [10] CONCILIUL ECUMENIC VATICAN II, Constituția dogmatică despre revelația divină Dei verbum, 2. [11] CONGREGAȚIA PENTRU CULTUL DIVIN, Decretul Novis hisce temporibus, 13.11.1962, AAS, 54, 1962, pag. 873. [12] SF. AUGUSTIN, Sermo 51, 10, 16, PL, 38, pag. 342. [13] SF. AUGUSTIN, De nuptiis et concupiscentia, I, 11, 12, PL, 44, pag. 421; cf. De consensu evangelistarum, II, 1, 2, PL, 34, pag. 1071; Contra Faustum, III, 2, PL, 42, pag. 214. [14] SF. AUGUSTIN, De nuptiis et concupiscentia, I, 11, 13, PL, 44, pag. 421; cf. Contra Iulianum, V, 12, 46, PL, 44, pag. 810. [15] Cf. SF. AUGUSTIN, Contra Faustum, XXIII, 8, PL, 42, pag. 470 ș.u.; De consensu evangelistarum, II, 1, 3, PL, 34, pag. 1072; Sermo 51, 13, 21, PL, 38, pag. 344 ș.u.; SF. TOMA, Summa theol., III, q. 29, a. 2 in conclus. [16] Cf. IOAN PAUL AL II-LEA, Discursurile din 09.01., 16.01., 20.02.1980, Învățăturile lui Ioan Paul al II-lea, III, 1, 1980, pag. 88-92, 148-152, 428-431. [17] PAUL AL VI-LEA, Alocuțiunea "ad motum" Equipes Notre-Dame (04.05.1970), 7, Învățăturile lui Paul al VI-lea, VIII, 1970, pag. 428. Laude similare aduse familiei din Nazaret ca exemplu perfect de comunitate domestică pot fi găsite, de exemplu, în LEON AL XIII-LEA, Scrisoarea apostolică Neminem fugit, 14.06.1892, Leonis XIII P.M. [Acta], XII, 1892, pag. 149 ș.u.; apud BENEDICT AL XV-LEA, Motu proprio Bonum sane, 25.07.1920, AAS, 12, 1920, pag. 313-317. [18] IOAN PAUL AL II-LEA, Exortația apostolică Familiaris consortio, 22.11.1981, 17, AAS, 74, 1982, pag. 100. [19] Ibidem, 49, loc. cit., pag. 140; cf. CONCILIUL ECUMENIC VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, 11; Decretul despre apostolatul laicilor Apostolicam actuositatem, 11. [20] IOAN PAUL AL II-LEA, Exortația apostolică Familiaris consortio, 22.11.1981, 85, loc. cit., pag. 189 ș.u. [21] Cf. SF. IOAN CRISOSTOMUL, In Matth. hom., V,3, PG, 57, pag. 57 ș.u. [22] PAUL AL VI-LEA, Discurs, 19.03.1966, Învățăturile lui Paul al VI-lea, IV, 1966, pag. 110. [23] Cf. Missale romanum, Collecta in "Sollemnitate s. Ioseph sponsi B.M.V.". [24] Cf. ibidem, Praefatio in "Sollemnitate s. Ioseph sponsi B.M.V.". [25] LEON AL XIII-LEA, Scrisoarea enciclică Quamquam pluries, 15.08.1889, Leonis XIII P.M. Acta, IX, 1890, pag. 178. [26] PIUS AL XII-LEA, Mesaj radiofonic adresat elevilor din Statele Unite ale Americii, 19.02.1958, AAS, 50, 1958, pag. 174. [27] ORIGENE, Hom. XIII in Lucam, 7, S.Ch., 87, pag. 214. [28] ORIGENE, Hom. XI in Lucam, 6, S.Ch., 87, pag. 194 și 196. [29] Cf. Missale romanum, Prex eucharistica I. [30] CONGREGAȚIA PENTRU CULTUL DIVIN, Decretul Quemadmodum Deus, 08.12.1870, Pii IX P.M. Acta, I, vol. V, pag. 282. [31] Collectio Missarum de Beata Maria Virgine, I, "Sancta Maria de Nazaret", Praefatio. [32] IOAN PAUL AL II-LEA, Exortația apostolică Familiaris consortio, 22.11.1981, 16, loc. cit., pag. 98. [33] LEON AL XIII-LEA, Scrisoarea enciclică Quamquam pluries, 15.08.1889, Leonis XIII P.M. Acta, IX, 1890, pag. 177 ș.u. [34] Cf. Scrisoarea enciclică Laborem exercens, 14.09.1981, 9, AAS, 73, 1981, pag. 599 ș.u. [35] Ibidem, 24, loc. cit., pag. 638. Papii din vremurile recente l-au prezentat în mod constant pe sfântul Iosif ca model pentru muncitori; cf., de exemplu, LEON AL XIII-LEA, Scrisoarea enciclică Quamquam pluries, 15.08.1889, loc. cit., pag. 180; BENEDICT AL XV-LEA, Motu proprio Bonum sane, 25.07.1920, loc. cit., pag. 314-316; PIUS AL XII-LEA, Discurs, 11.03.1945, 4, AAS, 37, 1945, pag. 72; Discurs, 01.05.1955, AAS, 47, 1955, pag. 406; IOAN AL XXIII-LEA, Mesaj radiofonic, 01.05.1960, AAS, 52, 1960, pag. 398. [36] PAUL AL VI-LEA, Discurs, 19.03.1969, Învățăturile lui Paul al VI-lea, VII, 1969, pag. 1268. [37] Ibidem. [38] Cf. SF. TOMA, Summa theol., II-II-ae, q. 82, a. 3, ad 2. [39] Ibidem, III, q. 8, a. 1, ad 1. [40] Cf. PIUS AL XII-LEA, Scrisoarea enciclică Haurietis aquas, 15.05.1956, III, AAS, 48, 1956, pag. 329 ș.u. [41] Cf. SF. TOMA, Summa theol., II-II-ae, q. 182, a. 1, ad 3. [42] Cf. CONGREGAȚIA PENTRU CULTUL DIVIN, Decretul Quemadmodum Deus, Pii IX P.M. Acta, I, vol. V, pag. 283. [43] Ibidem, pag. 282 ș.u. [44] LEON AL XII-LEA, Scrisoarea enciclică Quamquam pluries, Leonis XIII P.M. Acta, IX, 1890, pag. 177-179. [45] IOAN PAUL AL II-LEA, Exortația apostolică postsinodală Christifidelis laici, 30.12.1988, 34, AAS, 81, 1989, pag. 456. [46] CONCILIUL ECUMENIC VATICAN II, Constituția dogmatică despre revelația divină Dei Verbum, 1. [47] PAUL AL VI-LEA, Discurs, 19.03.1969, Învățăturile lui Paul al VI-lea, VII, 1969, pag. 1268. [48] Cf. Missale romanum, Collecta super oblata "In Sollemnitate s. Ioseph sponsi B.M.V."; Post communio "In Missa votiva s. Ioseph". [49] Cf. LEON AL XIII-LEA, "Oratio ad sanctum Iosephum" inclus imediat după textul scrisorii enciclice Quamquam pluries, 15.08.1889, Leonis XIII P.M. Acta, IX, 1890, pag. 183. [50] CONGREGAȚIA PENTRU CULTUL DIVIN, Decretul Quemadmodum Deus, 08.12.1870, Pii IX P.M. Acta, I, vol. V, pag. 282. © 1989 - Libreria Editrice Vaticana
© 2004 - Editura Presa Bună
Colecția Documente, nr. 44
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |