|
Discursuri și omilii
* * * * * "Vin pentru a vă propune pe acela care este adevărul lui Dumnezeu, pe Isus Cristos" Mesaj către poporul român în ajunul vizitei Dragi români, cu gândul și cu inima sunt deja în mijlocul vostru, în așteptarea fericită să pot trece curând granița țării voastre și să mă opresc pe un pământ atât de ilustru prin tradiții civile și bisericești. Sufletul îmi este cuprins de mulțumire la gândul întâlnirii cu dragul și veneratul frate Preafericirea sa patriarhul Teoctist și cu episcopii Sfântului Sinod, cu preoții, diaconii, călugării și cu toți credincioșii. Aștept momentul în care voi îmbrățișa fiii scumpi ai Bisericii Catolice: ai celei latine și ai celei greco-catolice, păstorii iubiți și dragii credincioși. Salut încă de pe acum pe domnul președinte și pe reprezentanții autorităților statului, chemați la dificila, dar pasionanta sarcină să conducă poporul la o trăire conștientă și matură a valorii fundamentale a libertății. Către voi toți, bărbați și femei, copii, bătrâni, bolnavi și tineri din România, se îndreaptă îmbrățișarea papei de la Roma! Vin la voi animat de dorința de a vă repropune, împreună cu păstorii voștri, mesajul evangheliei, care a avut o atât de mare însemnătate în istoria, civilizația și credința poporului român. Vin pentru a vă propune nu iluzii facile, nu încântări de moment, nu utopii trecătoare, nu polemici sterile asupra puterii pământești, ci pe acela care este adevărul lui Dumnezeu, pe Isus Cristos Domnul nostru, mort și înviat pentru mântuirea lumii. Pe curând! E prima dată când merg într-o țară în care creștinii sunt în majoritate ortodocși. Trimit încă de acum tuturor salutul meu, bucuros de această călătorie care înțelege să întărească legăturile din România și Sfântul Scaun, care au avut o asemenea însemnătate pentru istoria creștinismului în această vastă regiune. Vin la voi în numele lui Cristos, în pragul celui de-al treilea mileniu. Credincioșilor Bisericii Ortodoxe și ai Bisericii Catolice din România le urez bucurie și pace în Domnul înviat! Dragi români, aștept cu bucurie să fiu în mijlocul vostru. Vă asigur pe toți de afecțiunea și stima mea. * * * * * "Românie, țară-punte între Orient și Occident, în pragul unui nou mileniu, întemeiază-ți viitorul mai departe pe stânca tare a evangheliei" Discursul din timpul ceremoniei de bun venit
Domnule președinte, distinși reprezentanți ai Guvernului,
1. Cu mare bucurie sosesc astăzi în România, națiune mult dragă mie și pe care de multă vreme doream să o vizitez. Cu profundă emoție i-am sărutat pământul, recunoscător înainte de toate lui Dumnezeu cel atotputernic care în prevăzătoarea sa bunăvoință mi-a hărăzit să văd realizat acest gând. Expresia gratitudinii mele se îndreaptă apoi spre dumneavoastră, domnule președinte, pentru invitația repetată și pentru cuvintele pline de amabilitate cu care mi-ați manifestat sentimentele colaboratorilor și ale întregului popor român. Am apreciat mult cuvintele dumneavoastră de bun venit și le păstrez în suflet, în timp ce mă gândesc cu recunoștință la vizita pe care mi-ați făcut-o în 1993, atunci în calitate de rector al Universității din București și președinte al Conferinței Rectorilor de Universități din România. În dumneavoastră, prim cetățean al acestei nobile națiuni, văd reprezentați toți cetățenii și simt dorința vie de a le adresa un călduros salut de fraternitate și pace, începând cu populația capitalei până la locuitorii din satele cele mai îndepărtate. 2. Mulțumesc apoi în mod special Preafericirii voastre părinte Teoctist, patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, pentru expresiile fraterne pe care ați binevoit a mi le adresa, precum și pentru amabila invitație de a face o vizită Bisericii Ortodoxe Române, Biserică majoritară în țară. Este prima dată când providența divină îmi oferă posibilitatea să dedic o călătorie apostolică unei națiuni în majoritate ortodoxă și, desigur, acest lucru nu s-ar fi putut realiza fără condescendența și disponibilitatea fraternă din partea Sfântului Sinod al venerabilei Biserici Ortodoxe Române și fără consimțământul dumneavoastră, părinte patriarh, cu care voi avea mâine și duminică speciale și așteptate întâlniri. Nu pot în acest moment istoric să nu amintesc vizita pe care dumneavoastră mi-ați făcut-o în urmă cu zece ani la Vatican, manifestând voința fermă de a stabili în mod liber raporturile ecleziale de prietenie care păreau folositoare pentru poporul lui Dumnezeu. Am încredere că vizita mea va contribui la cicatrizarea rănilor produse în relațiile dintre Bisericile noastre în timpul celor 50 de ani care s-au scurs și va deschide un anotimp de colaborare reciprocă plină de încredere. Primii evanghelizatori ai României 3. Vă salut din toată inima și pe dumneavoastră, Mons. Lucian Mureșan, venerat arhiepiscop de Făgăraș și Alba-Iulia și președinte al Conferinței Episcopilor Catolici din România, și pe voi toți ceilalți frați întru episcopat de rit bizantin-român și de rit latin, cu un gând particular arhiepiscopului de București, Mons. Ioan Robu. Vă reînnoiesc întreaga mea gratitudine pentru insistența plină de solicitudine cu care m-ați invitat să vă vizitez. Sunt cu adevărat fericit că acest vis se realizează și îi mulțumesc Domnului împreună cu voi. Iată-mă, în sfârșit, între voi, pelerin de credință și de speranță. Pe voi toți, preaiubiți frați și surori catolici din fiecare comunitate și dieceză, preoți, călugări și laici, vă cuprind într-o îmbrățișare plină de afecțiune și emoție, în timp ce vă salut cu cuvintele apostolului Paul: "Har vouă și pace de la Dumnezeu Tatăl nostru și de la Domnul nostru Isus Cristos" (1Cor 1,3). Vizita mea de acum vrea să confirme legăturile dintre România și Sfântul Scaun, care au avut mare importanță pentru istoria creștinismului în regiune. Cum e cunoscut, potrivit tradiției, credința a fost purtată în aceste ținuturi de fratele lui Petru, apostolul Andrei, care a pecetluit neobosita sa operă misionară prin martiriul său petrecut la Patras. Alți martori de seamă ai evangheliei ca Sava Gotul, Niceta de Remesiana, provenind din Aquilea, și Laurențiu de Novae i-au continuat lucrarea, iar în timpul persecuțiilor din primele veacuri, cete de creștini au suferit martiriul: sunt martirii daco-romani, precum Zoticos, Attalos, Kamasis și Filippos, prin al căror sacrificiu s-a înrădăcinat profund credința creștină în pământul vostru. Sămânța evangheliei, căzută în teren fertil, a produs în perioada acestor două milenii roade abundente de sfințenie și de martiriu. Mă gândesc la sfântul Ioan Cassian și Dionisie Exiguul, care au contribuit la transmiterea comorilor spirituale, teologice și canonice ale Orientului grec și Occidentului latin; apoi, mult mai târziu, la voievodul Ștefan cel Mare și Sfânt, "un adevărat atlet al credinței creștine", cum l-a numit papa Sixt al IV-lea, și la numeroși alți slujitori ai evangheliei, între care domnitorul și martirul Constantin Brâncoveanu, iar mai recent, numeroșii martiri și mărturisitori ai credinței din secolul al XX-lea. Mărturie pentru Cristos sub regimul comunist 4. Preaiubiți frați și surori din România! Patria voastră a cunoscut în acest secol care se apropie de sfârșit ororile unor dure sisteme totalitare, împărtășind în suferință soarta a numeroase alte țări din Europa. Regimul comunist a suprimat Biserica de rit bizantin-român unită cu Roma, a persecutat episcopi și preoți, călugări, călugărițe și laici, dintre care nu puțini au plătit cu sângele fidelitatea lor față de Cristos. Unii au supraviețuit torturilor și sunt încă printre noi. Gândul meu pătruns de emoție se îndreaptă acum spre merituosul și prea scumpul cardinal Alexandru Todea, arhiepiscop emerit de Făgăraș și Alba-Iulia, care a petrecut 16 ani în închisoare și 27 în domiciliu obligatoriu. Aducându-i omagiu lui, care, în suferința acceptată cu creștinească răbdare din mâinile lui Dumnezeu, își continuă slujirea de fidelitate față de Biserică, aș dori să aduc un cuvenit tribut de recunoștință și celor care, făcând parte din Biserica Ortodoxă Română și din celelalte Biserici și comunități religioase, au îndurat persecuții similare și grave limitări. Moartea i-a unit pe acești frați ai noștri de credință în mărturia eroică a martiriului: ei ne lasă o lecție de neuitat de iubire față de Cristos și Biserica sa. 5. Slavă Domnului, după iarna cumplită a dominației totalitare, a început primăvara speranței. O dată cu evenimentele din 1989 și România a început un proces de restaurare a statului de drept în respectul libertăților, între care cea religioasă. Este vorba, desigur, de un proces, nu lipsit de obstacole, care trebuie continuat zi de zi, salvgardând legalitatea și consolidând instituțiile democratice. Urez ca în acest efort de reînnoire socială națiunea voastră să nu fie lipsită de sprijinul politic și financiar al Uniunii Europene, din care România face parte prin istorie și cultură. Pentru a vindeca rănile unui trecut crud și dureros este nevoie de răbdare și chibzuință, de spirit întreprinzător și onestitate. Această îndatorire grea, dar înălțătoare, le revine tuturor; este o provocare mai presus de toate pentru voi, dragi tineri, care sunteți viitorul acestui generos popor. Nu vă fie teamă să vă asumați cu curaj responsabilitățile și să priviți spre viitor cu încredere. Din partea sa, Biserica Catolică este gata să-și ofere contribuția, străduindu-se prin orice mijloc posibil să contribuie la formarea unor cetățeni atenți la adevăratele exigențe ale binelui comun. Românie, țară-punte între Orient și Occident, punct de răscruce între Europa centrală și cea orientală, Românie, pe care tradiția o numește cu frumosul titlu de "Grădina Maicii Domnului", vin la tine în numele lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, și al preasfintei Fecioare Maria. În pragul unui nou mileniu, întemeiază-ți viitorul mai departe pe stânca tare a evangheliei. Cu ajutorul lui Cristos vei fi protagonista unei noi perioade de entuziasm și curaj. Vei fi națiune prosperă, pământ roditor de bine, popor solidar și făcător de pace. Dumnezeu să te ocrotească și să te binecuvânteze mereu! * * * * * "O crescândă înțelegere între ortodocși, catolici și protestanți să fie ferment de unitate și de concordie în interiorul patriei voastre" Salut adresat românilor în fața catedralei patriarhale
1. "Iar Dumnezeul păcii să fie cu voi cu toți!" (Rom 15,33). Mult iubiți frați și surori, doresc să vă salut prin cuvintele apostolului Paul către romani pentru a vă manifesta afecțiunea mea și bucuria profundă pe care o simt aflându-mă împreună cu Preafericirea sa patriarhul Teoctist, pentru prima dată în mijlocul vostru, aici în România. Vă mulțumesc pentru primirea voastră sărbătorească ce izvorăște din credința în cel ce este mereu prezent acolo unde doi sau trei sunt adunați în numele meu: Isus Cristos, Domnul nostru (cf. Mt 18,20). Evanghelia, izvor de civilizație 2. Cristos însoțește dintotdeauna evenimentele națiunii române. Cum să nu amintim, în fapt, că evanghelizarea și formarea primelor comunități creștine au coincis cu însăși formarea străvechiului și nobilului vostru popor? Cum să nu relevăm cu recunoștință că evanghelia a pătruns profund, încă de la începuturi, viața și obiceiurile sale, devenind izvor de civilizație și principiu de sinteză între diversele suflete ale culturii sale? Datorită credinței creștine, această țară, care este legată de memoria lui Traian și de romanitate, dar care evocă chiar în nume Imperiul Roman de Răsărit și civilizația bizantină, a devenit în decursul secolelor o punte de legătură între lumea latină și ortodoxie, ca și între civilizația elenă și popoarele slave. Istoria credinței voastre este reprezentată semnificativ de picturile, prezente pe atâtea fațade ale bisericilor voastre care, cu toate vânturile și ploile, continuă să vestească iubirea lui Dumnezeu pentru oameni. Și românii, în condițiile istorice tragice, trecute și mai recente, au păzit cu curaj darul credinței creștine, rezistând unor violente persecuții și insidioase propuneri de a-și trăi viața fără Dumnezeu. Mulțumind Domnului pentru multele mărturii luminoase, înflorite pe pământ românesc, formulez urări ca credința în Cristos să se înrădăcineze mereu mai mult în inimile voastre și să strălucească în viața voastră pentru a fi transmisă întreagă generațiilor viitoare. 3. Dragi români, Domnul să însoțească drumul poporului vostru spre al treilea mileniu creștin! El să trezească în inimile voastre planuri și speranțe de bine și să vă dăruiască forța pentru a construi civilizația iubirii, bazată pe justiție, pe solidaritate, pe angajarea pentru binele comun și pentru o conviețuire cu adevărat fraternă. În special, urez ca o crescândă înțelegere între toți cei ce se onorează cu numele creștin - ortodocși, catolici de diverse rituri și protestanți de diferite denumiri - să fie ferment de unitate și de concordie în interiorul patriei voastre și în tot continentul european. Pacea lui Cristos să fie pururea cu voi. Amin! Cristos a înviat! * * * * * "Fiți imaginea lui Cristos pentru credincioșii voștri" Discursul din timpul întâlnirii cu membrii Conferinței Episcopilor din România
Mult iubiți frați întru episcopat din România! Te Deum laudamus, te Dominum confitemur, te aeternum Patrem omnis terra veneratur! 1. Cu aceste cuvinte ale vechiului imn, probabil al sfântului Ambrozie, dar atribuit și sfântului Niceta, apostol al acestui pământ când era încă Dacia romană, îmi place să deschid întâlnirea cu voi, la începutul vizitei mele pastorale în România. Vin aici pentru a mulțumi împreună cu voi Părintelui îndurării și Dumnezeului a toată mângâierea (2Cor 1,3), care, după ani de suferință, i-a îngăduit acestei nobile națiuni să cânte în libertate mărirea lui Dumnezeu. Lui îi cer ca această vizită să fie bogată în roade pentru Biserica Catolică din țara voastră, pentru toate Bisericile și comunitățile creștine, pentru întregul popor român. Vă sunt recunoscător pentru primirea călduroasă pe care mi-ați făcut-o. Îi mulțumesc și Mons. Lucian Mureșan, președintele conferinței voastre, pentru cuvintele pe care mi le-a adresat acum, subliniind profunda voastră comuniune cu succesorul lui Petru. Un salut special adresez Eminenței sale Alexandru Todea, arhiepiscop emerit de Făgăraș și Alba-Iulia, pe care sper să-l pot întâlni. Doresc să-i exprim aprecierea mea pentru marea sa mărturie de fidelitate creștină și de unitate indefectibilă cu sediul lui Petru în vremurile prigoanei. Prin voi doresc să salut preoții voștri, precum și pe toți călugării, călugărițele și diaconii, al căror entuziasm și devotament pentru cauza împărăției lui Dumnezeu îmi sunt bine cunoscute. 2. În acest ultim an de pregătire pentru marele jubileu, Biserica întreagă contemplă figura lui Dumnezeu Tatăl. Este o ocazie prețioasă de a-i ajuta pe toți să redescopere chipul patern al lui Dumnezeu, așa cum Isus ni l-a revelat. Chemându-l pe Dumnezeu cu numele familiar de "Abba" (cf. Mc 14,36), a revelat relația intimă și consubstanțială care-l leagă de Tatăl ceresc în profunzimea de nepătruns a misterului trinitar. În același timp, jertfindu-se pentru noi și dăruindu-ne Spiritul său, ne-a făcut părtași ai trăirii sale filiale îngăduindu-ne să-l invocăm și noi pe Dumnezeu cu dulcele nume de Tată (cf. Rom 8,15; Gal 4,6). Aceasta este vestea de har pe care sunteți chemați să o purtați ca apostoli ai lui Cristos. "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut" (In 3,16): această veste de bucurie să vibreze în cuvintele voastre, să strălucească pe chipul vostru, să fie mărturisită de faptele voastre. Să se poată spune despre fiecare dintre voi ceea ce s-a spus despre sfântul Niceta, care era pe punctul de a se întoarce în Dacia ca vestitor al evangheliei: "O nimis terra et populi beati, / quos modo a nobis remeans adibis, / quos tuo accedens pede visitabit / Christus et ore" (Sfântul Paulin de Nola, Carmen XVII, 13-16). Episcopul, artizanul și garantul comuniunii ecleziale 3. Da, fiți imaginea lui Cristos pentru credincioșii voștri. Fiți astfel mai presus de toate ca făuritori de comuniune. În acest an al Tatălui trebuie să simțim mai puternic năzuința lui Cristos pentru unitate: "Tată, ca toți să fie una, precum suntem și noi" (In 17,11). Episcopul este garantul comuniunii, iar rolul său părintesc trebuie să ajute comunitatea să se dezvolte ca familie, reflectând oarecum însăși paternitatea lui Dumnezeu (cf. sfântul Ignațiu din Antiohia, Către trallieni, III,1). Multiple sunt formele și exigențele comuniunii pe care episcopii sunt chemați să le cultive. Fundamentală este comuniunea care îi unește cu ceilalți episcopi și în particular cu episcopul Romei, succesorul lui Petru. Această comuniune trebuie trăită în modul cel mai concret cu confrații episcopi din propria țară, încât ea să devină izvor de îmbogățire reciprocă. Lucru valabil în mod deosebit atunci când, cum este cazul României, tradiția Bisericii se exprimă în rituri diferite, fiecare dintre ele aducându-și propria contribuție de istorie, de cultură, de sfințenie. Conferința voastră într-adevăr reunește episcopii Bisericii Latine și ai celei Greco-Catolice, iar unul dintre voi este și ordinarius pentru cea armeană. Ea vă oferă atât un loc de întâlnire fraternă și sprijin reciproc, cât și oportunitatea de a coordona activitățile referitoare la problemele ce vă sunt comune privind evanghelizarea și promovarea umană. În lumina experienței acestor ani, trebuie recunoscut că această instituție și-a demonstrat utilitatea. Ea este menită să fie un semn de unitate pentru întreaga voastră societate, arătând cum diversitatea, departe de a fi factor de dezbinare, poate contribui la o unitate mai profundă, întrucât este îmbogățită cu darurile fiecăruia. 4. E de trebuință a se cunoaște și prețui reciproc, purtând sarcinile unii altora (cf. Gal 6,2). În spiritul acestor sentimente de împărtășire reciprocă trebuie educat poporul lui Dumnezeu și îndeosebi viitorii preoți. În acest scop, formarea comună a seminariștilor este un instrument semnificativ pentru ca ei să deprindă concret sensul respectului și acceptării celuilalt. Ei să fie într-adevăr pupila ochilor voștri. Comuniunea trebuie să distingă relațiile credincioșilor între ei, cu preoții și cu episcopul. Trebuie promovată în toate felurile, prin practica ascultării reciproce și prin valorificarea organismelor participative. Pentru această mărturie de unitate și pentru vitalitatea însăși a misiunii Bisericii este decisivă angajarea preoților, colaboratori indispensabili ai ordinului episcopal. Dacă pe de o parte este datoria preoților să recunoască în episcop pe tatăl lor și să asculte de el cu profund respect, în ceea ce-l privește, după cum amintește conciliul, "episcopul să-i considere pe colaboratorii săi preoți ca fii și prieteni" (Lumen gentium 28). Mult iubiților, fiți aproape de preoții voștri. Sprijiniți-i în momentele de încercare. Îngrijiți-vă de formarea lor permanentă, stabilind împreună cu ei spațiile de rugăciune, de reflecție, de actualizare pastorală. 5. De atenții similare trebuie să beneficieze, firește, și călugării și călugărițele. Respectând carismele lor și particularitățile fiecărui institut, este datoria episcopilor să armonizeze prezența lor pentru binele comun al întregii Biserici. Trebuie apoi mulțumit Domnului pentru numeroasele vocații, bărbați și femei, pe care el continuă să le suscite în România. E nevoie însă ca acelora care sunt chemați la preoție și la viața consacrată să li se asigure o educație solidă și integrală, atât din punct de vedere doctrinar, cât și pastoral și spiritual. Și aceasta de preferință în țara voastră, pentru care este necesar a forma bine profesorii, educatorii, în special directorii spirituali. Știu că s-a făcut mult, dar trebuie continuat în această direcție ținând seamă de exigențele complexe și crescânde ale timpurilor noastre. 6. O grijă deosebită trebuie acordată promovării laicilor, care este o urgență a întregii Biserici, dar, în mod particular, pentru țările ieșite din experiența comunismului. Este vorba de a-i ajuta să devină conștienți de vocația lor specifică, adică "să caute împărăția lui Dumnezeu ocupându-se de cele vremelnice și orânduindu-le după voința lui Dumnezeu" (Lumen gentium, 31). Evident, există spații ample de slujire ce le sunt deschise și în interiorul comunității creștine, însă este sarcina de neînlocuit a laicilor de a face prezentă evanghelia în acele domenii ale vieții sociale, economice și politice, unde în mod normal clerul nu ajunge să acționeze. Pentru această importantă misiune ei au nevoie de sprijinul întregii comunități. Sunt chemate să desfășoare un rol semnificativ și asociațiile de laici, aprobate de episcopi și acționând într-un climat de respect reciproc și de colaborare cu păstorii. Restituirea bunurilor confiscate și dialogul cu ortodoxia 7. În urma evenimentelor din 1989 și în țara voastră a fost instaurat sistemul democratic: este o construcție ce necesită timp, răbdare și constanță. La rândul ei, Biserica Catolică a putut să se reorganizeze și poate să-și desfășoare liber activitatea pastorală. Chiar dacă nu lipsesc dificultăți, trebuie privit cu încredere spre viitor și, cu ajutorul Domnului, să se dedice noii evanghelizări. O provocare de prim ordin este grija de a propune credința noilor generații. Din punct de vedere statistic, România este o țară relativ "tânără". Din păcate, tinerii se lovesc azi de noi dificultăți ce complică și periclitează procesul lor educativ. Este important ca Biserica să sprijine sarcina părinților, cei dintâi educatori ai fiilor, și să le ofere contribuția sa specifică mai ales prin cateheză și învățământul religiei. Înainte de al doilea război mondial, Biserica Catolică avea în România numeroase școli, cu un sistem elaborat pentru susținerea lor. Prin confiscarea bunurilor, această importantă operă bisericească a dispărut. Chiar recunoscând că ar fi dificil să se revină la situația de dinainte, ar fi o datorie de justiție să se restituie școlile și bunurile confiscate, punând Biserica în situația de a-și desfășura misiunea și în domeniul educativ. Fără îndoială, întreaga societate ar beneficia de mari avantaje. 8. Restituirea bunurilor este o problemă ce reapare des mai ales pentru Biserica Catolică de rit bizantin-român, lipsită încă de numeroase locuri de cult de care dispunea înainte de suprimarea ei. Bineînțeles, justiția cere ca tot ceea ce a fost sustras să fie, pe cât posibil, restituit. Îmi este cunoscut că ierarhii nu cer restituirea simultană a tuturor bunurilor confiscate, dar ar voi să le aibă pe cele care servesc mai mult pentru slujbele liturgice: catedralele, bisericile protopopiatelor etc. În această privință am urmărit cu mare interes lucrările Comisiei mixte a Bisericii Ortodoxe Române și Bisericii Greco-Catolice cu privire la chestiunile amintite. Cu toate dificultățile, nu există nici o îndoială că această comisie a avut un rol pozitiv. Formulez cele mai vii urări ca ambele părți să se străduiască să trateze mai departe problema prin dialog sincer și respectuos și sper ca această vizită a mea să poată aduce o contribuție ulterioară acestei căi de dialog fratern în adevăr și în caritate. Acest dialog se înscrie apoi în orizontul mai vast al angajării ecumenice, la care întreaga Biserică este chemată. Trebuie să ne străduim toți, cu inimă deschisă și perseverență în cadrul dialogului, atât teologic cât și operativ, cu celelalte Biserici și comunități creștine, în perspectiva unității tuturor discipolilor lui Cristos. În această privință să nu uităm învățătura Conciliului Vatican II, când subliniază că sufletul mișcării ecumenice îl constituie convertirea inimii, sfințenia și rugăciunea (cf. Unitatis redintegratio, 8). Sper ca și în România să se poată organiza inițiative ecumenice, împreună cu frații noștri ortodocși și celelalte comunități creștine, cu prilejul anului jubiliar, pentru a implora împreună de la Domnul "să sporească unitatea între toți creștinii de diferite confesiuni până la atingerea comuniunii depline" (Tertio millennio adveniente, 16). Prezența Bisericii în domeniul social 9. Alături de perspectivele cu caracter intereclezial și ecumenic, angajarea Bisericii Catolice din România trebuie să răspundă și unor precise așteptări pe tărâm social. Sunt multe problemele care cheamă în cauză mărturia creștină. Doresc doar să subliniez atenția specială pe care o merită familia, celulă de bază a societății. Trebuie să se ofere familiilor orientarea și sprijinul de care au nevoie, pentru a fundamenta drumul și rolul lor educativ pe adevărate valori morale și spirituale. Îndeosebi nu trebuie încălcat respectul datorat vieții fiecărei persoane, din momentul conceperii până la moartea naturală. O atenție concretă și generoasă trebuie să cultive Biserica față de cei mai săraci și marginalizați. Este vorba de o sarcină enormă, pentru a cărei realizare se cere ca efortul eclezial să fie coordonat cu sarcinile ce în acest domeniu revin instituțiilor guvernamentale și neguvernamentale, ca și oamenilor de bunăvoință. 10. Preaiubiților, reconstrucția societății române va fi cu atât mai solidă cu cât se va înrădăcina mai mult în tradițiile voastre cele mai sănătoase. E nevoie mai ales a redescoperi puterea credinței tuturor acelora care au preferat să moară decât să renege pe Dumnezeu sau Biserica. Fiecare Biserică și comunitate religioasă din țara voastră a avut martirii săi, și în secolul XX. Tuturor doresc astăzi să le aduc omagiu. La rândul ei, Biserica Catolică este invitată să adune dovezi pentru a nu pierde memoria martirilor săi, pentru a le urma mărturia de fidelitate și devotament față de Domnul. Cum să nu amintim, de pildă, de regretatul cardinal Iuliu Hossu (1885-1970), episcop de Cluj-Gherla? Predecesorul meu Paul al VI-lea a dezvăluit ulterior că unul din cardinalii "in pectore" creați în Consistoriul din 20 aprilie 1969 era tocmai Mons. Hossu și l-a numit "ilustru servitor al Bisericii, preamerituos pentru fidelitatea sa și îndelungile suferințe și privațiuni pe care le-a îndurat pentru ea; simbol și reprezentant el însuși al fidelității multor episcopi, preoți, călugări, călugărițe și credincioși ai Bisericii de rit bizantin" (AAS LXV, 165). Și Biserica Catolică de rit latin a fost obiect de prigoană, așa cum e documentat de figura dârză a slujitorului lui Dumnezeu Mons. Aaron Marton (1896-1980), episcop de Alba-Iulia, care a fost mai întâi întemnițat iar apoi constrâns să trăiască în domiciliu forțat. Cu profundă emoție amintesc, totodată, pe Mons. Anton Durcovici (1888-1951), eroic episcop de Iași, mort în închisoare. Sunt doar câteva dintre multele și ilustrele figuri de ucenici ai lui Cristos, victime ale unui regim care, ostil lui Dumnezeu prin ateismul său, a călcat în picioare și omul, creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. 11. Acum, dragi confrați, o pagină nouă s-a deschis în istoria voastră. Este un dar și în același timp o îndatorire. Călăuziți cu vigoare comunitățile încredințate vouă, pentru ca întregul vostru popor să poată păși către un viitor mereu mai conform cu planul lui Dumnezeu. Încrederea voastră să fie pusă în cel care, trimițând apostolii în lume, i-a asigurat: "Iată, eu sunt cu voi până la sfârșitul lumii (Mt 28,20). Încredințez strădania Bisericilor voastre ocrotirii materne a preasfintei Fecioare. Ea, care a fost pentru voi "steaua dimineții", la care ați privit în noaptea persecuției, să fie acum "steaua noii evanghelizări" și să arate întregii societăți române drumul Fiului său, Isus Cristos, "calea" ce duce la casa Tatălui. Vouă, preoților voștri, călugărilor, călugărițelor, diaconilor și tuturor credincioșilor de pe acest iubit pământ al României vă dau din inimă binecuvântarea mea. Cristos a înviat! * * * * * "Fiecare este responsabil de frații săi și de viitorul țării" Discursul de la întâlnirea cu autoritățile civile și politice, Domnule președinte, domnilor președinți ai Senatului și Camerei Deputaților,
1. Răspunzând invitației pe care mi-ați făcut-o de a vizita România, sunt fericit, domnule președinte, de a păși pentru prima dată pe pământul țării voastre. Vă mulțumesc mult pentru primirea și cuvintele pline de curtoazie pe care mi le-ați adresat, personal, precum și în numele autorităților națiunii. Salut membrii corpurilor constituite și pe reprezentanții poporului român ca și pe membrii comunităților religioase și ai corpului diplomatic; adresez, de asemenea, salutările mele cele mai cordiale responsabililor vieții publice, precum și persoanelor care au contribuit la pregătirea vizitei mele și tuturor românilor. Pelerin al păcii 2. Vin pe pământul vostru ca pelerin al păcii, al fraternității și al înțelegerii în sânul națiunilor, între popoare și între discipolii lui Cristos. Pe parcursul diferitelor etape ale vizitei mele, voi întâlni diversele comunități ecleziale, ca și poporul român. Mulțumesc din inimă Preafericirii sale Teoctist, patriarhul României, pentru cuvintele de bun venit. Întâlnirea noastră și momentele de rugăciune pe care le vom împărtăși sunt dovezi elocvente de fraternitate evanghelică. Pe linia ultimului conciliu și în perspectiva marelui jubileu, gesturile sunt cele care marchează în mod semnificativ drumul unității creștinilor. Doresc ca păstorii și credincioșii să facă, la rândul lor, gesturi concrete de dialog și de primire reciprocă, ce vor demonstra că iubirea fraternă în Cristos nu e o vorbă în zadar, ci o componentă a vieții creștine și a Bisericii. 3. Țin de asemenea să salut pe episcopii catolici din România, ca și pe toți membrii comunităților lor: latină, greco-catolică și armeană. Îi asigur de afecțiunea mea paternă. Reafirmându-le admirația pentru munca desfășurată în vremuri de încercare, cu fidelitate și curaj, mă bucur de acțiunea lor pastorală în comuniune cu succesorul lui Petru, semn al unității trupului lui Cristos și al angajării lor în cadrul societății române. 4. Sunt fericit să întâlnesc membrii corpului diplomatic; prezența lor demonstrează atenția pe care statele vecine, Europa și lumea în ansamblu o acordă României, dezvoltării sale interne și relațiilor externe. Urez ca întreaga comunitate internațională să intensifice ajutoarele în favoarea națiunilor care, ieșind de sub jugul comunist, trebuie să-și reorganizeze viața economică și socială; aceste țări vor deveni astfel făuritoare de pace și de prosperitate pentru locuitorii lor și parteneri tot mai responsabili în viața internațională. 5. Prezența reprezentanților diferitelor comunități religioase mă face să subliniez rolul esențial al Bisericilor. Lor le revine sarcina de a fi făuritoare de pace, de solidaritate și de fraternitate, astfel încât să nu se prezinte ca antagoniste, ci drept colaboratoare în vederea binelui comun, lăsând la o parte tot ce poate exacerba opozițiile, pasiunile și ideologiile care, în decursul deceniilor trecute, au încercat să prevaleze asupra persoanelor, asupra comunităților omenești locale și asupra principiilor de libertate și de adevăr. În condițiile respectării autonomiei realităților temporale, misiunea lor spirituală le cheamă să stea de veghe în lume, pentru a aminti valorile care stau la baza vieții sociale și pentru a identifica sub aspect uman și spiritual orice lipsă de respect datorat fiecărei persoane, demnității și libertăților sale fundamentale, mai cu seamă libertatea religioasă și libertatea de conștiință. 6. România trăiește o perioadă de tranziție determinantă pentru viitor, pentru participarea ei mai intensă la construcția Europei și la prezența ei pe scena mondială. Gândul meu se îndreaptă spre cei care trec prin încercări, în special cei ce sunt greu loviți de criza economică și cei care se află în situații de sărăcie sau de boală, precum și familiile care cu greu reușesc să facă față necesităților. Invit toți românii să dea dovadă de solidaritate, arătând astfel concret că viața pe același teritoriu creează legături puternice de fraternitate. Nimeni nu trebuie să se simtă exclus sau să dispere sub pretextul ritmului lent al transformărilor sau să se desolidarizeze de mersul comun. Fiecare este responsabil de frații săi și de viitorul țării. Sechelele și cicatricele comunismului în memoria poporului 7. Patruzeci de ani de comunism ateu au lăsat urme și cicatrice în trupul și în memoria poporului vostru și au instaurat un climat de neîncredere; toate acestea nu pot dispărea fără un efort real de convertire a cetățenilor, în viața lor personală și în relațiile cu ansamblul comunității naționale. Fiecare trebuie să întindă mâna fraților săi, astfel încât promovarea și dezvoltarea să fie în favoarea tuturor, în special a celor care au îndurat efectele nefaste ale diferitelor crize din trecut. Poporul vostru este bogat în resurse nebănuite, de încredere în sine și de solidaritate. Conștient de aceste valori, el este chemat să dezvolte o artă de a trăi împreună care este un supliment de suflet și de umanitate. Solidaritatea și încrederea reclamă de la toții protagoniștii vieții sociale acordul și respectul diferitelor niveluri de intervenție, precum și o angajare perseverentă și o atitudine onestă din partea tuturor celor care au sarcina să administreze problemele societății. Pornind de la aceasta se constituie cu adevărat o comunitate de destin. Încurajez locuitorii României să depună eforturi pentru a edifica o societate în serviciul tuturor și să se lase uniți din nou de mesajul lui Cristos, așa cum au făcut înaintașii lor din timpurile apostolice, arătând ce loc important au valorile creștine, spirituale, morale și umane în viața națiunii. 8. Răsturnările rezultate în urma evenimentelor din 1989 au mărit diferențele dintre cetățeni. Dificultățile în tranziția democratică duc uneori la descurajare. Calea vieții democratice trece înainte de toate printr-o educație civică pentru toți cetățenii, astfel încât ei să poată avea o parte activă și responsabilă în viața publică, în sânul colectivităților locale și pe toate treptele societății. Format în spirit civic, poporul va deveni conștient de faptul că evoluțiile nu înseamnă doar structuri, dar că ele privesc de asemenea mentalitățile. În special, este bine ca tinerii să-și poată regăsi încrederea în țara lor și să nu mai fie tentați să emigreze. Pe de altă parte, este important ca un stat dornic de convivialitate și de pace să fie atent cu toți indivizii care trăiesc pe teritoriul național, fără excepție. Într-adevăr, o națiune are datoria de a face totul pentru a afirma unitatea națională, întemeiată pe egalitatea între toți locuitorii, independent de originea și religia lor, și pentru a dezvolta sentimentul primirii străinului. Fără îndoială, modificările teritoriale, care au dus la unirea de populații de apartenențe etnice și religioase diferite, au desenat, mai ales în Transilvania, un mozaic socio-religios complex. Grație convivialității naționale și religioase, cu răbdare și mai ales cu voința de a reuși arta de a trăi împreună, vor putea fi depășite opozițiile și temerile. "Trebuie să trecem de la o poziție de antagonism și de conflict la un nivel în care și unul și celălalt se recunosc reciproc parteneri" (Ut unum sint, nr. 29). Deoarece istoria nu poate fi uitată, cetățenii pot azi să se regăsească parteneri, mai mult încă, frați, numai ținând mult la respectarea drepturilor minorităților și la dialog, nutrind voința iertării și reconcilierii. 9. Doresc, în fine, să menționez primirea pe care România a acordat-o cu atâta generozitate compatrioților mei și Guvernului polonez în timpul Celui de-al Doilea Război Mondial. Aș vrea, de asemenea, să aduc omagiu exploziei spontane de generozitate de care au fost capabile numeroase persoane cu ocazia evenimentelor din anul 1989. Există, printre multe altele, semne care pot suscita și azi atitudini curajoase și perseverente ce duc la o societate în care se poate trăi bine. 10. Vă sunt recunoscător, domnule președinte, că m-ați invitat să împărtășesc câteva ore istoria voastră, permițându-mi astfel să întâlnesc comunitățile catolice și să înfăptuiesc, prin contactele mele cu Biserica Ortodoxă Română, o etapă importantă pe calea unității creștine. Invoc, în ce vă privește și asupra familiei, asupra persoanelor prezente, ca și asupra întregii populații a României, belșugul binecuvântărilor divine. * * * * * "Suferința comună să nu genereze separare, ci să trezească miracolul reconcilierii" Omilia de la Liturghia greco-catolică din catedrala "Sfântul Iosif"
"Încinge-te și încalță-te cu sandalele!" (Fap 12,8). 1. Aceste cuvinte le spune îngerul apostolului Petru, pe care prima lectură ni l-a prezentat în temniță. Condus de înger, Petru poate ieși din închisoare și regăsi libertatea. Și Domnul Isus ne-a vorbit de libertate în pericopa evanghelică abia proclamată: "Veți cunoaște adevărul, iar adevărul vă va face liberi" (In 8,32). Cei ce îl ascultă nu înțeleg: "De care robie trebuie să fim eliberați?" - se întreabă. Iar Isus lămurește că robia cea mai înșelătoare și mai sufocantă este cea a păcatului (cf. In 8,34). Din această robie numai el ne poate face liberi. Iată vestea pe care Biserica o aduce lumii: Cristos este libertatea noastră, pentru că este adevărul. Nu un adevăr abstract, căutat orbește de rațiunea mereu neliniștită a omului. Adevărul este pentru noi persoana lui Cristos. El ne-a zis: "Eu sunt calea, adevărul și viața" (In 14,6). Dacă întunericul păcatului este biruit de lumina vieții, atunci nu există robie care să poată sufoca libertatea. Un popor mândru de identitatea sa 2. Tu cunoști bine acest adevăr, iubite frate Alexandru Todea, cardinal al sfintei Romane Biserici, și tu, arhiepiscop Gheorghe Guțiu, pentru că înaintea voastră, ca și înaintea lui Petru, s-a deschis de la sine poarta grea a robiei și ați fost redați Bisericilor voastre, împreună cu numeroși alți frați și surori, din care pe unii avem bucuria și privilegiul de a-i saluta și de a le da sărutul spiritual aici la această divină Liturghie bizantină. Alții, în schimb, au fost primiți în îmbrățișarea Tatălui în zilele persecuției, fără să poată vedea în patria lor restabilirea libertăților fundamentale, inclusiv cea religioasă. Iubiți frați, lanțurile voastre, lanțurile enoriașilor voștri constituie gloria, mândria Bisericii: adevărul v-a făcut liberi! Au încercat să vă reducă la tăcere libertatea, să o sufoce, dar nu au reușit. Voi ați rămas liberi lăuntric, chiar dacă în lanțuri; liberi, chiar dacă în plânset și lipsuri; liberi, chiar dacă toate comunitățile voastre erau profanate și lovite. Dar "se făcea necontenit rugăciune către Dumnezeu, de către Biserică" (Fap 12,5) pentru voi, pentru ei, pentru toți cei ce cred în Cristos, pe care minciuna voia să vă curme. Nu există fiu al întunericului care să poată suporta cântul libertății, pentru că îi reproșează eroarea și păcatul. Am venit în aceste zile să aduc omagiu poporului român, care în istorie este semn al iradierii civilizației romane în această parte a Europei, unde i-a perpetuat amintirea, limba și cultura. Am venit să aduc omagiu unor frați și surori care au sfințit acest pământ prin mărturia credinței lor, făcând să înflorească pe el o civilizație inspirată din evanghelia lui Cristos; unui popor creștin mândru de identitatea sa, adesea apărată cu mare preț, în chinurile și vicisitudinile care i-au marcat existența. Astăzi sunt aici pentru a vă aduce omagiu vouă, fii ai Bisericii Greco-Catolice, care mărturisiți de trei secole, prin sacrificii uneori nemaiauzite, credința voastră în unitate. Vin la voi pentru a da glas recunoștinței Bisericii Catolice și nu doar a ei: întregului univers creștin, tuturor oamenilor de bunăvoință voi le-ați oferit mărturia adevărului care îi face liberi. Din această catedrală gândul meu nu poate să nu zboare spre Blaj. Sărut în chip spiritual acel pământ de martiriu și îmi însușesc mișcătoarele cuvinte ale marelui poet Mihai Eminescu, care se referă la el: "Îți mulțumesc, Dumnezeule, că m-ai ajutat să-l pot vedea". Preaiubitului frate Lucian Mureșan, mitropolit al Bisericii voastre Greco-Catolice Române, episcopilor, preoților, diaconilor, călugărilor și tuturor credincioșilor le adresez la această sfântă slujbă salutul meu plin de afecțiune. 3. În decursul istoriei voastre felurite suflete ale creștinismului - cel latin, cel constantinopolitan și cel slav - s-au contopit în geniul original al poporului vostru. Această prețioasă moștenire religioasă a fost salvgardată de comunitățile voastre orientale, împreună cu frații Bisericii Ortodoxe Române. Părinții voștri au voit să restabilească uniunea vizibilă cu Biserica Romei. În Clausula unionis au afirmat printre altele: "Ne-am unit noi, mai-sus numiții, cu toată tradiția noastră: riturile ecleziastice, divina Liturghie, posturile și calendarul nostru să se păstreze neatinse". De la acea unire se împlinesc cei 300 de ani: consider providențial și plin de semnificație faptul că celebrările celui de al treilea centenar coincid cu marele jubileu al anului 2000. Acea unire purta cu sine ecoul a secole de istorie și de cultură ale poporului român. Acestei istorii și culturi tocmai acea unire le-a adus o contribuție de mare semnificație, cum arată școala născută în acel Blaj, pe care același Eminescu l-a salutat nu întâmplător, ca "mica Romă". Strădania voastră, preaiubiți frați și surori ai Bisericii Greco-Catolice, este cea a fidelității față de istoria și tradiția voastră. Figuri ca Teofil Szeremi și Anghel Atanasie Popa, care au apărat cu dârzenie propria identitate culturală de oricine ar fi încercat să o amenințe, arată cum catolicitatea și cultura națională pot nu numai conviețui, dar și să se îmbogățească reciproc, deschizându-se deopotrivă unei universalități care lărgește orizonturile și favorizează depășirea pericolelor de închistare și închidere în sine. La picioarele splendidului iconostas al catedralei voastre și-au aflat odihna, în sfârșit, rămășițele pământești ale veneratului episcop Inochenție Micu Klein, altă figură care și-a iubit și apărat cu generozitate și curaj catolicitatea, strâns unit cu identitatea sa de român. Dovadă a acestei sinteze fecunde este faptul că în Biserica voastră frumoasa limbă română a intrat în liturgie și că românii greco-catolici au făcut mult pentru reînnoirea intelectuală și întărirea identității naționale. A reînviora speranța în prezent 4. Acest patrimoniu își trage seva și din bogățiile liturgiei și tradiției bizantine pe care voi le aveți în comun cu frații Bisericii Ortodoxe. Voi sunteți chemați să faceți să retrăiască acest patrimoniu, să-l restabiliți unde este necesar, inspirându-vă din sensibilitatea celor care au voit unirea cu Roma și din ceea ce Biserica Catolică așteaptă de la voi. Fidelitatea față de tradiția voastră, atât de bogată și de felurită, trebuie reînnoită continuu astăzi, când noi spații de libertate vă sunt date, pentru ca Biserica voastră, în revenirea la propriile rădăcini și în deschiderea la chemarea Spiritului, să poată fi ea însăși din ce în ce mai mult și, tocmai prin această identitate multiplă, să contribuie la creșterea Bisericii Universale. Vă așteaptă o sarcină pasionantă: a reînviora speranța în inimile credincioșilor Bisericii voastre care învie. Acordați spațiu și atenție laicilor, și în special tinerilor, care sunt viitorul Bisericii: învățați-i să-l afle pe Cristos în rugăciunea liturgică revenită la frumusețe și solemnitate după constrângerile clandestinității, în meditarea asiduă a Sfintei Scripturi, în apropierea de sfinții părinți, teologi și mistici. Educați tinerii în spiritul țelurilor îndrăznețe, ce se cuvin unor fii de martiri. Deprindeți-i să respingă iluziile facile ale consumismului; să rămână pe pământul lor pentru a construi împreună un viitor de prosperitate și pace; să se deschidă Europei și lumii; să slujească săracii care sunt icoana lui Cristos; să se pregătească creștinește la angajarea profesională, pentru a anima societatea civilă în onestitate și solidaritate; să nu evite angajarea politică, dar să se facă prezenți cu acel spirit de slujire de care este deosebită nevoie. Străduiți-vă pentru o calificare a învățământului teologic, știind bine că viitorii preoți sunt călăuzele care vor conduce comunitățile în noul mileniu. Uniți eforturile, calificați profesorii și educatorii, înrădăcinându-i totodată în identitatea voastră particulară și în respirația universală a Bisericii. Aveți grijă de viața călugărească și acționați pentru renașterea monahismului, atât de strâns legat chiar de esența Bisericilor Orientale. Necesitatea iertării și a reconcilierii 5. "Iar peste toate acestea - vă spun cu sfântul Paul - îmbrăcați-vă întru dragoste" (Col 3,14). Mai degrabă decât pentru privarea de darul libertății, deși de neprețuit, și chiar de cel al vieții, voi ați suferit pentru că nu v-ați simțit iubiți, pentru că ați fost constrânși la clandestinitate, printr-o grea izolare de viața națională și internațională. O rană dureroasă a fost produsă mai ales în raporturile cu frații și surorile Bisericii Ortodoxe, deși cu mulți dintre ei ați împărtășit suferințele mărturiei pentru Cristos în timpul prigoanei. Dacă între ortodocși și catolici comuniunea nu este încă deplină, "reținem că ea este deja perfectă în ceea ce toți împreună considerăm culmea vieții de har, «martyria» până la moarte, comuniunea cea mai adevărată ce poate exista cu Cristos care își varsă sângele și în acest sacrificiu, face să devină apropiați cei care altă dată erau departe (cf. Ef 2,13)" (Ut unum sint). Pentru creștini acestea sunt zile de iertare și reconciliere. Fără această mărturie lumea nu va crede: cum putem vorbi în mod credibil de Dumnezeu care este iubire, dacă nu există nici un răgaz în confruntări? Vindecați rănile trecutului prin iubire. Suferința comună să nu genereze separare, ci să trezească miracolul reconcilierii. Nu este oare acesta miracolul pe care lumea îl așteaptă de la cei ce cred? Și voi, iubiți frați și surori, sunteți chemați să vă aduceți în adevăr și caritate contribuția la dialogul ecumenic, după indicațiile Conciliului Vatican II și ale magisteriului Bisericii. 6. Vin acum de la cimitirul catolic din acest oraș: pe mormintele puținilor martiri cunoscuți și ale multora ale căror rămășițe pământești nu au avut nici măcar onoarea unei înmormântări creștine, m-am rugat pentru voi toți și am invocat martirii voștri și mărturisitorii credinței să mijlocească pentru voi la Tatăl care este în ceruri. Am invocat în special episcopii să continue a fi păstorii voștri din cer: Vasile Aftenie și Ioan Bălan, Valeriu Traian Frențiu, Ioan Suciu, Tit Liviu Chinezu, Alexandru Rusu. Martirologiul vostru se deschide cu celebrarea ideală a acestor episcopi care și-au amestecat sângele cu cel al jertfei euharistice pe care au celebrat-o zilnic. L-am invocat și pe cardinalul Iuliu Hossu, care a preferat să rămână cu ai săi până la moarte, renunțând să se transfere la Roma ca să primească de la papa bereta de cardinal, pentru că aceasta ar fi însemnat să-și părăsească iubitul pământ natal. Ei să vă însoțească împreună cu Maria, sfânta Maică a lui Dumnezeu, în drumul vostru către Cristos, izvor de adevărată libertate. Vă încredințez ei, prin cuvintele pe care în timpul persecuției le cântați cu încrezătoare abandonare: "Nu lăsa, o mamă, să cădem pe cale, căci noi suntem fiii lacrimilor tale". * * * * * "Să părăsim mrejele orgoliului nostru și ale temerilor noastre" Discursul de la întâlnirea cu patriarhul Teoctist și cu membrii Sfântului Sinod
Preafericite, Înaltpreasfințiile voastre mitropoliți,
1. În timp ce mă pregăteam pentru această întâlnire atât de dorită, îmi venea des în minte o scenă evanghelică: cea a lui Andrei, primul vostru evanghelizator, care, plin de înflăcărare, se duce la fratele său Petru să-i dea uimitoarea știre: "L-am găsit pe Mesia (care înseamnă Cristos)!" (In 1,41). Acea descoperire a schimbat viața celor doi frați: lăsând mrejele, au devenit "pescari de oameni" (Mt 4,19). După ce au fost transformați lăuntric de Duhul Rusaliilor, au pornit la drum pe căile lumii pentru a duce tuturor vestea mântuirii. Cu ei, alți discipoli au continuat lucrarea evanghelică începută de ei, chemând neamurile la mântuire și "botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19). Preafericite, venerați frați întru episcopat: noi suntem fiii acelei evanghelizări. Și noi am primit acea veste, și noi am fost răscumpărați în Cristos. Dacă astăzi ne întâlnim, aceasta se datorește unui plan de iubire al Preasfintei Treimi, care în ajunul marelui jubileu a voit ca noi, succesori ai acelor apostoli, să putem rechema în memorie acea întâlnire. Biserica a crescut și s-a răspândit în lume; evanghelia a fecundat culturile. Și în acest pământ comori de sfințenie, de fidelitate creștină, plătită uneori cu prețul vieții, au împodobit acel templu spiritual care este Biserica. Astăzi noi împreună îi aducem mulțumire lui Dumnezeu. Pelerin al carității 2. Păstrez mereu vie în suflet emoția suscitată de vizita dumneavoastră, Preafericite, în cetatea sfinților Petru și Paul, corifeii apostolilor. Păstrez o amintire mișcătoare despre aceea întâlnire, care a avut loc în vremuri dificile pentru Biserica dumneavoastră. Acum sunt eu, pelerin de caritate, care aduc omagiu acestui pământ udat de sângele martirilor străvechi și moderni, care "și-au spălat veșmintele lor și le-au făcut albe în sângele Mielului" (Ap 7,14). Vin să întâlnesc un popor care a primit evanghelia, a asimilat-o și a apărat-o de atacuri repetate, simțind-o de-acum ca parte integrantă din patrimoniul său cultural. Este vorba de o cultură elaborată cu răbdare, pe urmele moștenirii Romei antice, într-o tradiție de sfințenie care a pornit din chiliile a nenumărați monahi și monahii, dorind să cânte laude lui Dumnezeu și să țină sus brațele în rugăciune, ca Moise, pentru ca bătălia pașnică a credinței să fie câștigată în folosul populațiilor acestui pământ. Mesajul evanghelic a ajuns astfel pe masa oamenilor de gândire, dintre care mulți au contribuit cu carisma lor la promovarea asimilării lui de către noile generații române, orientate către edificarea viitorului lor. Preafericite, am venit aici ca pelerin pentru a atesta cât de aproape este în simțire întreaga Biserică Catolică de strădania episcopilor, clerului și credincioșilor Bisericii Ortodoxe Române, acum când un mileniu se încheie și un altul apare la orizont. Sunt alături și părtaș, cu stimă și admirație, la programul de reînnoire eclezial pe care Sfântul Sinod l-a întreprins în domeniile atât de esențiale ale formării teologice și catehetice, pentru a face să reînvie acel suflet creștin care este una cu istoria voastră. Puteți ști, Preafericite, că în această lucrare binecuvântată de Dumnezeu, catolicii sunt alături de frații lor ortodocși cu rugăciunea și disponibilitatea pentru orice colaborare utilă. Unica evanghelie așteaptă să fie vestită în iubire și stimă reciprocă. Câte domenii se deschid unei lucrări de angajare comună, în condițiile respectului reciproc și dorinței împărtășite spre binele acelei umanități pentru care Fiul lui Dumnezeu și-a dat viața! Mărturia dată în comun este un mijloc puternic de evanghelizare. Divizarea, în schimb, înseamnă victoria întunericului asupra luminii. 3. Preafericite, amândoi în istoria noastră personală am văzut lanțurile și am cunoscut oprimarea din partea unei ideologii care voia să extirpeze din sufletul popoarelor noastre credința în Cristos Domnul. Dar porțile iadului nu au biruit asupra Bisericii, mireasa Mielului. El, Mielul jertfit și glorios, este acela care ne-a susținut în stările de neliniște și care acum ne permite să intonăm cântul libertății redobândite. El este acela, pe care un teolog contemporan al vostru l-a numit "restauratorul omului", cel ce vindecă omul bolnav și îl înalță după ce a suportat îndelung povara grea a sclaviei. După mulți ani de violență, de mortificare a libertății, Biserica poate turna balsamul harului pe rănile omului și să-l vindece în numele lui Cristos, spunând, ca și Petru, ologului: "Argint și aur nu am; dar ce am, aceea îți dau. În numele lui Isus Cristos nazarineanul, scoală-te și umblă!" (Fap 3,6). Biserica nu încetează să-i îndemne pe bărbații și femeile din vremea noastră să se ridice în picioare, să reia drumul către Tatăl, să se lase împăcați cu Dumnezeu. Aceasta este prima caritate pe care omenirea o așteaptă de la noi: vestirea evangheliei și renașterea în sfintele taine, prelungite în slujirea fraților. Preafericite, am venit să contemplu chipul lui Cristos sculptat în Biserica voastră; am venit să venerez acel chip suferind, chezășie pentru voi de reînnoită speranță. Conștientă că l-a "găsit pe Mesia", Biserica voastră se străduiește să-l poată întâlni și fiii săi, precum și toți oamenii care îl caută pe Dumnezeu cu inimă sinceră: face aceasta prin celebrarea solemnă a divinei Liturghii și prin activitatea pastorală zilnică. Această sarcină coincide cu tradiția voastră atât de bogată în exemple care au știut să unească o viață profundă în Cristos cu o slujire generoasă a celor nevoiași; o angajare pasionantă în studiu cu o neobosită preocupare pastorală. Aș vrea să amintesc aici doar pe sfântul monah și episcop Calinic de la Cernica, atât de aproape de inima credincioșilor din București. 4. Preafericite, iubiți frați episcopi, întâlnirea de azi are loc în ziua în care Liturghia bizantină celebrează sărbătoarea sfântului apostol și evanghelist Ioan Teologul. Cine mai mult decât el, cel iubit intens de Învățătorul, ne poate împărtăși această vie experiență de iubire? În scrisorile sale aceasta pare să fie sinteza vieții sale, cuvântul care, la bătrânețe, când ceea ce-i de prisos cade, a rămas să semnifice trăirea sa personală: "Dumnezeu e iubire". Este ceea ce el contemplase plecându-și capul la pieptul lui Isus și ridicându-și privirea spre coasta străpunsă, din care ieșeau apa Botezului și sângele Euharistiei. Această experiență a iubirii de Dumnezeu nu numai ne invită, dar aproape că ne constrânge la iubire, ca unică și adevărată sinteză a credinței creștine. "Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește, nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul, nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă" (1Cor 13,4-7). Sunt cuvintele scrise de apostolul Paul unei comunități frământate de conflicte și tensiuni: sunt cuvinte valabile pentru toate vremurile. Noi știm bine că aceste cuvinte ne sunt adresate azi, înainte de toate nouă. Nu servesc pentru a-i arunca în față celuilalt eroarea, ci pentru a o demasca pe a noastră, pe cea a fiecăruia dintre noi. Am cunoscut opoziții, recriminări, reticențe interioare și închistări reciproce. Cu toate acestea, și unii și alții suntem martori că, în ciuda acestor divizări, în momentul marii încercări, când Bisericile noastre păreau zguduite din temelii, și aici, pe acest pământ al României, martirii și mărturisitorii au știut să slăvească numele lui Dumnezeu cu o singură inimă și un singur suflet. Și tocmai ținând seamă de opera minunată a Duhului, de neexplicat pentru logica omenească, slăbiciunea noastră capătă putere, iar inima își regăsește curaj și încredere în mijlocul dificultăților situației actuale. Drumul reconcilierii Bisericilor 5. Sunt bucuros că, în fapt, a fost posibil să încep aici în România un dialog fratern asupra problemelor care încă ne despart. Biserica Greco-Catolică din România a suferit în deceniile trecute o represiune violentă. Drepturile ei au fost călcate în picioare și violate. Fiii săi au suferit mult, unii până la mărturia supremă a sângelui. Sfârșitul prigoanei a restituit libertatea, dar problema structurilor bisericești așteaptă încă soluția sa definitivă. Fie ca dialogul să constituie calea pentru vindecarea rănilor încă deschise și pentru rezolvarea dificultăților ce mai persistă. Victoria carității va fi o pildă nu numai pentru Biserici, dar și pentru întreaga societate. Îl rog pe Dumnezeu, Părinte al milostivirii și Domn al păcii, ca iubirea primită și dăruită să fie semnul prin care creștinii pot fi recunoscuți ca fideli Domnului lor. Biserica Ortodoxă și Biserica Catolică au parcurs un lung drum de reconciliere: doresc să-i exprim lui Dumnezeu profunda și emoționanta mea gratitudine pentru cât s-a făcut, și să vă mulțumesc vouă, venerați frați în Cristos, pentru străduința depusă pe această cale. Nu a sosit oare timpul de a relua cu hotărâre cercetarea teologică susținută de rugăciunea și de simpatia tuturor credincioșilor ortodocși și catolici? Dumnezeu știe cât de mult lumea noastră, ca și Europa, pe care o speram eliberată de lupte fratricide, au nevoie de o dovadă de iubire fraternă, care să învingă ura și neînțelegerile și să deschidă inimile spre reconciliere! Unde sunt Bisericile noastre atunci când dialogul tace și armele vorbesc limbajul lor de moarte? Cum să educăm credincioșii noștri în spiritul fericirilor, atât de diferit de modul de a gândi al puternicilor acestei lumi? Preafericite, frați întru episcopat, să redăm Bisericii unitate vizibilă, pentru că altfel această lume va fi lipsită de o mărturie pe care numai urmașii Fiului lui Dumnezeu, mort și înviat din iubire, o pot duce până la cele din urmă consecințe. Ce-ar putea oare determina oamenii de azi să creadă în el, dacă noi continuăm să sfâșiem cămașa necusută a Bisericii, dacă nu reușim să dobândim de la Dumnezeu miracolul unității, lucrând pentru a înlătura obstacolele din calea manifestării ei depline? Cine ne va ierta de această mărturie neadusă? Am căutat unitatea din toate puterile mele, și voi continua să mă dedic până la sfârșit, ca ea să fie între preocupările prioritare ale Bisericilor și a le susține în slujirea apostolică. 6. Pământul vostru este presărat cu mănăstiri. De la sfântul Nicodim din Tismana, în secretul munților și pădurilor, bate inima rugăciunii neîncetate, a invocării numelui sfânt al lui Isus. Moldova, datorită lui Paisie Velicicovschi și discipolilor săi, a devenit centrul unei reînnoiri monastice care s-a iradiat asupra țărilor învecinate la sfârșitul secolului al XVIII-lea și după. Viața monahală, ce n-a lipsit nici în vremea persecuției, a dat și dă personalități de înaltă statură spirituală în jurul cărora a apărut în acești ani o înflorire promițătoare de vocații. Cenobiile, bisericile acoperite de fresce, icoanele, veșmintele liturgice, manuscrisele nu sunt doar bijuterii ale culturii voastre, dar și impresionante mărturii de credință creștină, de credință creștină trăită. Acest patrimoniu artistic născut din rugăciunea monahilor și monahiilor, a meșteșugarilor și sătenilor inspirați de frumusețea liturgiei bizantine constituie o contribuție deosebit de semnificativă la dialogul dintre Orient și Occident și la renașterea acelei fraternități pe care o aprinde în noi Duhul Sfânt în pragul noului mileniu. Pământul vostru românesc, între "latinitas" și Bizanț, poate deveni punct de întâlnire și de comuniune. El este străbătut de marele Danubiu, care udă regiunii din Răsărit și din Apus: fie ca România, ca și acest fluviu, să poată lega raporturi de înțelegere și de comuniune între popoare diverse, contribuind la afirmarea și în lume a civilizației iubirii. 7. Preafericite, părinți ai acestui Sfânt Sinod, se reduc zilele care ne despart de începutul mileniului trei al erei creștine. Privirea oamenilor este ațintită asupra noastră în așteptare. Ei își apleacă urechea pentru a auzi de la noi, din viața noastră, înainte chiar decât din cuvintele noastre, știrea de odinioară: "L-am găsit pe Mesia". Vor să vadă dacă și noi suntem capabili să părăsim mrejele orgoliului nostru și ale temerilor noastre pentru "a vesti anul de har al Domnului". Vom trece acel prag cu martirii noștri, cu toți cei ce și-au dat viața pentru credință: ortodocși, catolici, anglicani, protestanți. Dintotdeauna sângele martirilor este sămânță generatoare de noi credincioși în Cristos. Dar pentru a face acest lucru, trebuie să murim noi înșine, să îngropăm omul nostru cel vechi în apele nașterii din nou și să înviem ca noi făpturi. Nu putem înșela chemarea lui Cristos și așteptările lumii, nici refuza glasurile noastre, încât cuvântul veșnic al lui Cristos să nu poată fi proclamat noilor generații. Mulțumesc pentru că ați vrut să fiți prima Biserică Ortodoxă care l-a invitat în propria țară pe papa de la Roma; vă mulțumesc pentru că mi-ați oferit bucuria acestei întâlniri fraterne; vă mulțumesc pentru darul acestui pelerinaj care mi-a îngăduit să-mi întăresc credința alături de mărturia unor frați în Cristos plini de zel. "Veniți să umblăm împreună în lumina Domnului". Lui să-i fie slavă în vecii vecilor. Amin. Mulțumesc. O vizită de neuitat, România. Am trecut aici pragul speranței. Vă mulțumesc. Dumnezeu să ne binecuvânteze pe toți. * * * * * "Cerem insistent părților angajate în conflict să depună definitiv armele" Declarația comună împotriva războiului din Iugoslavia
Reuniți în rugăciune și trăind harul fraternității care își are izvorul pentru întreaga omenire în Cristos înviat, "calea, adevărul și viața" (In 14,6), gândurile noastre pline de afecțiune se îndreaptă spre frații și surorile noastre din Republica Federală Iugoslavia, copleșiți de atâtea încercări și suferințe. Părinți și slujitori ai comunităților noastre, uniți cu toți cei care au ca misiune vestirea în lumea de azi a celui care "ne-a chemat să trăim în pace" (1Cor 7,15), uniți în special cu păstorii Bisericilor noastre de pe teritoriul Balcanilor, dorim:
În numele lui Dumnezeu, Părintele tuturor oamenilor, cerem insistent părților angajate în conflict să depună definitiv armele și recomandăm, de asemenea, cu insistență, ca părțile prezente să facă tot ce le stă în putință pentru a stabili o nouă artă de a trăi în Balcani, pe acest pământ iubit, marcată de respect față de toți, de frăție și de conviețuire pașnică. Acest lucru ar fi în ochii lumii un semn puternic care ar arăta că teritoriul Republicii Federale Iugoslavia poate deveni, împreună cu întreaga Europă, un loc al păcii, al libertății și al înțelegerii pentru toți locuitorii. * * * * * "Fie ca relațiile reciproce să devină din ce în ce mai libere de orice teamă și suspiciune" Discursul de după celebrarea sfintei Liturghii ortodoxe (Regina coeli)
Cristos a înviat! "Fie numele Domnului binecuvântat. De acum și până-n veac". 1. Cu cuvintele imnului de încheiere al divinei Liturghii, doresc să înalț Domnului vii mulțumiri pentru momentul de fraternitate în bucurie și de rugăciune intensă pe care tocmai l-am trăit. Fie binecuvântat numele Domnului pentru poporul român. Încă de la începuturile evanghelizării sale nu a încetat niciodată să cânte mărirea Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh. Chiar și în timpurile cele mai întunecate ale istoriei sale a continuat să aibă încredere în Dumnezeu, după cuvântul psalmistului: "Ziua trimite Domnul îndurarea sa și noaptea cântarea lui este în gura mea: rugăciune către Dumnezeul vieții mele" (Ps 41/42,9). Mă gândesc la comorile de spiritualitate și de sfințenie care au făcut prețioasă istoria seculară a României. Pomenesc cu venerație mărturia dată în timpul persecuției de atâția creștini, iluștri cât și necunoscuți, care au rămas tari în credință și au continuat să răspândească evanghelia, uneori cu prețul propriei vieți. Fidelitatea lor constituie pentru toți discipolii Domnului un semn de speranță. Într-adevăr, comuniunea dintre creștinii de diverse confesiuni, reală chiar dacă imperfectă, se confirmă prin martiriul pentru Cristos și se desăvârșește în împărtășirea sfinților. 2. Dintre numeroșii martori ai lui Cristos, înfloriți pe pământul României, doresc să-l amintesc pe monahul de la Rohia, Nicolae Steinhardt, excepțională figură de credincios și de om de cultură care a perceput în chip special bogăția imensă a comorii comune Bisericilor creștine. Aduc mulțumire Domnului în special pentru credința și speranța mărturisite pe pământ românesc de membrii Bisericii Ortodoxe și Bisericii Catolice în decursul acestui secol dificil. Grație lor, persecuțiile și suferințele au devenit ocazii prețioase de sfințire și de evanghelizare în această regiune. Să izbucnească din Biserica Ortodoxă Română și din cea Catolică o singură cântare de preamărire a numelui Domnului! Să formeze o simfonie de glasuri exprimând frățietatea cordială a raporturilor reciproce și implorând comuniunea deplină a tuturor credincioșilor. Întemeiate pe succesiunea apostolică, Biserica Ortodoxă Română și cea Catolică au același cuvânt al Domnului, păstrat în Sfintele Scripturi și aceleași taine sau sacramente. În special, conservă aceeași Preoție și celebrează unicul sacrificiu al lui Cristos, prin care el edifică și face să crească Biserica sa. 3. Binecuvântat fie numele Domnului pentru tot ce se face în ascultare de porunca lui Cristos. Mă gândesc la dialogul internațional dintre Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă în ansamblul ei, și la cel dintre Biserica Greco-Catolică și Biserica Ortodoxă Română. Gândul meu se îndreaptă, deopotrivă, către colaborarea pastorală respectuoasă dintre credincioși ortodocși și catolici, care se dezvoltă la diferite niveluri și aduce roade promițătoare și în rândul tinerilor, precum și la eforturile pentru realizarea unei traduceri interconfesionale a Bibliei. Fie ca relațiile reciproce să devină din ce în ce mai libere de orice teamă și suspiciune, și să demonstreze că scopul oricărei acțiuni pastorale este de a-l ajuta pe fiecare să crească în fidelitatea față de unicul Domn. Peste puține luni vom celebra cei 2000 de ani de la nașterea lui Isus Cristos. Este vorba de un extraordinar și important jubileu pentru creștini și pentru întreaga umanitate, în mijlocul căreia creștinismul a avut, în aceste două milenii, atât de mare relevanță. De aceea, pe bună dreptate, membrii Bisericii Catolice, împreună cu creștinii diverselor confesiuni, vor celebra evenimentul cu suflet plin de recunoștință față de Dumnezeu pentru darul mântuirii. Marele jubileu al anului 2000 solicită creștinii să privească spre viitor mai conștienți de provocările pe care le ridică venirea noului mileniu. Printre acestea se impune căutarea unității tuturor celor ce cred în Cristos. Exprim urarea ca al treilea mileniu creștin să ne găsească, dacă nu total uniți, cel puțin mai aproape de comuniunea deplină. 4. În fine, binecuvântat fie numele Domnului pentru amabilitatea și atenția cu care m-ați primit în aceste zile. Doresc să manifest vie și cordială recunoștință în primul rând Preafericirii sale, patriarhului Teoctist, Sfântului Sinod, clerului și credincioșilor Bisericii Ortodoxe din România care mi-au deschis brațele și inima! Domnul să binecuvânteze această străveche și ilustră Biserică în desfășurarea misiunii sale pastorale; să conducă toți credincioșii să ofere lumii o nouă și bucuroasă mărturie de comuniune deplină între ei și de fidelitate curajoasă față de evanghelie! Adresez un salut patern și plin de afecțiune credincioșilor Bisericii Catolice. Dumnezeu mi-a dat bucuria să văd chipurile voastre și să mă rog cu voi. Asemenea lui Paul bătrânilor din Milet, vă spun și eu: "Vă încredințez lui Dumnezeu și cuvântului harului său" (Fap 20,32). Invoc ocrotirea Mariei, slăvita Maică a lui Dumnezeu, peste toți cetățenii iubitei Românii. Fiii săi, care în decursul istoriei au învățat să aibă încredere în mijlocirea ei puternică, să poată găsi mereu în ea călăuza sigură spre a păși spre un viitor de prosperitate și pace și pentru a contribui la edificarea unei patrii din ce în ce mai juste și mai fraterne. Amin! Cristos a înviat! * * * * * "Această unitate a creștinilor este înainte de toate opera Duhului Sfânt" Omilia de la Liturghia catolică
"Cristos a înviat!" "Mari sunt lucrările Domnului!" 1. Psalmul responsorial din Liturghia zilei este un cânt de slavă înălțat Domnului pentru lucrările pe care le-a înfăptuit. Este un cânt de laudă și de mulțumire înainte de toate pentru cele create, capodoperă a bunătății divine, și pentru minunile pe care Domnul le-a realizat în favoarea poporului său eliberându-l din sclavia Egiptului și făcându-l să treacă prin Marea Roșie. Dar ce să spunem despre lucrarea și mai extraordinară a întrupării Cuvântului, care a condus la îndeplinirea planului originar al mântuirii umane? Planul Tatălui ceresc se împlinește într-adevăr prin moartea și învierea lui Isus și se adresează oamenilor de toate rasele și dintotdeauna. Cristos - ne amintește sfântul Petru în cea de a doua lectură a zilei - "a murit... pentru păcatele noastre, el cel drept pentru cei nedrepți... omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul" (1Pt 3,18). Cristos cel răstignit a înviat: iată marea veste pascală pe care fiecare credincios este chemat să o proclame și să o mărturisească cu curaj. Înainte de a părăsi acest pământ, Mântuitorul le vestește discipolilor venirea Mângâietorului: "Și eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul adevărului, pe care lumea nu poate să-l primească, pentru că nu-l vede, nici nu-l cunoaște. Voi îl cunoașteți, că rămâne la voi și în voi va fi!" (In 14,16-17). Începând de atunci Duhul Sfânt însuflețește Biserica și o face să devină semn și instrument al mântuirii pentru întreaga umanitate. El lucrează în inima creștinilor și îi face conștienți de darul și de misiunea pe care au primit-o de la Domnul cel înviat. Duhul i-a îndemnat pe apostoli să străbată toate drumurile lumii cunoscute pe atunci pentru a vesti evanghelia. În felul acesta, mesajul evanghelic a ajuns și s-a răspândit și aici în România, datorită jertfei eroice adusă de mărturisitori ai credinței și de martiri, de ieri și din secolul noastru. Într-adevăr, privind istoria Bisericii pe pământ românesc, putem repeta cu inima plină de recunoștință: "Mari sunt lucrările Domnului!" 2. "Mari sunt lucrările Domnului!" Exclamația psalmistului mi se naște spontan în inimă în această vizită a mea care-mi oferă posibilitatea să văd cu proprii ochi minunile pe care le-a făcut Dumnezeu de-a lungul secolelor și mai ales în ultimii ani. Până nu de mult, era de neimaginat că episcopul Romei ar fi putut veni în vizită la frații și surorile în credință care trăiesc în România. Astăzi, după o lungă iarnă de suferință și de prigoană, putem în sfârșit să ne dăruim unii altora îmbrățișarea păcii și să-l lăudăm împreună pe Domnul. Vă salut pe toți cu multă afecțiune, mult iubiți frați și surori. Salut cu deferență și cordialitate pe Preafericirea sa patriarhul Teoctist, care printr-un prețuit gest fratern a voit să asiste la această concelebrare euharistică. Prezența sa, cordialitatea sa, spiritul său ecumenic mă impresionează profund. Îi exprim recunoștința mea și pentru toate acestea îi aduc mulțumire Domnului nostru Isus Cristos. Vă salut încă o dată cu bucurie pe voi, mult iubiți și venerați frați întru episcopat, adresând un gând particular arhiepiscopului de București, Mons. Ioan Robu, și mitropolitului de Făgăraș și Alba-Iulia, Mons. Lucian Mureșan. Le mulțumesc din inimă pentru cuvintele pe care mi le-au adresat la începutul Liturghiei, făcându-se interpreții simțămintelor comune. Îmbrățișez spiritual pe toți și pe fiecare, catolici de rit latin și de rit bizantin-român, deopotrivă dragi inimii mele. Salut preoții, călugării, călugărițele și laicii care se dedică apostolatului. Salut tinerii și familiile, bolnavii și cei încercați de suferință fizică și spirituală. Din această capitală doresc să îmbrățișez întreaga Românie în toată alcătuirea ei: pe toți, din apropiere și de departe, îi asigur de afecțiunea și rugăciunea mea. E o mare bucurie spirituală pentru mine faptul că mă aflu pe pământ românesc și să-i mulțumesc lui Dumnezeu împreună cu voi pentru lucrările minunate pe care le-a înfăptuit și pe care Liturghia timpului pascal ne invită să le amintim cu bucurie și gratitudine față de Domnul. Ministerul succesorului lui Petru 3. Acum când se încheie acest secol și se întrezăresc deja zorii celui de-al treilea mileniu, privirea se îndreaptă către anii care s-au scurs, căutând în ei semnele milostivirii divine, care însoțesc mereu pașii celor ce se încred în Dumnezeu. Cum să nu menționăm Conciliul Vatican II, care a deschis o nouă eră în istoria Bisericii, imprimându-i un nou avânt? Datorită constituției Lumen gentium, Biserica a dobândit o conștiință mai profundă de a fi popor al lui Dumnezeu în drum spre împlinirea împărăției. Percepem misterul Bisericii una, sfântă, catolică și apostolică, și descoperim valoarea misiunii sale în mod deosebit aici pe pământ românesc, unde trăiesc, alături unii de alții, creștini care aparțin tradiției orientale și celei occidentale. Trăiesc orientați spre unitate, preocupați să răspundă poruncii lui Cristos și prin aceasta dornici să dialogheze, să se înțeleagă și să se ajute între ei. Această năzuință de cooperare fraternă, susținută de rugăciune și însuflețită de stimă și respect reciproc, trebuie sprijinită și promovată deoarece numai pacea edifică, pe când discordia distruge. În numele acestei mari inspirații ecumenice, mă adresez tuturor celor ce cred în Cristos, care trăiesc în România. Mă aflu aici printre voi însuflețit numai de dorința adevăratei unități și de voința de a îndeplini ministerul petrin pe care Domnul mi l-a încredințat între frații și surorile în credință. Îi mulțumesc lui Dumnezeu că îmi este dat să îndeplinesc atare slujire. Doresc din inimă și mă rog ca să se poată ajunge cât mai curând la deplina comuniune fraternă între toți cei ce cred în Cristos din Occident și din Orient. Pentru această unitate, însuflețită de iubire, s-a rugat divinul Învățător în Cenacol în ajunul pătimirii și morții sale. 4. Această unitate a creștinilor este înainte de toate opera Duhului Sfânt, de invocat fără încetare. În ziua Rusaliilor, apostolii, care până în acel moment erau confuzi și fricoși, au devenit plini de curaj și de zel apostolic. Nu s-au temut să-l vestească pe Cristos răstignit și înviat; nu le-a mai fost frică să-și mărturisească prin cuvinte și cu viața fidelitatea față de evanghelie, chiar și atunci când aceasta însemna prigoană și uneori moartea. Mulți, într-adevăr, au plătit cu martiriul această fidelitate. Călăuzită de Spiritul Sfânt, Biserica s-a răspândit astfel pretutindeni în lume. Dacă uneori s-au produs neînțelegeri și, din păcate, rupturi dureroase în interiorul trupului mistic al lui Cristos, unic și indivizibil, totuși mai puternică decât orice dezbinare a dăinuit conștiința a ceea ce îi unește pe toți credincioșii și a chemării comune la unitate. La sfârșitul celui de-al doilea mileniu, drumurile care se îndepărtaseră încep să se apropie și asistăm la intensificarea mișcării ecumenice menite să atingă unitatea deplină. Semnele acestui drum neîntrerupt către unitate sunt prezente și pe pământul vostru, în România, țară care în cultura, limba și istoria sa, poartă urmele vii ale tradiției latine și ale celei orientale. Urarea mea cea mai vie este ca rugăciunea lui Isus în Cenacol: "Tată, fă ca toți să fie una" (cf. In 17,21), să vă rămână mereu pe buze și să nu înceteze niciodată să bată în inimile voastre. Fiți deschiși să colaborați cu toți 5. "Cine mă iubește pe mine va fi iubit de Tatăl meu și-l voi iubi și eu și mă voi arăta lui" (In 14,21). Aceste cuvinte ale lui Isus, încredințate ucenicilor în ajunul pătimirii sale, răsună astăzi pentru noi ca o invitație presantă de păși mai departe pe acest drum de fidelitate și iubire. A-l iubi pe Cristos! Iată scopul ultim al existenței noastre: a-l iubi în împrejurările concrete ale vieții, încât iubirea Tatălui să se arate lumii; a-l iubi din toate puterile, pentru ca să se realizeze planul de mântuire, iar credincioșii să ajungă prin el la deplina comuniune. Niciodată să nu se stingă în inimă această arzătoare dorință! Mult iubiți catolici din România, știu bine cât ați suferit în anii cumplitului regim comunist; mai știu și cu cât curaj ați perseverat în fidelitatea voastră față de Cristos și evanghelia sa. Acum, în pragul mileniului trei, nu vă fie teamă: deschideți larg porțile inimii voastre Mântuitorului Cristos! El vă iubește și vă este aproape; el vă cheamă la un reînnoit angajament de evanghelizare. Credința este dar al lui Dumnezeu și patrimoniu de incomparabilă valoare care trebuie păstrat și răspândit. În păstrarea și promovarea valorilor comune, fiți mereu deschiși unei efective colaborări cu toate grupurile etnico-sociale și religioase care alcătuiesc țara voastră, animați întotdeauna de speranță și de iubire. Maria, Maica Răscumpărătorului, să vă însoțească și să vă ocrotească pentru ca să puteți scrie noi pagini de sfințenie și de generoasă mărturie creștină în istoria României. Amin! "Cristos a înviat!". În limba maghiară
În limba germană
În limba polonă
În limba română
* * * * * "Aș vrea să încredințez acest vis vouă, tinerilor" Discurs la ceremonia de rămas bun
1. În momentul părăsirii acestui pământ iubit al României vă adresez înainte de toate, dumneavoastră, domnule președinte, salutul și mulțumirea mea pentru primirea ce mi-ați rezervat-o. Extind aceste sentimente, prin dumneavoastră, la întregul și iubitul popor român pe care, în aceste zile, l-am simțit strângându-se în jurul meu cu căldură și entuziasm. Aduc un salut deosebit Preafericirii sale patriarhul Teoctist, mitropoliților, episcopilor și întregului popor al venerabilei Biserici Ortodoxe din România. Îmbrățișez fratern episcopii și comunitățile catolice, de rit bizantin și latin, toate prezente în inima mea. Aduc totodată un salut celorlalte confesiuni creștine și membrilor altor religii prezente în țară. Limbajul comuniunii fraterne 2. Au fost zile de profunde emoții pe care le-am trăit cu intensitate și care vor rămâne întipărite pentru totdeauna în inima mea. Primim ca un dar din mâna lui Dumnezeu evenimentele la care am participat împreună având încredere că vor aduce roade de har atât pentru creștini cât și pentru întregul popor al României. ?ara voastră are ca și înscrisă în rădăcinile ei o singulară vocație ecumenică. Prin poziția geografică și prin lunga ei istorie, prin cultură și tradiție, România este o casă unde Orientul și Occidentul se regăsesc în dialog natural. Aici și Biserica respiră deosebit de evident prin cei doi plămâni ai săi. Și în aceste zile am putut trăi această experiență. Alături unii de alții, cum erau Petru, Andrei și ceilalți apostoli adunați în rugăciune cu Maica Domnului în primul cenacol, am trăit noi Rusalii spirituale. Vântul Duhului Sfânt a suflat cu putere peste acest pământ, și ne-a făcut să fim tari în comuniune și mai cutezători în vestirea evangheliei. Noua limbă care ne-a fost dăruită, limba comuniunii fraterne, am folosit-o și i-am simțit dulceața și frumusețea, forța și eficiența. 3. În timp ce aproape se deschide poarta celui de-al treileamileniu, ni se cere să ieșim din limitele noastre obișnuite pentru a face să se simtă cu mai multă vigoare vântul Rusaliilor în țările bătrânului continent și până la marginile pământului. Din nefericire vuietul amenințător al armelor pare să prevaleze asupra glasului convingător al iubirii, iar dezlănțuirea violenței redeschide rănile pe care cu trudă și răbdare se încerca a le vindeca. Reînnoiesc urarea să se ajungă în sfârșit la depunerea armelor pentru a se întâlni din nou și a întreprinde noi și mai eficiente dialoguri de comuniune și pace! Un rol important, în această privință, revine creștinilor, indiferent de confesiunea la care aparțin. Ei sunt chemați azi să trăiască și să demonstreze cu mai mare îndrăzneală fraternitatea lor, pentru ca popoarele să fie încurajate, mai mult, determinate să regăsească și să consolideze ceea ce au în comun. Evenimentul spiritual pe care l-am trăit, binecuvântat de sfântul Dimitrie și de sfinții martiri ai ultimelor decenii, este o experiență de păstrat și de transmis în speranța că noul mileniu ce se deschide în fața noastră să fie un timp de mai mare comuniune între Bisericile creștine și de descoperire a fraternității dintre popoare. Acesta este visul pe care-l port cu mine în timp ce las acest iubit pământ. 4. Aș vrea să încredințez acest vis vouă, tuturor. În special, aș vrea să-l încredințez tinerilor. Da, vouă, dragi tineri din România! Aș fi vrut să vă întâlnesc personal; din nefericire nu a fost posibil. În seara aceasta, îmi însușesc cuvintele cu care Petru, în timp ce Rusaliile erau pe sfârșite, vestea celor care îl ascultau adeverirea promisiunii lui Dumnezeu: "Voi turna din Duhul meu peste tot trupul și fiii voștri și fiicele voastre vor profeți și cei mai tineri ai voștri vor vedea vedenii și bătrânii voștri visuri vor visa" (Fap 2,17). În aceste zile Spiritul vă încredințează vouă, tinerilor, "visul" lui Dumnezeu: ca toți oamenii să facă parte din familia sa, ca toți creștinii să fie una. Intrați cu acest vis în noul mileniu! Voi care v-ați eliberat de coșmarul dictaturii totalitare, nu vă lăsați amăgiți de visurile înșelătoare și periculoase ale consumismului. Și acestea ucid viitorul. Isus vă face să visați o Românie nouă, un pământ pe care Orientul și Occidentul să se poată întâlni în fraternitate. Această Românie este încredințată mâinilor voastre. Construiți-o împreună, cu îndrăzneală. Domnul v-o încredințează. Voi încredințați-vă lui, știind că "De n-ar zidi Domnul casa, în zadar s-ar osteni cei ce o zidesc" (Ps 126/127,1). Domnul să binecuvânteze România, să binecuvânteze poporul său, să binecuvânteze Europa! * * * * * "Binecuvântată fie România" Mesaj adresat președintelui Emil Constantinescu
"Acum, când sunt gata să părăsesc România, asigur pe Excelența voastră, autoritățile civile și religioase și întregul popor român de adânca mea recunoștință pentru primirea lor călduroasă. Mă rog ca toate comunitățile din țara dumneavoastră să continue să se dezvolte în firească încredere și înțelegere. Binecuvântată fie România și eforturile ei curajoase de a clădi o societate renăscută în care fiecare să aibă parte de fericire și prosperitate". * * * * * "Domnul a făcut posibil ceea ce din punct de vedere uman părea irealizabil" Audiența generală
1. Gândul meu se întoarce mereu cu vie emoție spre vizita pe care Dumnezeu mi-a dat ocazia să o efectuez zilele trecute în România. A fost vorba despre un eveniment cu dimensiune istorică, fiind prima mea călătorie într-o țară unde creștinii sunt în majoritate ortodocși. Îi mulțumesc lui Dumnezeu, a cărui providență a dispus ca această vizită să se petreacă în apropierea anului 2000, oferindu-le catolicilor și fraților ortodocși ocazia de a împlini laolaltă un gest deosebit de semnificativ pe drumul depline unități, în spiritul propriu marelui jubileu care este aproape. Doresc să-mi exprim din nou recunoștința către toți cei care au făcut posibil acest pelerinaj apostolic. Îi mulțumesc pentru plăcuta invitație președintelui României, domnul Emil Constantinescu, a cărui amabilitate am apreciat-o. Îi mulțumesc cu căldură frățească Preafericirii sale Teoctist, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române și Sfântului Sinod: cordialitatea vie cu care m-au primit, afecțiunea sinceră care străbătea din cuvintele și de pe chipul fiecăruia au lăsat o urmă de neșters în inima mea. Le mulțumesc de asemenea episcopilor greco-catolici și romano-catolici, cu care am putut confirma existența unor legături profunde, de comuniune, în iubirea față de Cristos. În sfârșit, le mulțumesc autorităților, organizatorilor și tuturor celor ce au contribuit ca totul să se desfășoare în cele mai bune condiții. 2. Gândindu-mă la situația politică existentă până nu cu mulți ani în urmă, cum să nu văd în acest eveniment un semn elocvent al lucrării lui Dumnezeu în istorie? A prevedea o vizită a papei ar fi fost atunci cu totul de negândit, dar Domnul, care călăuzește pașii oamenilor, a făcut posibil ceea ce din punct de vedere uman părea irealizabil. Cu acest pelerinaj am dorit să aduc un omagiu poporului român și rădăcinilor sale creștine, coborând, conform tradiției, din lucrarea evanghelizatoare a apostolului Andrei, fratele lui Simon Petru. Lumea a înțeles acest lucru și a venit în număr mare de-a lungul străzilor și în timpul celebrărilor. În decursul secolelor, seva rădăcinilor creștine a alimentat o nesecată venă de sfințenie, prin numeroși martiri și mărturisitori ai credinței. Această moștenire spirituală a fost preluată în secolul nostru de atâția episcopi, preoți, călugări și călugărițe și laici care l-au mărturisit pe Cristos în timpul îndelungatei și grelei dominații comuniste, înfruntând curajos tortura, închisoarea și uneori chiar și moartea. A respira cu "cei doi plămâni" 3. Cu câtă emoție am poposit lângă mormintele cardinalului Iuliu Hossu și episcopului Vasile Aftenie, victime ale prigoanei în timpul regimului dictatorial! Onoare ție, Biserică a lui Dumnezeu, care ești în România! Ai suferit mult pentru adevăr, iar adevărul te-a făcut liberă. Experiența martiriului i-a adunat laolaltă pe creștinii de diferite confesiuni prezenți în România. Este unică mărturia pe care ortodocși, catolici și protestanți i-au adus-o lui Cristos prin jertfa propriei vieți. Din eroismul acestor martiri izvorăște încurajarea de a trăi în concordie și în spirit de reîmpăcare pentru a depăși divergențele care mai există încă. Această călătorie mi-a oferit posibilitatea de a vedea ce bogăție este a respira în calitate de creștini cu ambii "plămâni", ai tradiției orientale și ai celei occidentale. Mi-am dat seama de aceasta văzând solemnele și sugestivele celebrări liturgice: într-adevăr, am avut bucuria de a prezida Liturghia euharistică în rit greco-catolic; am asistat la divina Liturghie prezidată pentru frații ortodocși de patriarh în ritul bizantin român, și am putut să mă rog împreună cu ei; în sfârșit, am celebrat Liturghia în rit roman cu credincioșii Bisericii Latine. În timpul primului dintre aceste momente, de solemnă și intensă rugăciune, am adus un omagiu Bisericii Greco-Catolice, greu încercată în anii prigoanei, amintind că în anul 2000 se vor împlini trei secole de la unirea cu Roma. Simbol al eroicei rezistențe a acestei Biserici este veneratul cardinal Alexandru Todea, căruia regimul i-a impus 16 ani de temniță și 27 ani de domiciliu obligatoriu. În ciuda vârstei înaintate și a bolii, a reușit să vină la București: a-l putea îmbrățișa a fost una dintre bucuriile cele mai mari ale acestui pelerinaj. 4. Deosebit de așteptată și de semnificativă a fost întâlnirea cu patriarhul Teoctist și cu Sfântul Sinod al BOR. Sâmbătă după-amiază am fost primit de ei în clădirea patriarhiei, cu mare cordialitate, și am putut redescoperi în persoana Preafericirii sale și ale altor membri ai Sfântului Sinod înțelegere fraternă și sincera dorință a deplinei comuniuni după voința Domnului. Cu acea ocazie am dorit să asigur Biserica Ortodoxă Română - angajată într-o importantă lucrare de reînnoire - de afecțiunea și colaborarea Bisericii Catolice. Iubirea fraternă este sufletul dialogului și aceasta este calea pentru a depăși obstacolele și dificultățile care stăruie pentru a atinge deplina unitate dintre creștini. Dumnezeu a înfăptuit deja lucruri minunate în acest itinerar de reconciliere: trebuie continuat pe acest drum cu avânt încrezător, pentru că Europa și lumea au nevoie mai mult ca oricând de mărturia vizibilă a fraternității celor ce cred în Cristos. În această lumină, simt nevoia să mulțumesc încă o dată Bisericii Ortodoxe Române pentru că, invitându-mă, mi-a oferit posibilitatea de a traduce în fapt aspecte importante ale ministerului petrin în perspectiva indicată de mine în enciclica Ut unum sint. 5. Efortul ecumenic nu scade, ci mai degrabă întărește misiunea păstorului Bisericii Catolice care îi aparține succesorului lui Petru. Mi-am împlinit această slujire mai ales întâlnind Conferința Episcopilor din România alcătuită din episcopi de rit latin și de rit greco-catolic. Lor le-am adresat îndemnul de a vesti neobosit evanghelia, de a fi artizani ai comuniunii, de a se îngriji de formarea preoților și a numeroșilor chemați la viața consacrată, precum și a laicilor. I-am încurajat să promoveze pastorația tineretului și a școlii, să lucreze pentru a apăra familia, pentru a ocroti viața și a-i sluji pe cei săraci. 6. Națiunea română s-a născut o dată cu evanghelizarea și în evanghelie va găsi lumina și puterea de a-și împlini vocația de a fi punct de confluență a păcii în Europa următorului mileniu. Anul 1989 a marcat, și pentru această iubită națiune, un moment de cotitură. O dată cu prăbușirea dictaturii, a început o nouă primăvară de libertate și astfel țara a devenit un șantier al democrației, pe care trebuie să o edifice cu răbdare și onestitate. Recurgând la izvoarele sale culturale și spirituale autentice, România a moștenit cultură și valori atât de la civilizația latină - cum atestă limba însăși - cât și de la cea bizantină. Istoria și poziția ei geografică fac parte integrantă din noua Europă, care se construiește treptat, după prăbușirea Zidului Berlinului. Biserica înțelege să slujească acest proces al dezvoltării și al integrării demografice cu spirit de efectivă colaborare. 7. Amintind că, după o răspândită tradiție populară, România este numită "Grădina Maicii Domnului", aș dori să o rog pe sfânta Fecioară, în această lună care îi este dedicată, să întețească în sufletul creștinilor dorința deplinei unități, pentru ca împreună să fie ferment evanghelic. O rog pe Maria ca iubitul popor român să crească în valorile spirituale și morale, pe care se fundamentează orice societate, pe dimensiunea omului și atentă față de binele comun. Ție, cerească mamă a speranței, îți încredințez mai ales familiile și tinerii, care sunt viitorul iubitului popor al României. În limba română
* * * * * ANEXE Scrisoare către episcopul de Iași Veneratului frate, Petru Gherghel, episcop de Iași Cu ocazia venirii mele în România, doresc să adresez un salut deosebit dumneavoastră și tuturor credincioșilor din dieceză. Chiar dacă împrejurările nu-mi permit să vizitez această binemeritată comunitate diecezană, doresc să vă asigur că gândul și inima mea sunt aproape de credincioșii încredințați grijii pastorale a dumneavoastră, îmbrățișându-i pe toți în Cristos Domnul nostru, sperând să pot veni la Iași într-o ocazie apropiată. În exprimarea prețuirii mele pentru mărturia curajoasă și luminoasă de fidelitate dată de această dieceză în timpul anilor grei ai regimului comunist, vă asigur că o amintesc în rugăciunea mea și acord tuturor binecuvântarea mea. București, 7 mai 1999 Programul vizitei Vineri, 7 mai 1999
Sâmbătă, 8 mai 1999
Duminică, 9 mai 1999
La aeroport
Suita Sanctității sale
În capela Nunțiaturii Apostolice
La Palatul Cotroceni
La Cimitirul Bellu
La Liturghia greco-catolică
La Liturghia ortodoxă
La Liturghia catolică
© 2009 - Editura Presa Bună
Colecția Documente, nr. 64
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |