Crucificator și crucificat
de pr. Cristian Chinez
Pornind de la In 3,16 ("Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său..."), teologul iezuit François Varillon scrie: "Dându-l pe Fiul său, Tatăl, într-un anumit fel, dă mai mult decât pe sine, deoarece Tatăl nu este decât prin și pentru Fiul. Isus este cel care se oferă, dar și Tatăl se oferă. Duhul este sărutul care îl unește pe Tatăl crucificator cu Fiul crucificat".
Hans Urs von Balthasar vorbește despre un fel de "uitare de sine" a persoanelor (în calitate de relații pure) în ceea ce privește viața intratrinitară a iubirii. Iar Jacques Maritain precizează: "Dacă o perfecțiune precum iubirea [...] este definită ca proprietatea exclusivă a lui Dumnezeu, nu este ca atare doar în virtutea efectului produs. Iubirea nu este atribuită lui Dumnezeu doar pentru că este cauza binelui. [...] Iubirea este o perfecțiune a lui Dumnezeu nu doar în ceea ce face, ci în funcție de ceea ce este; și este Dumnezeu însuși". Ba chiar și Origene, cel care a enunțat la un moment dat dogma impasibilității divine, s-a văzut nevoit să afirme: "Tatăl însuși nu este impasibil. Căci, atunci când îl rugăm, manifestă față de noi îndurare și compasiune. Altfel spus, suferă o pătimire de iubire". Cât despre noi? Cât de mult ne marchează sau ne implică toate acestea? Pe linia iubirii...