- Partasi la viata Bisericii - |
Tronuri și pumnale
de Vlad Ropotică
Avem în față două povești adevărate. Una vine din capitala lumii, cu intrigi ce adună generali și politicieni vestiți dintr-un imperiu măreț. Cealaltă, dintr-un orășel, cu o reputație teribil de proastă, dintr-o provincie săracă a aceluiași imperiu. Oare unde e adevărata putere?
O dimineață de martie ca multe altele. Cel mai puternic om al lumii se trezește și pornește spre centrul puterii sale. E un general puternic, iubit de armată și temut de dușmani. Simte în aer aroma unei lumi noi, o lume care ascultă de el. Pășește sigur pe treptele forului construit chiar la ordinele sale. Aici e locul marilor sale proiecte. De aici a gândit o nouă față a Romei, un nou calendar, o nouă ordine socială. În senat, marii nobili îl înconjoară cu cererile lor. E plictisit. E singur. Aceleași intrigi mărunte ale unor oameni mărunți. Se îndreaptă spre scaunul central. Dar nu mai ajunge. Zeci de pumnale lovesc. Inclusiv cel al fiului său adoptiv. Marele Cezar cade secerat de loviturile acelora pe care îi disprețuia.
O zi de martie ca multe altele. O adolescentă cuminte se trezește pentru o nouă zi. Trăiește într-un colț de lume sărac și adesea frământat de tot felul de probleme. Știe de la părinți că strămoșii ei erau cândva regi. Ce folos! Acum locuiește într-unul dintre cele mai sărace și mizere orașe ale țării. Oamenii spun că nimic bun nu iese de aici. Dar, brusc, un musafir nepoftit îi întrerupe rutina. O veste neobișnuită vine prin vocea lui: va fi mamă! Și nu orice mamă, ci mama aceluia care va fi din nou pe tron. Un tron pe care nimeni nu-l va mai distruge.
Da, în aceeași lună, martie, lumea își amintește de două momente, despărțite de nici jumătate de secol. Moștenitorul lui Iulius Cezar domnea încă la Roma, pe când Fecioara de la Nazaret primea marea și buna vestire a arhanghelului. Dar ce legătură putem vedea între cele două evenimente? Nu e nevoie să inventez eu una. Bucuria vestirii explodează din inima Mariei într-un cântec greu de egalat prin frumusețe. În inima acestor versuri stă o afirmație: "I-a dat jos de pe tron pe cei puternici" (Lc 1,52).
Lumea a privit mereu spre cei puternici. Simțim cumva o atracție naturală. Generali și împărați, regi și domnitori, vedete și miliardari, cu toții ne încântă prin poveștile succesului de care s-au bucurat. Dar lucrurile nu stau mereu așa. Asemenea lui Cezar, și cei mai puternici cad. Tronurile se surpă, averile se risipesc. Cei mândri "se risipesc" și cei bogați rămân cu "mâinile goale" spun stihurile Mariei.
De ce? Partea centrală a poveștii lui Cezar, ca și a minunatului Magnificat, este o dorință. Una intimă, interioară. În cazul celui dintâi, dorința de a-i controla pe alții, de a stăpâni, de a fi cel mai mare. În cazul Mariei, sufletul ei preamărește, dar nu propria persoană, ci pe Dumnezeu. Cel Atotputernic este cel care face lucrurile mari. La polul opus, puternicul Cezar se are în vedere doar pe sine. În fața poporului Romei, se prezintă ca zeu în viață, îi disprețuiește profund pe ceilalți și se simte divin ca origine și natură.
Sunt oameni care și astăzi caută "cezarismele". Tronuri, onoruri, averi, totul pentru a alinta un orgoliu ce parcă nu se mai satură. Un viitor în care nimeni să nu îi uite. Acceptarea discretă și umilă a planului lui Dumnezeu pare stranie. Dar este posibil să te iubească popoare întregi? Da! Chiar să te numească fericită, timp de veacuri. Și nu pentru ceea ce faci tu, ci pentru ceea ce accepți să facă el prin tine.