Lui Mihai Eminescu. Alege mereu adevărul!
de pr. Petru-Sebastian Tamaș
Maestre,
Luna trecută, întreaga școală românească a marcat nașterea ta. Recitaluri de poezie, evocări cu detalii picante din viața ta privată, dezbateri etc. Pe mulți i-am văzut preocupați și de relația ta cu Dumnezeu: dacă ai fost sau nu credincios. Este adevărat că nu ai scris tratate speciale despre religie, dar nici n-ai ignorat fenomenul religios. Prietenul tău, Ioan Slavici, mărturisea că, atunci când studiai la Viena, știai nu doar ce spun evangheliile, ci știai multe și despre religiile orientale. Da, nu toate poeziile tale sunt marca unui om credincios, dar sublima poezie "Rugăciune", din care a recitat și papa când a venit la Iași, este printre cele mai frumoase poezii religioase din literatura română. Viața ta nu a fost cel mai elocvent exemplu de moralitate, dar ai scris superb despre rolul Bisericii în educația morală a noilor generații. Reflecția ta despre Isus Cristos, publicată în ziarul Timpul la 12 aprilie 1861, este magistrală: "A se sacrifica pe sine pentru semenii săi, nu din mândrie, nu din sentiment de datorie civică, ci din iubire, a rămas de atunci cea mai înaltă formă a existenței umane, acel sâmbure de adevăr care dizolvă adânca dizarmonie și asprimea luptei pentru existență, ce bântuie natura întreagă".
Domnule Eminescu, e trist că astăzi, când domeniul cunoașterii religioase s-a extins atât de mult, când a devenit imposibil a ști taina tuturor religiilor, mai sunt încă inși care se aventurează în labirinturi întunecate sperând să "descopere singuri" ceea ce însuși Dumnezeu ne-a descoperit deja. Cei mai mulți sfârșesc tragic, pentru că își proiectează o imagine falsă despre Dumnezeu. Ei speră să-l cunoască pe Dumnezeu cu instrumentele științei materialiste, când în realitate Dumnezeu este imaterial. Acest lucru este trist, nu din cauza căutării, ci pentru că pun pe picior de egalitate tot felul de zeități, filozofii inventate sau întemeietori de religie, când de fapt Isus Cristos este cu totul diferit. El este un personaj istoric concret, care a demonstrat prin faptă și cuvânt că este Fiul lui Dumnezeu. Un om cu adevărat rațional nu poate ignora adevărul că Isus este unic în constelația marilor întemeietori de religie. Niciunul dintre ei nu a mai avut o naștere anunțată dinainte. Niciunul dintre ei nu a făcut atâtea minuni câte a făcut Isus. Niciunul dintre ei nu a mai murit pentru ceea ce a predicat. Niciunul dintre ei nu a mai afirmat despre sine că este Fiul lui Dumnezeu. Niciunul dintre ei nu a mai înviat din morți. Dacă îl recunoști pe Isus ca un exemplu de moralitate, atunci trebuie să recunoști ca fiind adevărate și cuvintele pe care le spune atunci când se numește pe sine Fiul lui Dumnezeu. Iar dacă el este Fiul lui Dumnezeu, toate celelalte religii, oricât de atrăgătoare ar fi, nu sunt decât palide filozofii religioase.
Maestre, chiar dacă, de multe ori în mod nedrept, ai fost și critic cu Biserica Catolică, în anul 1863, în ziarul Timpul, ai recunoscut public că "toate popoarele care posedă astăzi o înaltă civilizație, dacă nu sunt, au fost măcar mult timp catolice". Și acest lucru se întâmplă, o spui tu însuți, pentru că "Biserica Catolică nu s-a bazat pe idei abstracte". Și acesta este adevărul: la temelia Bisericii Catolice este Isus Cristos, personaj istoric real, nu abstract, care a demonstrat prin faptă și cuvânt că este Fiul lui Dumnezeu. Creștinismul se naște din adevărul revelat de acest Isus, nu dintr-o filozofie interesată sau utilitaristă. Și pentru că pomul bun se cunoaște după roade, da, ai dreptate, domnule Eminescu, catolicismul a dus civilizația la cele mai înalte trepte ale sale. Oricât de atrăgătoare sunt unele filozofii sau tradiții religioase, un om cu adevărat rațional va alege mereu adevărul. Or, nu există adevăr fără Isus Cristos.