Peter Mokaya Tabichi. Un profesor care inspiră
de pr. Petru-Sebastian Tamaș
Profesorii buni nu mor niciodată. Ei trăiesc prin cei pe care i-au modelat și inspirat. Un astfel de profesor este și călugărul franciscan Peter Mokaya Tabichi (n. 1982) din Kenya.
Fr. Tabichi a câștigat în 2019 Global Teacher Prize și a fost declarat de revista New Africa drept unul dintre cei mai influenți 100 de africani. Premiul recunoaște angajamentul "excepțional" al profesorului față de elevii dintr-o regiune izolată a Africii. Dedicarea, munca sa asiduă și credința sa pasionată în talentul elevilor săi sunt la baza reușitei sale.
S-a născut într-o familie de profesori, iar din 2012, când a intrat în Ordinul Franciscan, și-a oferit salariul pentru necesitățile elevilor săi. Predă matematică și fizică într-o școală din comitatul Nakuru, o regiune afectată de foamete și secetă. Școala deținea la acea vreme un singur calculator și avea acces limitat la internet. În acest context, fr. Tabichi a înființat Clubul de cultivare a talentelor, un club al păcii, ce reunește elevi care au fost implicați în acte de violență. De asemenea, i-a învățat pe localnici să cultive plante cu rezistență la secetă. Tabichi și elevii săi lucrează la obținerea de energie regenerabilă și la dispozitive care pot sprijini persoanele cu dizabilități. Prima sa călătorie cu avionul a fost pentru ridicarea premiului de un milion de dolari. A primit apoi diferite invitații: în Congresul SUA, unde a recitat o rugăciune pentru pace și a amintit cuvintele lui Isus: "Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toți și slujitorul tuturor!" (Mc 9,35), la Banca Mondială pentru a vorbi și a inspira personalul etc.
Iată un fragment dintr-un interviu:
"- Care este rolul unui profesor? Predarea este o responsabilitate profundă. Este ca o chemare, un angajament. Ca franciscan, cred că prin dăruire ești capabil să primești. În calitate de profesori, ar trebui să încercăm să dăm tot ce avem mai bun. Avem puterea de a transforma societatea. Trebuie să ne concentrăm pe formarea caracterului, asigurându-ne că predăm valori. Ca adulți, elevii noștri vor avea multe provocări. Dacă nu învață abilitățile și valorile de care au nevoie atunci când sunt la școală, se vor confrunta cu dificultăți. Așadar, în calitate de profesori, trebuie să îi ajutăm pe elevii noștri să învețe aceste valori și să respecte umanitatea și mediul înconjurător. Cum facem față schimbărilor climatice? Cum suntem cinstiți și transparenți? Cum ne putem respecta unii pe alții? Aceste valori trebuie să fie învățate în școală. În calitate de creștini, suntem chemați să dăm tot ce avem mai bun și să mergem în întâmpinarea oamenilor. Ceea ce faci să faci cu pasiune și iubire, dând oamenilor speranță... Avem atât de multe învățături bune în Biserică. Avem, de asemenea, descrierile din Biblie. Isus ne vorbește, iar noi încercăm să punem asta în practică. Îl privim pe Isus ca pe cel mai bun învățător, ca pe modelul nostru de urmat. Și apoi vedem ce făcea atunci când învăța.
- În practică, cum predați?
Totul este să ai încredere în elev. Fiecare copil are un potențial, un dar sau un talent. Încerc să implic elevii în diverse activități și să le fiu mentor. Nu este vorba de a le spune fă asta și apoi de a pleca. Trebuie să lucrezi îndeaproape cu ei. La clubul pentru pace, avem activități de plantare de copaci, activități de dezbatere, sport. Ideea principală este ca ei să vină și să lucreze împreună, astfel încât să vadă că pot realiza ceva ca grup, nu doar ca indivizi. Acest lucru îi ajută, de asemenea, să se descurce bine în clasă, deoarece sunt capabili să lucreze în echipă."