Creștinii sunt "scrisoarea lui Cristos scrisă cu Duhul Dumnezeului celui viu" (2Cor 3,3)
de sr. Iuliana Neculai, NDS
Duhul Sfânt în Cartea Faptele Apostolilor și Sfântul Paul
În Cartea Faptele Apostolilor este puternic subliniată intervenția Duhului Sfânt în momentele decisive din viața Bisericii. Atunci când Barnaba și Paul sunt trimiși în misiune, Duhul Sfânt este cel care spune: "Puneți-i deoparte, pentru mine, pe Barnaba și pe Saul pentru lucrarea la care i-am chemat!" (Fap 13,2b). Comunitatea este conștientă de această prezență a Duhului atunci când trebuie să ia decizii fundamentale, de exemplu, atunci când se confruntă cu problema vitală a necesității circumciziei și a altor prescripții legale: "Duhul Sfânt și noi am hotărât" (Fap 15,28).
Întreaga Biserică a primit misiunea de a evangheliza și de a sfinți, dar în toate timpurile apar în Biserică bărbați și femei chemați să aibă o contribuție mai importantă, pentru că în ei se afirmă cu mai multă forță prezența și lucrarea Duhului Sfânt. Acest lucru reiese clar din Faptele Apostolilor. Ștefan este omul "plin de credință și de Duhul Sfânt" (Fap 6,5), care vorbește cu înțelepciunea și puterea Duhului (cf. Fap 6,10). Petru îndrăznește să intre în casa lui Corneliu, pentru că Duhul i-a spus să meargă fără ezitare cu trimișii centurionului (cf. Fap 10,19-20). Duhul intervine pentru a-i porunci lui Filip să se alăture carului în care călătorea etiopianul (cf. Fap 8,29). Planurile omului, chiar dacă sunt animate de cele mai bune intenții, nu coincid întotdeauna cu cele ale lui Dumnezeu. În astfel de cazuri, intervenția Duhului se manifestă printr-un "nu". De exemplu, acesta le interzice lui Paul și lui Timotei să predice cuvântul în provincia Asia (cf. Fap 16,6), iar când se îndreptau spre Bitinia, "Duhul lui Isus nu i-a lăsat" (Fap 16,7). Astfel, vedem cum Duhul Sfânt lucrează în comunitate și, în special, în unii dintre cei care sunt destinați să fie conducătorii Bisericii.
În Noul Testament, putem vedea caracterul personal al Duhului Sfânt, care susține Biserica și pe fiecare dintre noi din interior și ne conduce spre înțelegerea tainei lui Cristos.
Se poate spune că Duhul Sfânt ne întoarce privirea spre Cristos și este în întregime în slujba edificării oamenilor în Biserică. Într-adevăr, el realizează comuniunea credincioșilor între ei, după chipul comuniunii care este între Tatăl și Fiul.
Spre deosebire de Paul, care insistă mult mai mult asupra interiorității sfințirii, Sfântul Luca, în Faptele Apostolilor, descrie, sub aspectul manifestării vizibile și extraordinare, evenimentele prin care Duhul conduce Biserica și o îndrumă în misiunea sa (cf. Fap 2,1-3). În ziua de Rusalii, Duhul vine să anime Biserica și să o construiască pe noi temelii. În învierea lui Cristos, Paul percepe reînnoirea lumii adusă de Duhul Sfânt. Căci Isus a fost constituit Fiul lui Dumnezeu cu putere, potrivit Duhului de sfințire, prin învierea din morți (cf. Rom 1,4). Eliberați de robia păcatului, credincioșii se află acum sub călăuzirea Duhului, căci "unde este Duhul Domnului acolo este libertate" (2Cor 3,17). De aceea, Paul nu încetează să opună calea după Duh celei după trup (cf. Gal 5,16-23; Rom 8,5-6.9-13). Creștinii sunt templul Duhului Sfânt (cf. 1Cor 6,19), sunt "scrisoarea lui Cristos scrisă cu Duhul Dumnezeului celui viu" (2Cor 3,3) și pot experimenta o relație personală cu Dumnezeu (cf. Rom 8,14-16; Gal 4,6).
Duhul Sfânt realizează comuniunea celor care alcătuiesc Trupul lui Cristos, o comuniune care trebuie mereu reînnoită și pe care Duhul Sfânt o animă, fiind sursa tuturor carismelor și a slujbelor care zidesc Biserica. El dăruiește diversitatea darurilor sale pentru binele tuturor (cf. 1Cor 12,13) și construiește edificiul în care toți sunt integrați (cf. Ef 2,22) pentru a forma un singur trup și un singur duh (cf. Ef 4,4). Pentru a trăi această caritate, trebuie să ne rugăm insistent Tatălui pentru a fi întăriți de Duhul său (cf. Ef 3,14-19).