- Partasi la viata Bisericii - |
Cetatea construită pe sângele fraților
de Vlad Ropotică
Cei doi frați se priveau acum cu ură, deși crescuseră împreună și înfruntaseră adversitatea unor rude nemiloase. Originea lor regală punea în pericol statutul unchiului lor. La ordinul crudului rege, micuții gemeni fuseseră abandonați și doar mila unei lupoaice îi salvase. Acum, ajunși bărbați puternici, gata de a construi o cetate, acele clipe ale copilăriei erau uitate.
Romulus și Remus, poate cea mai celebră pereche de gemeni, fondatorii legendari ai Romei, au ajuns rapid la conflict. Porniseră împreună spre un destin măreț, erau urmașii legendarului Eneas, supraviețuitorul Troiei, și trebuiau să zidească o nouă cetate mai puternică și mai măreață decât fusese cea distrusă de ahei. Dar, ajunși pe malurile Tibrului, într-o vale înconjurată de șapte coline, între cei doi frați a izbucnit ura. Conform legendei, Romulus avea să câștige și să devină părintele fondator și primul rege al noii cetăți. Aceasta îi va purta pentru eternitate numele, Cetatea Eternă, Roma. Prețul? Uciderea fratelui său, Remus.
În amintirea acestui moment fondator, primul împărat, Augustus avea să zidească Templul lui Quirinus (numele lui Romulus ca zeu). Inaugurarea avea să se producă într-o zi de 29 iunie, în anul 16 î.Cr. Se marca victoria lui Romulus asupra fratelui său, un monument al urii fratricide. Un altar al și mai vechiului Cain, primul ucigaș, care, după ce luase viața fratelui său, Abel, avea și el să zidească o cetate.
Creștinii din Roma aveau să dea însă un nou sens acestei zile de 29 iunie, privind spre alți doi eroi. Nu erau gemeni, nici frați și nici nu semănau prea mult. Unul era un evreu nobil, cetățean roman, cu o afacere prosperă de familie, cu studii înalte și o cultură remarcabilă. Celălalt, un mic "antreprenor" local dintr-un sat de pescari al Galileei. Cărturarul, bine văzut de autoritățile vremii, îi prigonise ani buni pe pescar și pe prietenii săi, acuzându-i de erezie.
După mulți ani, în aceeași vale a Tibrului, cei doi se întâlneau într-una dintre ultimele ore ale vieții. Iconografia bizantină păstrează o imagine specială a celor doi. Îmbrățișați, cu fețele apropiate, cu o afecțiune specială în priviri. O imagine reală a fraternității. Orgoliul și dorința de putere îi despărțise pe cei mai apropiați gemeni. Dragostea lui Cristos, adevărul, martiriul îi uneau acum pe cei mai diferiți dintre oameni.
Anii au trecut și comunitatea romană, știind bine că Petru și Paul, cei doi frați în martiriu, sunt adevărații fondatori ai Romei, ai Romei creștine, au transformat vechea zi a lui Quirinus în ziua celor doi apostoli, ai celor doi stâlpi ai Bisericii. Ziua de 29 iunie avea să fie mereu amintirea nașterii pentru cer a doi extraordinari apostoli, dar și un nou "urbe condita", o nouă fondare a Cetății Eterne, devenită acum Cetatea Bisericii.
O Biserică întemeiată pe dragoste și fraternitate, pe curaj și adevăr, și nu pe dorința de putere. Roma nu mai era construită pe sângele fratelui vărsat de frate. Era construită pe jertfa sfinților, pe mărturia apostolilor. Blestemul lui Cain fusese ridicat atunci când cel care primise sarcina de a "paște oile mele", un păstor asemenea lui Abel cel nevinovat, avea să moară de bunăvoie ca mărturie a adevărului.