Sfântul Duh la evanghelistul Ioan
de sr. Iuliana Neculai, NDS
Darul Duhului Sfânt, o manifestare publică a trimiterii lui Isus în misiune pentru lucrarea sa mesianică, are loc la botezul său în apele Iordanului (cf. In 1,32-33). Porumbelul care coboară asupra lui Isus pentru a se odihni pare a fi o amintire semnificativă a Duhului care plutea deasupra apelor în momentul creației: o nouă creație este inaugurată.
Nașterea din nou despre care Isus îi vorbește lui Nicodim îl face pe ucenic să se nască pentru Împărăție (cf. In 3,3-6). Isus îi spune femeii samaritene: "Dacă ai cunoaște darul lui Dumnezeu.". Conform textului din In 4,10, darul lui Dumnezeu este Duhul și, dacă samariteana ar fi avut în ea Duhul dătător de viață, l-ar fi recunoscut pe Cristos. Isus îi promite apa vie, simbolul înțelepciunii, al legii, al Duhului (cf. In 4,13-14).
Mai târziu, după vestirea Pâinii Vieții, Isus se confruntă cu scandalul discipolilor săi și spune: "Duhul este cel care dă viața" (In 6,63). Prin "trup", omul nu poate intra în comuniune cu Dumnezeu și nici nu poate avea acces la viață: numai Duhul Sfânt poate depăși limitele condiției umane. În discursul de după Cină, vestirea plecării este legată de venirea Duhului Sfânt. Duhul îi va conduce pe apostoli la o înțelegere progresivă a misterului lui Cristos, a învățăturilor sale și a sensului evenimentelor în raport cu el: "V-am spus acestea cât timp mai rămân cu voi" (In 14,25-26).
În natura umană este inerentă capacitatea de a fi o creatură, care are posibilitatea de a purta în sine pe Duhul Sfânt. Cristos ne-a promis: "Dacă cineva mă iubește, va păzi cuvântul meu; Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuință la el" (In 14,23).
Când vorbește despre Duhul Sfânt, Ioan vorbește despre Paraclet. Termenul desemnează Apărătorul, Avocatul și, în consecință, Mângâietorul. Isus nu a avut un avocat care să-l apere la proces. Duhul Sfânt preia procesul lui Isus și arată că oamenii au fost vinovați de răstignirea lui; Isus este înălțat la Tatăl și lumea este deja judecată (cf. In 16,8-11). În lumina Duhului, apostolii vor începe să creadă în învierea sa, pentru că Duhul este cel care îi călăuzește spre tot adevărul (cf. In 16,13).
Sensul persoanei lui Isus și al operei sale este revelat apostolilor și, prin ei, tuturor discipolilor de către Duhul Sfânt, care îi luminează pentru a face legătura între Scripturi și cuvintele sau faptele lui. Această învățătură a Duhului este comparată cu ungerea cu untdelemn, care impregnează și pătrunde din interior (cf. 1In 2,20.27).
Isus însuși, în timpul sărbătorii Corturilor (cf. In 7,37-39), anunță marea revărsare escatologică a Duhului Sfânt și se prezintă ca fiind izvorul din care curg râuri de apă vie, de înțelepciune divină.
Noua creație apare în seara de Paști, când Cristos suflă asupra ucenicilor dându-li-l pe Duhul Sfânt pentru iertarea păcatelor (cf. In 20,22-23). Suflarea lui Dumnezeu pe ape la originea lumii este o prefigurare a acestei noi creații. De la această comunicare a Duhului oamenii se pot întoarce la Dumnezeu ca Tată.
Lucrarea Duhului Sfânt începe în fiecare persoană la Botez, când ne naștem din apă și din Duh (cf. In 3,5); dar nu ne naștem din apă și din Duh doar o singură dată, ci trebuie să ne naștem neîncetat din Duh prin "metanoia", adică prin schimbare interioară. Din moment ce-l avem pe Duhul Sfânt, nimic în lume nu poate fi obstacol în credința noastră, pentru că Dumnezeu ni s-a dat pe sine însuși, iar noi trăim în el.